المیادین مطرح کرد؛ گزینه های ایران برای غلبه بر تحریم ها بعد از خروج آمریکا از برجام

مترجم: مریم نصرالهی،   3970314111 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

المیادین در تحلیلی پیرامون مبادلات ایران و اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام می نویسد: در صورتی که تلاشها برای رسیدن به تفاهمهایی با دولت ترامپ شکست بخورد، بحران بین واشنگتن و دولتهای اتحادیه اروپا عمیق می شود، بخصوص که دولتهای اروپایی متوجه ضرورت اتخاذ مسیری مستقل از واشنگتن شده اند.

گزینه های ایران برای غلبه بر تحریم ها بعد از خروج آمریکا از برجام

به گزارش الف، یکی از مهمترین ثروتهای ایران، طلاست؛ بویژه آنکه پس از امضای توافق هسته ای موفق شد 13 تن از طلاهای خود که توسط آمریکا مصادره شده بود را باز پس گیرد. طبق گزارشهای متعددی، ایران همچنین توانسته است مقدار زیادی از اموال خود را در خارج از کشور به جریان اندازد و این مهم از طریق مبادله تولیدات نفتی اش به طلا از طریق ترکیه و امارات محقق شده است تا بدین وسیله بر تحریمهای آمریکا غلبه کند؛ این در حالی است که حجم این معاملات با طلا به 100میلیون دلار از سال 2010 می رسد...

المیادین در ادامه می نویسد: مبادله های تجاری با دلار آمریکا تحت نظارت و قید و بندهای ایالات متحده در هر جای دنیا قرار دارد، اما قیود بانکهای جهانی بر تجارت با طلا منطبق نمی شود.

جیف کریستین، یکی از کارشناسان اقتصادی آمریکا در مورد طبیعت مبادلات تجاری ایران پیش از سال 2015 می گوید:شرکت ملی نفت ایران، نفت و سایر مشتقات آن را برای مشتری ها در مقابل قیمت آن با لیر ترکیه فراهم می کند، آنچه که در ادامه برای خرید طلا جریان می یابد. به عقیده این کارشناس آمریکایی، ایران به احتمال زیاد به فروش تولیدات نفتی خود با نرخ گذاری مستقیم آن با طلا ادامه دهد،بویژه پس از کاهش ارزش لیر ترکیه و تنشهای اقتصادی در این کشور.

ویلیام اینگدال، مورخ آمریکایی نیز ضمن اشاره به کاهش تجارت با دلار امریکا و استفاده از جایگزین هایی برای آن می گوید:«اقدامات تازه و رو به افزایشی که اکثر کشورها برای دوری از تکیه بر دلار انجام می دهند، برای پایان دادن به هیمنه و تسلط دلار امریکا کافی نیست و علت آن، قدرت واشنگتن برای اجبار دیگر دولتها برای خرید و فروش نفت با دلار است. اما هر اقدام تحریک آمیز یا تحریمی که واشنگتن انجام می دهد، دولتها را بر آن می دارد تا به دنبال راه حل باشند».

اگر موضع چین و روسیه در تمسک شدید به بندهای توافق هسته ای و پایبندی کمتر تروئیکای اروپایی به این مساله را در نظر بگیریم، می توان گفت این دو دولت به تعامل با ایران و مبادلات تجاری با آن از طریق طلا یا ارزهای داخلی هر کشور ادامه می دهند تا بدین شکل با تحریمهای امریکا مقابله کنند. علاوه بر این، تعامل خارج از نظام «سوئیفت» برای حواله های مالی و معامله ها بین بانکها نیز می تواند راه حل خوبی برای ایران باشد.

واشنگتن به خوبی از پیامدهای رویگردانی کشورها از مبادلات تجاری با دلار آگاه است؛ چرا که تبدیل این ارز به ارزهای دیگر می تواند به سلسله حوادثی منتهی شود که ممکن است به افزایش شدید قیمتها در آمریکا منجر شده و بحران مالی بزرگی را برای آن ایجاد کند.

تحریمهای یک جانبه آمریکا نمی تواند اثری فوری داشته باشد، زیرا دونالد ترامپ سه ماه برای تطبیق تحریمها از سوی شرکتهای امریکایی و خارجی مهلت داده است و این مساله به اروپایی ها و برخی شرکتهای آمریکایی فرصت می دهد تا به راه حلی دست یابند که هر دو طرف را راضی کند.

در صورتی که تلاشها برای رسیدن به تفاهمهایی با دولت ترامپ شکست بخورد، بحران بین واشنگتن و دولتهای اتحادیه اروپا عمیق می شود، بخصوص که دولتهای اروپایی متوجه ضرورت اتخاذ مسیری مستقل از واشنگتن شده اند. با توجه به طبیعت توازن قوا و منافع اقتصادی موجود بین این کشورها، به نظر نمی رسد در این زمان کوتاه راه حلی پیدا شود، اما دولتهای اروپایی می توانند زمینه را برای ظهور مستقل تر و آزادتر خود فراهم کنند تا به این وسیله از پیوستن به کاروان واشنگتن دوری کنند و در ادامه، نظامی چند قطبی در جهان بوجود آید که آمریکا شدیدا مخالف آن است.

 تام اینگلهارت، یکی از بزرگترین سر دبیرهای هفته نامه زی نیشن در ایالات متحده، طبیعت سیاست خارجی این کشور را اینطور خلاصه می کند:«از سال 1991 آمریکا وارد فعالیتهایی شد که پیروزیهایی گمراه کننده و نابود کننده را ترویج داد». وی با استناد به آمارهای اندیشکده واشنگتن می گوید هزینه جنگها به 5.6تریلیون دلار می رسد. به این ترتیب، واشنگتن قادر به تحقق هیچ هدفی نیست جز نابودی و تجزیه مناطق گسترده ای از کره زمین.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۳۱۶۹۰۷:۲۲:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۱۵
بهترین گزینه برای ما برگشتن به اصول پایه علم و مدیریت و اوردن یک سری افراد واجد شرایط /خوش فکر تا انها ما را از این شرایط بحرانی خارج کند . اگر میشد با مدرک کیلویی و تظاهر به دین داری برای کسب مال مملکت داری کرد بدون شک ممالک پیش رفته تا کنون بسیاری از این عوام فریب ها را جذب کرده بودن .
ناشناس۳۷۳۱۷۳۰۷:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۵
100 میلیون دلار در ده سال (!) کل میزان معاملات طلایی ماست حالا با این چندرغاز میخواهیم تحریم ها رو بشکنیم؟ وقتی بجای نیویورک تایمز سراغ المیادین میرین از بهتر مقاله گیرتون نمیاد!!!
پاسارگاد۳۷۴۳۰۱۰۲:۰۴:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۱۶
اگر مردم را ترسو و خودباخته کنیم افغانستان جنگ زده هم روزی برای ما شاخ میشود چه رسد به غرب جنایتکار
ناشناس۳۷۳۱۷۸۰۸:۱۱:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۵
تنش در این حد باآمریکا بسیار هزینه بر بوده باید با دیپلماسی و توجه به هزینه و فایده تنش را کاهش داد .
ناشناس۳۷۳۳۰۰۱۰:۵۵:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۱۵
چطوره هر چه آمریکایی ها گفتند ما اطاعت کنیم،آمریکایی ها دنبال زیاده خواهی و زورگویی هستند بعد ما تنش زایی نکنیم
ناشناس۳۸۰۳۹۱۱۷:۳۶:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۰
فعلا که پولهای نفت توسط مقامات داخلی به یغما می رود نه توسط آمریکایی ها
ناشناس۳۷۳۴۹۴۱۲:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۵
به نظرتون تو چند سال داشتیم چیکار میکردیم؟؟؟ این همه مذاکره کردیم نتجیش شد "هیچ" بازهم بعضیا از نوضع انفعال و با پز روشنفکری میگند تعامل کنیم دوست عزیز آمریکا تا از ما بله قربان نشنوه دست از سر ما بر نخواهد داشت.اینو تا حالا باید فهمیده باشید اگه آدم واقع بینی باشید.شما که نمی خواین زیر بار ذلت بریم؟؟ما پیرو امام حسینیم
مهدی۳۷۳۵۸۵۱۳:۴۸:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۵
برجام هم با همین تز شما پذیرفته و اجرا شد و در عمل نتیجه عکس داد! تنشها کمتر نشد که هیچ، بیشتر هم شد!
ناشناس۳۷۳۲۶۹۱۰:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۱۵
وقتی یه بشکه نفت هم نتونستی بفروشی، اونوقت بهت میگم...
ناشناس۳۷۳۲۹۲۱۰:۴۹:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۵
جلوی آمریکا اگه کوتاه بیاییم باید کشور رو تقدیم کنیم بره،نباید به دولت های قلدر باج داد ملت شهید پرور اهل باج دادن نیست،با دشمن مذاکره کردن خطاست مخصوصا دولت آمریکا و دنباله رو هاش که امتحان پس دادن و به توافقی که امضاء کردند پایبند نبودن
ناشناس۳۷۳۳۰۹۱۱:۰۵:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۱۵
هیچ گزینه ایی وجود ندارد فقط یک راه است که کره دارد طی می کند تسلیم کامل!
ناشناس۳۷۳۳۹۱۱۱:۵۵:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۵
واشنگتن قادر به تحقق هیچ هدفی نیست جز نابودی و تجزیه مناطق گسترده ای از کره زمین
ناشناس۳۷۳۴۷۴۱۲:۲۹:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۵
هیچ گزینه ای جز مذاکره و سازش با دنیا ندارید.
ناشناس۳۷۳۵۱۸۱۲:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۵
مساله خیلی ساده است :ما توان مقابله با آمریکا را داریم
ناشناس۳۷۳۵۳۴۱۳:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۵
یکی از مشکلات کشور ما قاچاق مواد مخدر است که با هزینه بسیار و دادن تلفات انسانی و مالی بسیار همراه بوده و منافع آن همیشه عاید غرب شده است . بهتر است در صورت بازگشت تحریم ها به جای هزینه نمودن در این خصوص با بستن قرارداد با افغانیان ضمن اخذ پول یا به نوعی عوارض هم از کشته شدن بسیاری از سربازان مملکت جلوگیری کنیم و هم شر مواد مخدر را که در این کشور بیداد می کند بر سر اروپاییی هایی که جز بدی چیزی از آنها ندیده ایم نازل کنیم. از طرفی یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب پیشرفت در زمینه تولید انواع تسلیحات بوده است. چرا با صادرات تسلیحات از این مزیت استفاده نکنیم و ضمن بدست آوردن ارز به کشورهای متخاصم فشار وارد نکنیم؟ و در نهایت با استفاده از میلیونها جوان با سواد و بیکار و صنعتگران مجرب که در این کشور کم نیستند و با حمایت بخش تولید مانند معافیت از مالیات و حتی ایجاد وزارتخانه یا سازمانی که افراد بتوانند با مراجعه به آنجا بدون فوت وقت و به سرعت تمامی موافتهای اصولی مربوط به ساخت کارخانه و کارگاه های تولیدی را بگیرند(چیزی که هم اکنون در این کشور جزو دست نیافتنی ترین امور است) و کشور را تا حدودی از شر گزند غربی های فاسد رها کنند.
ناشناس۳۷۳۶۵۱۱۴:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۵
رفراندوم هسته ای حق مسلم ماست
ناشناس۳۷۳۶۵۳۱۴:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱۵
ایران خود چند معدن طلا دارد که دولت از طریق فروش و بورس بازی در آن درآمد کسب میکند. اما به زودی به ایران حمله نظامی میشه. قطر گفته در این حمله شرکت نمی کند
حامد۳۷۴۰۸۷۲۱:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۵
تنها راه حل، ایران وطنی و ترجیح منافع ملی به همه چیز است.
ناشناس۳۷۵۳۲۴۰۱:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۷
در جهان کنونی، هرگز چیزی به نام تنها راه حل وجود نداره. راه حل های گوناگونی برای مقابله به زیاده خواهی آمریکا وجود داره اما تو و امثال تو ازش اطلاعی ندارند و دلیل اون هم سادس، ذهن بسته.
ناشناس۳۷۴۴۵۸۰۹:۲۸:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۶
از ابتدای برجام آقایان دلواپس فقط غر زدند. آیا این افراد نباید به فکر سناریوهایی برای بعد از برجام مببودند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین