مقام فرانسوی:پاریس آماده آغاز مذاکرات بر سر توافق جایگزین برجام است/احتمال خروج از برجام 

گروه جهان الف،   3970311181 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه «ایزوستیا» روسیه به نقل از یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه فرانسه نوشته پاریس آماده مذاکره با تهران بر سر توافقی جدید به جای برجام است.

مقام فرانسوی:پاریس آماده آغاز مذاکرات بر سر توافق جایگزین برجام است/احتمال خروج از برجام 
به گزارش  فارس، یک روزنامه روس به نقل از «یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه» نوشته پاریس آماده آغاز مذاکرات با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام است. 

روزنامه «ایزوستیا» (نقل‌شده در ایتارتاس) نوشته  کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروی مسلح سنای فرانسه این موضوع را تایید کرده و اضافه کرده پاریس احتمال امضای توافقی جدید با ایران و خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را بررسی می‌کند. 

این روزنامه نوشته «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با او درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد رایزنی کرده است. ماکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح کرده است. 

به نوشته روزنامه روس، سند جدید بایستی تمامی موارد اضافه بر موضوع هسته‌ای که محل نگرانی مشارکت‌کنندگان در توافق است را شامل شود. 

منبع مورد استناد «ایزوستیا» می‌گوید: «علاوه بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای ما درباره فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک و حضور نظامی روزافزون آن در خاورمیانه هم نگرانی داریم. به همین دلیل است که مایل به آغاز یک فرایند مذاکره‌ای جهانی و جامع با تهران هستیم.»

این منبع اضافه کرد: «می‌خواهیم ایران این را درک کرده و بپذیرد که لازم است با یکدیگر عمل کنیم.»

یک منبع در سنای فرانسه هم ضمن تایید این موضوع گفته امانوئل ماکرون به دنبال گرد هم آوردن طرف‌های فعلی و سابق برجام دور میز مذاکره و تلاش برای حصول یک توافق جدید و «اصلاح‌شده» با تهران است.

«رابرت دل پیچیا»، معاون کمیته امور خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه گفت: «نیت رئیس‌جمهور این است که فرانسه ممکن است از توافق فعلی با ایران خارج شود، اما فقط به این دلیل که مذاکراتی بر سر سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

فرانسه بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» و تهدیدهای تُند او درباره خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای «برجام» رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به عهده داشته است.  

«امانوئل ماکرون» اولین رئیس یک کشور اروپایی بود که شهریورماه سال گذشته بعد از مواضع ترامپ ضد توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران، در زمینه برنامه موشکی این کشور را به میان آورد. 

او در جریان سفرش به واشنگتن، قبل از خروج آمریکا از برجام از طرح فرانسه برای رسیدن به یک توافق «جامع‌تر» با ایران با ۴ محور رونمایی کرد. محورهای طرح فرانسوی را اجرای مفاد توافق فعلی برجام، گسترش مفاد آن به بعد از سال ۲۰۲۵، فشار بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه را تشکیل می‌داد.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۹۳۷۱۲۳:۳۱:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۱۱
تازه میخوان صحبت کنن ؟ مطمئن باشین که اقای روحانی و تیم مذاکره کننده ، در جریان همه این زیاده خواهی ها هستن و عدم موضعگیری اونها به معنی تایید وقاحت غربیهاست .
علي۳۶۹۳۷۴۲۳:۳۲:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۱
خیلی واضح است که هیچکس نمیتواند جلوی آمریکا بایستد نه اروپا نه روسیه نه چین
ناشناس۳۶۹۴۷۲۰۲:۲۹:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
شما ها که اصلا نمی تونید
ناشناس۳۶۹۴۹۷۰۴:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۱۲
به غیر از خدا
ناشناس۳۶۹۵۱۲۰۶:۲۷:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
ببینید اینکه شما میگید هیچ کشوری نمیتواند جلوی آمریکا بایستد درست نیست بهتره بگویید هیچ کشور نمیخواهد جلوی آمریکا بایستد علتش هم از موضع ضعف اون کشور نیست معمولا کشورها به منافع شان فکر میکنند اگر قرار باشه تو موردی ضرر کنند هر چند کوچک سعی میکنند خودشونو از اون ماجرا بکشند کنار .
ناشناس۳۶۹۴۱۴۰۰:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
نه دیگه فایده نداره مذاکره مجدد معنا نداره و دولت قطعا باید بیخیال بشود
ناشناس۳۶۹۶۴۷۰۹:۵۳:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۱۲
اما نمی شود !!!
ناشناس۳۶۹۴۷۰۰۲:۲۶:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۲
بعضی برای شکست برجام و شکست دست‌آورد دولت روحانی نذر نیاز کرده‌اند.
ناشناس۳۶۹۵۰۲۰۴:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۲
سلام. بلاخره معاهده ایی رو دیدیم که روی ترکمن چای رو سفید کرد...
علی۳۶۹۵۹۶۰۸:۵۴:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۲
این یعنی فرانسه در مقابل فشار اقتصادی و تعرفه ای امریکا کم آورده و میخواهد با تهدید ایران را وادار به امتیاز دهی جدید کند همان جمله ای که رهبری فرمودند که به اروپا اعتماد ندارند بنابراین باید منتظر اقدام مشابه دولتهای آلمان و انگلیس هم بود آقای روحانی کمی هوشیار باشید در دوراهی عزت و ذلت قرار گرفته اید البته هواداران و لیدرهای فکری اصلاحاتی شما که مدام بر طبل ناکارآمدی نظام و تغییر آن میزنند به غربیها چراغ سبز نشان میدهند که فشار را بیشتر کنند همانطور در فتنه 88 همین کار را کردند
محمد۳۶۹۶۶۰۱۰:۰۲:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
هرچند سایت الف بارها و بارها اثبات کرده است که آنچه به نفع منافع مردم است را منتشر نمیکند ولی من باز هم به عنوان یک شهر وند ایرانی که دل در گروه میهن دارم و نمیتوانم مشکلات بیشتر برای مردمم را تصور کنم باز هم میگویم که بهترین فرصت برای ما فراهم شده است تا امتیاز بدهیم و امتیاز عملی کامل بگیریم. باید مذاکره کرد در سر هر موضوعی که باشد. اگر ما بتوانیم مذاکره کنیم و در نتیجه آن نیروی هوایی مان را بازسازی کنیم و ناوگان هواپیماهای جنگی خود را مدرن و به روز و کارآمد کنیم، و قدرت دفاعی متعارف خود را مدرن و به روز کنیم، چه اشکالی دارد که در مذاکرات بپذیریم که برد موشکهایمان را در حد معقولی محدود کنیم؟ ما که دانشش را داریم، خب هر وقت لازم شد استفاده میکنیم. اگر ما بتوانیم در مذاکرات تضمین صد در صدی بگیریم که کسی به فکر تغییر نظام نباشد و در امور داخلی ما دخالت نکند و امنیت داخلی و مرزهای ما را به خطر نیاندازد، چه اشکالی دارد که حضورمان را در منطقه کمرنگتر کنیم؟ اگر ما بتوانیم رفع تمامی تحریمها و لغو تمامی مجازاتهای ناجوانمردانه گذشته را به دست آوریم، چه اشکالی دارد که روابطمان با آمریکا را عادی کنیم؟ به نظر من باید مذاکره کرد و باید در مذاکرات بازسازی نیروی هوایی با ناوگان جنگنده های فوق مدرن و تسلیحات فوق مدرن باید پیش شرط ما برای محدود سازی برد موشکهایمان باشد. به نظر من نباید از اروپا و چین و روسیه گول خورد و باید مستقیما با خود آمریکا مذاکره کرد. آمریکا بارها گفته است که نه دوستی دارد و نه دشمنی و فقط و فقط «منافعی» دارد و حاضر است برای منافعش هر کاری بکند. وقتی کسی قاطعانه در مورد منافعش صحبت میکند، ما نیز میتوانیم مستقیما در مورد منافعمان با او قاطعانه صحبت کنیم و زبان همدیگر را به خوبی و خیلی راحت بفهمیم و کاری بکنیم که «نان» و «آزادی» و «رفاه» مردممان بیش از پیش تامین گردد. بزرگترین خطری که کشور را تهدید میکند مشکلات معیشتی مردم و خدای نکرده حرکاتی مانند دی ماه گذشته است و رفع آن از طریق قهر با دنیا و بستن درهای کشور ممکن نیست. در قرن بیست و یکم و دنیای امروز، تمام کشورهای دنیا مانند قطعات دامینو در یک ردیف و در ارتباط با هم قرار دارند و افتادن هریک از آنها میتواند بقیه را درگیر کند کما اینکه ظهور داعش در عراق تمام دنیا را متاثر کرد. آقایان، لطفا به فکر مردم باشید و بیش از این اشتباهات قبلی را تکرار نکنید.
ناشناس۳۶۹۶۸۳۱۰:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
کسی نیست بگه شما اول تعهدتون رو به معاهده قبلی ثابت کنید. رو دارند این غربیها.
محمد.س۳۶۹۷۱۰۱۰:۳۰:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۲
روحانی مچکریم
ناشناس۳۶۹۷۲۶۱۰:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۱۲
اول اروپا خصوصا" فرانسه باید اسناد بردگی شان از طرف آمریکا باطل بشه ! بعدا" غلط های زیادی کنن .! جوانک بی خاصیت . ضمنا" هدیه عمو ترامپ در بحث تجارت خارجی مبارکت باشه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین