اتمام حجت دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی/ پیگیری مستمر در مورد تاخیر پروازها

گروه اجتماعی الف،   3970311149 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در حوزه تاخیر های هواپیمایی ورود جدی‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکت‌هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی‌هند، افزایش دهد.

اتمام حجت دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی/ پیگیری مستمر در مورد تاخیر پروازها

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران جلسه دادستان تهران با رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیر کل شرکت فرودگاه های کشور، مدیر عامل شرکت های هواپیمایی و تعدادی از معاونان دادستان تهران درباره بررسی علل تاخیر پروازها روز چهارشنبه ۹ خرداد ماه به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهارداشت: به موجب ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.

دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ می دهد وافزود: در اصل 156 قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم واحیای حقوق عامه تصریح شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تاخیرهای بی مورد، ‌فروش بلیت هواپیما با قیمت های متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین برخی در فرودگاه ها است، به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.

جعفری دولت آبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونین داستان تهران برای بررسی تاخیر پروازها در فرودگاه مهر آباد حضور یافته اند که گزارش‌های تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.

دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارش ها، روزانه تاخیر پروازها وجود دارد که برخی تاخیرها غیر قابل قبول است و به مسافرین نیز علت آن توضیح داده نمی شود و در برخی موارد نیزحقوق آنها رعایت نمی گردد. البته برخی تاخیر ها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ می دهد که این موضوع قابل دفاع است.

وی با اشاره به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونین دراین بازدید ها با مردم، مدیران شرکت های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفت و گو کرده و بیست علت برای تاخیرها احصاء گردیده است.

دادستان تهران با تقسیم بندی تاخیر پروازها به درون سازمانی و برون سازمانی افزود: دسته اول تاخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمی توان به شرکت‌های هواپیمایی ایراد وارد کرد؛ چرا که در بیان دلایل تاخیر اعلام می کنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی می باشد البته به شرطی که دلیل اصلی تاخیر پرواز این موضوع باشد.

جعفری دولت آبادی افزود: برخی از تاخیرها به خاطر وضعیت آب و هوا است و شرکت های هواپیمایی اعلام می کنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارش‌ها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکت های هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شده اند. وی تاکید کرد بیان واقعیت ها به مردم بهترین راه نجات است.

دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تاخیر ها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است افزود: حسب اعلام مسئولین در فرودگاه مهر آباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیک های پروازی رخ می دهد که این مشکلات به شرکت های هواپیمایی مربوط نمی شود.

وی اعلام کرد: برخی تاخیرها به خاطر تاخیر ورود هواپیما در مقصد است، و پس از این تاخیر در سلسله پروازها، تاخیر رخ می دهد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه برخی شرکت های هواپیمایی اعلام کرده اند که بخشی از تاخیرها به دلیل کمبود مسافر است با رد این موضوع، اظهار داشت: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمی تواند بلیت بفروشد و سپس اعلام نماید که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.

دادستان تهران میزان اعتبار شرکت های هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و اظهارداشت: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفه نباشد بهتر است فعالیت های دیگری انجام دهد.

وی یکی از مشکلات مرتبط با تاخیرها را عدم اطلاع رسانی به موقع به مسافران دانست و اظهار داشت: اگرچه طبق گزارش ها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاع رسانی مناسبی انجام شده؛ اما در برخی موارد به مسافران اطلاع رسانی نشده است که در این رابطه ممکن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطه ها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاع رسانی خودداری کرده است.

جعفری دولت آبادی اعلام کرد: تمام شرکت ها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاه ها مکلف شوند؛ چرا که مسافران باید بدانند که چه حقوقی دارند و شرکت ها درصورت تاخیر چه وظیفه ای برعهده دارند.

دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تاخیر پروازها خاطر نشان کرد: وقتی مسافران با تاخیر پرواز مواجه می‌شوند هیچ کس از مدیران شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه حضور نمی یابند که نسبت به آن شفاف سازی نمایند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام می‌نماید تا ساعاتی دیگر پرواز انجام می شود.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات تاخیر پروازها طولانی می شود به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پرواز ها حدود 23 ساعت تاخیر داشته است که این موضوع قابل دفاع نیست.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینه های اعتراض مسافران را فراهم کرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع نایند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده و دیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.

دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی دراین بخش ورود جدی‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکت‌هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی‌هند افزایش دهد.

وی با قدردانی از برخی شرکت‌ها که اقدامات مناسبی انجام داده اند، گفت: باید این شرکت ها به مردم معرفی شوند.

جعفری دولت آبادی از عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد. وی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاه‌ها را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسئولیت نظارت بر وضعیت شرکتهای هواپیمایی و پروازها را برعهده دارد باید در ترمینال ها حضور مستمر داشته باشد.

دادستان تهران با بیان اینکه برای محل استقرار معاونین دادستان در فرودگاه ها نیز تدبیر لازم پیش بینی شود، تصریح کرد: دادستانی تهران از سال ها قبل با تاسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تاخیر پروازها به سامان برسد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تاخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، تاکید کرد: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌نماید.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکت هایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمی دهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکت ها فعالیت خود را با برخی از شرکت ها تجمیع کرده و یا فعالیت آن را متوقف نمایند.

دادستان خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی باشند و سایر مسئولین مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکت ها به حقوق مسافرین را پیگیری کنند.

جعفری دولت آبادی خدمت به مردم را بزرگترین کاری دانست که می توان انجام داد، افزود: در شرایطی که دشمنان همه ابزارها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بسیج کرده و مشکلات ناشی از تحریم ها افزایش می‌یابد ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت شرکت های هواپیمایی و مدیریت فرودگاه ها نقش بیشتری در این زمینه ایفا نمایند.

دادستان تهران پس از استماع اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مسئولان شرکت های هواپیمایی و گزارش سرپرست دادسرای فرودگاه با بیان اینکه در کشور مدیر زیاد داریم ولی پیگیری کننده کم داریم، افزود: سال هاست که برخی مشکلات مزمن در کشور وجود دارد اما برطرف نمی شود.

وی با معطوف کردن توجه حاضرین به دو مقوله شیوه مدیریت‌ها و پیگیری‌ها افزود: مدیران شرکت های هواپیمایی وقتی تاخیر پرواز رخ می دهد باید احساس کنند که فرزندان و خانواده آن ها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.

جعفری دولت آبادی با تاکید بر این که اگر تاخیر پرواز به دلیل تحریم و یا نبود قطعه باشد، مردم دلایل شرکت های هواپیمایی را می پذیرند، به صبر و مقاومت مردم در برابر مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: کشور در دوران جنگ تحمیلی سالانه با هفت میلیارد دلار اداره می‌شد و هر روز صدها شهید تقدیم انقلاب می شد؛ اما مردم پای نظام اسلامی ایستادند.

وی تاکید کرد: امروزه شرایط کشور تغییر کرده و انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است و مردم انتظار دارند دلایلی که به تحریم ها ربط ندارد، مورد استناد قرار نگیرد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات تاخیر در پروازها را می توان با مدیریت هوشمندانه، پیگیری ، تدبیر، توضیح مناسب، عذرخواهی به موقع و اتخاذ تصمیمات لازم کاهش داد.

دادستان تهران پیشنهاد داد نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی در تیم بازرسی معاونان دادستانی تهران در بازدید از فرودگاه‌ها حضور یابند.

جعفری دولت آبادی از فرودگاه به عنوان ویترین کشور یاد کرد و افزود: تجمع اعتراض آمیز مسافران و یا درگیری در فرودگاه تبعات زیادی به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه با صداقت با مردم رفتار شود مشکلات را درک می‌کنند همان‌طور که مردم با تداوم تحریم ها هر سال پرشورتر در راهپیمایی های روز قدس و یا روز ۲۲ بهمن شرکت می کنند بنابراین با مدیریت صحیح و انقلابی می‌توان مشکلات کنونی را برطرف کرد.

دیدگاه کاربران

محمد۳۶۹۴۷۶۰۲:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
اقدام دادستان تهران جای تشکر و قدردانی داره. ما با شرکت ایران ایر عازم سفر مشهد بودیم که پرواز ما اول پنج ساعت تاخیر خورد که با پیامک صبح روز پرواز به ما خبر دادند ولی در فرودگاه دوباره چهار ساعت تاخیر به آن اضافه شد. اول هیچ چیز به ما نمیگفتند که دلیل تاخیر چیست ولی بعد از اعتراض مردم و پس از 2 ساعت به ما گفتند چرخ هواپیما مشکل پیدا کرده و باید تعویض شود . از ما بدشانس تر پرواز شیراز بود که به ایشان پیامک هم نداده بودند و 10 ساعت تاخیر داشتند. خواهش میکنم خیلی جدی پیگیر حق مردم باشید
ناشناس۳۶۹۶۱۶۰۹:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۲
ایشان به تن ندادن شهرداری به مصوبات دیوان عدالت اداری ورودکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین