کامل ترین اطلاعات ایرانیان در طول تاریخ در اختیار تلگرام

گروه فناوری الف،   3970311001 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

فروش حجم عظیمی از اطلاعات کاربران در فضای مجازی منبع اصلی درآمد شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام است که این اقدام علاوه بر نقض حریم شخصی افراد، تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شود.

کامل ترین اطلاعات ایرانیان در طول تاریخ در اختیار تلگرام

به گزارش مهر، روزانه حجم عظیمی از داده های تولیدی توسط شرکت های ارائه دهنده شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان، مدیریت و تحلیل می شود و نتایج حاصل از تحلیل روی این داده های کلان (بیگ دیتا)، متقاضی بسیاری داشته است و از بنگاه های تجاری (که برای بهره مندی در تبلیغات هوشمند به این اطلاعات نیاز دارند) تا سازمان های امنیتی و حاکمیتی (برای رصد وضعیت ملت ها در نقاط مختلف دنیا)، متقاضی این داده ها هستند. حتی در این بین شرکت های تحلیلی بسیاری، کلان‌داده‌ها را منبع اصلی درآمد خود قرار داده اند و با ارائه گزارش های هدفمند، حتی می‌توانند نتیجه انتخابات مختلف را تغییر دهند.


رشد درآمدهای حاصل از بیگ دیتا در دنیا
برمبنای پیش بینی موسسه استاتیسا، درآمد حاصل از کلان‌داده و تحلیل های تجاری از آن تا سال ۲۰۲۰ به ۲۱۰ میلیارد دلار در جهان خواهد رسید. شرکت های ارائه دهنده این خدمات به منبع عظیمی از درآمد دست پیداکرده اند و به همین دلیل درآمدهای حاصل از کلان‌داده در دنیا در حال گسترش است.


داده های کاربران ایرانی در تلگرام محافظت نمی شود
چند سالی است که پیام‌رسان ها و شبکه‌های اجتماعی بسیاری در حال فعالیت در ایران هستند و تعداد قابل توجهی کاربر را نیز به خود جذب کرده‌اند. در این میان پیام رسان تلگرام توانسته بود در سال های اخیر کاربران بسیاری را در ایران به دست آورد، کاربرانی که محتوای فراوانی را بر بستر این پیام رسان تولید و نشر و داده های فراوانی را در اختیار تلگرام قرار دادند.اما آیا تلگرام سازوکار مشخصی را برای حفاظت از اطلاعات شخصی انبوه کاربران خود اتخاذ کرده است؟ مخاطره نشت و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران در این فضا چقدر است؟ افشای شماره تماس و اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر ایرانی چه عواقبی می‌تواند در برداشته باشد؟ به اذعان تلگرام، الگوریتم رمزگذاری پیام ها در این شبکه استاندارد نبوده و الگوریتم های امنیتی تلگرام توسط هیچ نهاد معتبری صحت سنجی نشده و مورد تایید قرار نگرفته است.


پایبند نبودن تلگرام در قبال حفاظت از داده های کاربران
طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی و بر اساس آخرین آمار ؛ ایرانیان حدود ۶۰ درصد کاربران تلگرام را تشکیل می‌ دادند و نیز جابه جایی روزانه حدود ۱۵ میلیارد پیام در این پیام‌رسان، نشان می داد که سهم محتوای فارسی قابل توجهی در تلگرام ذخیره شده بود که این حجم عظیم داده برای سازمان ها و موسسات تحلیل و پردازش محتوا بسیار قابل توجه بود.
چه اطلاعاتی از کاربران ایرانی برای تلگرام اهمیت داشت
تحلیل کلان داده کاربران ایرانی توسط تلگرام در ابعاد ملی می‌توانست اطلاعات گسترده‌ای را در خصوص آسیب‌پذیری های کشور در اختیار مراجع بیگانه و دولت های متخاصم قرار دهد. به عنوان تحلیل سوابق فعالیت ۴۰ میلیون کاربر تلگرام از جمله سبک زندگی ایرانیان از لحاظ ساعت خواب و بیداری، اوقات فراغت، برنامه غذایی، ارتباطات خانوادگی و دوستان، رسمی و غیررسمی، مکان های محبوب و پررفت و آمد از این طریق به راحتی قابل استخراج است.
۱. بخشی از این داده‌ها مربوط به زندگی شخصی کاربران است؛ دوستان و نزدیکان و اعضای خانواده افراد از طریق متن و محتوای پیام می توانند قابل شناسایی باشند.همین اطلاعات خصوصی بسیاری از ویژگی های شخصیتی، نقاط ضعف، نیازها و دغدغه ها و علاقه مندی افراد را تعیین می‌کند. همچنین اطلاعاتی از قبیل محل سکونت و تحصیل فرزندان که می‌تواند دست کم توسط گروه های تروریستی بهره‌برداری شود که همه این داده ها از طریق اطلاعات موجود در تلگرام قابل برداشت خواهد بود.

۲. گروه های همکاران نیز می تواند از دیگر منابع دریافت اطلاعات باشد. گفت وگوهای کاری و برنامه‌ریزی های افراد غالبا در این گروه ها انجام می‌شد که در برخی موارد می‌توانست اطلاعاتی از سیستم های اداری کشور را در اختیار پیام رسان تلگرام قرار دهد. اطلاعاتی اعم از مسئولیت های افراد در ادارات، نقاط قوت و ضعف سازمان ها، برنامه ریزی های نادرست و درست توسعه ای و برنامه ها برای مقابله با تحریم و هزاران داده و اطلاعات به ظاهر کم ارزش و پرارزش دیگر.


۳. به علاوه بسیاری از کاربران تلگرام در ایران عضو حداقل چند کانال بودند که موضوع کانال ها و تعداد بازدیدهایی که کاربران از هریک انجام می دادند، یکی از داده هایی است که می توانست علایق افراد را در زمینه های تحصیلی-شغلی، گرایش های مذهبی و سیاسی و حتی طبقه اقتصادی و...مشخص کند .


۴. چت ها و گفت وگوهای خصوصی نیز منابع مهمی برای داده‌کاوی محسوب می شوند؛ نوع کلمات و واژگان به کار گرفته شده ؛علایق مختلف به رنگ ها، غذاها، مکان های دیدنی و صدها فراداده دیگر همچنین الگوی رفتاری ایرانیان در مواجهه با پدیده‌ها و رویدادهای مختلف، ذائقه آن ها در خصوص انواع محتوا از جمله فیلم، سریال، خبر، تصویر و آستانه حساسیت و نوع واکنش آن ها به رویدادهای داخلی و جهانی، گروه های مرجع واقعی، سلبریتی ها و افراد تاثیرگذار، کلمات کلیدی پراستفاده و بسیاری موارد دیگر که افراد ممکن است استفاده کنند نیز طی این تحلیل ها قابل تعیین است.


کامل ترین اطلاعات ایرانیان در طول تاریخ در اختیار تلگرام
بدون شک در طول تاریخ تلگرام توانسته است که جامع ترین و کامل ترین داده ها برای ترسیم پروفایل رفتاری، اجتماعی و فیزیولوژیکی ایرانیان به دست آورد که تحلیل این داده‌ها می‌تواند مهم ترین آسیب‌پذیری های فیزیکی، اجتماعی، رفتاری، نگرشی و فردی ایرانیان را برای دولت های متخاصم آشکار ساخته و مبنایی برای سوءاستفاده آن ها از این آسیب‌پذیری ها باشد. این که گاه بیان می شود داده‌های یک کاربر عادی اهمیت خاصی ندارد به طور آشکار اشتباه است.چون این اطلاعات هنگامی که در کناراطلاعات میلیون ها کاربر دیگر قرار گیرد، معنادار بوده است و می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار تحلیل‌گران قرار دهد.


منبع درآمد تلگرام
تلگرام ظاهرا به فعالیت اقتصادی نمی‌پردازد و منبع درآمدی حتی از طریق پذیرش آگهی نیز ندارد اما تامین مالی تلگرام به چه نحوی انجام می‌پذیرد؟قطعا می توان گفت که منبع اصلی درآمد آن فروش اطلاعات کاربران خصوصاً کاربران ایرانی است.


قوانین اروپا و آسیا برای استفاده از داده های کاربران
امروزه بحث مهندسی افکار عمومی توسط شرکت های چند ملیتی با تسلط بر داده انبوه ملت ها دغدغه نخست بسیاری از کشورها شده است. به نحوی که تحلیل گران پیروزی دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محصول غفلت از گوگل، فیس بوک و توئیتر می‌دانند. براین اساس پس از آن که اتحادیه اروپا و انگلیس و کشورهای آسیای شرقی نگارش قوانین ضدرمزنگاری و استفاده از داده‌های کاربران در حوزه ارتباطات را با کلید واژه موضوع نقض حریم خصوصی کاربران آغاز کردند، چند روزی است که قانون کلی حفاظت از اطلاعات کاربران (GDPR) در اتحادیه اروپا به اجرا درآمده و قرار است لایحه ای با همین مضمون نیز به زودی به تصویب دولت و مجلس ایران برسد. قانون کلی حفاظت از اطلاعات (GDPR) بخشی از قوانین اتحادیه اروپا درباره حمایت از حریم شخصی تمام افراد ساکن در این اتحادیه است که شامل صادرات اطلاعات شخصی به خارج از اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا می شود.


راهکاری در قبال بی تعهدی تلگرام به حقوق کاربران ایرانی
صیانت از داده های شخصی یکی از حقوق اولیه کاربران فضای مجازی محسوب می شود و به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته برای الزام بسترهای ارتباطی و سرویس دهنده ها به حفاظت از حریم خصوصی کاربران قوانین جدیدی را وضع کرده اند. این درحالی است که شبکه تلگرام بدون هیچ گونه تعهدی برای حفاظت از اطلاعات و داده های کاربران ایرانی، در کشور فعالیت داشته است و به نظر می رسد در قبال این بی تعهدی به حقوق کاربران باید راهکاری اندیشیده می شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۸۶۶۸۰۹:۳۷:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۱۱
بهتر از اینه که دست سروش باشه و بعد ها علیه خودمان استفاده بشه
ناشناس۳۶۸۷۸۱۱۱:۳۴:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
یعنی خارجی ها از اطلاعات ما سوءاستفاده کنند بهتره از اینه که داخلی ها از اطلاعات ما استفاده کنند؟ واقعا که آدم شک میکنه در ایرانی بودنتون.آخه احساس حقارت و ذلالت تا کی؟؟؟ همه خوبند جز ایرانی ها؟؟
فرناز۳۶۸۸۷۴۱۳:۵۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۱
دوست عزیز اگر فلان سازمان امنیتی خارجی بداند که شما چه تفکر سیاسی فرهنگی دارید هیچ لطمه ای به شما نمی رسد ولی اگر این اطلاعات به دست نهادهای امنیتی خودمان برسد معلوم نیست
ناشناس۳۶۹۰۳۲۱۶:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۱
دوست عزیز نهادهای داخلی فوق فوقش تهدید برای شخص هستن ولی خارجی ها تهدید علیه امنیت ملی و ملت و کشور!!! و البته که ما همیشه منافع شخصی رو به منافع ملی ترجیح دادیم.
ناشناس۳۶۸۹۳۳۱۴:۴۱:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
دوست عزیز کوچیکترین چیزش اینکه اطلاعات ثبت نامی شما تو سنجش فروش میره بقیه سازمانهاهم همین هستن
ناشناس۳۶۹۰۲۸۱۶:۰۲:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
این نتیجه "حقارت و ذلالت" مردم نیس بلکه نتیجه اعتبارسوزیهای نهادهای داخلیه.
ناشناس۳۶۹۱۶۹۱۸:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۱
ما تا بحال هیچ دوستی و انصاف از مسئولین ایرانی ندیده ایم که به سروش اعتماد کنیم دولت ما مرم را به شکل قللک می بینید و دائما انرا می شکند
ناشناس۳۶۸۷۸۸۱۱:۴۴:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
ببخشید من و شما مگه جاسوس هستیم یا قراره جایی رو منفجر کنیم که قراره از اطلاعتمون بر علیه ما استفاده بشه!!؟؟ اگر متن رو درست خونده باشی گفته وقتی اطلاعات مردم یه کشور کنار هم قرار بگیره میشه طرز فکر اونا رو فهید و به سمتی که دوست دارن هدایت کنن. مطمئنا هیچ کشوری دلش برای ما نسوخته و همه دنبال منافع خودشون هستن.
ناشناس۳۶۹۱۰۶۱۷:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۱
مطمئنن پیام رسان داخلی هم دلش برای ما نسوخته
ناشناس۳۶۸۸۱۳۱۲:۰۵:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۱
مگه چه کار خلافی انجام می دی
ناشناس۳۶۹۱۲۱۱۷:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱۱
هیچ کار خلافی انجام نمیدهیم اما بودن افرادی که در سازمانهای امنیتی وقضایی بصورت خودسر وغیرقانونی رفتارهای خلاف قانون در برابر بعضی از مردم انجام دادند(سعید مرتضوی,سعید امامی و...).پس مردم میترسند اطلاعات ودیتای خود را در اختیار پیام رسانهای داخلی قرار بدهند.
ناشناس۳۶۸۸۲۵۱۲:۲۲:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
عزیزم تمام پیامکها، مکالمات شما، سایتهایی که سر می‌زنید از طریق همراه اول، ایرانسل و .. یا شرکتهای اینترنتی انجام میشه و پس قابل دسترس هست. حالا چند تا پیام تو تلگرام شما در دسترس نیست. البته اونهم چاره داره. مثلا یکی تمام پیامهای شما رو فوروارد کنه برای یک نفر دیگه. البته باز راهای دیگه هم هست.
ناشناس۳۶۹۲۴۵۱۹:۵۲:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۱
با این سطح سواد بهتره نظر ندی ! شما چیزی از رمزنگاری نقطه به نقطه نمیدونی ، بیشتر کارهایی که شما انجام میدی رمز نگاری میشه از جمله جستجو تو گوگل ایمیل زدن یا چت کردن خیلی از اینا تحت پروتکل های رمز نگاری هست
ناشناس۳۶۸۹۸۴۱۵:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱۱
مگه چه مشکلی داری؟
ناشناس۳۶۸۶۷۵۰۹:۴۹:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
خوب این یعنی در آمد سروش هم از فروش اطلاعاته؟
ناشناس۳۶۸۷۰۴۱۰:۱۶:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
ساده لوحانه است اگر فکر کنیم پاوردروف ، پاوردروف امین است. تکلیف داخلی هم که روشنه.
ناشناس۳۶۸۹۱۲۱۴:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
پاور نه عزیزم! پاول درسته شما برو فعلا این چیزا رو یاد بگیر
ناشناس۳۶۸۷۱۳۱۰:۲۲:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
به این میگن کیش و مات عالی گفتی
ناشناس۳۶۸۸۱۴۱۲:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۱۱
معلومه از سروش بد خوردی
ناشناس۳۶۸۸۳۲۱۲:۳۲:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۱۱
سروش خودش صاحب تازه اطلاعاته..... اونها زیر مجموعه صدا و سیما و یک نهاد امنیتی هستن
ناشناس۳۶۸۷۰۵۱۰:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
درآمد پیام رسان های داخلی از کجاست؟
ناشناس۳۶۸۷۵۲۱۱:۰۱:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۱۱
تلگرام تو روسیه فیلتر شد چون حاضر به دراختیار قرار دادن اطلاعات کاربران نشد تلگرام تو ایران فیلتر شد چون حاضر به قرار دادن سرورهای اصیلش تو ایران نشد براساس مدارک و شواهد مطلب بنویس تلگرام به مراتب امنیت فنی و شخصی بیشتری داره
طالب۳۶۸۷۶۷۱۱:۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۱
چرا از هزاران کانال دوستانه و خانوادگی و علمی و آموزشی که بسیار مفید بودند حرفی به وسط نمیاد و فقط جنبه بد قضیه نگاه میشه دوما مگه اطلاعات کشور دست عامه مردمه و مردم در تمام دستگاه ها نفوذ دارن
علی کریمی۳۶۸۷۷۵۱۱:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
مسئول محترم گروه فناوری الف با استدلال شما ضریب امنیت کشورهایی که هیچ محدودیتی بر فضای مجازی اعمال نمی کنند باید نزدیک صفر باشد ، که اینگونه نیست.
ناشناس۳۶۸۸۵۸۱۳:۲۸:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
میشه یکی از اون کشورهایی که هیچ محدودیتی در فضای مجازی ندارن رو نام ببری . فقط مستند حرف بزن!
ناشناس۳۶۹۲۹۹۲۱:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
کدوم کشور در دنیا هست که فضای مجازیش کاملا باز باشه؟
ناشناس۳۶۸۸۰۸۱۲:۰۲:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۱۱
حرف های تو خالی
ناشناس۳۶۸۸۱۶۱۲:۰۷:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
غربگرایان و مزدورانشان کینه ای عجیب از توانایی داخلی دارن می بینید که چگونه به سروش حمله می کنن معلومه بدجور عصبانین و پیشنهاد می شود از این عصبانیت بمیرن
ناشناس۳۶۸۹۱۵۱۴:۳۶:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۱۱
سروش نیامده مرده :)) توهم
ناشناس۳۶۸۸۲۳۱۲:۱۵:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
چه طور می شه اکانت تلگرام رو پاک کرد؟
قلی۳۶۸۸۲۶۱۲:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۱۱
تا رسانه ها مثل الف باشند مردم مجبورند از دهن شیر به دهن پلنگ پناه ببرند.
ناشناس۳۶۸۹۱۰۱۴:۳۳:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۱۱
من مشکلی ندارم اطلاعاتم دست خارجیا باشه! شما برو فکر خودت باش
ناشناس۳۶۸۹۷۲۱۵:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۱
مشخصه که هیچ اطلاعی از Big Data در جهان کنونی ندارید.
ناشناس۳۶۹۰۸۱۱۶:۴۴:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۱۱
برادر من بنده زمینه تحصیلی و کاریم هوش مصنوعی هست در یکی از دانشگاه های برتر کشور هم تحصیل میکنم. متاسفانه اعتماد سازی نشده که کار به اینجا رسیده. دیتا ها بسیار تو تحلیل مسائل ارزشمند هستند و شکی درش نیست. ولی تا وقتی همین دیتا ها بخوان بر علیه مردم استفاده بشه ترجیح میدم یه خارجی بر علیه ام استفاده کنه تا یه داخلی
ناشناس۳۶۹۰۲۷۱۶:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
هیچ مشکلی نداره شما نگران اطلاعات ما نباشید از دید من مورد نداره
من ایرانیم۳۶۹۱۵۷۱۸:۰۶:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۱۱
ایراد داره چون دراز مدت برای همه چی نقشه دارن
ناشناس۳۶۹۱۸۱۱۸:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
نقشه رو که همه دارن. چه خارجی چه داخلی
ناشناس۳۶۹۲۰۷۱۹:۲۳:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱۱
فعلا که مسولان مملکت بر سر داراییهای این مملکت نقشه دارند و همه را بیکار و بدبخت کردند....
ناشناس۳۶۹۲۸۶۲۰:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
دمت گرم داداش
ناشناس۳۶۹۳۲۹۲۲:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
نقشه که دست گالیور بودقدیما
سیاوش۳۶۹۴۲۱۰۰:۵۸:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
سلام تلگرام و پروزه های اینچنینی حامیان مالی کسب و کار دارند در ابتدای کار و در مرحله بعد سهام خودشون رو در بازار سرمایه قرار میدهند و از این طریق کسب درامد و سرمایه دارند.الان با توجه به پروژه بلاک چین و گرام خیلی سرمایه گداران علاقمند به تلگرام شدند.نویسنده محترم میتونست با یک سرپ ساده این اطلاعات رو جای این مطالب توهمی قرار بده
ناشناس۳۶۹۴۴۷۰۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
لاشخورهای سایت الف خوشحال از فیلتر تلگرام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین