نامه ظریف درباره بدعهدی آمریکا در برجام و تحولات منطقه

گروه سیاسی الف،   3970309064 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفیر ایران در نواکشوت در دیدار با وزیرخارجه موریتانی نامه ظریف درخصوص تحولات جاری منطقه و بدعهدی اخیرآمریکا در برجام را تسلیم وی کرد.

نامه ظریف درباره بدعهدی آمریکا در برجام و تحولات منطقه

«محمد عمرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت دیروز (سه‌شنبه) در دیدار با وزیر امور خارجه موریتانی نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات جاری منطقه و بدعهدی اخیر آمریکا در برجام را تسلیم وی کرد.

در این دیدار درباره راه‌های توسعه روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

ظریف که روز دوشنبه سفری به هند داشت در جمع خبرنگاران گفت: در این روزها مشورت‌های گسترده‌ای در رابطه با اقداماتی که آمریکا انجام داده در نقض برجام و خروج از آن صورت خواهد گرفت و همکاران من با نامه‌ای که برای وزرای خارجه نوشتم مشغول دیدار از بسیاری کشورها هستند، در برخی موارد من حضور می‌یابم، برخی موارد سایر همکاران وزرات خارجه و برخی موارد سایر دوستان از سایر دستگاه‌ها و حسب مورد این سفرها و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه می‌یابد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 18 اردیبهشت ماه خروج این کشور از برجام را اعلام و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران دو روز بعد (20 اردیبهشت) در دو نامه جداگانه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض کرد.

ظریف در این باره گفته بود: من روز 20 اردیبهشت راجع به تخلفات آمریکا و اتفاقاتی که افتاده یک نامه به خانم موگرینی و یک نامه به دبیرکل ملل متحد نوشتم. در نامه به موگرینی درخواست کمیسیون مشترک شده است. کمیسیون مشترک طبق روال برجام با جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و بعد در صورت ضرورت به سطح وزرا خواهد رسید.

در نامه ظریف به گوترش آمده است: «در تاریخ 18 اردیبهشت 1397، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌، با نقض اساسی قطعنامه‌ 2231 شورای امنیت که برنامه ‌جامع اقدام مشترک (برجام) هم ضمیمه‌ آن است، تصمیم یکجانبه و غیرقانونی خود مبنی بر خروج از برجام را اعلام کرد. به طور همزمان، وی با امضای یک یادداشت ریاستی به مراجع آمریکایی ذیربط دستور داد، «حضور ایالات متحده آمریکا در برجام را متوقف کنند» و «همه ‌تحریم‌های آمریکا که وفق برجام لغو یا اجرای آنها متوقف شده بود را مجددا تحمیل کنند»، و بدین ‌ترتیب مرتکب چندین مورد «عدم پایبندی اساسی» نسبت به برجام و تخلف آشکار از قطعنامه 2231 شورای امنیت شد. این اقدامات بی‌اعتنایی کامل به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، اصل حل و فصل صلح‌آمیز اختلافات را تضعیف می‌کند، چندجانبه‌گرایی و نهادهای آن را به مخاطره می‌اندازد، حاکی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شکست‌خورده ‌یک‌جانبه‌گرایی است و باعث تشویق سرکشی و قانون‌ستیزی می‌شود.»

به گزارش فارس پس از این اقدام ترامپ، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سفرهایی را به چین، روسیه و بلژیک انجام داد و ضمن رایزنی با وزرای خارجه چین و روسیه در نشستی با موگرینی و سه وزیر اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بروکسل شرکت کرد. وزیر خارجه ایران همچنین دوشنبه هفته جاری (هفتم خرداد ماه) در سفری یک روزه به دهلی‌نو با وزیر خارجه هند ابعاد مختلف همکاری‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام را مورد بررسی قرار داد و توافقات خوبی از جمله تشکیل کمیته‌هایی در زمینه همکاری‌های بانکی، نفتی و بازرگانی در این سفر حاصل شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۵۹۷۰۱۰:۳۰:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۹
مگر موریتانی چه نقشی دارد که نامه گلایه امیز بهش دادند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین