چرا آمریکا اهل تعامل نیست؟

محمد کاظم انبارلویی گروه سیاسی الف،   3970308071 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران به یک حقیقتی اشاره کرده و فرمودند : «دولت جمهوری اسلامی نمی تواند با آمریکا تعامل کند.» چرا تعامل با آمریکا ممکن نیست؟ چرا حتی وقتی انعطاف نشان می‌دهیم و عقب می‌نشینیم اثری در جلوگیری از خصومت‌ورزی اشرار کاخ سفید دیده نمی شود؟

چرا آمریکا اهل تعامل نیست؟

 

اینکه امام (ره) در زمان حیات خود باب هر گونه گفتگویی را با آمریکایی‌ها بست، این واقعیت را می‌دید که اصلاً در مرام آمریکایی‌ها تفاهم، تعامل، گفتگو، پیمان و قرارداد، جایی ندارد. به همین دلیل ملاقات وزیرخارجه دولت موقت با یکی از مقامات آمریکایی باعث سقوط دولت موقت شد و چند سال بعد که مک فارلین با هدایا و پیشنهادهای شیرین به تهران آمد، از همان فرودگاه مهرآباد دیپورت شد و هیچ مقام ایرانی جرات نکرد در مقابل خشم انقلابی ملت و امام (ره)، او را تحویل بگیرد.

دولت اصلاحات باب تعامل با آمریکایی‌ها به طور غیرمستقیم را تحت عنوان «گفتگوی تمدن‌ها» باز کرد. قرار بود این گفتگو هیچ شکل سیاسی نگیرد اما متاسفانه سر از مذاکرات ایران با تروئیکای اروپا درآورد و منجر به عهد و پیمانی شد که از سوی طرف اروپایی به هیچ یک از مفاد آن عمل نشد و آمریکا دولت ایران را به پاس خوش عهدی و پلمب کردن تاسیسات هسته‌ای در فهرست اشرار قرار داد و محور شرارت نامید.

20 سال پیش استاد حسن رحیم پور ازغدی در مناظره‌ای که در رادیو برگزار شد به موضوع «امکان و امتناع گفتگو با غرب» پرداخت و طرف مقابل او سعید حجاریان از اصحاب مدافع گفتگوی به اصطلاح تمدن‌ها بود. استاد رحیم پور ازغدی، سرّ اینکه نمی شود با آمریکا تعامل کرد را فاش کرد. وی در این مناظره گفت: پیش فرض فلسفی دو سوی گفتگو این است که آمریکایی‌ها اعتقاد به اصالت قدرت دارند و ما به اصالت حقیقت معتقدیم. این دو نگره فلسفی با هم جمع نمی شود. به همین دلیل باب گفتگو از سوی ما باز است اما از ‌آن سو بسته است. چون طرف مقابل به فکر «حقیقت» نیست، او به فکر «قدرت» است.

امام (ره) با انقلاب اسلامی باب گفتگوی مبتنی بر کشف حقیقت را باز گذاشت، اما از آن طرف پاسخی که دریافت کرد فقط و فقط تیر و تفنگ و کودتا و جنگ و تهاجم نرم و سخت بود. به همین دلیل هیچ گاه تن به مذاکره نداد و آن را برای سیاستمداران منطقه ممنوع اعلام کرد.

آمریکایی‌ها نشان داده‌اند وقتی به میز مذاکره بر‌می‌گردند دهانشان بوی باروت می‌دهد و تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای قدرت و جنگ‌افزارها و حتی همه ظرفیت زرادخانه اتمی خود را روی میز می‌گذارند.

این سوال برای مردم همواره مطرح است که چرا باید صورت مذاکرات ما با 1+5 محرمانه باشد؟ طرف غربی که از چند و چون مذاکره باخبر است، چه کسی نامحرم این مذاکرات است؟ پاسخ روشن است؛ نامحرم این مذاکرات، مردم  هستند که دنبال منافع و مصالح خود می باشند. اگر ببینند و بشنوند آمریکایی‌ها عربده می‌کشند، تهدید می کنند و لات‌بازی در می‌آورند، کمترین واکنش این است که به خیابان‌ها می‌ریزند و به عربده‌کشی‌های آمریکا پاسخ می‌دهند و به دیپلمات‌های ایرانی می‌گویند برگردید گفتگو با گرگ‌ها را متوقف کنید.

دولت روحانی مدعی بود زبان گرگ‌ها را می‌شناسد و حتی به طعنه به رقبای خود می گفت؛ شما گفتگو با غرب را بلد نیستید، شما با زبان دیپلماسی آشنا نیستید. رفتند سر میز مذاکره نشستند، به گرگ‌ها اعتماد کردند، همان گرگ‌هایی که دانشمندان هسته‌ای ما را با تیغ ترور شهید کردند تا پیشرفت‌های هسته‌ای را متوقف کنند اما نتوانستند. متاسفانه پیمانی با گرگ‌ها بسته شد و ما به تعهدات خود عمل کردیم و پیچ و مهره‌های توان هسته‌ای و پیشرفت‌های علمی را در سطوح فناوری‌های نوین متوقف کردیم اما از آن طرف دریغ از پایبندی به یک تعهد!

اشتباه ما این بود که ما در مذاکرات دنبال روشن شدن این حقیقت بودیم که به دنیا اثبات کنیم دنبال تولید بمب هسته‌ای نیستیم، فکر می کردیم دنیا صداقت ما را در «قول» و «عمل» می‌پذیرد و دست از شرارت بر‌می‌دارد. اما در عمل دیدیم اصلاً طرف مقابل دنبال کشف حقیقت نیست. اصلاً خود او با تکیه بر انبوهی از کلاهک‌های هسته‌ای فارغ از همه مقررات جهانی در مورد منع یا عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی، با ما از در گفتگو و تعامل وارد شده است.

ما در گفتگو و تعامل دنبال فطرت حقیقت جوی طرف هستیم، اصلاً طرف مقابل می‌گوید من انسان نیستم، یک گرگ هستم و منطق من هم همین چنگال خون‌آلود من است و شما راهی جز تسلیم و ذلت و خواری ندارید!

20 سال پیش قرار  بود یک گفتگویی در بستر غیر سیاسی و دیپلماتیک شکل بگیرد برای تضمین صلح و امنیت در جهان. نام ‌آن را هم گفتگوی تمدن‌ها گذاشتند. اما این گفتگوها سر از جایی درآورد که سعید حجاریان در همان مناظره تاریخی با رحیم پور ازغدی صریح می گوید؛ «استنطاق غرب از ما نوعی گفتگوست. رابطه متهم و بازجو هم نوعی دیالوگ است. شما باید ذهنتان را از گفتگوی دو نفره خارج کنید و مفهوم گفتگو را توسعه بدهید و بسیاری از اشکال و تعاملات و ترابطات را جزء شقوق گفتگو تلقی کنید. این گفتگو حتی ممکن است خودش را در جنگ نشان بدهد. در جنگ دهانه توپ‌ها هستند که با هم صحبت می‌کنند.» (1)

تئوریسین های دولت اصلاحات خودشان می دانستند زیر کاسه گفتگوی تمدن‌ها نیم‌ کاسه رگ‌های گردن برآمده و بزن بزن نبرد سخت و گرم خوابیده است. محصول آن را در فتنه تیر 78 و نیز جنگ 33 روزه حزب الله و رژیم صهیونیستی به عینه دیدند.

آمریکایی‌ها در گفتگوی باروتی خود وقتی با زبان و دهان توپها کم می‌آورند، اشتیاق آنها به میز مذاکره بیشتر می شود. در مذاکرات هم هر چه توافق کردند، می‌زنند زیر میز و بازمی‌گردند به جنگ سخت. منتها قبل از بازگشت اصرار دارند تفنگ طرف مقابل را از فشنگ‌خالی کنند تا بتوانند راحت بجنگند. ربط موضوع موشک و نفوذ منطقه‌ای ایران به برجام که اکنون اروپایی ها این بخش از گفتگو را نمایندگی می کنند، همین است.

دولت و دستگاه دیپلماسی ما باید هوشیار باشند؛ هر وقت دشمن آرایش جنگی می‌گیرد باید لحن دیپلماسی خود را تغییر دهند. هر گونه عقب‌نشینی و انعطاف، دشمن را جسورتر و پرروتر می‌کند. پاسخی که رژیم صهیونیستی اخیراً در جولان دریافت کرد و ان شاء الله به زودی در حیفا و تل‌آویو هم دریافت می‌کند، بخشی از گفتگو و تعامل ما با غرب است. نباید انگشت رزمندگان اسلام را از روی ماشه تفنگ‌ها در مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه خبیث‌ترین دولت تروریست جهان، سست کرد.

توافق به دست آمده که محصول گفتگو با دهانه توپهاست، چیزی نیست که طرف مقابل جرات کند آن را به هم زند. چون این گفتگو محصول پذیرش منطق طرف مقابل مبنی بر اصالت قدرت است. آنها فقط این منطق را درک می‌کنند و از درک حقیقتی که مبتنی بر صدق و فطرت باشد عاجز هستند. به همین دلیل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با کفار و مشرکین و منافقین، هر 50 روز سختی های یک جنگ را تحمل می کرد و زیر بار زورگویی‌های آنان نمی رفت.

پی نوشت:

1- مطالب مطرح شده از سوی آقایان ازغدی و حجاریان، به نقل از متن کامل مناظره آنها در دی ماه 77 به نقل از روزنامه فرهیختگان یکشنبه 6 خرداد 97 می باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۴۳۰۶۱۱:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۸
متاسفانه این مطلب یک جانبه و بدون در نظر گفتن تمام جوانب نوشته شده
ناشناس۳۶۵۵۵۳۰۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۹
تدبیر شما را هم دیدیم که چگونه ناامیدمان کرد...ترامپ ایمانش از امثال شما بیشتر چون او ایمان داره که می تونه با تهدید و فشار کارشو پیش ببره..ولی شما به هیچ چیز ایمان ندارید...
ناشناس۳۶۴۴۴۴۱۲:۳۱:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۸
"چرا حتی وقتی انعطاف نشان می‌دهیم و عقب می‌نشینیم اثری در جلوگیری از خصومت‌ورزی اشرار کاخ سفید دیده نمی شود؟" پاسخ: چون آمریکا از داخل ایران از یک عده از مسئولین پالس هایی دریافت میکند مبنی بر اینکه هر چه بیشتر فشار بیاورید می توانید بیشتر امتیاز بگیرید. آمریکا هم راهش را پیدا کرده، فشار می آورد و امتیاز میگیرد بدون هیچ هزینه ای. خوب وقتی از یک راهی نتیجه گرفته چرا آنرا بارها و بارها تکرار نکند؟
بورامینی۳۶۴۴۷۶۱۲:۴۷:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۸
دورنمای تعامل با امریکا بابدیده هایی نظیر ترامبیسم بعید بنظر میرسد بروش های دیبلماتیک نظیر انچه در مورد برجام با اروبا در جریان است( گرچه خارج شدن امریکا از برجام سبب اجماع جهانی ومحکومیت امریکا شده است )به انزوای بیشتر امریکادر نزد افکار عمومی جهان کمک میکند وقبول برجام بدنبال اتهام ایران هراسی صورت گرفت واثبات اهداف صلح امیز هسته ای جمهوری اسلامی بود که تحریمهای غیر عادلانه را ناموجه جلوه داد گرچه هنوز هم اتهام ایران هراسی در سایر موضوعات ادامه دارد که عواقب خود را برای امریکا در بردارد هرچند بنظر میرسدبرجام بعد ازامریکا به اهرمی بازدارنده تبدیل شده است وادامه مطالبه گری را از امریکا واروبا را توامان ضروری می سازد
aa۳۶۴۶۲۳۱۳:۵۸:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۸
تصحیح میکنم چون توانست به سادگی و بدون پرداخت هزینه بتن ریزیمان کند و حالا میبیند کار از کار گذشته و آب ریخته شده مشگل است و وقت میبرد جمع شود اینطوری قیافه میگیرد و حاضر به تعامل نیست!اگر الان چندین تن اورانیم غنی شده داشتیم و نیروگاه اراک اماده بود انموقع میدیدم چگونه حاضر به تعامل میشد.
ناشناس۳۶۴۶۲۶۱۳:۵۹:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۸
عالی بود و به حق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین