«زه بغل» برای پراید آپشن شد

گروه اقتصادی الف،   3970307069 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اخیراً خودروسازی سایپا از نصب زه‌های بغل خودروی پراید خودداری می‌کند و در زمان تحویل خودرو به مشتری، مبلغ ۳۷هزار تومان برای نصب آن به صورت جداگانه طلب می‌کند!

«زه بغل» برای پراید آپشن شد

روزنامه جوان نوشت: در شرایطی که خودروسازان بابت تک‌تک قطعات خودرو و امکانات نصب شده روی آن از مشتریان هزینه دریافت می‌کنند، حذف برخی موارد از خودرو‌های صفر کیلومتری تحویلی به مشتریان نارضایتی خریداران را به همراه داشته است.

بعد از تحویل خودرو با باک خالی و عدم نصب ضبط و حذف جعبه ابزار، این بار نوبت به حذف زه‌های بغل خودرو رسیده است. اخیراً خودروسازی سایپا از نصب زه‌های بغل خودروی پراید خودداری می‌کند و در زمان تحویل خودرو به مشتری، مبلغ ۳۷هزار تومان برای نصب آن به صورت جداگانه طلب می‌کند!

«همیشه حق با مشتری است» این عبارتی است که به دفعات در مراکز خرید و مجموعه‌هایی که با امر تجارت و خرید‌و‌فروش سر و کار دارند، شنیده‌ایم؛ عبارتی که به صورت شعاری مهم در امر خرید‌و‌فروش در کشور ما درآمده است، اما آیا همیشه حق مشتری در خرید و فروش‌ها رعایت می‌شود؟ در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که از خرید یک کالای کوچک تا کالایی بزرگ مشتری از خرید ناراضی است و دچار زیان می‌شود، اما برخلاف شعار‌های موجود کسی پاسخی برای جبران ضرر وی ندارد. سال ۸۵ بود که از ادغام مرکز بررسی قیمت‌ها و صندوق حمایت مصرف‌کنندگان در زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شد و اساسنامه آن نیز به تصویب شورای عالی انقلاب رسید. با این وجود مشاهده می‌شود، در موارد بسیار تضییع حقوق مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد و اینجاست که این پرسش پیش می‌آید حمایت از حقوق مصرف‌کننده در کشور ما در کجای پروسه تولید، خرید، فروش و مصرف جای دارد! تضییع حقوق مصرف‌کننده در بسیاری از خرید و فروش‌ها در کشور ما اتفاق می‌افتد، از خرید پوشاک گرفته که اطلاعات غلط راجع به جنس خریداری شده و کیفیت آن به مشتری داده می‌شود تا در صنایع بزرگ‌تری مثل خودروسازی! تحویل خودرو از جمله مواردی است که هر از چندگاهی برای خریداران تبدیل به غولی بی‌شاخ و دم می‌شود. نمایندگی فروش طبق قرارداد قول تحویل خودرو را در مدتی معین می‌دهد، اما زمان واقعی تحویل خودرو با خداست!

از این مورد یعنی شایع‌ترین مشکل در این خصوص که بگذریم به مشکلات دیگری از جمله فقدان ضبط خودرو یا برخی قطعات کوچک جانبی خودرو نیز برمی‌خوریم که در عصر حاضر بسیار تعجب برانگیز است و اگر در همین کشور همجوار افغانستان چنین برخوردی در هنگام تحویل خودرو بشود، لابد مشتری از تعجب شاخ در می‌آورد! حتی اگر خسارت این قطعات از سوی نمایندگی به خریدار پرداخت شود از آنجایی که در قرارداد وجود این قطعات ذکر شده، به نوعی تضییع حقوق مصرف‌کننده است. کلاهی که سر خریداران خودرو‌های صفر می‌رودحواشی خودرو‌های صفر البته به باک خالی بنزین، نداشتن ضبط و جعبه ابزار ختم نمی‌شود و خریداران دل پری از خودرو‌های صفر دارند و به طنز می‌گویند، این طور اگر پیش برود تا چند سال دیگر یک موتور خودرو به خریدار تحویل می‌دهند و بقیه را به عنوان آپشن حساب می‌کنند. سهم ۱۰ درصدی اشتغالزایی صنعت خودرو در کشور، بهانه دولت‌ها برای حمایت از این صنایع شده است. اکنون با وجود پشتیبانی‌های مختلف و گذشت پنج دهه از پاگیری صنعت خودرو در کشور، خودرو‌های صفرپرفروش و پرتیراژ، همچنان کمترین ستاره‌های کیفیت را گرفته و با قیمت‌های سرسام‌آور عرضه می‌شوند. این ناهمگونی را مصرف‌کنندگان به نادیده‌گرفتن حقوق‌شان تعبیر می‌کنند و هر روز حس نفرت به تولید داخلی را در خود می‌پرورانند، البته مدیران خودروسازی هم به صورت جدی آن را انکار می‌کنند و همین موضوع این حس را بیشتر تقویت می‌کند.

این خودروسازان زیر چتر حمایت دولتی‌ها سال‌ها به دلخواه خودشان جولان داده‌اند و با جهش قیمتی که به یک‌باره در بازار خودرو اتفاق می‌افتد، هر بار به بهانه‌های مختلف از جمله نرخ ارز، تحریم‌ها و اضافه‌کردن آپشن‌هایی که باید روی هر خودروی استانداردی باشد، به بالارفتن نرخ‌ها دامن می‌زنند. البته نباید تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده کالا‌ها را منکر شد، اما بازی‌های اینچنینی و آپشن شدن زه در پراید دیگر غیرقابل فهم است. آقای وزیر کمی هم به فکر مصرف‌کننده باشید اخیراً با ادعای افزایش هزینه‌ها، به دنبال افزایش ۱۰درصدی خودرو‌ها هستند و وزیر صنعت و تجارت به عنوان متولی این صنعت چراغ سبز نشان داده است. وزیری که در روز حمایت از مصرف‌کنندگان در اسفند سال ۹۶، سخنرانی مفصلی در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داشت و بدون درنظرگرفتن کیفیت خودرو‌های تولیدی فقط به دنبال جلب رضایت تولیدکنندگان خودرو است و بس.

مورد عینی مراجعه‌کننده به خبرنگار جوان از وضعیت خودرو‌های تحویلی به مشتریان حاکی از آن است که همچنان خودروی پراید، بدون زه بغل به مشتریان تحویل داده می‌شود و در صورت اعتراض مبلغ ۳۷هزار تومان بابت نصب زه‌های بغل در محل تحویل خودرو طلب می‌کنند و از آنجایی که خودروی بدون زه‌های بغل زشت به نظر می‌رسد و امکان آسیب‌دیدگی در‌ها را زیاد می‌کند، خریداران به ناچار این مبلغ را پرداخت می‌کنند و زه‌ها نصب می‌شود. علاوه بر این نصب ضبط که از یکسال گذشته متوقف شده است، در محل تحویل به مشتری پیشنهاد می‌شود. با این تفاوت که اگر خریدار ضبط خودرو را همان جا از خودروسازی خریداری نکند و در خارج از مجموعه ضبط نصب کند، خودرو از گارانتی خارج شده و بابت ایرادات دیگر نمی‌تواند به نمایندگی‌ها مراجعه کند. همچنین نصب دزدگیر نیز در خارج از کارخانه موجب خروج خودرو از گارانتی می‌شود و خریداران خودرو برای استفاده از خدمات گارانتی خودروساز باید ضبط و دزدگیر را در محل کارخانه نصب کنند. آیا سازمان یا مرجعی وجود دارد که به این تخلفات و فروش‌های اجباری رسیدگی کند؟ سازمان حمایت و شورای رقابت در کجای این ماجرا قرار دارند؟ تا کی مشتریان باید تاوان پرشدن جیب خودروسازان را بدهند و شاهد قوانین من درآوردی خودروسازان باشند؟

دیدگاه کاربران

حمیدرضا۳۶۲۸۳۴۱۱:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۷
متاسفانه دولت به خودروسازان رانت از جیب ملت به بهانه حمایت از تولید ملی و اشتغال می دهد ای کاش مدیران محترم دولت پای درد دل مردم از وضعیت خودرو می نشستند یا خودشان هم از خودرو های وطنی استفاده می کردند شاید درک بهتری پیدا می کردند
ناشناس۳۶۲۸۶۹۱۱:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۷
کم کم به چراغ و اینه بغل و سپر دارند میرسند
ناشناس۳۶۲۸۷۱۱۱:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۷
مقصر مردمن که می خرن
ناشناس۳۶۳۵۸۴۱۹:۴۹:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۷
چاره ای نداریم نخریم باید چه کنیم ایا این دولت که تعرفه واردات خودرو را گران برای مردم بود این کارش
ناشناس۳۶۲۸۷۹۱۲:۰۳:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۷
تعرفه واردات خودرو باید برداشته شود، اون موقع بادلار 1000 تومنی میشد یه سانتافه رو 22 ملیون سوار شد و الان با دلار 6000 تومنی شده 120 ملیون،ولی هنوز هم با این نرخ ارز اگر تعرفه واردات رو بردارند همه خودروسازان نالایق داخلی ورشکست میشوند انشالله.
ناشناس۳۶۳۲۴۸۱۵:۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۷
اگر راهی باشه که هم خودروسازان ورشکست نشوند و در عوض پیشرفت کنند و هم مردم به خودرو خوب برسند خوب است
بردیا۳۶۲۹۷۰۱۲:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۷
بهتره به جای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بگوئیم سازمان خیانت به مصرف کننده و حمایت از تولید کننده.
محمد۳۶۳۰۳۶۱۳:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۷
لابد به ایمنی ماشین کمک میکنه جای بسی تاسف داره ماشین های دنیا دارن سمت ترمز اتوماتیک و سیستم های ضد تصادف میرن ما کجا میریم
هادی۳۶۳۰۴۶۱۳:۲۸:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۷
تبریک
جعفری۳۶۳۰۸۵۱۳:۴۷:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۷
پس از دوبرابر شدن قیمت دلار ، قیمت بسیاری از اقلام تولید داخل افزایش 50 تا 100 درصدی داشت. مغازه داران در توجیه این گرانی بیان می دارند که اکثر این تولیدات چینی بوده و فقط برند ایرانی دارند و به همین خاطر گران شده اند. واقعا تولیدکنندگان جواب بدهند اگر این اجناس تولید داخل هستند که نباید با کم و زیاد شدن قیمت دلار تاثیری چندانی در قیمت انها ایجاد شود. مگر اینکه حرف فروشندگان صحیح باشد و تولیدکنندگان به جای تولید ، اقدام به واردات و ثبت سفارش به طرف چینی می کنند و هر از چند گاهی با گران شدن ارز دم خروس بیرون می زند و عیار تولیدات داخلی ما مشخص می شود
کامران11111۳۶۳۰۹۰۱۳:۵۳:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۷
همینجوری پیش برن پول ماشین رومیگیرن بعد میگن حالا قطعات ماشین رو هم باید جدا جدا بخرید
11111۳۶۳۰۹۷۱۳:۵۵:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۷
ایشالاسال دیگه همین موقع موتورش آپشن میشه
ناشناس۳۶۳۱۱۸۱۴:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۷
اتفاقا قیافه پراید زیباتر شده ساندرو معمولی هم دارای یک زه بسیار زشت می باشد در حالیکه استپوی فاقد این زه ساه رنگ بوده و قیافه بهتری دارد.
ناشناس۳۶۳۱۲۷۱۴:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۷
بزودی ترمز پراید هم آپشنال خواهد شد! پراید با ترمز میل دارین یا پراید بی ترمز؟!
ناشناس۳۶۳۱۷۶۱۴:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۷
بزودی موتوروگیربکس واتاق هم به عنوان اپشن حساب خواهدشد
ناشناس۳۶۳۱۹۳۱۴:۳۵:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۷
طرف داره خودشو میکشه تا خودروی خودران بسازه , اینجا زه تازه داره آپشن میشه
ناشناس۳۶۳۳۴۲۱۶:۳۲:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۷
حالا باید بخندیم یا گریه کنیم ؟!! واقعا داریم در برره زندگی میکنیم ! وقتی این کلاهبرداریها و اجحاف آشکارا و توهین آمیز را می بینم علیرغم میل باطنی آرزو میکنم که ترامپ حمله کنه شاید از شر سایپا و ایرانخودرو راحت بشیم
سید۳۶۳۵۱۹۱۸:۳۹:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۷
مقصر خود مردم هستن که با وعده وام گول خوردند و در زمان نعمت زاده رفتن تو صف تا پراید بخرن
نه به خودرو انداز۳۶۳۵۷۲۱۹:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۷
اگر مردم همت کنند یه مدت خودرو صفر نخرن ،خودرو انداز ها ناچار میشن از این بازی ها دست بردارن.
ناشناس۳۶۳۶۷۰۲۱:۳۳:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۷
به نظر من هم سایپا موظف به نصب زه نیست و ضمنا" نصب زه کاری ندارد و یک بچه 10 ساله هم میتواند پس مشتری خودش بگیرد و بنصبد
ناشناس۳۶۳۶۸۸۲۱:۵۶:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۷
بازار انحصاری وسپس دزدی علنی
ناشناس۳۶۳۷۱۷۲۲:۲۷:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۷
برا این چیزاست که مردم ناامید شدن ودل خونی دارن وهر دفعه اعترا ضاتی هم میکنن.واقعا من ایرانی چه گناهی کردم که نباید بتونم یه ماشین درجه یک سوار بشم.ای کاش تو ایران به دنیا نیومده بودیم.مسولیین واقعا خواب هستن.مگه قدرت خرید مردم وکارمندان وبازنشسته ها چقدر بالا رفته که این شرکتها خودرو را گرون کردن اونم با این کیفیت.هنوز افزایش حقوق ما انجام نشده که.ما فقط داریم حسرت میخوریم.واقا دلار گرون شده یانه.اگه شده که همینجورم هست مسوول محترم چرا من باید تاوان این کشور داری غلط شما را بدم.ما یعنی از اماراتی ها هم ضعیفتریم.با این روشی که مسولیین دارن میرن جلو فقط خشم ونفرت مردم را از خودشون بیشتر میکنن.خدا یه راه فرجی جلو ما بزاره.ما واقعا ناراضی هستیم به کی باید بگوییم.دردمون را به کی بگیم.همون فرقونی را هم که میدادین حالا دارید ازش میزنین.یه کار نکنید ملت به حالت انفجار برسه.بابا نه‌ امریکا داره این بلا را سر ما میاره نه اسراییل.فقط مسولیین خواب وبیحال وبیدرد.شما هم اگه سانسور کنی ازهمونا هستی.
روشنفکر۳۶۳۷۳۱۲۲:۵۵:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۷
باور قلبی من اینست که «زه» صرفا جنبه زیبایی و ظاهری داره و به درد ماشینی مانند پراید که ابزار کسب و کار محسوب میشه نمی خوره! برای ماشینی مانند پراید، داشتن یک فرمان با چهار چرخ و یک سطح موکت شده (بدون صندلی) جهت نشستن و حمل مسافر کفایت می کند. ضبط و کولر و بخاری و ... سوسول بازی است و برای خودروهای لوکس کاربرد دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین