بانک مرکزی اعلام کرد؛ قیمت مسکن در تهران ۳۴ درصد افزایش یافت/ رشد ۱۱ درصدی اجاره مسکن در اردیبهشت ۹۷ + نمودار

گروه اقتصادی الف،   3970307068 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

گزارش تحولات بازار تهران در اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از این است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن در تهران ۳۴ درصد افزایش یافت/ رشد ۱۱ درصدی اجاره مسکن در اردیبهشت ۹۷ + نمودار
به گزارش الف، بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد در اردیبهشت ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵۹.۸ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل  ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

براساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران معادل ۱۲۵.۵ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۷.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.
 
*حجم معاملات مسکن
از دلایل رشد قابل توجه حجم معاملات در اردیبهشت ماه می‌توان به مواردی همچون تعداد کم معاملات ثبت شده در فروردین ماه و تعطیلات نوروز اشاره کرد. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در اردیبهشت ماه از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۹.۸ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۱۹۱۰۷ واحد مسکونی معامله شده واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۳.۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل ۳.۷ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.
 
مسکنتوزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۲.۸ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۸.۹ و ۷.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  درمجموع ۷۱.۰ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۴، ۱۰، ۸، ۷، ۱۵، ۱ و ۱۱ بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹.۰ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
 
مسکن
*تحولات قیمت مسکن
در اردیبهشت ماه ، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهرانه ۵۹.۸ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۲ و ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ (معادل ۵۳.۵ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ تعلق دارد.
 
مسکندر میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۵.۱۲۵ میلیون ریال به منطقه ۱ وکمترین آن با ۱.۲۷ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.
 
ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲۸ و ۰.۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهند.
 
مسکن
تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دو ماهه نخست سال - 1397
در دوماه نخست سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۲۴.۲ هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۱.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. دراین مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۵۷.۵ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

مسکن*سایر شاخص های آماری بازار معاملات مسکن
توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۹.۰ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی ۲۵ تا ۳۰ و ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم‌های ۸.۹ و ۸.۴ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۸.۱ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (۵۹.۸ میلیون ریال) معامله شده اند.
 
مسکنتوزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی دراردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحد‌های مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع معادل ۱۵.۶ درصد اختصاص داشته است.
 
واحد‌های دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۱۵.۳ و ۱۲.۴درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
در مجموع در این ماه، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۵.۶ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

مسکندر اردیبهشت ماه ، توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحد‌های مسکونی با ارزش ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیون ریال با اختصاص سهم ۲۰.۵ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. 

واحد‌های دارای ارزش ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ و ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۷.۵ و  ۱۱.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
در مجموع در این ماه، حدود ۵۱.۴ درصد از معاملات به واحد‌های مسکونی با ارزش کمتر از ۴۰۰۰ میلیون ریال اختصاص داشته است.
 
مسکن
تحولات اجاره بهای مسکن
در اردیبهشت ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۰ و ۹.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قرارداد‌های اجاره مسکن که غالباً یکساله تنظیم می‌گردند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطر نشان می‌نماید سهم هزینه مساکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی (در محاسبات شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی) براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) معادل ۳۳.۱ درصد است.
 
مسکندر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵۹.۸ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۱۹.۱ هزار فقره بود که نسبت به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۷. ۱۶ درصد افزایش دارد.
 
بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ موید تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره می‌باشد، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۰ و ۶. ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
*لینک فایل گزارش بانک مرکزی
 

دیدگاه کاربران

مرتضی۳۶۲۸۱۳۱۱:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۷
عوضش تورم تک رقمیه
ناشناس۳۶۲۸۴۱۱۱:۳۵:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۷
اونوقت حقوق کارمندان و کارگران بیچاره 10-20 درصد افزایش یافت :(
ناشناس۳۶۲۸۹۴۱۲:۱۴:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۷
بنده های خدا اونایی که اجاره نشینن زندگی روز به روز تو ایران زجر اور تر میشه
ناشناس۳۶۲۹۲۱۱۲:۲۴:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۷
علی برکت الله
ناشناس۳۶۲۹۲۳۱۲:۲۴:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۷
با همون قیمتهای قبلی هم مسکن در رکود قرار داشت.مثل اینکه بساز و بفروشها خیلی دوست دارند واحدهای مسکونیشون رو دستشون باد کنه.با قیمتهای غیرمنطقی جدید ورود به یک دوره رکود حداقل پنج ساله رو به این دوستان تبریک میگم.
ناشناس۳۶۲۹۷۳۱۲:۴۶:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۷
احمدی نژاد خانه مهر را متری ۳۵۰/۰۰۰ هزار تومان ساخته بود اگر ان خانه ها نبودند ان مردم هیچوقت صاحب خانه نمیشدند
ناشناس۳۶۳۲۱۴۱۴:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۷
البته با دلار 1000 تومنی
ناشناس۳۶۲۹۹۹۱۳:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۷
روحانی مچکریم
عدالت۳۶۳۰۲۸۱۳:۲۰:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۷
حالا فایده طرح هایی مانند مسکن مهر البته با اجرای درست و صحیح، مشخص میشود و علت مخالفت وزیر راه و شهرسازی با طرحهای عظیم مسکنی مانند مسکن مهر مشخص میشود که قصد اصلی گران شدن مسکن و زمین یک مشت دلال و بساز بفروش بوده
محسن۳۶۳۱۰۵۱۳:۵۹:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۷
خوشبختانه در شهرستانها و حتی مراکز سایر استانها از این خبرا نیست ، قیمت مسکن نسبت به گذشته تقریبا" ثابت است ، شاید 5% بالا رفته باشه ولی همه میگن که مسکن در تهران با افزایش قیمت مواجه شده احتمالش هم هست که بازی بساز و بفروشها و املاکیها باشه
ارامش۳۶۳۸۱۹۰۰:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۸
دلیلش عزیز جان ،نبود شغل وکار در شهرستانه،من خودم خونه خوب خود را فروختم اومدم تهران معمولی خریدم فقط برای کار وشغل
ناشناس۳۶۳۹۳۹۰۷:۵۲:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۸
برادر یه سر به بنگاهها بزن تا همه چی بفهمی
ناشناس۳۶۳۱۳۱۱۴:۱۱:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۷
مشکل این مملکت سودجویی دلالان و بی کفایتی مسئولین و هرج و مرج در مدیریتها است. در همه زمینه ها هم همینطور است. از بلیط هواپیما گرفته تا میوه تا مسکن. قبل از انقلاب بازرسان تعزیرات حکومتی به طور ناشناس و در لباس خریدار عادی در تمامی بازارها به صورت روزانه اقدام به خرید صوری میکردند و در صورتیکه که کوچکترین تخلفی از نرخهای مصوب مشاهده میکردند همانجا و فی المجلس جریمه های متناسب با جرم فروشنده را عملیاتی و اجرا میکردند و آنطور شد که هویدا سیزده سال نرخها را ثابت نگه داشت. چرا نباید دولت برای هر کالا و خدماتی بسته به کمیت و کیفیت آن کالاها یا خدمات، نرخهای کف و سقف تعیین کند و قوه قضاییه نظارت کند که کسی از آنها تخطی نکند؟ آیا اینکه دولت بیخیال باشد و مملکت را به امید خدا مانند یک جرم آسمانی در فضا رها کرده باشد را میتوان مدیریت نامید؟
ناشناس۳۶۳۱۳۶۱۴:۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۷
و باز هم رکود عمیقتر در بخش مسکن!!!
ناشناس۳۶۳۳۵۷۱۶:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۷
البته هنوز باید منتظر گران شدن ان مطابق صد درصدی باشیم بخاطر انکه ارزش ریال صد در صد بی ارزش شد
ناشناس۳۶۳۶۲۲۲۰:۳۲:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۷
قابل توجه آقای جهانگیری و نوبخت! علی برکت الله
خداشناس۳۶۳۹۶۳۰۸:۱۶:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۸
فقط خدا به داد این مردم برسد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین