تردیدهای عارف، عزم لاریجانی/ جدال لیست ها برای پیروزی در انتخابات هیات رئیسه مجلس/ احتمال چند قطبی شدن رقابت

گروه سیاسی الف،   3970307032 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتخابات سومین سال هیات رئیسه مجلس قرار است روز چهارشنبه برگزار شود. در حال حاضر سه فراکسیون مجلس دهم مشغول رایزنی برای موفقیت و کسب کرسی های بیشتر می باشند. پیروزی در انتخابات هیات رئیسه توسط هر یک از فراکسیون ها تا حدی می تواند تضمین کننده موفقیت در انتخابات کمیسیون ها که قرار است هفته های بعد برگزار شود نیز باشد.

تردیدهای عارف، عزم لاریجانی/ جدال لیست ها برای پیروزی در انتخابات هیات رئیسه مجلس/ احتمال چند قطبی شدن رقابت

به گزارش الف، تقریبا از همان روزهای اول در مجلس دهم سه فراکسیون ولایت به ریاست حمیدرضا حاج بابایی نزدیک به اصولگرایان، مستقلین به ریاست کاظم جلالی نزدیک به لاریجانی و دولت اعتدال و امید به ریاست محمدرضا عارف نزدیک به اصلاح طلبان تشکیل شد. رقابت سه فراکسیون تا امروز این امر را مشخص کرده که هیچ کدام از آنها از اکثریت تعیین کننده در مجلس شورای اسلامی برخوردار نمی باشند و هر فراکسیون برای پیروزی در تصمیماتی که در صحن مجلس گرفته می شود نیازمند همراهی حداقل بخشی از فراکسیون های دیگر می باشد.

مروری بر انتخابات دو سال گذشته هیات رئیسه مجلس دهم نیز موئد این موضوع است.

با این که اصلاح طلبان بعد از برگزاری انتخابات مجلس دهم مدعی پیروزی بودند اما انتخابات هیات رئیسه در سال اول چندان بر وفق مراد آنها نبود و آنها در وزن کشی همان ابتدای مجلس برای کسب مهمترین کرسی هیات رئیسه ناکام ماندند. نمایندگان مجلس دهم در سال اول و در روز 11 خرداد 95 ، علی لاریجانی که مورد حمایت فراکسیون ولایت و مستقلین بود را با 237 رای به عنوان رییس مجلس انتخاب کردند. در آن روز محمدرضا عارف ( که دو روز قبل یعنی 9 خرداد با 103 رای در مقابل 173 رای در رقابت با لاریجانی برای هیات رئیسه موقت شکست خورده بود) نامزد ریاست مجلس نشده بود و مصطفی کواکبیان کاندیدای اصلاح‌طلب ریاست مجلس نیز تنها موفق به کسب 11 رای شد. عدد 103 عارف در انتخابات هیات رئیسه موقت را می توان سقف رای اصلاح طلبان مجلس دهم دانست. به عبارتی این رای سیاسی اصلاح طلبان و  فارغ از دیگر خطوط متمایز مانند مسائل قومی ، منطقه ای و ... در مجلس دهم می باشد.

 البته در انتخاب دیگر اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بخصوص نواب، فراکسیون امید موفقیت بیشتری کسب کرد؛ چرا که هم مسعود پزشکیان و هم علی مطهری از لیست امید انتخاب شده بوده اند. البته این موفقیت محصول ائتلاف فراکسیون امید با فراکسیون مستقلین بود؛ اتفاقی که موجبات دلخوری فراکسیون ولایت را فراهم کرد. در واقع نمایندگان طرفدار جریان اصولگرایی بدلیل آنکه در جریان انتخاب رئیس مجلس با فراکسیون مستقلین همراهی کرده بودند انتظار داشتند حداقل بتوانند یکی از کرسی ها نائب رئیسی را بدست آورند اما در این مهم موفقیتی بدست نیاوردند.  

دیگر اعضای هیات رئیسه تقریباً به صورت برابر بین سه فراکسیون مجلس تقسیم شده بودند. چنانچه غلامرضا کاتب، محمد آشوری تازیانی و بهروز نعمتی از فراکسیون مستقلین، امیر حسین قاضی زاده، اکبر رنجبرزاده و احمد امیرآبادی از فراکسیون ولایت و علی اصغر یوسف نژاد، محمد علی وکیلی و محمد قسیم عثمانی از فراکسیون امید به کرسی های ناظران و دبیران دست پیدا کردند. 

در سال دوم کمی ترکیب کرسی های هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دچار تغییر شد. در 10 خرداد 96، علی لاریجانی با کسب 204 رای موفق به حفظ کرسی ریاست مجلس شد. اما دو کرسی هیات رئیسه مجلس از فراکسیون امید به فراکسیون اصولگرایان منتقل شد. بدین گونه کرسی های محمد قسیم عثمانی و علی اصغر یوسف نژاد به اسدالله عباسی و محمد حسین فرهنگی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی رسید.

رایزنی سنگین برای انتخابات سومین سال هیات رئیسه

سومین انتخابات هیات رییسه مجلس در حالی قرار است چهارشنبه 9 خرداد برگزار می شود که از هفته های گذشته فراکسیون های مختلف مجلس جلسات و رایزنی های خود را آغاز کرده اند.

اعضای فراکسیون مستقلین در روزهای اخیر بر این امر تاکید داشته اند که می توانند به غیر از کرسی ریاست مجلس درباره دیگر کرسی ها با دو فراکسیون امید و ولایت، مذاکره و ائتلاف کنند.

صحبت اصلی فراکسیون مستقلین را مهرداد لاهوتی، سخنگوی آنها چند روز قبل این گونه عنوان کرد:« دو گزینه در مورد لیست مطرح است نخست این که ما رییس و نواب رییس را تغییر ندهیم و بقیه اعضای هیات رییسه مجلس به صورت 3-3-3 از میان سه فراکسیون مجلس انتخاب شوند یا بر اساس گزینه دیگر این که ما رییس را حفظ کنیم و برای نواب رییس نیز گزینه انتخاب کنیم و بقیه اعضای هیات رییسه هم به صورت 3-3-3 انتخاب شوند».

بررسی موضع گیری های اعضای فراکسیون ولایت اما نشان دهنده این است که آنها هنوز به یک جمع بندی نرسیده اند. در این باره سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن تاکید بر این که طبق رای مجمع عمومی فراکسیون برای هر 12 پست هیئت‌رئیسه، لیست مستقل ارائه می‌شود، اظهار داشت: معنای لیست مستقل از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس به این معنی نیست که افرادی که در  لیست این فراکسیون قرار می‌گیرند، با دیگر فراکسیون‌ها مشترک نباشند و از طرفی هم معنای آن این نیست که حتما افراد مشترک باشند.

اما به نظر می رسد فراکسیون اصولگریان بدلایلی مانند کاهش بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی، بحران موسسات مالی و اعتباری، به سرانجام نرسیدن سوال از رئیس جمهور، نوسانات بازار ارز و ... تا کنون از هیات رییسه مجلس دهم رضایت ندارند. این را می توان از صحبت های حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا متوجه شد.

دیروز حاج بابایی تصریح کرد: مجلس باید یار و یاور دولت در تصمیم‌ها و عملکردها باشد اما در این بین نباید وظیفه اصلی آن که تصمیم‌گیری و نظارت است فراموش شود.

رئیس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: از دیدگاه من مجلس باید فراکسیونی اداره شود و خواسته همه فراکسیون‌ها که نماینده‌های مردم هستند، شنیده شود و نه فقط طیفی خاص. نمی‌توان مجلس را با انحصار اداره کرد. فراکسیون امید و فراکسیون ولایی مجلس سهمی در امور اجرایی آن ندارند.

رئیس این فراکسیون در همین گفت‌وگو تاکید کرده است: «ائتلاف‌ها در مجلس در دو سال گذشته شکست خورد، نمی‌خواهم بگویم باید با کنار زدن افراد این چارچوب را عوض کرد اما ما به مردم و احقاق حق آنها بدهکاریم.»

امروز روزنامه دولتی ایران درباره این فراز از گفته های حاج بابایی نوشته است: « تاکید او بر انکار کنار زدن افراد برای عوض کردن چارچوب می‌تواند اعلام رضایت نسبت به ماندن علی لاریجانی در جایگاه رئیس، به شرط داشتن سهم بیشتری از هیات رئیسه و خصوصاً ترکیب نواب برای اصولگرایان باشد».

البته در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر احتمال ورود خود حاج بابایی به میدان رقابت برای کسب کرسی ریاست مجلس و یا احتمال ائتلاف تاکتیکی فراکسیون اصولگرایان و امید شنیده شده که فعلاً بعید به نظر می رسد.

اما برخلاف فراکسیون اصولگرایان، به نظر می رسد جریان امید در مجلس در پی معرفی عارف برای کرسی ریاست مجلس می باشد اگر چه آنها نیز به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

مسعود رضایی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی و نماینده اصلاح طلب شیراز درباره تصمیم فراکسیون امید به ایلنا می گوید:« تصمیم گرفتیم که حتماً برای ریاست مجلس کاندیدای مستقل داشته باشیم و آقای عارف به این منظور وارد رقابت شود».

بهرام پارسایی، دیگر عضو فراکسیون امید نیز به ایسنا گفته که «مراجعات مکرری ازسوی اعضای این فراکسیون برای کاندیداتوری آقای عارف در انتخابات ریاست مجلس وجود دارد.»

اما فرج‌الله رجبی، عضو دیگر این فراکسیون به تسنیم گفته«اعضای فراکسیون امید در این جلسه{منظور جلسه دیروز است} درباره گزینه‌های فراکسیون برای هیئت‌رئیسه مجلس، به جمع‌بندی نهایی نرسیدند و تصمیم نهایی به جلسه بعدی موکول شد».

هرچند عارف نشان داده اهل ریسک نیست و در میدانی که تردیدهای جدی برای موفقیت او وجود داسته باشد حاضر نخواهد شد .

به گزارش الف، از آن جا که هنوز هیچ کدام از فراکسیون ها به جمع بندی نهایی درباره ترکیب لیست خود دست پیدا نکرده اند  تا روز چهارشنبه که انتخابات هیات رئیسه برگزار خواهد شد رایزنی ها و مذاکرات هر سه فراکسیون ادامه خواهد داشت. گفتنی است بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت‌رئیسه مجلس که متشکل از 12 نفر هستند، با رای اکثریت نمایندگان برای یک سال آینده انتخاب می‌شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۴۸۵۱۸:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۷
هرکدوم معایبی دارن. بدون هیچ حُسن.
ناشناس۳۶۳۷۷۲۲۳:۳۸:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۷
لطفا لاریجانی را باز نشست کنید
ناشناس۳۶۳۸۸۵۰۳:۰۲:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۸
لاریجانی،نیا عارف،برگرد روحانی،برو _________________ نکنه قحط الرجاله ؟؟ مجلس بهشتی رو میخواد دولت رجایی رو و احمدینژاد ۸۴تا۹۰ رو میخواد مستقل،مردمی،متعهد،مکتبی،پاکدست،خادم،جهادی،بصیر،شجاع،عاقل،هوشیار،کاربلد.
ناشناس۳۶۳۵۳۳۱۸:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۷
عارف در همان ابتدای کار مجلس حاضر از لاریجانی شکست خورد. ضمنا در این مدت که نماینده شده هیچ سخنی نگفته و حتی یک نطق پیش از دستور هم نداشته. عارف برای چی باید برای ریاست مجلس کاندید شود؟ ایشان با آن ژن برترشان فکر می کنند در بین مردم از مقبولیت برخوردار هستند؟ دوم خرداد و اصلاحات مدتها است که به تاریخ پیوسته.
ناشناس۳۶۳۶۴۸۲۱:۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۷
کلا کار اصلاح طلبان سیاسی کاری هست
ناشناس۳۶۳۶۳۲۲۰:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۷
گویی ریاست لاریجانی به ثبت رسیده و سند مالکیت صادر شده است.
ناشناس۳۶۳۷۴۴۲۳:۱۴:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۷
واقعا راست گفتی چرا باید مداوم ایشون انتخاب بشه بسه دیگه
محسن۳۶۳۸۰۷۰۰:۱۰:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۸
سالهاست این نامهای تَکراری را می شنویم لاریجانی ، مطهری ، عارف و . . . . و و ضعمان این است .بگذارید روحی تازه به کالبد مجلس دمیده شود . رییسی دور اندیش که برای مساله ای که 5 سال کشور را در گیر می کند بیش از 20 دقیقه وقت بگذارد.
ناشناس۳۶۳۸۸۸۰۴:۱۶:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۸
معلوم نیست اینا نماینده کیا هستن که دائم خلاف خواسته مردم اقدام می کنن و رای میدن !
ایرج۳۶۴۰۲۰۰۹:۰۹:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۸
دوستان نمایندگان منتخب مردمند عارف انتخاب یک ملت است و اصلاح طلبی یک فکر و اندیشه است به فکر هم احترام بگذاریم ضمن احترام به آقای لاریجانی ریاست کابین کسی نیست و ایشان هم کشته پرده ریاست نیستند نمایندگان انتخاب می کنند چه می شود باشد که 2 سال هم عارف رئیس باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین