ضربات سنگینی که مردم چین به اقتصاد آمریکا وارد کردند

گروه جهان الف،   3970306074 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جنگ اقتصادی چین و آمریکا از سال‌ها پیش کلید خورد، مصافی که با توفیقات بسیاری برای پکن و خسارات عدیده برای واشنگتن به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان همراه بوده است.

ضربات سنگینی که مردم چین به اقتصاد آمریکا وارد کردند

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی از چین به عنوان بزرگ ترین و جدی ترین رقیب ایالات متحده یاد می‌کنند.

پیش از این نیز رقابت میان ابرقدرت‌های جهانی مسبوق به سابقه بوده، رقابتی همچون منازعه میان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا و حتی روسیه امروزی با ایالات متحده، همگی ریشه در تلاش برای گسترش نفوذ هر چه بیشتر در جهان دارد، البته این رقابت ها و منازعات هیچگاه در فاز جنگ مستقیم نظامی ظهور و بروز پیدا نکرده و عمدتا کشاکش‌ها یا به‌صورتجنگ سرد و یا نبردهای اقتصادی نمود پیدا کرده است.

در ارتباط با پکن و واشنگتن،رقابت دو کشور در قالب اقتصادی به‌صورتی تنگاتنگ در حال استمرار است.

پایه اصلی این رقابت ها در هر دو کشور در چارچوب حمایت از کالای داخلی عملیاتی می شود که البته این شیوه، رویکردی غریب در رقابت های قدرت های بزرگ جهان به شمار نمی رود، سیاستی که با اِعمال تعرفه های سنگین در برابر واردات کالاهای خارجی از کشورهای طرف مقابل، در دستور کار قرار می گیرد.

تجارت آزاد، ساز و کاری که در مواقع اضطرار رنگ می بازد

اگرچه کلیت اقتصاد ایالات متحده، بر مبنای تجارت آزاد پیش می رود،اما در مواقع اضطراری به راحتی این ساز و کار رنگ می بازد و سیاست حمایت از کالای داخلی در اولویت قرار می گیرد، رویه ای که ایالات متحده در آن ید طولانی دارد.

آنچنان که گزارش‌های موجود نشان می‌دهد در دهه‌های 1820 و 1930 میلادی رقم تعرفه واردات کالاها به ایالات متحده به بالاترین حد ممکن افزایش پیدا کرد.

ساز و کار مذکور موید این واقعیت است که حمایت از تولید داخلی، سیاستی رایج و تجربه شده به شمار می‌رود که در مواقع حساس و در تنگناهای اقتصادی، نقش بسیار موثری را در برون رفت از نارسایی ها و مشکلات اقتصادی ایفا می‌کند.

در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ، امر مذکور را به عنوان یکی از شعارها و وعده های انتخاباتی خود در برابر پکن به عنوان رقیب قدرتمند اقتصادی واشنگتن مطرح کرد.

وعده اِعمالِ تعرفه های 45 درصدی بر کالاهای وارداتی از چین، نمونه ای از سیاست های حمایت از تولید داخلی در برابر رقیب محسوب می شد، دستورکاری که با پیروزی رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا در مبارزات انتخاباتی و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده بر روی یک هزار و 300 قلم از کالاهای چینی لحاظ شد.

البته میزان تعرفه اِعمال شده بر روی کالاهای مذکور 25 درصدی برآوُرد شد،رقم و عددی که با توجه به ارزش 50 میلیارد دلاری کالای چینی قابل توجه به نظر می رسد.

البته چینی ها در قبال این تصمیم آمریکا سکوت نکردند و با سیاست مقابله به مثل، با اعمال تعرفه 25 درصدی بر بیش از صد قلم کالا و محصول آمریکایی به ارزش 50 میلیارد دلار این پیام را به سیاستمداران واشنگتن ارسال نمودند که به فراخور تصمیمات واشنگتن، با اتخاذ تدابیر لازم با آنها مقابله می‌کنند.

کم نیستند کارشناسان و تحلیلگرانی که معتقدند در این جنگ تعرفه ای، ترامپ بازنده خواد بود زیرا پکن با برخورداری از 3000 میلیارد دلار ذخیره ارزی، تاب و توان بسیاری در قبال آمریکا با 120 میلیارد دلار ذخیره ارزی خواهد داشت.

از دیگر سو، بدهی 20 هزار میلیارد دلاری ایلات متحده و کسری بودجه 2000 میلیارد دلاری واشنگتن از نقاط ضعف اساسی این کشور در حوزه اقتصادی به شمار می رود وبا توجه به خرید 1170 میلیارد دلار اوراق قرضه،پکن در برابر واشنگتن دست بسیار پُری خواهد داشت زیرا فروش اوراق مذکور به شدت ارزش دلار ایالات متحده و جایگاه ارز مذکور را در سطح جهان متزلزل خواهد کرد.

در حال حاضر، ترامپ دستور داده تا افزایش تعرفه بر روی 100 میلیارد دلار از کالاهای چینی مورد بررسی قرارگیرد، موضوعی که که البته فعلا در حد حرف مطرح شده، اما در صورت اجرایی شدن، مقابله به مثل چینی ها نه یک احتمال، بلکه یقینی قطعی و صد درصدی خواهد بود و به تبع تبعات و پیامدهای این رویارویی اقتصادی،بسیاری را نگران خواهد کرد و با عنایت به بزرگی و اقتدار اقتصادی چین،ریزش هر چه بیشتر آرای ترامپ در میان طرفدارانش دور از ذهن نخواهد بود، امری که به اعتقاد برخی تحلیلگران آمریکایی، انتخاب مجدد ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری در این کشور را در هاله ای از ابهام فرو خواهد بود ابهامی که در حال حاضر نیز احتمال آن کم و ضعیف به نظر نمی‌رسد.

چین با تکیه بر اقتصاد مقاومتی در مقابله با ایالات متحده موفق عمل کرده است

حسین گروسی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح ایده و رویکرد چین در مقابله اقتصادی با ایالات متحده اظهار کرد: در واقع امر، سیاست پکن در این بخش، معطوف به اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از کالا و تولیدات داخلی است.

وی افزود: البته چینی ها به یکباره به چنین جایگاه مقتدر و قدرتمندی نائل نشده اند و توانمندی فعلی این کشور در یک فرآیند چندین ساله شکل گرفته و امروز با این ابعاد گسترده ظهور و بروز پیدا کرده است.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ابتدا به ساکن، سیاستمداران چین تلاش کردند کمیّت و تعدد و تکثر تولیدات خود را افزایش دهند تا با توجه به جمعیت انبوهی که از آن برخوردار هستند کسی بیکار نماند.

وی افزود: ارتقای کیفی محصولات و همچنین کاهش قیمت تمام شده،گام بعدی پکن برای حصول توفیق در این عرصه به شمار می‌رود و البته تنزل حداکثری قیمت تمام شده مستلزم اتخاذ برخی تدابیر همچون کاهش سود بانکی و تزریق و هدایت هدفمند سرمایه گذاری ها بود که چینی ها این امر را به خوبی عملیاتی کردند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی دیگر از تدابیر موفق چینی ها معطوف به این امر می شود که مردم را تشویق نمودند در خانه ها و منازل خود به فعالیت تولیدی مشغول شوند و با پیاده سازی و اجرای این دستورکار، دیگر احداث کارخانه برای تمامی جویندگان کار ضروری به نظر نمی‌رسید که البته طرح این موضوع به معنای عدم راه اندازی کارخانه در چین نیست،  بلکه چینی ها از تمامی ظرفیت های خود اعم از صنایع کوچک، متوسط، سنگین و مشاغل خانگی برای تولید هر چه بیشتر بهره گرفتند و با عنایت به جمعیت انبوه این کشور، توانایی فراگیر و بالقوه ای برای این کشور بوجود آمد و در سایه همین رویکرد، در مقابله اقتصادی با آمریکا موفق عمل کرده‌اند.

گروسی گفت: تلاش وافر و فزاینده چینی ها برای حفظ ارز در داخل کِشورِ خودشان، از دیگر مولفه های تاثیرگذار در ارتقای توان اقتصادی چین در مواجهه با واشنگتن به شمار می رود و مجموعه این عوامل به مثابه حلقه های یک زنجیره،چین را به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان تبدیل کرده است.

معاون حقوقی و امور مجلس مناطق ویژه اقتصادی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده در راستای حمایت از تولید داخلی به چنین هوشمندی نائل نشده که اینچنین در برابر چین دچار هزینه های سنگین شده، بیان کرد: طرح این موضوع به این معنا نیست که ایالات متحده به چنین مولفه ها و ارکان تاثیرگذاری واقف نیست اما نباید فراموش کرد که به هر ترتیب هزینه تولید در این کشور به مراتب بالاتر از چین است  و از سوی دیگر جامعه آمریکا، مصرف‌گرا  است  و همین نارسایی ها باعث ضعف و شکست واشنگتن در نبرد اقتصادی در برابر چین شده است.

تحریم کالاهای آمریکایی از سوی جامعه چین ضربات سنگینی را متوجه اقتصاد ایالات متحده خواهد کرد

گزارش‌های موجودِ رسانه‌ها، از شبکه های اجتماعی فعال در چین نشان می دهد،اخیرا موجی از پیام های ملی گرایانه درچین با محوریتتحریم کالاهای آمریکایی و عدم خرید محصولات تولیدی ایالات متحده در کشور موسوم به اژدهای زرد کلید خورده، رویکردی که در صورت فراگیر شدن آن،قَطع به یقین خسارات زیادی را متوجه اقتصاد آمریکا خوهد کرد.

فارغ از سیاست های اقتصادی چین، بازار این کشور با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت پتانسیلی است که در صورت لحاظ کردن عزم جدی برای تحریم و نخریدن یک یا چند کالا،برای کشور هدف خسارت بار خواهد بود و در حال حاضر این رویکرد در کشور مذکور در حال تقویت شدن است و استمرار آن نتایج ناخوشایندی را برای واشنگتن در پی خواهد داشت.

در تمامی این روش‌ها، سیاست ها و رویکردها، رگه‌ها ریشه های سیاست مبتنی بر اقتصاد مقاومتی ملموس و مشهود به نظر می‌رسد و این امر نشان می دهد با تکیه بر همین روش ها و راهکارها ، افق و چشم انداز تیره و تاری را در رقابت اقتصادی با واشنگتن، برای آمریکایی های ترسیم نمودند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در سال های آینده می تواند اقتصاد ایالات متحده را در عرصه‌های جهانی با چالش هایی عدیده همراه سازد.

*باشگاه خبرنگاران

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۱۲۳۹۱۱:۵۸:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۶
امریکا بدبخت شد دلار نابود شد
ناشناس۳۶۲۲۵۹۲۲:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۶
چینی ها بدون انکه بدانند مستعمره امریکا شده اند و برای امریکاییان کالای ارزان تولید میکنند یک جفت کفش تولیدش در امریکا ۱۰۰ دلار تمام میشود در حالیکه در چین ۵ دلار تمام میشود استعمار جدید در جهان برده داری مدرن است
ناشناس۳۶۱۲۴۵۱۲:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۶
نویسنده محترم مطلقا سازو کار سرمایه گذاری در چین را بسیار سطحی ارزیابی کرده اولا سرمایه گذاری در چین توسط غرب بخصوص شرکتهای چند ملیتی بِنَا نهاده شده و تنها کالای داخلی چین فروش ارزان نیروی کار است و در کنار ان تخریب محیط زیست بوده در واقع حیات اقتصاد چین تابعی از بازار مصرفی امریکاست البته این تعامل با دنیای غرب برای مردم چین رفاه نسبی بیشتری بوجود اورده که این نکته مثبت سیاسیون چین در تعامل با جهان است
ناشناس۳۶۱۵۹۷۱۴:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۶
دقیقا, بعنوان کسی که سالها به چین رفت وآمد داشته ام وازنزدیک اقتصاد چین رامی شناسم با نظر شما صددرصد موافقم ..تصویر دقیقی از کلیت ماجرا دراین نوشتار ارائه نشده است....
ناشناس۳۶۱۲۷۹۱۲:۱۱:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۶
. چین 3000 میلیارد دلار ذخیره ارزی به دلار آمریکا داره... خودتون قضاوت کنید که چین وابسته به آمریکاست یا آمریکا به چین؟
ناشناس۳۶۱۲۹۰۱۲:۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۶
آیا تا بحال غیر رسمی به چین رفته اید و زندگی مردم چین را طی ۲ دهه اخیر از نزدیک شاهد بودید و رفتاراجتماعی و اقتصادی دولت چین را نسبت به مردم و فعالان اقتصادی شاهد بودید یاهمینطوری صدای دهل از دور خوشایندتان شد و دست به قلم شدید؟ اینکه طی فرایندی تعریف شده اکثریت مردم یک نسل چین بعنوان برده اقتصادی سوختند تاطبقه خاص با شتاب بسیار زیاد موتور اقتصاد چین را به حرکات جهش گونه وادارند در کنار اقدامات بسیار موثر حمایتی دولت چین از فعالان اقتصادی و تسهیل گردش کار و سرمایه که منجر به سرازیر شدن سرمایه خارجی به چین گردید و برخوردهای قاطع و چکشی با مفاسد اقتصادی و اصلاح سریع و قاطع نظام دیوانی و اداری و . . . همه در یک فرایند یک کاسه ملاحظه فرمودید یا فقط فارغ از رنج مستمر مردم مورد بهره کشی مبهوت میوه آبدار این درخت شدید بدون اینکه بدانید خون دل مردم استثمار شده بجای آب زلال این درخت را به بار نشاده و ثمرش را طبقه نوظهور و خاص برده و البته از ریزه های سفره ایشان خرده نانهایی با روغن مرغوب عاید عامه مردم هم شده است
ناشناس۳۶۱۳۹۸۱۲:۵۸:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۶
دقیقا. گفته میشود کارگران بسیاری در چین بدون کمترین پرداخت حقوق و بازنشستگی و بیمه، فقط با دریافت 3 وعده غذا در روز و جایی برای خواب مجبور به کار 12 ساعته در روز هستند. اگر این برده داری نیست، پس چیه؟
ناشناس۳۶۱۳۰۴۱۲:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۶
عمده صادرات چین محصولات مصرفی با تکنولوژیهای معمولی است که براحتی قابل جایگزین شدن با محصولات کره جنوبی و ژاپن و سنگاپور و مالزی و ... و حتی برزیل و هند است. بنابراین هرگونه تحریم کالاهای چینی به ورشکسته شدن اقتصاد آن منجر میشود. ضمنا چین دارای فرار سرمایه ای به میزان بیش از 1000 میلیارد دلار در سال است و از سوی دیگر عمده پیشرفت اقتصادی اش بر پایه سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی از کشورهای اروپایی و آمریکا و ژاپن است که در صورت بایکوت شدن از سوی این کشورها ، حباب چینی فروخواهد پاشید. نمونه اش تحریم اخیر شرکت ZTE از سوی آمریکاست که در نهایت با پادرمیانی دولت چین و پرداخت جریمه سنگین و قبول حضور دائمی بازرسان آمریکایی در محل این شرکت به مصالحه ختم شد.
ناشناس۳۶۱۴۸۶۱۳:۳۵:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۶
واقعا جای تعجب دارد که هر مقاله ای که به نوعی ضد آمریکاییست، یک عده ای میایند و جبهه میگیرند به نفع آمریکا، جای تاسف دارد که خیلی از ایرانیها که بدترین ضربات را از آمریکا خورده اند در دوران معاصر، حامی دشمن شماره یک کشورشان هستند.
ناشناس۳۶۱۸۳۸۱۶:۱۱:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۶
ما سنگین ترین ضربات را از افرادی خورده ایم که به جای قوی کردن بنیه اقتصادی کشور، کاسب تحریمهای آمریکا شده اند! کسی عاشق چشم و ابروی آمریکا نیست. اقتصاد و آینده و آبروی 80 میلیون ایرانی مهم تر از هر چیزی است.
ناشناس۳۶۱۵۷۰۱۴:۱۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۶
چین وکره جنوبی , با سرمایه گذاری خارجی شروع کردند سرمایه گذاری خارجی به همراهش تکنولوژی آورد آنها با کپی کاری ادامه دادند سپس ایننر نت آمد با کمک اینتر نت انتقال تکنولوژی دادند ونتیجه کشور ها نوظهور صنعتی به وجود آمد
ناشناس۳۶۱۹۷۳۱۷:۳۰:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۶
فعالان اقتصادی ماهم یکباره مواجه باتغیر نرخ حامل‌های انرژی می‌گردند که بهانه یارانه درستش وازآن ببعد اغلب کارخانجات تعطیل ازطرفی مالیات ارزش افزوده اینا سیاست‌های ماا اساست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    9. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین