ظریف: گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست/ تصمیم‌گیری نهایی در تهران است

گروه سیاسی الف،   3970304096 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: آمریکا از برجام خارج شده است. اینک اعضای دیگر کمیسیون مشترک باید بررسی کنند که آیا می‌توانند و چگونه باید خروج امریکا از برجام را جبران کنند. این بحث مهم جلسه امروز کمیسیون مشترک خواهد شد.

ظریف: گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست/ تصمیم‌گیری نهایی در تهران است

به گزارش الف، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام که امروز در وین در سطح معاونان وزیر امور خارجه برگزار می‌شود، گفت: دستورکار کمیسیون مشترک معمولا چند بند مهم و عادی دارد که یک بند مهم آن، مربوط به نامه‌ای است که من به خانم موگرینی درباره تخلفات امریکا در برجام و خروج‌شان از توافق هسته‌ای نوشته‌ام.

کمیسیون مشترک چگونگی جبران خروج امریکا از برجام را بررسی می‌کند

وی ادامه داد: براساس این نامه، کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار شده و به بررسی این موارد می‌پردازد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه من فکر می‌کنم تمرکز اعضای کمیسیون مشترک بر این خواهد بود که چگونه می‌خواهند منافع ایران را در برجام تضمین کنند، اظهار داشت: امریکا از برجام خارج شده است. اینک اعضای دیگر کمیسیون مشترک باید بررسی کنند که آیا می‌توانند و چگونه، خروج امریکا از برجام را جبران کنند. این بحث مهمی است که جلسه امروز کمیسیون مشترک خواهد شد.

هیچ توجیهی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد

ظریف افزود: البته موضوعات دیگری نیز مانند همکاری‌های هسته‌ای، کانال خرید و... طبق معمول در این جلسه بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی موضوع خروج امریکا در برجام در کمیسیون مشترک نمی‌تواند منجر به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورمان شود؟ تصریح کرد: این امکان وجود دارد که اگر کشوری موضوع را به شورای امنیت ببرد، چنین وضعیتی ایجاد شود. اولا امریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در مورد سایر اعضا هم، آنها هیچ توجیهی برای انجام این کار ندارند زیرا جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش عملکرد کرده و موفق بوده است.

تصمیم‌گیری درباره آینده برجام در تهران است

وزیر امور خارجه با اشاره به بررسی همه سناریوها در تهران خاطرنشان کرد: باید دید در آینده چگونه عمل می‌شود. ما نیز همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. اگر تصمیم بگیریم از برجام خارج شویم، با در نظر گرفتن همه شرایط است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در مدت چند هفته امکان گرفتن ضمایت از اروپا برای حفظ منافع ایران در پرتو توافق هسته‌ای امکانپذیر است؟ ابراز داشت: باید دید چه به دست می‌آوریم، آنگاه به تهران می‌آییم و به مقامات کشور ارائه می‌دهیم. تصمیم‌گیری در تهران خواهد بود. معتقدم چنین چیزی ناممکن نیست ولی باید دید چه به دست می‌آوریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۵۵۱۱۳:۲۹:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۴
قبلا اعتماد به امریکا حالا اعتماد به اروپا هزینه این ازمون و خطا از جیب ملت می رود..چرا ؟ چون اقایان شهامت اعتراف به اشتباه ندارند..
حامدی۳۵۸۷۱۲۱۵:۰۰:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۴
تصمیم نهایی در اروپاست اگر از طریق شورای امنیت تضمین ندهند یعنی مرگ قطعی برجام
ناشناس۳۵۸۸۲۲۱۶:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۴
کمی بیاندیش بعد سخن بگو.
ناشناس۳۵۹۰۹۶۲۱:۱۸:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۴
عزیز . این گزارش خلاف واقع اقای ظریف و عراقچی به ملت ایران و احتمالا مسئولان بالاتر بود که می فرمودند هیچ کشوری نمی تواند از برجام خارج شود چون توافق چند جانبه است! این الفبای سیاست بین الملل است که هیچ کشوری وارد توافقی یا قرار دادی یا قطعنامه ای نمی شود که نتواند از ان خارج شود مگر اینکه اشغال شده باشد یا مستعمره باشد. به همین دلیل بود که ایران 598 را دو سال نپذیرفت یا کره شمالی تمام قطعنامه های شورای امنیت را نمی پذیرد یا ما قطعنامه های شورای امنیت را ورق پاره می نامیدیم. بهترین وسیله برای قوام و دوام برجام این بود که ان را معاهده قلمدادمی نمودیم و اقای ظریف باید شرظ پذیرش برجام را تصویب به عنوان معاهده در کنگره امریکا می کرد . در ان زمان ترامپ دیگر کاره ای نبود و کنگره امریکا باید با دو سوم رای به خروج از برجام رای می داد که تقریبا غیر ممکن بود. اگر هم بفرمایند که کنگره برجام را به عنوان معاهده نمی پذیرفت نشان می دهد اقای ظریف با وجود دهها سال زندگی در امریکا اصلا شناختی از حاکمیت امریکا ندارد. اطمینان داشته باشید که کنگره هم با کمی بالا و پایین با پافشاری ایران در قبال سیمان کردن اراک ان را می پذیرفت همانطور که همین حالا ترامپ و کنگره بارها گفتند اگر کیم قبول به خلع سلاح اتمی کند انها قطعا برای ضمانت به کره شمالی ان را به عنوان یک معاهده در کنگره امریکا تصویب خواهند کرد. ولی ما با ساده اندیشی تیم سیاست خارجی چه کردیم؟! همه صنعت هستهای را در برابر قول اقای کری و تازه انهم در اتاقی که فقط دو نفر یعنی اقای ظریف و اقای کری بودند سیمان کردیم. حتی مترجم هم نبوده که بتوانیم از انها برای شهادت استفاده کنیم که بله اقای کری چنین قولی داده شاید هم اصلا قولی در کار نبوده مانند همان گزارشات نادرست به محضر ملت ایران و مقامات پایینتر مانند خاتمه همه تحریمها در یکروز!
م۳۵۸۵۵۷۱۳:۲۹:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۴
آره همون جوری که از آمریکایی ها ضمانت گرفتید ؟؟
ناشناس۳۵۸۵۵۸۱۳:۲۹:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۴
استعفا بده و به ملت ایران عیدی در روز فطر بده..
ناشناس۳۵۹۱۲۴۲۱:۵۱:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۴
جاش کی بیاد?
ناشناس۳۵۹۴۰۰۰۸:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۵
خود شما هم اگر بیایید بهتر از الان میشود منتها باید شجاع باشید و به مردم کشورت تکیه بدهید و مهمتر از همه اینکه ساده لوح نباشید و هرکی هرچی گفت باور نکنید .
ناشناس۳۵۸۵۶۷۱۳:۳۵:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۴
این توافق یکطرفه را که یک دانشجوی علوم سیاسی هم می تونست امضا کنه ، نیاز به این همه هنر و‌سردار دیپلماسی نداشت که..
ناشناس۳۵۸۵۶۹۱۳:۳۸:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۴
عزیزم، انها اگر هم تضمین بدهند عمل نمی کنند. فعلا که انواع تضمین ها را ما در مجلس داریم رسما و قطعا می دهیم.
ناشناس۳۵۸۵۷۱۱۳:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۴
یک شرکت برزیلی می خواهد با ایران کارکند و از ترس تحریم های امریکا کنار کشیده ، حالا اروپا این وسط چکاره است که بخواهد منافع ایران را تضمین کند؟! خود ظریف هم می داند برجام تمام شده ، اما خوب منافع جناحی حکم می کند این جناره برجام را تا ۱۴۰۰ نگه دارند..
معلم۳۵۹۰۳۳۱۹:۳۱:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۴
یعنی شما نمی دانید تصمیم گیری نهایی در تهران و توسط شورای عالی امنیت ملی صورت می گیرد وعدم اطلاع رسانی کافی وروشن باعث ایجاد دو دستگی وتوهین به دولت که جزیی از نظام است گردیده.
روح الله۳۵۹۸۸۷۱۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۵
واقعا هنوز خوابید؟ هنوز هم دفاع می کنید؟ هنوز هم دولت را بی اختیار می دانید؟ چقدر باید این ملت هزینه ی خواب بودن شما را بپردازد؟
ناشناس۳۵۸۵۸۲۱۳:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۴
تندروهایی داشتیم که می خواستند مجسمه ظریف را هم بسازند!! الان کجان ؟!
ناشناس۳۵۸۶۶۲۱۴:۲۸:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۴
انکار این واقعیت که برجام تمام شده و تلاش برای حفظ آن به هر قیمتی نشاندهنده استیصال و ناتوانی جدی دولت روحانی است.
ناشناس۳۵۸۷۵۰۱۵:۳۲:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۴
ظریف خوب و کامل میدانند که تا امریکا نخواهد هیچ قدرت و کشور و اتحادیه ای توان شهامت و اجازه و قدرت ایستادن جلوی امریکا را ندارد . المان با ایران زیر نیم درصد اقتصادش تجارت دارد ولی با امریکا حدود ۴۰ درصد یعنی ۸۰ برابر ایران با امریکا منافع دارد و چطور ممکن است امریکا را بخاطر ایران کنار بگذارد ؟
ناشناس۳۵۸۷۶۸۱۵:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۴
راستی چه فرداد عجیبی است که برای تخطی کننده آن یعنی آمریکا مجازاتی نداشته⁦!؟
ناشناس۳۵۸۷۹۵۱۶:۱۲:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۴
فقط جان خودت آقای ظریف حول نشوید دوباره دیگ حلیم گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست یعنی چه؟برای برجام هم همینطوری خوشبینانه فکر کریم که اینطور امریکا توانست بزند زیرش و فرار کند پس مواظب باشید خواهشا.
ناشناس۳۵۸۸۴۳۱۶:۵۳:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۴
اقایان بس است. تضمین اینا عملی نیست. وقت این کشور را تلف نکنید. انها دنبال اتلاف وقت و هدر دادن برخی پتانسیل های داخل هستند. برخی از جناح های سیاسی داخلی هم بدنبال کشاندن این موضوع تا انتخابات بعدی هستند.
ناشناس۳۵۹۱۱۴۲۱:۳۵:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۴
دلواپسان عزیز که فقط غر میزنند و طعنه میاندازند لطف کنند فقط و فقط یکبار طرح خودشون رو برای مقابله با تحریمها ارائه کنند.البته یک طرح واضح و روشن نه شعارها
روح الله۳۵۹۹۰۶۱۲:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۵
عجب منطق جالبی اولا که هنوز مقصر همه ی اشکالات دولت قبل است ثانیا در دفاع از اشتباهات خودتان هم صرفا می گویید راه جایگزین ارائه دهید واقعا کی می خواهید بیدار شوید؟ چقدر این ملت باید هزینه ی خواب بودن شما را بپردازد؟ باشه حق با شماست هیچ راه جایگزینی وجود نداشت و شما بهترین هستید. الان از شرایط راضی هستی دیگه؟ البته چون همه ی مشکلات تقصیر دولت قبل است و مشخص نیست کی حل می شود
ناشناس۳۵۹۱۶۵۲۳:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۴
طبق معمول الف فقط نظرات دلواپسان رو درج میکنه.
عربی۳۵۹۲۰۷۰۰:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۵
این یعنی باز هم مذاکره برای مذاکره و آخرش...هیچ
ناشناس۳۵۹۲۷۸۰۱:۵۶:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۵
مردم باید مطی رهبر باشد و دستور رهبر اجرا کند تا نجات پیدا کنیم راه دیگری نیست
ناشناس۳۵۹۳۸۴۰۷:۳۵:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۵
اروپا 10 سال دیگه مار و الاف کنه حتی اگر ما بعد از 10 سال با صلح به انرژی هسته ای برسیم باز برندست چون اون موقع نسل جوان ما بشدت کمتر شده ...حالا هی برید لبخند بزنید عکس یادگاری بندازید
ایرانی۳۶۰۰۹۸۱۴:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۵
آقای ظریف قربان خنده ها ی خارج از کشورت و اخم های داخل کشورت شوم . کدام ضمانت شرکت های اروپایی که تابع دولت هایشان نیستند . این چه فرمایشی است که می کنید ! جنابعالی که یک دیپلمات کارکشته هستید !حتما حجم معاملات اروپا و امریکا و اروپا و ایران را بهتراز هرکسی باید بدانید .شما را به خدا اگر می خواهید دسته گل دیگری آب بدهید حداقل مردم را ....فرض نکنید .
ناشناس۳۶۰۵۷۱۱۹:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۵
وقتی اروپایی مستقل از امریکا وجودندار دگرفتن هرنوع ضمانتی نا ممکن است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین