مسکو: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است

گروه جهان الف،   3970302130 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را کاملا غیرقانونی خواند.

مسکو: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است

به گزارش فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه‌ تاکید کرد، تحریم‌هایی که آمریکا به صورت کاملا یکجانبه علیه ایران وضع کرده و در آینده وضع خواهد کرد، کاملا غیرقانونی است.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، زاخارووا در کنفرانس خبری هفتگی خود به مسئله خروج آمریکا از برجام نیز اشاره کرد و گفت: «مسکو همکاری با دیگر طرف‌های برجام را ادامه خواهد داد تا این توافق را حفظ کند».

وی افزود: «کمیسیون مشترک که قرار است در تاریخ 25 می (4 خرداد) در وین تشکیل جلسه دهد، درباره سرنوشت این توافق تصمیم‌گیری خواهد کرد...این نخستین جلسه‌ای خواهد بود که بدون حضور آمریکا برگزار می‌شود».

این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد: «تهران به تمام تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کرده و آژانس بین‌المللی اتمی نیز این مسئله را تایید کرده است که این مسئله بسیار مهمی است».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت، درخواست‌هایی که آمریکا درباره ایران مطرح کرده، برای تهران غیرقابل قبول است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران در اندیشکده «هریتیج» حاضر شد تا از راهبرد این کشور در قبال ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای رونمایی کند.

وزیر خارجه آمریکا در ابتدا در دفاع از خروج واشنگتن از برجام گفت که این توافق جهان را در معرض تهدیدات گوناگون قرار داده بود.

مایک پامپئو در ابتدا گفت: «دو هفته قبل، رئیس‌جمهور ترامپ به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد و این کار را به یک دلیل روشن انجام داد: این توافق در ارائه تضمین به مردم آمریکا درباره ایمنی و امنیت انها در برابر تهدیدهای رهبران جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده بود. دیگر تمام شد. دیگر ایجاد ثروت برای حاکمان ایران تمام شد. دیگر، شلیک موشک به ریاض و بلندی‌های جولان را نمی‌پذیریم. دیگر شاهد توسعه و بسط بدونِ هزینه قدرت ایران (در منطقه) نخواهیم بود. برجام به خاطر نقص‌ها و عیوب کشنده آن، جهان را در خطر قرار داده بود».

پامپئو با این ادعا که آمریکا اکنون «خارج از برجام» به تهدیدات ایران می‌پردازد، گفت: «ما فشارهای بی سابقه اقتصادی علیه رژیم ایران اعمال خواهیم کرد. رهبران در تهران نباید درباره جدیت ما تردیدی داشته باشند. به لطف دوستان و همکاران ما در وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم‌ها به قدرت قبل بازخواهند گشت و تحریم‌های جدیدی هم در راه هستند». (جزئیات بیشتر)

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به موضوع مسمومیت افسر سابق روس در سالزبری انگلیس نیز اشاره کرد و گفت: «سرگئی اسکریپال و دخترش احتمالا بر خلاف میلشان در انگلیس نگه‌داری شده‌اند... مسکو این موضوع را رد نمی‌کند».

وی افزود: «روسیه به مدت دوماه از دسترسی به شهروندان خود محروم نگه داشته شده و این یک واقعیت است...ما هیچ ایده‌ای درباره شرایط اسکریپال نداریم. هیچ دلیلی وجود ندارد که انگلیس مانع دسترسی روسیه به شهروندان خود می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره احتمال بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا به دلیل مذاکراتی که اخیرا بر سر مسئله توافق هسته‌ای ایران انجام گرفته تاکید کرد: «سیاست خارجی روسیه بر اساس استراتژی سیاست خارجی که به صورت مکتوب تنظیم و ارائه شده، تعیین می‌شود... اما این مسئله به عوامل بسیار دیگری بستگی دارد... ما معتقدیم که روابط ما با اتحادیه اروپا بسیار ارزشمند است... ما باید روابط دو جانبه را ارتقاء بخشیم».

وی افزود: «ما باید این حقیقت را نیز متوجه باشیم که در رابطه با توافق هسته‌ای ایران، شاهد این بودیم که دیگر طرف‌های برجام و اروپایی ها از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام حمایت نکردند...ما بخشی از مذاکرات در این رابطه هستیم...ما باید روابط خود با اروپا را بهبود بخشیم اما نمی‌خواهیم به دلیل اینکه آنها در حال مخالفت با آمریکا هستند این کار را صورت دهیم، ما خواستار بهبود روابط با اروپا در زمینه‌های مختلف هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش روسیه در آغاز مذاکرات 6جانبه درباره خلع سلاح شبه‌جزیره کره تاکید کرد: «روسیه به صورت دوجانبه و چندجانبه در این مسئله مشارکت دارد...ما طرح نقشه راه پیشنهادی مشترک با چین را مجددا مطرح خواهیم که مدتهاست کنار گذاشته شده است و تلاش می کنیم تا نقش فعالی در این زمینه ایفا کنیم».

وی در ادامه تاکید کرد: «ادعاهای آمریکا درباره تکرار سناریوی لیبی برای کره شمالی تهدیدی برای کل منطقه خواهد بود...آمریکا به سرنوشت مردم کشورهایی که عضو ناتو نیستند هیچ اهمیتی نمی دهد...آنچه اهمیت دارد این است که مسئله کره به شیوه‌ای فعال حل و فصل شود و ما در حال انجام آن هستیم...طرف روس یک سری اقدامات را طراحی کرده که این اقدامات شامل تماس‌ها در مسیر حل و فصل بحران منطقه می‌شود».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین