توکلی: آقای روحانی در یک اشتباه تاریخی همه مسائل کشور را به برجام وصل کرد؛ حتی آب آشامیدنی را/ الان زمان تسویه حساب سیاسی نیست/ دولت در مذاکره با اروپایی ها دچار تکرار خطا نشود

گروه سیاسی الف،   3970302068 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر احمد توکلی با تاکید بر اینکه آقای روحانی در یک اشتباه تاریخی همه مسائل کشور را به برجام وصل کرد و این خوشبینی او نتیجه کاملا منفی داد، گفت: اقتضای مردم سالاری آن است که نمایندگان مردم بتوانند حرف شان را بزنند و متهم به توطئه براندازی دولت نشوند.

توکلی: آقای روحانی در یک اشتباه تاریخی همه مسائل کشور را به برجام وصل کرد؛ حتی آب آشامیدنی را/ الان زمان تسویه حساب سیاسی نیست/ دولت در مذاکره با اروپایی ها دچار تکرار خطا نشود

به گزارش الف؛ احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین انجام داده است و مشروح این گفت‎وگو که منتشر شده است را در ادامه مشاهده می‌کنید:

همه نامزدهای حاضر در  انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایام تبلیغات انتخاباتی می گفتند فردای 29 اردیبهشت 96 رفاقت را جایگزین رقابت می کنیم تا بر حل مشکلات کشور تمرکز شود. به نظر شما بعد از گذشت یک سال رفاقت جایگزین رقابت شده است؟

نه! هنوز متاسفانه در شرایط رقابتی به سر می بریم و نه رفاقتی. به زبان مطلبی را می گویند اما در عمل طور دیگری رفتار می کنند. مخصوصا کسانی که در قدرت هستند باید بیشتر به تعهداتشان پای‎بند باشند. اگر به یاد بیاوریم در طول انتخابات با چه خلاف اخلاق هایی پرده دری شد، از این عدم رفاقت تعجب نمی کنیم. با آن پرده دری ها امکان رفاقت سخت است. اما نشدنی نیست. البته پیروز انتخابات باید برای رفاقت پا جلو بگذارد، آن کسی که فرو دست قرار گرفته اگر هم برای رفاقت پیش قدم شود، اثر تعیین کننده نخواهد داشت.

شیرین و زیبا است که فرد در قدرت سراغ رقیبانش برود تا دلخوری ها را رفع کند اما نه تنها این کار انجام نشد، بلکه اتفاقاتی افتاد که دلخوری ها را تشدید کرد. البته اختلاف داشتن اجتناب ناپذیر است و جامعه ای وجود ندارد که در آن اختلاف نباشد اما مهم این است که مکانیزم رفع اختلاف را طراحی کرده و به آن مکانیزم وفادار بمانیم. ما اختلافات خیلی واضح در جامعه داریم. رافع اختلافات، نخست گفتگو بر اساس «منطق و عقل و قانون» است. اگر راهکار «منطق و عقل و قانون» در رفع اختلاف به نتیجه نرسید، طرفین باید به رهبری رجوع کنند و تابع داوری ایشان باشند. برای آنکه روی موضوعات کار کارشناسی انجام شود، با نظر ولی فقیه «شورای حل اختلاف» تشکیل شد که اعضای آن از فعالان با سابقه دینی و سیاسی هستند. به عبارت دیگر طرفین باید با مذاکره و گفتگو موضوع اختلافی را حل کنند اما اگر با گفتگو و مذاکره این اتفاق نیفتاد، موضوع را به شورای حل اختلاف ببرند و آنجا مسئله را حل و راه جولان شیطان را تنگ کنند.

اما «شورای حل اختلاف» مرجع داوری بین قوای سه گانه است نه جریان های سیاسی.

اختلافات جناحی شکل سازمانی می گیرد. وقتی جریان اصلاح طلب برای ارتباط با غرب یک مسیر دارد و جریان اصولگرا یک مسیر دیگر؛ این امر در نحوه اداره سازمان های تحت مسئولیت آنها بروز می یابد و به تبع آن در سلوک رفتاری بین دستگاهی و سازمانی تاثیر می گذارد. بنابراین اختلافات شکل سازمانی به خود می گیرد. بعد خناسان طرفین را به تشدید اختلاف تحریک می کنند. معتقدم اختلافات فکری و خطی و جناحی در رفتار ساختارهای سازمانی رسمی اثر می گذارد و آن را تبدیل به اختلافات بین سازمانی می کند.

اخیرا آقای حجاریان گفته «جناح اصولگرا چهار سناریو استعفا؛ اِعمال فشار؛ طرح عدم کفایت رییس جمهوری و پرونده‌سازی را برای روحانی در دستور کار دارد». نمونه هایش را هم در مجلس می بینیم که برخی عناصر عضو یا همسو با جبهه پایداری خواهان استعفای رئیس جمهور یا کلیدزدن طرح استیضاحش هستند یا در قالب موضوع پیگیری دوتابعیتی‌ها با وجود توضیحات شفاف و صریح وزیر اطلاعات، برچسب نفوذ را بر پیشانی دولت می چسبانند. به نظرتان سناریوهای اعلامی حجاریان صحت دارند؟

من خبر ندارم که چنین سناریوهایی وجود داشته باشد اما چنین حرف هایی از امثال آقای دکتر حجاریان که دعوی دفاع از دموکراسی دارند و از مردم سالاری دفاع می کنند، پذیرفته نیست. اقتضای مردم سالاری آن است که نمایندگان مردم بتوانند حرف شان را بزنند و متهم به توطئه براندازی دولت نشوند.

وقتی نماینده ای می گوید «چرا رئیس جمهور به این سئوال پاسخ نمی دهد، یا رئیس جمهور کفایت ندارد»، نماینده دیگری می تواند اعلام کند «رئیس جمهور کفایت دارد». پس بیان و شنیدن چنین حرف هایی غصه ندارد، مهم آن است که نگذاریم دعوا شود. طبق قانون اساسی اظهارنظر حق مسلم نمایندگان است. بنابراین آنها می توانند حرف بزنند و دولت را نقد کنند. در مجموع نمی شود نقد دولت نباشد. حالا نقد می تواند شکل های مختلف به خود بگیرد. یکی می تواند بگوید «من رئیس جمهور را قبول ندارم اما کمکش می کنم»، یکی دیگر می تواند بگوید «من رئیس جمهور را قبول ندارم و کمکش هم نمی کنم، چون استقبالی نمی بینم»، کسی هم می تواند اعلام کند «مشی غلط رئیس جمهور به جایی رسیده که دیگر او کفایت سیاسی برای تصدی این جایگاه ندارد».

معتقدم اگر در مقابل نقدها سعه صدرمان را بالا ببریم و انتظار نداشته باشیم کسی به دولت چیزی نگوید، خیلی از اختلاف نظرهای بی مورد رفع می شود.

آقایان زیباکلام، میرتاج الدینی و الله کرم در مواضع جداگانه گفتند خروج ترامپ از برجام وضعیت جدیدی را در عرصه سیاسی کشور به وجود آورد که دست بالا را به اصولگرایان می دهد و نامزد واحد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 با کسب بیش از 20 میلیون رای پیروز می شود. نظر شما چیست؟

تا نامزدشان کی باشد! ولی این را محتمل می دانم چون آقای روحانی در یک اشتباه تاریخی همه مسائل کشور را به برجام وصل کرد اما این خوشبینی او نتیجه کاملا منفی داد بنابراین به لحاظ قدرت پیش بینی آینده لطمه حیثیتی خورد. حتی وقتی ترامپ اعلام خروج از برجام کرد، باز هم موضع دولت قابل دفاع نبود چون اعلام کرد بدون آمریکا برجام را ادامه می دهد. برجام یک معاهده بین المللی است و دولت حتی اگر قصد ادامه اجرای برجام را داشت، باید دست بالا را می گرفت و از تخلف ترامپ نزد مرجع پیش بینی شده در برجام شکایت می کرد. البته سازکار رسیدگی به شکایت طوری است که به نفع آمریکا تمام می شود اما دولت باید قاطع پیگیری می کرد تا معلوم شود ما آمریکا را مقصر می دانیم.

آمریکا یک دشمن قدّار، گردن کش، قانون شکن و نمک نشناس است که وقتی هم در برجام نباشد به دیگران فشار می آورد. نمونه اش هم این است که شرکت های بزرگ اروپایی اعلام کردند که از ایران خارج می شوند. در چنین وضعیتی اظهار نیاز کردن به اروپا درست نیست و عزتمندان و عناصر وطن‎خواه را ناراحت می کند. 

پس شما هم معتقدید در 1400 نامزد واحد اصولگرایان پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری می شود؟

من چنین چیزی را نمی گویم چون خیلی اتفاقات تا 3 سال آینده می تواند بیفتد اما وقتی وضعیت اقتصادی به طور چشم گیری افول می کند و بازار ارز را نمی توانند جمع کنند؛ یعنی هم کار سخت است و هم دولت شرح صدر و آمادگی لازم را ندارد. وقتی چنین شود امکان دارد در پی آن اتفاقات دیگری هم رخ دهد. حتی روی اتحادها و ائتلاف های سیاسی تاثیر می گذارد. البته من آرزو می کنم آقای روحانی موفق شود، موفقیتی که خیرش به مردم برسد و اگر به خاطر موفقیت او مردم دوباره به دیدگاه حامی‌اش اقبال کنند، ناراحت نمی شوم.

به نظرتان وقتی دولت در شرایط سختی قرار دارد، آیا تلاش منتقدان و مخالفان دولت برای پیوند زدن خروج آمریکا از برجام به رقابت های سیاسی اقدام درستی است؟

خیر من قبلا هم این اتفاق را تخطئه کردم و گفتم، زمان این نیست که ما به خاطر منافع جریانی اقدام به تسویه حساب سیاسی کنیم. ولی این حقیقت را نیز نمی‎توانیم نادیده بگیریم که نخستین کسی که از برجام برای ارتقای وضع قبیله سیاسی اش بهره برداری کرد شخص آقای روحانی بود. با وجود این چون وضعیت سختی وجود دارد باید از داخل کشور یک صدا شنیده شود.

مقام و جایگاهی که می تواند رافع اختلاف باشد رهبری است. آن زمان به دوستان دولت می گفتیم که همه مسائل حتی آب آشامیدنی را به برجام وصل نکنید چون این اتفاق به طرف مقابل پیام می دهد که ما خیلی محتاج برجام هستیم. البته اگر به برجام نیاز نداشتیم مذاکره نمی کردیم؛ اما مذاکره ما می باید از موضع عزت باشد. نباید از رفتار ما طرف مقابل برداشت ذلت کند. الان هم زمان تسویه حساب سیاسی نیست. اینکه من گذشته را گفتم برای این بود که دولت در مذاکره با اروپایی ها دچار تکرار خطا نشود. هدفم این نیست که به دولت سرکوفت بزنم یا ملامت کنم بلکه باید دولت را کمک کرد تا این مسیر را انشاءالله با هزینه کمتر و منافع بیشتر طی کنند.

دیدگاه کاربران

هوشیار۳۵۶۲۲۸۱۰:۵۱:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲
کسی که اشتباه تاریخی میکنه عوض عذرخواهی طلبکاره . مسئله اینه
ناشناس۳۵۶۴۱۴۱۲:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲
تخریب دولت کاری ناثواب وغیراخلاقیست. امامحاکمه ی دولتیکه ملت خودراتخریب کرده ومجلسش ازوصول مطالبات مردمش عاجزاست،ثواب وواجب است.
تهرانی۳۵۶۶۷۹۱۵:۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲
تا کی هزینه لجاجت روی برجام را بدهیم؟
ناشناس۳۵۶۷۰۸۱۵:۳۲:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲
کار از دلواپسی گذشت اونهایی که دلواپسان را مذمت گم می کردید
ناشناس۳۵۶۲۷۷۱۱:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲
الان زمان تسویه حساب نیست ، اما طیف تندرو اصلاح طلب با ژست دفاع ا ز روحانی ، منتقدان را تندرو و دلواپس خطاب می کنند تا انها را تحریک کنند ...
ناشناس۳۵۶۲۸۰۱۱:۲۸:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲
آقای توکلی اروپا هرگز و هرگز بدون آمریکا قادر به حفظ برجام نیست.!!! نباید وقت مردم را بیخود بگیریم. یا باید برویم درست و حسابی مذاکره کنیم و یا آماده باشیم برای تحریم های کمرشکن!
ناشناس۳۵۶۸۷۹۱۷:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲
آماده باشیم؟! مگر این چند سال چه وضعی بود؟ اکثر تحریمها هنوز مانده است. فضای تهدید امریکا هم که دائما ادامه داشت. بعد از این هم همین است اگر مسئولین از این فکر خام بیرون بیایند و به فکر استفاده از منابع و استعدادهای داخلی بیفتند، رشد اقتصادی شروع میشود، اگر نه همینطور در رکود درجا میزنند، نه ببخشید پسرفت میکنند
ناشناس۳۵۶۲۸۶۱۱:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲
دولتمردان وجدان خود را قاضی کنند و بگویند با سرمایه‌های علمی و انرژی هسته‌ای کشورمان چه کردند. تا کی می‌خواهند با تحلیل‌های فلج‌کننده خود به این ملت و کشور دستبند بزنند و موجب خسارت‌های سنگین بشوند؟
ناشناس۳۵۶۴۶۲۱۳:۱۹:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲
انرژی هسته برای مردم بیکاری رو حل میکنه یا تورم رو ؟
ناشناس۳۵۶۵۷۵۱۴:۲۳:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲
بحث بازار انرژی وسطه. بدون ساز و کار های انرژی ساز در کشور می شه شغل ایجاد کرد؟ بدون توان برقی لازم توی کشور چقدر از کسب و کار ها از دست می رن؟ تا مدت زمان طولانی که نمی تونیم از منابع فعلی برای تامین انرژی استفاده کنیم. آخرش یا منابع جایگزین می خوایم، که بهترینش همچنان انرژی هسته ای هست، یا باید انرژی وارد کنیم که ارز از کشور بیرون بره و شغلی هم ایجاد نشه.
ناشناس۳۵۶۸۲۲۱۷:۰۲:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲
انرژی هسته ای می تواند تعداد زیادی شغل ایجاد کند و باعث رونق اقتصاد شود
ناشناس۳۵۶۸۸۴۱۷:۵۵:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲
هر دو را حل میکنه ضمن اینکه مهمتر از هسته ای، تفکریه که معتقد به استفاده از استعدادهای داخلی باشه و مثل اینها ملت ایران را بدبخت و نیازمند گدایی نبیند. متاسفانه این تحقیر را به طرفداران خود هم منتقل کرده اند
ناشناس۳۵۷۱۰۳۲۱:۴۲:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲
اگر قدرت هسته ای داشتیم میتونستیم جلوی زورگویی آمریکا بایستیم و اونوقت توافقی بهتر از برجام با آمریکا داشته باشیم برای محدود سازی برنامه هسته ای در حد مشخص و آمریکا هم جرات نمیکرد توافق رو بهم بزنه.
ناشناس۳۵۶۵۶۳۱۴:۱۸:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲
شما بگید انرژی هسته ای شما چه دستاوردی داشت برای ملت
رضا حقگو۳۵۹۹۴۲۱۳:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۵
پیشنهاد می کنم سواد سیاسی خود رو بالا ببر ، اگر غنی سازی 20 درصد نداشتیم ، غربی های هرگز حاضر به مذاکره نمی شدند و مثل قبل میخواستند با ما ، با زبان زور صحبت کنند ، الآن هم که توانمندی موشکی داریم دعوت به مذاکره می کنند ولی در گذشته که موشک بر سر مردم ایران می انداختند و ما توان مقابله نداشتیم هرگز صحبت از مذاکره نمی کردند...
ناشناس۳۵۶۲۸۸۱۱:۳۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲
حال که معلوم شده سران اروپا هدفشان در برجام چرخاندن مسئولان به دور خود است و با این کار به دنبال فرصت‌سوزی هستند همه باید پشت سر رهبر معظم انقلاب روی پای خود ایستاده و اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشیم.
ناشناس۳۵۶۳۳۸۱۱:۵۹:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲
در اقتصاد در هم تنیده دنیا هیچ کشوری نمی تواند بدون تعامل و مراوده با دنیا چیزی به نام اقتصاد داشته باشد. سیل بیکاری و ناامیدی جوانان را چگونه می توان درست کرد؟! با کدام سرمایه؟ با کدام تکنواوژی؟ با کدام بازار صادراتی (وقتی همه از ترس آمریکا تحریممان کرده اند و خواهند کرد)؟
ناشناس۳۵۶۸۸۶۱۷:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲
همه نوع سرمایه داریم، هم صنعتی هم منابع طبیعی و هم سرمایه انسانی و نیروی تحلیکرده و نخبه، که از همه مهمتر است اما متاسفانه مدیرانی که به فکر استفاده از این سرمایه ها باشند نداریم. مدیران ما ذهنهای وابسته و عقب مانده ای دارند. برای تعامل اقتصادی هم شرایط بدتر از زمان جنگ که نداریم. اگر دولت عوض درخواست در این سالها به فکر تامین نیازها با سرمایه های داخلی بود الان وضعمون این نبود
ناشناس۳۵۶۲۹۰۱۱:۳۲:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲
ای کسانی که نیروهای زجرکشیده و رزمنده دوران دفاع مقدس کشور را مسخره می‌کردید که زبان مذاکره با جهان را بلد نیستند، از کجا آب و صابون بیاوریم صورتتان را بشوریم؟
ناشناس۳۵۷۱۸۹۰۰:۱۲:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۳
عزیزم خیلی از مردم در جنگ جنگیدن .منتها پز دادنش موند برای شما.اینقدر رزمنده ها رو از مردم جدانکن
ناشناس۳۵۶۲۹۱۱۱:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲
با صرف عذرخواهی دولت به خاطر سوءمدیریت در برجام و تکیه به خارج مشکل عقب‌افتادگی کشور در این چند سال جبران نمی‌شود.
ناشناس۳۵۶۲۹۴۱۱:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲
آقای روحانی که این‌قدر از عملکرد دولت خود درقبال کشور و مردم راضی است یک نظرسنجی در سطح مردم انجام دهند تا بدانند نتیجه بی‌توجهی به مواعظ بزرگان چه بوده است.
ناشناس۳۵۶۳۵۰۱۲:۰۵:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲
نه تنهاالان بلکه هیچوقت نبایدتسویه حساب جناحی کردوبایدبخاطراحترام به مردم ازبلوای گروهی حذرکرد. ______________ اماآقای توکلی عزیز؛بخشیدن مصونیتهای محیّرالعقول به دولتیکه ازحداقلهای رعایت حقوق ملت محروم است ومردم خودراتحقیرمیکندوشیاطین خبیث راکدخداومامن خودمیداندوعلیرغم ضربه های چندباره،بازهم اعتمادمیکندومنافع یکملت رابه حراج میسپارد،اگرخیانت نیست،پس چیست؟!!!!!!! ____________ اگرنبایدایندولت رامحاکمه کرد،پس چه بایدکرد؟ بایداجازه دهید۳سال باقیمانده راهم بتازندوویرانه بسازند؟ آیامداراکنندگان وذینفعان هیچگاه احساس خیانت نمیکنند؟
شاهرخ۳۵۶۳۷۹۱۲:۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲
در کمال احترام به دکتر توکلی ولی به نظرم فکر کنیم برجام تحمیل غرب به ایران بود غلط هست..... دقیقا برعکس برجام خواسته قلبی حکومت بود تا امکان دادو ستد برای کشور فراهم بشه برای اینکه فرایند فروش و تسویه حساب با اجماع جهانی قفل و امکان پذبر نبود...... برجام با همه کاستی هاش نهایته فرصت طلبی و هوش تیم مذاکره کننده بود که از انفعال داخلی اوباما نهایت استفاده رو کرد چون اوباما نیاز به این توافق داشت تا وجهه خودش رو بالا ببره....پس برجام در بهترین زمان ممکن انجام شد و جز با حضور اوباما و ضعف داخلی دولت اوباما این امکان برگشتن به سرخط فراهم نبود.... امروز وقتی ترامپ میگه برجام هیچ نفعی و سودی برای ما نداشت یعنی داره لپ کلام رو علنا اعلام میکنه......در قیاس میشه گفت حداقل نفعش برای ایران امکان فروش نفت و گرفتن پول به صورت شفاف و قانونی بود و تبعات داخلیش این بود که جلوی حیف میل داخلی از فروش غیر رسمی نفت بوسیله امثال بابک زنجانی گرفته شد...... در مخالفت با دکتر توکلی باید عرض کنم ازینکه دولت رو شکست خورده در برجام نشون بدیم از منظر کسی مثل دکتر توکلی به عنوان کارشناس حرفه ای حرفی خارج از کارشناسی و انصاف هست....حتی اگه اروپا هم از منظر اقتصادی نخواد با ما کار کنه ایرادی به تیم مذاکره کننده نیست چون در دو دوتای معامله وقتی فسخی از ترس ویا بی کفایتی انجام میشه اونی که قطعا سرزنش میشه ترسو و پیمان شکن هست ونه کسی که بر عهد خود وفادار هست...... من اگه جای دکتر توکلی بودم پیشنهاد میدادم ایران در وفای عهد خودش بمونه وبا استفاده از تریبون های بین المللی و مجامع حقوقی احقاق حق کنه..... هر چند مردم دولتمردان را سرزنش می کنن که بهای این همه هزینه هسته ای شدن پس چی بود؟؟؟؟ ولی در جواب باید با اعداد و ارقام گفت هزینه خروج از برجام این مقدار هزینه به هزینه های قبلی اضافه میکنه......
بورامینی۳۵۶۴۵۹۱۳:۱۸:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲
بحث داوری که دکتر توکلی به ان اشاره کردند نقش کلیدی را در هم افزایی بازی میکند هر مشارکتی که بخواهد در تمامی زمینه ها بیشرفت حاصل کند باید بر بایه قواعدی مشخصی باشد نقش هماهنگی حتی در زمینه معاش هم تاثیر گذار می باشد اقای توکلی که از اقتصاد سر رشته وتخصص دارند بهتر می توانند تاثیر مثبت اتفاق وهماهنگی بین بخشی را بر اقتصاد ومعیشت تجزیه وتحلیل علمی کنند
مهدی۳۵۶۵۱۸۱۳:۴۷:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲
عاجرانه از روحانی می خواهم به خوش خیا لیهای خود به کدخدا اعتراف کند وبا صداقت با مردم به اشتباهات خود اعتراف کند وخواستار انتخا بات زودرس شود واستعفا دهد
ناشناس۳۵۶۵۸۳۱۴:۲۹:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲
عاجزانه؟ بایدخیلی قاطعانه بخواهیم.
ناشناس۳۵۶۵۳۶۱۳:۵۹:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲
آقای توکلی مثل آنستکه شما اصولا صورت مسئله را فراموش کرده اید این ما هستیم که از اروپا در خواستی داریم ما حمایت ایشان را میخواهیم طبیعی استکه باید در مقابل خواسنهای اروپائیان باید تعامل داشته باشیم
حامد۳۵۶۵۹۸۱۴:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲
جناب آقای توکلی، جنابعالی بخوبی میدانید در جغرافیای طیف های قدرت، اختیارات واقعی رییس جمهور چه حدودی دارد. در این دایره بسته مانور های لازم بسیار سخت است. بهتر است انتقادات را برای بعد محفوظ و با توجه به شرایط فعلی از تیم سیاسی دولت حمایت کامل کنیم.
ناشناس۳۵۶۶۰۸۱۴:۳۸:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲
همین الآن دارند پروتکل های برحامی را تصویب و یا آنها را اجرا میکنند. برای مذاکره با اروپا باید پالرمو و بیست سی ...... را اجرا کنیم .
ناشناس۳۵۶۶۳۴۱۴:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲
اگر بعضی دلواپسان کار شکنی نمیکردند و چوب لای چرخ دولت نمی گذاشتند نتیجه بهتری میگرفتیم
رضا شیرین۳۵۹۸۹۹۱۲:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۵
اتفاقاً کار شکنی از سوی دوستان شما اصلاح طلبان بود ، اونها به دولت وقت امریکا می گفتند برای به زانو درآوردن ایران تحریم های فلج کننده ایجاد کنید ، با این تفاسیر می شود گفت اصلاح طلبان مقصران این سرنوشت برجام هستند از طرفی به اونها می گفتند بیائید تحریم های فلج کننده ایجاد کنید از طرف دیگر در داخل می گفتند بیائید مذاکره کنیم و از عدم صداقتشان برای برطرف شدن مشکلات کشور ، نه تنها تحریم ها برطرف نشد بلکه دستاوردهای هسته ای خود را به باد فنا دادیم ، پس نتیجه می گیرم اصلاح طلبان ستون پنجم دشمن در ایران هستند...
ناشناس۳۵۶۶۵۱۱۵:۰۳:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲
اگر برجام ویا موارد دیگر اشتباه بود دولت تنهانباید پاسخگو باشد البته الان هم مفید نیست ولی انچه مشخص واشکارست ایران در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته وباید نگاهی به سیاستهای گذشته انداخت که چرا وچگونه کشور با این بحران انهم دراین اوضاع واحوال افتاده وبرای یکبارهم صادقانه با مردم باشند وازفشار داخلی کاسته وازادیهای مطرح درقانون اساسی درتمامی سطوح داده شود تبعیضات ورانت خواریها وازهمه واجبتر با دروغ وعوام فربی مبارزه جدی وواقعی شود وچاپلوسان ومتملقین کنار روند وافراد متخصص ومبتکر وخلاق بکار گرفته شوند وتلاش صادقانه برای جلب اعتماد ملت صورت گیرد تا امید ازدست رفته برگردانده شود
بورامینی۳۵۶۶۵۶۱۵:۰۶:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲
اگرچه اکثریت نسبی با برجام موافق بودند برخی به هر دلیل مطلقا باتمرکز دولت به برجام موافق نبودند واصرار داشتند که تمرکز اصلی دولت وابسته به برجام نباشد وبه توانایی داخل تمرکز شود الان که امریکا از برجام خارج شده همان طیف مخالف بجای تمرکز به توانمندی داخلی مطابق خواسته قبلی خود ونشان دادن راه کار بدنبال وارد کردن ایراد به دولت هستند که چرا توافقی صورت دادید که امریکا از ان خارج شود الان هم که مقامات عالی مقرر داشتند که از اروبا تضمین گرفته شود برخی تنهابه قاضی میروند وبیشداوری میکنند واصل مطالبه گری از اروبا وامریکا را زیر با میگذارند مشکل برخی اینست که دایم میخواهند ایراد بگیرندو به هیچ صراطی مستقیم نیستند
رضا۳۵۶۷۶۰۱۶:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲
وا می‌شود به عادت معمول با کلید هر قفل و در، به دست شما هست تا کلید درها بدون شک، همگی باز می‌شوند در قفلشان فرو برود هر کجا، کلید در را برای باز شدن آفریده‌اند اما به شرط آن که بود با شما کلید واقعیت اینه که این دولت کلید نداشت و الا مشکلات حل میشد اگر کلید داشت ۶ سال سرش رو رو زانوی آمریکا نمیذاشت. الآن هم که با آمریکا قهر کرده رفته تو بغل انگلیس. آنکس که نداند و نداند که نداند_در جهل مرکب ابدالدهر بماند... جالبه به جای اینکه از گذشته ی خودش توبه کنه... از اینکه حرف رهبر رو گوش نداد... رفته تو بغل انگلیس.... باید به کی گفت؟ تو کار رهبر موندم که واقعا مثل یه پدر عالم علی رغم اینکه از اول مخالف با مذاکره با آمریکا بود و الآن هم مخالف با مذاکره با اروپاست داره جامعه و این سیاسیون ساده رو با آرامش همراهی میکنه تا اینها خودشون تجربه کنند و بفهمن آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند. داره اینها رو جامعه رو تربیت میکنه ولی وا اسفاه که اینها همچنان نمیدانند
استاد دانشگاه۳۵۸۰۳۴۲۳:۱۴:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۳
معلوم است شما با مراحل تصویب برجام آشنا نیستید و زحمت مطالعه بخود نمی دهید.برای کشوری که ۸۰ درصد درامد ان به نفت وابسته است تحریمها ظالمانه بود.برجام حاصل تصمیم نظام بود نه فرد. حال هم نظام است که تصمیم می گیرد در برجام بماند یا خیر
ناشناس۳۵۶۷۷۶۱۶:۱۵:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲
جناب آقای دکتر توکلی ، دولتهای ایران و به ویژه دولت تدبیر و امید ، از حس شنوائی سالم و قابل قبولی برخوردار نبوده و هرگز هم حاضر و راضی به درمان نشده اند ، پس سخن گفتن با ایشان مانند آب در هاون کوبیدن خواهد بود .
ناشناس۳۵۶۹۷۷۱۹:۲۶:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲
اقای روحانی هیچگاه نگفته که با برجام مشکلات حل می شود . این از همان شایعه هایی است که ساخته و پرداخته اند . مثل همان شایعه که گفته بودند روحانی در سال ۹۲ گفته من صد روزه تمام مشکلات را حل می کنم که با انتشار فیلم واقعی ان فقط گفته بود مواد اولیه کارخانه ها را که در گنرک هست صد روزه از گمرک خارج می کنیم تا جرخ کارخانه ها بگردد .
رضا حقگو۳۵۹۸۴۵۱۲:۳۶:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۵
شما چرا خودت رو به خواب زدی ، اگر یک گشتی توی اینترنت بزنی هم فیلم صد روزه و هم گره خوردن آب آشامیدنی به برجام رو می بینی ، دوست عزیز بیدار شو ، بیدار شو ، از خواب غفلت بیدار شو...
شمس۳۵۷۰۲۵۱۹:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲
اقای توکلی چرا چنین مطلبی را ان موقع نگفتی؟
ناشناس۳۵۷۰۴۶۲۰:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲
تکرار خطا!!!!!!!!!!!!؟ خروج ترامپ از برجام وبد عهدی او چه ربطی به روجانی دارد
ناشناس۳۵۷۲۷۰۰۲:۲۳:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۳
ربط داره دقت کن. قبل ازخروج شیطان وفقط باچندبارتهدید،آقای روحانی چندین باراعلام کرد:حتی باخروج امریکامادربرجام میمانیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اسم اینکارچیست؟؟تدبیراست؟؟!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین