توصیف تحلیلگران از مطالبات «پامپئو»: متوهمانه، نامعقول، دور از واقعیت

گروه جهان الف،   3970302006

مقام‌ها، تحلیلگران و رسانه‌ها به مطالبات دولت آمریکا از ایران واکنش نشان داده و آنها را «متوهم»، «نامعقول» و «دور از واقعیت» توصیف کرده‌اند.

توصیف تحلیلگران از مطالبات «پامپئو»: متوهمانه، نامعقول، دور از واقعیت
 

به گزارش فارس، تحلیلگران و مقام‌های کشورهای مختلف به مطالبات زیاده‌خواهانه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از ایران واکنش نشان داده‌اند. 

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 21 مه (31 اردییهشت) در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود برای اعلام راهبرد تازه آمریکا در قبال ایران به انتقاد از توافق هسته‌ای برجام پرداخت و 12 شرط را برای توافق جدید با ایران گذاشت. 

او همچنین وعده داد آمریکا فشار بی‌سابقه اقتصادی به ایران وارد خواهد کرد و ادعا کرد که اگر ایران مسیرش را عوض نکند «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه این کشور وضع خواهد شد.

بعد از این سخنرانی وزیر خارجه آمریکا مقام‌ها، تحلیلگران و رسانه‌ها به آن واکنش نشان داده‌اند. در این گزارش، مهم‌ترین تحلیل‌ها و واکنش‌ها به این سخنرانی گردآوری شده است. 

روسیه

وزارت خارجه روسیه، اولین واکنش را روز دوشنبه به سخنرانی پامپئو نشان داد.  «زمیر کابولوف رئیس» بخش امور آسیای وزارت خارجه روسیه گفت: «تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال سنگیترین تحریمهای تاریخ علیه ایران، باعث سرسخت تر شدن مواضع ایران خواهد شد و باعث می‌شود ایران رویکرد تندتری در حل مسائل منطقه‌ای اتخاذ کند.»

او همچنین گفت افزایش فشارها علیه ایران، شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه و پاسخ متقابل ایران را در پی خواهد داشت.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: «اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایران بی معنا است... این غیرممکن است که بتوان درباره همه مسائل بر اساس یک مبنای واحد توافق کرد».

انگلیس

 

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس هم در سخنانی در آرژانتین درخواست‌های بلند بالای وزیر خارجه آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. 

او گفت: «اگر شما تلاش کنید تمام این موضوعات - اعم از موشک‌های بالستیک، رفتارهای نادرست ایران، فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه و مسئله هسته‌ای- را یکپارچه کنید و همه آنها را در یک مذاکره بگنجانید، رسیدن به آن اهداف در یک چارچوب زمانی منطقی خیلی ساده نخواهد بود.»

اتحادیه اروپا 

 

بعد از سخنرانی «پامپئو»، یک دیپلمات اروپایی گفت: «ما علاقه‌ای به پلان B (طرح جایگزین) آمریکایی‌ها برای ایران نداریم؛ تمرکز ما روی عملیاتی کردن پلان A است.»

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: «سخنرانی وزیر خارجه پامپئو مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در برابر تهدید اشاعه هسته‌ای امن‌تر کرده یا خواهد کرد یا اینکه چطور ما را در موقعیت بهتری برای اثرگذاری بر رفتارهای ایران در حیطه‌های خارج از برجام قرار می‌دهد. برجام هیچ جایگزینی ندارد.»

ایران

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توئیتر نوشت: «دیپلماسی دغلکارانه آمریکا چیزی جز پسرفت به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.»

وزارت خارجه ایران در هم بیانیه‌ای، سخنرانی پامپئو را نشان‌دهنده «تلاش مذبوحانه آمریکا برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقش عهد آمریکا در برجام» دانست و تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیر خارجه آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می‌داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می‌دارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت: « اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه امور آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه‌کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند؟»

بحرین

 

وزارت خارجه بحرین با استقبال از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد هدف راهبرد آمریکا مقابله با «خطر سیاست‌های ایران» است که منطقه را ناامن می‌کند و باعث جلوگیری از خطر برنامه های تسلیحاتی و بالستیکی می‌شود.

ترکیه 

 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به شمار تقریبی کلاهک‌های هسته‌ای موجود در دنیا که اکثر آنها در اختیار آمریکا و روسیه است گفت: «آنهایی که بیش از 15000 کلاهک دارند دنیا را تهدید می‌کنند... اگر بخواهیم منصف باشیم، کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای که نیروگاه‌های هسته‌ای را به عنوان تهدید معرفی می‌کنند هیچ اعتباری در جامعه بین‌الملل ندارند.»

رژیم صهیونیستی 

 

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «مواضع محکمی که ترامپ علیه ایران اتحاذ کرد مانند عدم غنی‌سازی، اعمال تحریم‌های سخت و درخواست برای خروج از سوریه، توسط وزیر خارجه پامپئو هم تکرار شد.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم تا از رویکرد آمریکا علیه ایران پیروی کنند.»

سی‌.ان‌.ان
 

 

شبکه خبری سی‌.ان‌.ان در تحلیلی اظهارات پامپئو را «خیال‌پردازی» خواند و نوشت سخنرانی او را می‌توان در این سخنرانی کرد: «هر کاری ما می‌گوییم انجام بدهید، وگرنه شما را خورد می‌کنیم.»

این شبکه خبری در بخش دیگری از این تحلیل، مطالبات ترامپ از ایران را «اهدافی قابل ستایش» توصیف کرده اما نوشته است: «سیاست خارجی بایستی در واقعیت ریشه داشته باشد، نه خیال.»

نیویورک‌تایمز

رزونامه «نیویورک‌تایمز» هم در یادداشتی به قلم یکی از اعضای شورای سردبیری این روزنامه برنامه‌های «مایک پامپئو» را در این تیتر خلاصه کرده است: «برنامه پامپئو برای ایران: به آنها بگویید تسلیم شوند». این روزنامه نوشت: «مطالبات پامپئو به قدری گسترده است که بعید است ایران حتی اگر بخواهد به زودی از آنها تبعیت کند.»

این روزنامه نوشته است: «این رویکرد اشکالات زیادی دارد و راهبرد نیست. [این رویکرد]، مبتنی بر خوش‌خیالی است و اگر باعث ایجاد درگیری مستقیم نشود، تنش‌های منطقه‌ای را بدتر خواهد کرد.»

فارن‌پالیسی

نشریه فارن‌پالیسی  هم در مطلبی با تیتر«طرح پامپئو درباره ایران، خیال خام است» نوشت: «سخنرانی پامپئو راهبردی غیر از یک فهرست خیالبافانه، آن هم فهرستی مطول، ارائه نکرد.»

نشریه آمریکایی همچنین تصریح کرده که دولت آمریکا در واقع راهبردی غیر از تحریم ایران ندارد: «ترامپ و پامپئو ادعا می‌کنند برای اینکه چطور این اهداف را محقق کنند، راهبردی در اختیار دارند. آن راهبرد چیست؟ پامپئو می‌گوید که 'ایالات متحده فشار مالی بی‌سابقه علیه رژیم ایران اعمال خواهد کرد.'»

فارن‌پالیسی همچنین نوشت: «بنابراین، کل این به اصطلاح راهبرد، فهرستی خیالبافانه است که بر این خیال خام استوار شده که دولت ترامپ قرار است کل دنیا را برای اعمال تحریم‌هایی که سخت‌گیرانه‌تر از تحریم‌های 2009 تا 2012 هستند، همراه کند. همان دولتی که نمی‌تواند کارهای ساده‌ای مانند پر کردن مناصب خالی‌مانده دولتی، اجرای دستورات اجرایی یا جلوگیری از منزوی کردن نزدیک‌ترین و قدیمی‌ترین متحدان آمریکا را انجام دهد حالا می‌خواهد پرنفوذترین و موثرترین نظام تحریم‌ها در تاریخ بشریت را ایجاد کند؟» 

بروکینگز 

 

اندیشکده بروکینگز هم همانند اکثر دیگر رسانه‌های غربی به این موضوع که ترامپ راهبردی در قبال ایران ندارد توجه کرده و نوشته است: «این راهبرد فقط یک مشکل دارد: اینکه اصلاً راهبرد نیست، بلکه مجموعه‌ای از تفکرات خوش‌خیالانه است که در قالب نه چندان پنهان براندازی پیچیده شده است.»

امریکن کانزروتیو

 

پایگاه تحلیلی «امریکن کانزروتیو» نوشته است: «ترامپ و پامپئو به صورت متحدان ما آب دهان انداخته‌اند.» این پایگاه تحلیلی نوشته است: «برای اروپایی‌ها تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های اروپایی در حال تجارت با ایران خیانتی شدید تلقی می‌شود.»

راشاتودی

 

خبرگزاری راشاتودی به وجه دیگری از اظهارات پامپئو پرداخت و با اشاره به اتهامات وی علیه ایران درباره «بی‌ثبات کردن منطقه» و «حمایت از تروریسم» نوشت: «آیا واشنگتن از مرجعیت اخلاقی برای متهم کردن ایران به مداخله‌های مخرب برخوردار است و آیا نفوذ واشنگتن باعث ایجاد صلح بیشتر شده است؟»

 واشنگتن‌اگزماینر

 

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌اگزماینر» در یکی از مطالب خود با تیتر «ترامپ و پامپئو درباره ایران متوهم هستند» نوشت دولت ترامپ هیچ راهبردی غیر از اینکه ایران را تحریم کند و منتظر بازگشت ایران به میز مذاکره باشد، ندارد.

این روزنامه، در تحلیلی مشابه بسیاری از دیگر رسانه‌های آمریکا نوشته است: «قرار بود سخنرانی 21 می وزیر خارجه مایک پامپئو، مقداری به سیاست آمریکا در قبال ایران قوام بدهد. آنچه، ما در عوض شاهد آن بودیم 35 دقیقه شلوغ‌کاری پیچیده‌شده در لفافه توهمات عاجزانه بود.»

 

واشنگتن‌پست

 

روزنامه واشنگتن‌پست در دو مطلب به تحلیل سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در اندیشکده هریتیج پرداخت. این روزنامه آمریکایی در مطلبی روز دوشنبه مطالبات دولت ترامپ از ایران را «غیرواقع‌بینانه» توصیف کرد و نوشت: «ایران، کره شمالی نیست.»

روزنامه آمریکایی گزارش داده است: «برخی این استدلال را مطرح می‌کنند که رویکرد ترامپ در قبال ایران با سبک مذاکره‌ای او یعنی "تشدید تنش به قصد تنش‌زدایی" مطابقت دارد. او در این روش، فشارها و تنش‌ها را افزایش می‌دهد تا به بهترین توافق برسد.»

واشنگتن‌پست یادآوری کرده که این رویکرد ترامپ در مذاکره با کره شمالی، ثمر بخش بوده، اما مشکل اینجا است که ایران، کره شمالی نیست. این روزنامه می‌نویسد: «برخی به مسئله کره شمالی به عنوان موردی اشاره می‌کنند که این رویکرد ثمر داده است. این تئوری دو مشکل دارد: هنوز ضمانتی برای موفق شدن مذاکرات با کره شمالی وجود ندارد، ضمن آنکه ایران کره شمالی نیست.»

این روزنامه در مطلبی دیگر در روز سه‌شنبه هم سخنرانی پامپئو را «احمقانه» خوانده و نوشته است: «چیزی که کاملاً نامشخص است این است که دولت ترامپ چطور می‌خواهد این برنامه را بدون حمایت متحدان کلیدی آمریکا در اتحادیه اروپا که همگی متعهد به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران و افزایش پیوندهای تجاری با این کشور هستند، اجرایی کند.» 

واشنگتن‌پست همچنین خاطرنشان کرده تحریم‌هایی که پامپئو به آنها اشاره کرده، طبقه متوسط مردم ایران را هدف قرار خواهد داد. 

«میشل مک‌فاول»

 

«میشل مک‌فاول»، مقام دولت سابق آمریکا درباره اظهارات پامپئو که گفته بود دولت این کشور «شدیدترین تحریم‌ها» را علیه ایران اعمال خواهد کرد نوشت: «چطور این تحریم‌های قرار است شدیدترین تحریم‌های تاریخ باشند اگر شرکای تجاری اصلی ایران از آنها حمایت نکنند؟»

استفان والت 

 

«استفان والت»، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و استاد مشهور دانشگاه هاروارد در توئیتی کنایه‌آمیز خطاب به ترامپ نوشت: «هنوز اندکی در عجبم که چرا پامپئو از ایران نخواست با افتتاح یک  زمین گلف به نام ترامپ در تهران و پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت کند.»

ریچارد نفیو 

 

«ریچارد نفیو»، مقام دولت سابق آمریکا که از او به عنوان معمار شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران یاد می‌شود درباره مطالبات 12 بندی دولت ترامپ از ایران نوشت: «اینها اهداف مربوط به توافق نیستند، بلکه شرایط دولت برای تسلیم ایران هستند. متحدان ما و شریکان سابق ما در مذاکرات هم آنها را به همین نحو خواهند دید. این سخنرانی باعث خواهد شد مجاب کردن شریکانمان برای همراهی با تحریم‌ها، غیرممکن شوند.»  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین