تناقض درباره قاچاق کالا به داخل کشور/انکار قاچاق از سوی عسگری درست است یا کشف قاچاق از گمرکات

گروه اقتصادی الف،   3970301223

در حالیکه عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران می گوید ۹۵ درصد پوشاک وارداتی به کشور قاچاق است و هفته گذشته ۸۰ دستگاه کانتینر پارچه قاچاق در استان هرمزگان از طریق گمرک کیش کشف شد، اما رئیس کل گمرک مدعی است آمار قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد صفر است.

تناقض درباره قاچاق کالا به داخل کشور/انکار قاچاق از سوی عسگری درست است یا کشف قاچاق از گمرکات

به گزارش الف به نقل از داد، مجید نامی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اعلام این‌که سالانه حدود یک میلیارد دلار پوشاک به کشور وارد می‌شود، گفت: آمار رسمی واردات پوشاک در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۱ میلیون دلار بوده و بقیه‌اش قاچاق است.

وی با‌اشاره به میزان واردات پوشاک به ایران براساس آمار سازمان ملل، اظهار کرد: از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۵ حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سوی سایر کشورها به ایران انجام گرفته است که براساس آمار سازمان ملل سهم چین ۳۹۸ میلیون دلار، ترکیه ۳۳۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲۰۹ میلیون دلار، هند ۲۲/۵ میلیون دلار، ایتالیا ۱۶ میلیون دلار، آلمان ۳/۴ میلیون دلار، سوئیس سه میلیون دلار، اسپانیا سه میلیون دلار، فرانسه ۲/۳ میلیون دلار و بلژیک ۷۱۶ هزار دلار بوده است.

نامی به آمار صادرات پوشاک از دی‌ماه سال ۱۳۹۵ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۶‌اشاره کرد و گفت: هنوز میزان صادرات پوشاک از سوی کشور چین و امارات متحده عربی به ایران اعلام نشده و سازمان ملل در این رابطه آماری منتشر نکرده است، اما میزان صادرات پوشاک از کشورهای ترکیه، ایتالیا، هند، اسپانیا، آلمان، سوئیس و فرانسه به ایران در مدت زمانی مذکور به ترتیب معادل ۱۰۰، ۱۷، ۱۳/۵، ۳/۹، ۳/۵، ۳ و ۲/۳ میلیون دلار بوده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با‌ اشاره به این‌که کیفیت پوشاک کشورهای اروپایی از سایر کشورها مطلوب‌تر است، افزود: عمدتا پوشاک وارد شده از کشورهای چین و امارات دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و کالای درجه دو به‌شمار می‌آیند.

وی با بیان این‌که براساس خوداظهاری چینی‌ها و اماراتی‌ها به ترتیب ۳۹۸ و ۳۳۸ میلیون دلار از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۵ صادرات پوشاک به ایران صورت گرفته است، اظهار کرد: این آماری است که توسط سازمان ملل منتشر شده اما براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت زمانی اعلام شده میزان واردات چینی‌ها و اماراتی‌ها به ایران به ترتیب پنج و چهار میلیون دلار بوده است. این در حالی است که طبق آمار سازمان ملل ترکیه‌ای‌ها ۱۰۰ میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کردند که از این رقم تنها ۳۸ میلیون دلار واردات رسمی در گمرک ایران به ثبت رسیده است.

نامی با اعلام این‌که سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سایر کشورها به ایران صورت می‌گیرد، ادامه داد: کل واردات رسمی پوشاک به کشور در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۶۱ و ۵۱ میلیون دلار بوده است و سایر پوشاک وارد شده به کشور که حدود یک میلیارد دلار بوده به صورت قاچاق است.عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات متحده عربی قاچاق است که این آمار، آماری قابل تامل بوده و باید نسبت به آن راهکاری اساسی اتخاذ کرد.
 
انکار قاچاق از سوی رئیس کل گمرک
 
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که رئیس کل گمرک کشور قاچاق به کشور را به کلی منکر شد.

رئیس‌کل گمرک ایران مدعی است که در حال حاضر هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود.

فرود عسگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از قاچاقی که به کشور وارد می‌شود از مبادی رسمی است گفت: ما مدعی هستیم با کنترل‌هایی که از طریق سیستمها انجام می‌دهیم و بارنامه و گواهی بازرسی را از مبدا دریافت می‌کنیم، کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود.

وی ۱۵ میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را برآورد دستگاههای دیگر عنوان کرد و گفت: آنها باید پاسخگو باشند و گمرک مسئول مبادی رسمی است.

رئیس کل گمرک گفت: در حال حاضر با فعال شدن گمرک در مناطق آزاد در این مناطق هم دیگر قاچاق کالا نداریم.

وی گفت: در راستای مکانیزه کردن گمرک جمهوری اسلامی ایران و سیستم‌های کنترلی در سال گذشته و امسال، دستگاههای ایکس‌ری فوق‌پیشرفته‌ای تهیه شده است و با قرارگرفتن این دستگاهها در مبادی اصلی ورود کالا به کشور مثل بندر شهید رجایی، دوقارون و سرخس و به‌زودی در اینچه‌برون و بازرگان کالاهای ترانزیتی به‌صورت صددرصد از این ایکس‌ری‌ها عبور خواهند کرد و همین‌طور کالاهای وارداتی که در سطح سه قرار دارند به‌وسیله ایکس‌ری‌ها کنترل می‌شود.

عسگری گفت: این دستگاهها این امکان را به کارشناسان ما می‌دهد که تصاویر ایکس‌ری ورودی و خروجی کانتینرهای ترانزیت را با هم مقایسه کرده و امکان ردیابی وجود دارد که آیا این کالا برابر همان اظهارنامه است یا خیر.

وی تاکید کرد: با نصب جی‌پی‌اس به‌روی کانتینرها در صورت انحراف محموله از مسیر و یا توقف غیرمجاز کامیون‌های ترانزیتی می‌توان به‌سرعت آنها را ردگیری نمود، ضمن اینکه پلمب‌های کانتینرها در حال حاضر با تکنولوژی RFID انجام می‌شود که امکان جعل آن را غیرممکن می‌کند که به این ترتیب مسیر ترانزیتی کشور بسیار امن خواهد بود.

رئیس کل گمرک ضمن اعلام رقم ۷ میلیارد دلاری صادرات تا ۲۹ اردیبهشت ۹۷ گفت: با توجه به تصمیمات جدید دولت و زیربار رفتن سامانه نیما تا به حال نه‌تنها صادرات کالا نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته بلکه واردات کالا هم با رقم ۶ میلیارد دلاری خود تا ۲۹ اردیبهشت ماه نشان از عدم تاثیر سیاست‌های ارزی بر واردات کالا به کشور دارد.

وی گفت انواع کالاها از جمله کالاهای اساسی و قطعات منفصله خودرو به‌راحتی وارد کشور می‌شود و بانک مرکزی هم به کالاهای وارداتی ارز مورد نیاز را اختصاص می‌دهد.

عسگری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کولبران گفت: دولت برای ساماندهی کولبران سال گذشته دو مصوبه داشته برای آنکه اینان از مشقت رهایی پیدا کنند قرار شد از مبادی ورودی کشور، کالا ترانزیت شود با اظهار صاحب کالا و ارائه مجوزها و کالا به بازارچه‌ها منتقل شود و با کنترل گمرک معافیت سود بازرگانی اعمال می‌شود. در مناطق آزاد هم نقش گمرک پررنگ‌تر شده و همه کالاها باید با ثبت سفارش وارد شود.

کشف ۸۰ دستگاه کانتینر پارچه قاچاق در هرمزگان
اظهارات رئیس کل گمرک در حالی بیان شده که سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی استان هرمزگان هفته گذشته از کشف ۸۰ دستگاه کانتینر پارچه قاچاق در استان خبر داد و گفت: این کانتینر‌ها حامل ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار کیلوگرم انواع پارچه قاچاق بودند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان ارزش محموله‌های قاچاق را ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

ملکی افزود: در راستای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در پی توقیف تعداد ۱۳ دستگاه کانتینر انواع پارچه قاچاق در سال گذشته که منجر به تشکیل پرونده و شناسایی و دستگیری ۳ نفر از متهمان و عاملین اصلی شد پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

وی گفت: در ادامه روند رسیدگی به پرونده پس از اخذ دستور قضایی، سوابق و عملکرد چرخه واردات شش ماهه نخست سال ۹۶ شرکت مذکور به صورت ویژه و تخصصی توسط کارشناسان پلیس آگاهی مورد بررسی قرار گرفت که پس از استخراج تعداد ۱۹ فقره اظهار نامه، با مبنا قرار دادن اطلاعات فاکتور اصلی مشخص شد شرکت مذکور اقدام به اظهار ۱۰ قلم انواع پارچه و چرم مصنوعی قاچاق نموده است.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان افزود: قاچاقچیان با این شگرد قریب به ۸۰ دستگاه کانتینر به میزان ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار کیلوگرم پارچه قاچاق را از گمرک کیش به صورت قاچاق وارد کشور کرده اند.

سردار عزیزاله ملکی گفت: پرونده شرکت مذکور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب در حال رسیدگی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین