اهداف پنهانی آمریکا از بیان 12 شرط جدید برای ایران

گروه جهان الف،   3970301030 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

به نظر می رسد یکی از مهمترین اهداف آمریکایی ها برای بیان 12 شرط جدید به شکست کشاندن مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام می باشد.

اهداف پنهانی آمریکا از بیان 12 شرط جدید برای ایران

به گزارش الف، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز در بنیاد هریتیج ضمن طرح ۱۲ شرط آمریکا برای دستیابی به توافق جدید با ایران از وضع قوی ترین تحریم های تاریخ سخن گفت. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که توافق هسته‌ای به دلیل «نقایص مرگبارش» جهان را به خطر انداخته است.

به گفته وی تحریم ها علیه تهران تنها پس از تغییر محسوس در سیاستهای ایران برداشته خواهد شد. مایک پمپئو از متحدان واشنگتن خواست که با کشورش همراهی کنند.

سخنرانی مایک پومپئو اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی او بعد از رسیدن به مقام وزارت خارجه بود. این سخنرانی با عنوان «بعد از توافق: یک استراتژی تازه برای ایران» در بنیاد هریتیج واشنگتن و حدود دو هفته بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران با سخنان تکراری و 12 درخواست کهنه پپمئو

روحانی: دولت جدید آمریکا، این کشور را به 15 سال پیش برگرداند/ اینکه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست

دونالد ترامپ 18 اردیبهشت ماه به صورت یکجانبه خروج آمریکا از توافق برجام را اعلام کرد. ترامپ در همان سخنرانی از وضع تحریم های جدید علیه ایران خبر داده بود.

تلاش برای از بین بردن مولفه های قدرت ایران

نگاهی به 12 خواسته جدید آمریکا بیان گر این است که عملاً کاخ سفید بدنبال تغییر توافق هسته ای، مقابله با برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای ایران می باشد؛ اهدافی که پیش از این بارها و بارها از سوی مقامات دولت آمریکا بیان شده است. ترامپ چند ماه قبل ماندگاری در برجام را به «اصلاح بند‌های زوال‌پذیر آن»، «امکان بازرسی فوری از تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» ، «محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک » و « تضمین  اینکه ایران به سمت سلاح هسته ای نمی رود» مشروط کرده بود.

همچنین تامل در شروط آمریکا نشان دهنده این است که واشنگتن در پی تهی سازی ایران از مولفه راهبردی قدرتش می باشد تا سیاست همیشگی غرب برای تغییر رفتار و ساختار به صورت ساده تری محقق شود. از سوی دیگر این خواسته ها از نگاه آمریکایی ها می تواند موجبات فشار افکار عمومی برای تغییر سیاست های ایران شود و یا حداقل مخالفت با این بندها از سوی سیستم سیاسی و افزایش تحریم ها، زمینه تشدید فشارهای اقتصادی و شکاف بین حاکمیت و مردم را فراهم می آورد.

همچنین بیان بندهای جدید در زمانی که ایران مشغول مذاکره با اروپایی ها برای تضمین بقای برجام می باشد بیان گر سنگ اندازی و کارشکنی کاخ سفید می باشد تا عملاً زمینه عدم توافق و به شکست کشاندن رایزنی های ایران و اتحادیه اروپا فراهم شود. در واقع تیم امنیتی ترامپ با بیان شروط جدید و بالا بردن سقف انتظارات خود هر نوع توافق احتمالی را بی اعتبار می کنند و خواهان این هستند تا اروپایی ها را از ادامه پروژه نجات برجام منصرف نمایند. از نگاه آن ها در این صورت زمینه برای ایجاد ائتلافی بین المللی علیه منافع ایران و در راستای انزوای آن بهتر فراهم می شود.

 به نظر می رسد اضافه شدن افراد جدید مانند جان بولتون و مایک پمپئو عملا موجب شده تا آمریکا به صراحت از تغییر نظام سیاسی ایران سخن بگوید. به هین دلیل بود که چندی قبل محمدجواد ظریف در حاشیه سفرش به نیویورک در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس برای اولین بار به طور صریح در رابطه با ایده «تغییر رژیم ایران» که از سوی ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی بیان شده است سخن گفت. ظریف با بیان این‌که «من فکر نمی‌کنم آمریکا هیچ‌گاه ایده تغییر نظام در ایران را کنار گذاشته باشد» گفته است: آن‌ها اکنون در بیان این موضع صریح‌تر هستند.

در واقع سیاست دولت آمریکا در دوران ترامپ علیه ایران تشدید فشارها در راستای در هم شکستن اقتدار ایران و پذیرفتن شکست از سوی ساختار سیاسی می باشد.

بیشتر بخوانید:

طرح بزرگ ترامپ برای مقابله با ایران بعد از خروج از برجام

جزییاتی از طرح وزیر خارجه آمریکا برای برخورد با ایران

برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا هفته قبل گفته بود به چارچوب تازه‌ای نیاز است که «تمام تهدیدهای ایران» را در بگیرد.

البته در راستای سیاست به عقب راندن ایران باید به اقدامات جدید کنگره آمریکا نیز اشاره کرد. دیروز پایگاه فری‌بیکن از اقدامات تلافی جویانه احتمالی کنگره علیه اروپا بدلیل تلاش برای بقای برجام گفت. این پایگاه از نقشه راهی برای تحریم احتمالی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» و قطع دسترسی آن به نظام مالی آمریکا، در صورت تخطی از تحریم‌ها سخن گفت.

همان طور که گفته شد این سیاست ها بیانگر راهبرد جامع آمریکا برای مقابله با ایران برای از بین بردن برجام، تحمیل توافق های جدید و به عقب راندن ایران در حوزه های مختلف از جمله برنامه های دفاعی و سیاست منطقه ای و در نهایت تلاش برای براندازی نظام سیاسی ایران می باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۴۷۵۸۰۸:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱
می دونید برای چه ترامپ و وزیر خارجه او اینقدر شرط برای ایران گذاشته؟! فقط به این خاطر که مطمئن شوند ایران هرگز وارد تعامل با امریکا نمی شود. چیزی که ترامپ و اسراییل به دنبال ان هستند این است که ایران سالها وارد دوران تحریم شود تا برای سالها مانند ونزوئلا به نفع تولید نفت امریکا تولید نفت و گاز ایران از بازار نفت خارج شود و قیمت نفت هم به نفع امریکا و هم تولیدات نفتی و گازی روسیه و عربستان و امارات و عربها و...که بیشترین سود را از ان می برند بالا برود و هم برای اسراییل به معنی ان است که به مرور اقتصاد ایران و در نتیجه نفوذ ان ضعیف و ضعیف تر شود. بدترین خبر برای ترامپ و دار و دسته او و نتانیاهو این است که ایران بخواهد با امریکا برای تنش زدایی تعامل کند.
غلام۳۵۵۴۲۰۱۵:۱۵:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱
دیدکاه سنتی همین تعاملی است که فرمودید. دیدکاه جدید توصیه میکند کمربندها را سفت ببندید ، از فساد دوری کنید، نظم بیشتری به کارها بدهید، بدنبال رهبر خود و بدور از هر نوع ریاکاری مقاومت کنید، موفق خواهیم شد بعون الله. برادر زمان تغییر سیستم مدیریت جهان است. بحث را جدیتر نکاه کنید لطفا.
محمد۳۵۵۸۲۱۲۳:۳۰:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۱
آخه چی میگین وقتی توافق کردن دوستانی مثل شما شادی کردن گفتین تمام شد حالا باز امریکا اورده گذاشته رو میز مثل یه بدهکار حرف میزنیم ما باید طلبکار باشیم نه بدهکار اینقدر ذلیلانه حرف نزنیم
ناشناس۳۵۵۷۴۹۲۱:۳۱:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱
باید تظاهرات میلیونی راه بندازیم که انگشت به دهن بموندد
جواد۳۵۴۷۶۱۰۸:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۱
این اهداف خیلی هم پنهان نیستند . 12 شرط برای رفع تحریمها گذاشته ، خیلی شفاف و روشن
شاهرخ۳۵۵۰۷۴۱۲:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱
تمام حاکمیت یعنی دولت بعلاوه تمام ارکان تاثیر گذار کشور تا اول به این نتیجه نرسن که شرط لازم برای موفقیت چه داخل چه خارج از کشور اول ایجاد حس امید و نشاط و اعتماد در جامعه هست هیچ اتفاقی در بهبود شرایط نمی افته....... بعضی وقت ها مردم به این موضوع فکر می کنن که چه دلیل داره با این همه فشارهای خارجی چرا برخی از داخل خودمان ذره ای نسبت به آزادی احزاب و خبرگزاری ها و روزنامه نگاران و سندیکا ها نرمش نداره وبا ضربت با نقدهاشون برخورد می کنه حتی با اونکه بعد از مدتی به درستی نقدها میرسن؟؟؟؟؟؟ این مردم کشور خودشون رو دوست دارن ولی حیف بخشی از حاکمیت طوری رفتار می کنه انگار به این حسن نیت باور نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۵۴۹۱۴۱۰:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱
ایستادگی و حمله به دشمنان قسم خورده خارجی و داخلی تنها راه نجات جمهوری اسلامی ایران
ناشناس۳۵۴۹۳۲۱۰:۳۶:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱
اگر ما به خود بیاییم و متحد و یکپارچه به تولید و حل مشکلات بپردازیم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
ناشناس۳۵۴۹۹۲۱۱:۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۱
به شرطی که مسولین مردم رو با خودشون یکدل کنند مردم رو از خودشون بدونند. درد مردم ، بیکاری مردم رو بفهمند اختلاساشون رو کمتر کنند .
ناشناس۳۵۵۰۲۵۱۱:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱
دوست عزیز ما می خواهیم چه چیزی تولید کنیم چون تمام زیر ساخت های از بین رفته و نیازمند نوسازی می باشد که وابسته به تکنولوژی آنها می باشد.
ناشناس۳۵۵۳۰۰۱۴:۰۸:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۱
اتفاقا برعکس، الان خیلی از زیرساختها در کشور فراهم است. بدون زیرساخت که نمیشه موشک، ماهواره و ... ساخت.
ناشناس۳۵۵۴۷۸۱۵:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۱
حسا ب شده متحد بشویم بقیه مسایل حله
ناشناس۳۵۵۵۱۷۱۶:۲۴:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱
میشه چند تا مثال بزنید؟ کدوم زیر ساخت ازبین رفته؟ کل نزولات جوی کشور رو حتی زمان خشکسالی در نظر بگیرید، ظرفیتهای معدنی، حاملهای انرژی، اراضی قابل کشت، نیروی متخصص و ده ها مزیت مهم کشور ما رو فقط تعداد انگشت شماری دارند. فقط میمونه همت مردم ، تغییر روش زندگی، و مهمتر از همه باور مسئولین به این که خرد جمعی همیشه بهتر از تصمیمات اونهاست.
علی۳۵۵۰۵۷۱۲:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱
وقتی ما در داخل کشور بقول آقای دکتر توکلی در گیر فساد سازمان یافته هستیم، مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی داریم با خشکسالی خطرناک روبرو هستیم آمریکا لازم نیست هیچ غلطی بکند فقط کافی بایسته و نظارگر بی مسئولیتی مسئولان و مردم ما باشه
ناشناس۳۵۵۴۴۶۱۵:۳۲:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱
هر وقت دیدید ۹۰ درصد مسولین در مناطق پایین شهر تهران زندگی میکنند, آن وقت است که ملت با مسولین هستند.
ناشناس۳۵۵۷۴۸۲۱:۳۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱
آفرین فقط بگو خودت تنهایی فکر کردی و این راهکار جدید را ارایه کردی
ناشناس۳۵۵۰۲۳۱۱:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱
راهی جز وحدت و تمسک به وعده الهی نداریم. آمریکا بزدل است و فقط به اهداف مرده حمله میکند. ببینید در این چند ده سال اخیر، به کدام هدف زنده حمله کرده است؟
علی 671۳۵۵۰۳۴۱۱:۵۰:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱
اگر مسئولان داخلی با مردم صادق باشند و بدانند از آمریکا برای مردم ما آبی گرم نمی شود همانطور که تا به حال گرم نشده و نگاهی به داخل و فرمایشات رهبری بیندازند .به خدا با وحدت و حمایت رهبری این نقشه خبیثانه این کور دلان نیز خنثی شده و پوزهشان به خاک مالیده می شود و هیچ غلطی نمی توانند بکنند اگر پشتوانه مردمی و صداقت مسئولین باشد با مردم
ناشناس۳۵۵۰۵۸۱۲:۰۲:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۱
راه حل مقابله با امریکا: برجام داخلی یعنی رفع محدودیت ها در زندگی شخصی و برقراری عدالت توزیعی است. با مردم باش.
بورامینی۳۵۵۱۴۴۱۲:۴۹:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۱
اهداف بنهان واشکار امریکا بحران افرینی وتشدید تنش علیه ایران است واکنش و مدیریت بحران تحمیلی با انچه امریکا بدنبال انست همخوانی ندارد
محسن۳۵۵۱۸۵۱۳:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱
اگر با مفاسد اقتصادی مبارزه کرده بودیم ، مصالح ملی را در نظر گرفته بودیم و از جناح بازی دست برداشته بودیم ، کارمون به اینجا نمیکشید که برای ما شرط تعیین کنند تنها راه اتحاد و همبستگی بین تمام ایرانیها است
ناشناس۳۵۵۲۵۴۱۳:۴۷:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱
هر هدفی داشتند فعلا که بازار ما رو بد بهم ریختند
ناشناس۳۵۵۳۶۵۱۴:۴۲:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱
دوستانی که نظر منفی می دهید، چطوره ایران را دو دستی تحویل آمریکا بدهیم؟ حالا چون مشکلاتی در کشور هست‌. شما اینطوری راضی میشید؟؟؟
بورامینی۳۵۵۵۸۰۱۷:۲۷:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱
تحرکات اروبا وامریکا از محتوای گفتارشان قابل تشخیص است این قدر مسیله خیلی جدی نیست واینکه چیزیکی هم نباشد نیست اقای مکرون ریس جمهور فرانسه برای متقاعد کردن ترامب برای ماندن در برجام به امریکا سفر کرد بعد از ملاقات که موفق نشده بود نظر خودرا به ترامب بقبولاند در یک اجتماع خاص مردمی بطور واضح توضیح داد که ترامب یک نظرات شخصی مخصوص به خود دارد واتمام حجت کرد بدین مفهوم بنظر میرسد که ترامب تنشی ایجاد کنه عملیات روانی راه بیاندازه واز ماهی گل الود ماهی بگیره اروبا هم مطمنم به غرض ترامب بی برده اند وکاملا مطلع وهماهنگ هستند این سرو صدا ها توخالی است دنبال امتیاز گیری هستند بوسیله اروبایی ها میدانند ایران در موقعیتی نیست که شایسته این گستاخی ها باشد اروبا میداند هند می داند ودنیا نیز میداند وعربستان هم می داند ما خودمان هم میدانیم ومنتهی می ماند که مردم ودیبلماسی خارجی در شرایط حال حاضر بنظر میرسد مطالبه گری از امریکا واروبا را دنبال کنند همه راهکار ممکن باید بیان ومورد نظر قرارگیرد
ناشناس۳۵۵۶۰۸۱۷:۵۸:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱
برجام داخلی! دست از برخی انحصارها بردارید تا ببنید مردم چطور باعث ایجاد رونق سیاسی و اقتصادی می شوند!
ناشناس۳۵۵۸۰۷۲۳:۱۱:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱
مشکلاتی که اکنون گریبانگیر ملت شده با دعا وستا حل نمی شه
بورامینی۳۵۵۸۲۸۲۳:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱
نمیدانم زمان این نظر مناسب است یا نیست اینکه عرض کردم مسیله این قدر ها هم جدی نیست واینکه چیزکی هم نباشد نیست اساسا معتقدم بیشنهاد غرب برای توافق برجام در شرایط تحریمی وامریکابا در اختیار داشتن سلاح هسته ای توام با حسن نیت نبود برخلاف ادعای غرب والان حتی بعد از برجام هم نیست وراهبرد ایران نرمش قهرمانانه منافع ملی وارزشها بود ولزوم دیبلماسی تقابل امیز با امریکا بعد از برجام احساس می گردید ضمن اینکه ایران بعد از برجام با حفظ برتری ابتکار مذاکره برای راه حل سیاسی سوریه در روسیه رانیز در دست داشت که یک امتیاز مثبت تلقی میشود که هر بار با کارشکنی غرب مواجه میگردید غیراز بدعهدی برجامی امریکا ومسایل بانکی ان چیز با اهمیتی که مورد نظر است وباشنه اشیل مسایل منطقه بنظر میرسد واکنون هم نمونه ان مشاهده می شود بطور مثال با خارج شدن امریکا از برجام انطور که باید وشاید تحرکات تبلیغاتی غرب علیه ایران جواب داده نمی شود مطالبه گری وایجاد تنش وجو روانی برعلیه امریکا واروبا بشدتی که انها دنبال میکنند نیست که میتواند جنبه باز دارندگی وامتیاز گیری برای ایران داشته باشد خلاصه کلام اینکه بنظر میرسد در تمام اوردگاه های دیبلماسی جنانچه محکومیت جهانی امریکارا در برداشته باشد مانند خارج شدن امریکااز برجام درتحولات اتی به سود ایران تمام خواهد شدکه استمرار داشته باشد وهمواره در تمام صحنه ها تداوم داشته باشد و رداتهامات واهی ودرو غین غرب علیه ایران اثبات که به تنویر افکار عمومی جهانی کمک کند
مهرداد۳۵۸۹۵۴۱۸:۰۹:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۴
ایران را نباید دو دستی تحویل آمریکا داد بلکه تحویل میهن پرستان واقعی با ایمان تحصیلکرده و بدون سابقه و شائبه فساد دهید و دست از تحمیل عقاید خود بنام عقیده همه مردم بردارید و به رای فرد فرد مردم احترام بگذارید در اینصورت است که ایران و ایرانی از گزند حوادث در امان خواهد ماند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین