مرگ تلخ در پرونده قارچ های سمی کشور/آمار تلفات قارچ های سمی همچنان رو به افزایش است

گروه اجتماعی الف،   3970231075 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی روزهای اخیر 11 نفر در کشور با علائم مصرف قارچ‌های سمی جان خود را از دست داده اند و تنها کاری که انجام میگیرد، توصیه‌ به مردم برای مصرف نکردن قارچ‌ است.

مرگ تلخ در پرونده قارچ های سمی کشور/آمار تلفات قارچ های سمی همچنان رو به افزایش است

به گزارش الف، در هیاهو‌های اخبار برجام که این روزها به صدر رسانه های داخلی تبدیل شده است، شاید کمتر کسی حواسش به قارچ‌های سمی، مرگ و مسموم شدن تعداد زیادی از هموطنانمان باشد، مسمومیت ناشی از مصرف قارچ از استان کرمانشاه آغاز شد و بیش از یک هفته ای است که سایر شهرهای دیگر همانند لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قزوین با این پدیده عجیب و غریب دست و پنجه نرم می‌کنند و فعلا نیز مشخص نیست ریشه این اتفاق عجیب چیست.

 طبق خبرهای منتشر شده و براساس آخرین آمار اعلام‌شده، تاکنون 849 نفر را در استان‌های غربی کشور مسموم کرده و جان 11 نفر را هم گرفته و سه نفر نیز پیوند کبد شده اند که این شامل  دختربچه ۹ ماهه تا مرد ۶۰ ساله است.

 سازمان اورژانس کشور؛ آخرین وضعیت مسمومیت با قارچ در 10 استان کشور تاکنون بدین شرح اعلام کرده است که کل مراجعین 849 نفر – بستری: 149 نفر – ترخیص: 690  نفر-  فوتی: 11 نفر می باشند.

 بسیاری از صاحبنظران و مسئولین امر در این حوزه، علت رشد این قارچ های سمی را افزایش بارندگی‌های بهاری، گرمای هوا و شرایط جوی مناسب می دانند اما در مقابل، مسموم‌شدگان معتقدند که آنها همان قارچ‌های همیشگی و هر ساله را مصرف کرده‌اند و دلیل مسموم‌شدنشان را نمی‌دانند.قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.

 مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید: مسمومیت به دلیل قارچ‌های سمی امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته است. در سال‌های پیش نیز این مسمومیت‌ها رخ می‌داد، اما عوارض آن مانند مسمومیت‌های غذایی ساده بود که با چند مرحله درمان برطرف می‌شد.

 سخنگوی اورژانس کشور در مورد دلیل این مسمومیت‌ها می‌گوید: «تیم ویژه‌ای متشکل از وزارت بهداشت و کشاورزی تشکیل شده و تا ۴۸ ساعت آینده نتیجه این بررسی‌ها مشخص می‌شود.

 از سوی دیگر در حال حاضر طبق گفته ها تیمی از سازمان پدافند غیرعامل نیز با انجام اقدامات لازم، نمونه‌گیری از خاک، قارچ‌های روییده‌شده در طبیعت و حتی کبد افراد مسموم در استان کرمانشاه برای بررسی هر چه بیشتر توسط تیم اعزامی انجام گرفته است و مسولانمربوطه به‌صورت مستمر از طریق رسانه‌های مختلف اقدام به اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

معمای قارچ‌های مرگبار
  *عوارض مصرف قارچ سمی چیست؟

عوارض مصرف قارچ سمی شامل مشکلات شدید گوارشی، درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و ایست قلبی است و قارچ‌های سمی تاثیر مستقیم بر روی کبد داشته و اغلب منجر به ازکارافتادگی آن می‌شود که شدیدترین نوع مسمومیت است.سم‌های این قارچ‌ها به گونه‌ای است که حتی از راه تماس با دست نیز به بدن منتقل می‌شود و فرد را دچار مسمومیت شدیدی می‌کند.

آخرین جزئیات مسمومیت با قارچ در کشور /849 مسموم - 10 نفر جانباخته

 

 *چرا قارچ‌ها کشنده است؟

 قارچ‌هایی که اخیرا در مراتع و مزارع استان موجب بروز مسمومیت در افراد مختلف شده است از  جمله سمی‌ترین قارچ‌ها به‌شمار می‌رود که به‌دلیل داشتن سم آماتکسین است که موجب بروز مسمومیت منجر به مرگ می‌شود و علایم وجود مسمومیت معمولا 6 تا 24 ساعت پس از مصرف قارچ شدت پیدا می‌کند و با آسیب رساندن جدی به کبد منجر به مرگ فرد مسموم‌شده می‌شود.

 یک متخصص قارچ‌شناسی پزشکی در این باره می گوید: مردم باید بدانند تشخیص سمی از غیرسمی‌ بودن قارچ‌ها با روش‌های سنتی غیرعلمی و غیرکارشناسی است و امسال به‌دلیل وقوع بارندگی‌های مناسب نسبت به سال‌های گذشته، شرایط رویش قارچ در طبیعت بیش از پیش است. مردم باید توجه کنند که به هیچ وجه قارچ‌های خودرویی که در دشت‌ها و جنگل‌ها می‌روید را نچینند و مصرف نکنند؛  چراکه اینگونه قارچ‌ها، در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، بازهم سمی می‌مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی‌شود.

 

 شانس آوردیم که زنده ماندیم

 به گزارش روزنامه شهروند، بهناز و خانواده‌اش سال‌هاست که در روستاهای اطراف کرمانشاه زندگی می‌کنند و هر سال هم در فصل بهار برای چیدن قارچ به کوه و ارتفاعات می‌روند، اما قارچ‌های امسال، مادر این خانواده را مسموم کرد: «مادر من چند سالی است که تنها زندگی می‌کند، یعنی بعد از فوت پدرم تنها شد. او امسال هم مثل همه بهارهای گذشته کلی قارچ چید و به خانه برگشت. مقداری از آنها را سرخ کرد و خورد. همان شد که مادرم مسموم شد و با وخیم‌ترشدن حالش او را به بیمارستان منتقل کردیم. البته الان حالش بهتر شده و پزشکان از وضع او راضی هستند.»

 این دختر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «چندتا از همسایه‌های مادرم هم با همین علایم دچار مسمومیت شدند، اما آنها وضع بهتری داشتند و خیلی زود از بیمارستان مرخص شدند. بیشتر ساکنان این منطقه هر سال از قارچ‌های وحشی استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی هم برایشان پیش نیامده بود، این‌که امسال این تعداد از مردم در کرمانشاه و مناطق اطراف مسموم شده‌اند، جای تعجب دارد.»

 مسعود هم یکی دیگر از مبتلایان به اپیدمی قارچ سمی است. این مرد ۳۱ ساله هم جمعه گذشته همراه با ۳ نفر دیگر از دوستانش به ارتفاعات فیروزآباد کرمانشاه رفت و مثل هر‌ سال شروع به چیدن قارچ‌های کوهی کرد اما او هم مثل خیلی‌های دیگر پس از خوردن قارچ حالش بد شد و کارش به بیمارستان کشید. حالا او چند روز است که در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری است. خودش می‌گوید که خیلی شانس آورده که الان زنده است: «باورم نمی‌شد، من هرسال این قارچ‌ها را می‌خوردم. از پدر و عمو‌هایم یاد گرفته بودم که قارچ‌ها را بعد از چیدن چند دقیقه در شیر بجوشانم تا سمی‌بودن آنها مشخص شود، حتی این کار را هم کردم. همه چیز به ظاهر مثل هرسال بود. قارچ‌ها را کباب کردم و خوردم. بعد از چند دقیقه حالت‌تهوع، سرگیجه و کرختی به من دست داد. چندبار استفراغ کردم، درست یادم نیست، ولی هرطور بود به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شدم. چندبار شست‌وشوی معده شدم، از من آزمایش خون گرفتند و بعد از تست‌های متوالی مشخص شد که من هم در اثر مصرف آن قارچ‌ها مسموم شده‌ام. البته الان خطر رفع شده و مواد سمی از بدنم دفع شده است. قرار است طی چند روز آینده مرخص ‌شوم، اما شنیدم که خیلی‌ها در انتظار پیوند کبد هستند. چند نفری هم کشته شدند، واقعا عجیب است. در منطقه ما مردم معمولا در این فصل قارچ کوهی زیاد مصرف می‌کنند. بیشتر هم کبابی را دوست دارند. قارچ فرهنگ غذایی مردم کرمانشاه و مناطق اطراف است. من شنیدم باتجربه‌های این کار هم که سال‌ها قارچ‌های خوارکی خودرو را تشخیص می‌دادند، امسال گرفتار این بلا شد.

علایم مسمومیت با قارچ

رئیس انجمن تغذیه ایران  نیز یکی از دلایل شیوع این مسمومیت را بارش‌های بهاری اخیر و رویش این قارچ‌ها دانست و گفت: هر سال در فصل بهار به دلیل بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد سبزیجات کوهی مانند قارچ‌ها رشد خوبی دارند. در چند سال اخیر  مانند امسال بارش بهاری نداشتیم. این بارش‌ها در مناطق خاصی که این مسمومیت‌ها اتفاق افتاد، بیشتر بوده‌ است. این روند به نظر کمی غیرطبیعی می‌رسد. مراکز درمانی ما نیز تا این اندازه با مراجعه به علت مسمومیت با قارچ مواجه نبودند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این قارچ‌ها می‌تواند کشنده باشد، ادامه داد: یکی دیگر از دلایل شیوع این مسمومیت‌ها، سهل انگاری مصرف کنندگان است؛ آنها در ساعات اولیه مسمومیت که نشانه‌های تهوع،  اسهال و استفراغ بروز کرده است، به مرکز درمانی مراجعه نکردند. این در حالیست که این مشکل ظرف چند ساعت پیشرفت می‌کند و ارگان‌هایی مانند کبد درگیر می‌شوند.  

به گفته رئیس انجمن تغذیه ایران، زرد شدن سفیدی چشم بعد از بروز نشانه‌های اولیه مسمومیت مانند تهوع، استفراغ و اسهال نشان می‌دهد که کبد فرد دچار اختلال شده است؛ به همین دلیل بیمار باید در دقایق اولیه بعد از استفاده از این قارچ‌ها به مرکز درمانی مراجعه کند.  

بر اساس این گزارش، به هموطنان توصیه می شود که حتما قارچ‌های مصرفی خود را از مراکز شناخته شده و ترجیحا به شکل بسته بندی تهیه و از خرید قارچ از افراد ناشناس و یا چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت اجتناب کنند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۴۰۷۴۱۵:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
با توجه به بارندگی های متناوب بهاری، رشد و نمو قارچ های خودرو در طبیعت امسال نسبت به سالهای قبل افزایش قابل توجه ای داشته است. از طرف دیگر به علت گرانی سرسام آور مواد خوراکی، مردمی که به این قارچ ها دسترسی دارند، بیشتر از این گیاهان استفاده می کنند. این دو عامل باعث شده است که تبعات مصرف قارچ های خود رو امسال بیشتر نمود پیدا کنند.
ناشناس۳۵۴۹۹۹۱۱:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱
بعید نیست این قارچ ها توسط داعش به ایران منتقل شد
ناشناس۳۵۷۳۰۶۰۵:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۳
الهی بمیرم سلمای 5 ساله از خویشاوندان ما بود که متاسفانه ب دلیل مصرف همین قارچ ها جان خود را از دست داد امیدوارم کسی داغ فرزند نبینه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین