تخیل اجتماعی را به کودکان یاد دهید

گروه سلامت الف،   3970231028

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان از طریق تخیل اجتماعی می‌توانند رابطه خود را با جهان درک کنند، گفت: این امر باعث می‌شود که فرد موقعیت خود را در جامعه جهانی بشناسد و در عین حال با کمک تخیل اجتماعی کم‌وبیش الگوها و قواعد پیش‌بینی‌پذیر، رفتار اجتماعی و زندگی را فرا بگیرد.

تخیل اجتماعی را به کودکان یاد دهید

به گزارش ایسنا، «نعمت‌الله فاضلی» در مقاله خود تحت عنوان «ضرورت توجه به آموزش علوم اجتماعی در آموزش و پرورش» با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا قدرت تخیل اجتماعی را در کودکان و نوجوانان ایجاد و تقویت کرد، گفت: در دنیای امروز به کمک رسانه‌ها و فرآیندهای جهانی‌شدن، دیگر هر شهروند نه تنها در جامعه خود، بلکه در کلیت جهان زندگی می‌کند.

وی افزود: ما از طریق آموزش‌های اجتماعی باید تخیل کودکان و نوجوانان را به گونه‌ای پرورش دهیم که بتوانند رابطه جامعه خود را با جهان درک کنند، موقعیت خود را در جامعه جهانی بشناسند و در عین حال باید تخیل اجتماعی را به دست آورند تا از طریق آن بتوانند الگوها و قواعد پیش‌بینی‌پذیر، رفتار اجتماعی و زندگی را در جامعه بیاموزند.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان به هر حال از طرق گوناگون مانند رسانه‌ها، معاشرت مناسبات اجتماعی، تجربه‌های گوناگون اجتماعی و مطالعه کتب می‌آموزد که چگونه جامعه را تحلیل کند، بیان کرد: تخیل اجتماعی کودک و نوجوان نه تنها شامل تصورات آنها از جامعه و یا پیش‌بینی‌های آنها از آینده زندگی اجتماعی، بلکه شامل «شیوه‌های تحلیل زندکی اجتماعی» نیز می‌شود.

وی در ادامه مقاله خود با تاکید بر اینکه باید نوجوانان و جوانان را آماده کرد تا بتوانند با واقعیت‌های اجتماعی ناشی از تعامل و هم‌نشینی سنت و تجدد آن‌گونه که در تجربه ایرانی آشکار شده است، آشنا شوند، تصریح کرد: در عین حال محتوای آموزش‌های اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که نوعی «امید اجتماعی» را برای زیستن در دنیای امروز تولید کند.

فاضلی با بیان این پرسش که چرا گمان می‌کنیم که کودکان و نوجوانان در یک فرآیند «شکنجه آموزشی» می‌توانند آموزش‌های اجتماعی را بیاموزند؟ خاطرنشان کرد: خواندن یک نثر دانشگاهی برای دانش‌آموز دوره راهنمایی و یا ابتدایی دقیقاً نوعی اعمال خشونت نمادین است که بی‌سروصدا با نام علم و یا مدرسه بر روی دانش‌آموزان اعمال می‌شود.

وی در ادامه با ذکر اینکه باید یک تجدیدنظر کلی در زمینه نثر کتب درسی در حوزه تعلیمات اجتماعی و تمامی دانش‌های انسانی و اجتماعی داشته باشیم، اظهار کرد: این کار نه‌تنها آموزش را ساده‌تر و شیرین‌تر می‌کند، بلکه عملکردها و کارکردهای متن درسی را گسترش می‌دهد.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش پایانی نوشتار خود با اعلام اینکه معنای ضمنی «مینی‌مالزیم» این است که واژه‌ها دیگر نمی‌توانند مانند گذشته شیرین باشند، عنوان کرد: حجم واژگان را باید کم کرد تا مزاحم ذهن‌ها نشوند و جلوی دست و پا را نگیرند و در مقابل، دنیای تصویر که روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است را جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه هر روز بر تعداد تلویزیون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و غیرماهواره‌ای افزوده می‌شود، یادآور شد: دوربین‌های عکاسی از طریق موبایل‌ها و تلفن‌های همراه مانند ساعت مچی و کمربند بخشی از تجهیزات انفرادی ما شده‌اند.

فاضلی در پایان با ذکر این که همه ما در حال تولید تصویریم، معتقد است: در دنیای بصری شده امروز ضرورت دارد آموزش‌های اجتماعی که با تصاویر اجتماعی زندگی ما سروکار دارند و هدف آن شکل دادن به «تخیل اجتماعی» ماست، بصری‌تر شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین