روزنامه قطری بررسی کرد؛ دغدغه «سائرون» ؛ تسویه حساب با برخی ائتلاف‌ها یا تشکیل دولت؟ 

گروه جهان الف،   3970231017 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سایه پافشاری ائتلاف سائرون به عدم همپیمانی با ائتلاف دوله القانون یا رهبران الحشد الشعبی در ائتلاف «الفتح»؛ این سوال پیش می‌آید که آیا صدری‌ها در اندیشه تسویه حساب با برخی طرف‌ها هستند یا تشکیل دولت.

دغدغه «سائرون» ؛ تسویه حساب با برخی ائتلاف‌ها یا تشکیل دولت؟ 
انتخابات پارلمانی عراق بیست‌ودوم اردیبهشت (۱۲ می) برگزار و نتایج رسمی آن یک هفته بعد اعلام شد که غافلگیری‌های خاص خود را به همراه داشت.

ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی الصدر» با ۵۴ کرسی در صدر قرار گرفت و ائتلاف «الفتح» که برای نخستین بار در انتخابات عراق شرکت کرده با ۴۷ کرسی در رده دوم قرار گرفت. 

بر اساس قانون اساسی عراق، نخست‌وزیر عراق باید از جانب فراکسیون اکثریت در پارلمان معرفی و سپس انتخاب شود و دو سوم آراء نمایندگان را برای انتخاب، نیاز دارد. به همین دلیل نوع ائتلاف‌ پس از برگزاری انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است و بازار گمانه‌زنی‌ها درباره ساختار فراکسیون اکثریت داغ است.

 «براء الشمری» نویسنده عراقی طی یادداشتی که در روزنامه قطری «العربی الجدید» با بررسی پیچیدگی وضعیت سیاسی در عراق پس از اعلام نتایج نوشت:  ائتلاف سائرون که در بردارنده مقتدی الصدر رهبر جریان صدر، کمونیست‌ها و نیروهای مدنی است ۵۴ کرسی کسی کرده و ائتلاف الفتح که نماینده نیروهای الحشدالشعبی است، با ۴۷ کرسی در رده دوم قرار گرفته است.

با وجود در صدر قرار داشتن، سائرون، اما این ائتلاف نیازمند همپیمانی با سایر گروه‌های پیروز در انتخابات برای تشکیل فراکسیون بزرگتر است اما به دلیل اقدام مقتدی الصدر در وتو کردن همپیمانی با ائتلاف دوله القانون به رهبری «نوری المالکی» و ائتلاف الفتح، عرصه سیاسی کشور به سوی تبدیل شدن به یک میدان نبرد برای تسویه حساب‌های میان صدر و ائتلاف‌های المالکی و الحشد، پیش رود و همین مسئله به طولانی شدن روند تشکیل دولت جدید منجر می‌شود.

ائتلاف سائرون از روز شنبه، تماسهایی را با نیروهای سیاسی پیروز در انتخابات آغاز کرده است که می‌تواند شانسی را برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در داخل پارلمان افزایش دهد.

یکی از اعضای این ائتلاف در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اظهار داشت که تشکیل فراکسیون بزرگتر که حق نامزد کردن شخصی برای تصدی پست نخست‌وزیری را دارد، نیازمند موافقت ۱۶۵ نماینده است و این امر برای سائرون آسان نیست. 

وی با اشاره به مذاکره با ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» با ۴۲ کرسی برای همپیمانی گفت که به دلیل وجود تفاهم و توافق‌های پیشین که هرچند غیر رسمی بوده، این همپیمانی دشوار نیست اما پافشاری النصر به نامزدی مجدد العبادی، مذاکرات را متوقف کرده است زیرا صدری‌ها و همپیمانان کمونیست آنها مخالف این امرند. البته سائرون تنها با النصر وارد مذاکره نشده و با سایر ائتلاف‌های پیروز در انتخابات نیز مذاکره کرده است.

«رائد الفهمی» نامزد راه یافته به پارلمان جدید عراق از ائتلاف سائرون بر این امر صحه گذاشت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت که سائرون، اشاره‌های مثبتی از سوی سایر ائتلاف‌های پیروز در انتخابات دریافت کرده است و مهمترین آنها مربوط به ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» است. تماس‌هایی نیز با ائتلاف «القرار العراقی» به ریاست «اسامه النجیفی» برقرار شده و باب گفت‌وگو با جنبش کردی «الجیل الجدید» و حزب «دموکرات کردستان» به رهبری «مسعود بارزانی» باز شده است.

وی افزود، دیدار مقتدی الصدر با «عمار الحکیم» در روز پنجشنبه پیش در نجف اشرف، مرحله اول تفاهم به شمار می‌رود. تیم مذاکراتی سائرون با سایر فراکسیون‌ها احزاب نیز دیدار خواهد کرد و بر روی برنامه‌های طرف‌های پیروز در انتخابات و نه اشخاص متمرکز خواهد شد و بر همین اساس، دیدارها با سایر ائتلاف‌ها صورت خواهد گرفت.

در مقابل «عدنان السراج» عضو ائتلاف النصر و رئیس مرکز توسعه رسانه از اهمیت در صدر قرار داشتن سائرون پس از اعلام نتایج کاست و گفت: شانس تشکیل دولت جدید با کسی است که بتواند نیمی از اعضای پارلمان را با خود همراه کند و ائتلاف جامعی تشکیل دهد. نتایج انتخابات کنونی، اوضاع را پیچیده کرده است این در حالی است که در انتخابات پیشین، ائتلاف‌ها هر یک ۹۰ یا ۸۰ یا ۷۰ کرسی کسب می‌کردند و این امر همپیمانی نهایی و در نهایت تشکیل دولت را تسهیل می‌کرد. اما امروز به دلیل نزدیک بودن شمار کرسی‌های ائتلاف‌های پیروز در انتخابات به یکدیگر، وضعیت فرق می‌کند و دولت تنها پس از همپیمانی بیش از دو ائتلاف می‌تواند تشکیل شود. در این میان به نظر می‌رسد که ائتلاف النصر به دلیل انعطاف‌پذیری‌اش، بهترین حلقه وصل میان ائتلاف‌های مختلف باشد.

وی افزود: همپیمانی سائرون با جریان حکمت ملی، نمی‌تواند طرفین را به تشکیل دولت برساند و راهکار این امر، سپردن پست نخست‌وزیری برای بار دوم به حیدر العبادی است. اگر ائتلاف سائرون پیشنهاد پست نخست‌وزیری را به العبادی ندهد، وی با ائتلاف‌های دوله ‌القانون و الفتح همپیمان می‌شود تا فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد. در این میان احزاب کردی به ویژه حزب دموکراتیک کردستان، مهره و بازیگر مهمی در روند تشکیل دولت به شمار می‌روند. ائتلاف سائرون ۵۴ کرسی کسب کرده و این برای تشکیل فراکسیون اکثریت کافی نیست. سائرون خطوط قرمزی را علیه دوله القانون ترسیم کرده و این امر به نفعش نیست.

به گزارش فارس، از سوی دیگر، «سعد المطلبی» از رهبران ائتلاف دوله القانون هیچ اهمیتی برای تسویه‌حساب سائرون قائل نمی‌شود و می‌گوید که ائلافش هرگز با صدری‌ها همپیمان نمی‌شود و در مقابل آنها، با الفتح و النصر، تفاهماتی دارد. ضمن اینکه کانال‌هایی را برای تماس با احزاب کردی و سنی باز کرده است و با کلیه موافقان طرح اکثریت سیاسی گفت‌وگو خواهد کرد.

نوری المالکی، پیش از این طرح تشکیل دولت اکثریت را ارائه کرده بود با رهبران الفتح در این زمینه رایزنی کرده بود اما ائتلاف سائرون این طرح را رد کرد و آن را موجب تثبیت فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی دانست. 

«احمد التمیمی» از اعضای ائتلاف الفتح نیز می‌گوید: قرار گرفتن سائرون در راس بازی سیاسی در کشور، امور را به جایی غیر از تشکیل دولت می‌کشاند. رهبر جریان صدر همپیمانی با الفتح و دوله القانون را وتو کرده است. صدری‌ها از فرصت پیروزی در انتخابات برای تسویه‌حساب با المالکی و برخی رهبران الحشد الشعبی بهره می‌برند و همین امر  موجب می‌شود انتظار رود، پروسه تشکیل دولت چندین ماه طول بکشد. 

 

دیدگاه کاربران

بورامینی۳۵۳۶۲۴۰۹:۱۸:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۳۱
ابتدای دهه 90شمسی مشی اعتدال و میانه روی در فضای سیاسی منطقه خاور میانه طنین انداز شدکه ایران نقش زیادی در ایجاد این انگیزه بازی کرد که دولت یازدهم نیز با این انگیزه وارد حوزه اجرایی گردید ومورد استقبال کنشگران سیاسی انسوی دریا نیز واقع گردید واز انجایی که جمهوری اسلامی اولویت دیبلماسی خارجی را برمبنای تامین منافع ملی استوار نمود ومورد تاکید مجدد واقع شد که نیز منطبق بر اصول وارزشهای اسلامی قرار داشته باشد این انگیزه را در کشور همسایه ایجاد نمود و دور از انتظار نبود که مشی سیاسی برخی گروه های سیاسی عراق از جمله سایرون به ابتکار صدر قرار گیرد بعد ازکش و قوس هایی افراط گونه ای که در فضای سیاسی عراق صدری ها بعد تجاوز امریکا به عراق داشتند بنظر میرسد اکنون راهبرد منافع ملی ومیانه روی را در دستور کار قرار داده اند عوامل ایجاد فاصله صدری ها وسایر گروه هارا باید در تاکتیک ها مورد تحقیق وکنکاش قرار داد
ناشناس۳۵۳۷۹۱۱۱:۵۵:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۳۱
علت پیروزی صدریها مخالفت با تفکر نورالمالکی بود.واصلا به نفعش نیست با مالکی تشیکل دولت دهدوبی احترامی به حامیانش خواهد بودوبی اینده
ناشناس۳۵۳۸۷۶۱۲:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
صدر از یه طرف با وهابی ها، از طرف دیگه با کمونیست ها از طرف دیگه مخالفت با حشد الشعبی و البته با چاشنی قدر ناشناسی از ایران که خودش و کشورش رو حمایت کرد. امثال صدر در تاریخ زیاد بودند...!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین