گزارش الف از صحن غیر مجلس ظریف و عراقچی در صحن غیر علنی مجلس چه گفتند/ چرا نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود

گروه سیاسی الف،   3970230132 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

توضیحات ظریف و عراقچی درباره تلاش تیم مذاکره‌کننده برای اخذ تضامین از اروپایی‌ها، امروز در صحن غیر علنی مجلس به مهم ترین اخبار مبدل شد، وزیرخارجه و معاونانش تاکید کردند که نمی توان به اروپایی اعتماد کرد.

ظریف و عراقچی در صحن غیر علنی مجلس چه گفتند/ چرا نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود

به گزارش الف، توضیحات ظریف و عراقچی درباره تلاش تیم مذاکره‌کننده برای اخذ تضامین از اروپایی‌ها، امروز در صحن غیر علنی مجلس به مهم ترین اخبار مبدل شد.نمایندگان مجلس از ساعت ۹ صبح در جلسه ای غیر علنی  محمد جواد ظریف وزیر خارجه، عراقچی معاون وزیر خارجه به برجام و آینده آن پرداختند.

بهروز نعمتی در گفت‌وگویی، در توضیح جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه) گفت: در این جلسه آقای ظریف وزیر امورخارجه و آقای عراقچی معاون وزیر خارجه درباره نحوه مذاکرات و خواسته‌های ما از اروپایی ها به ارائه گزارش و توضیحاتی پرداختند.در جلسه غیرعلنی امروز وزیر خارجه درباره مذاکره با اروپایی‌ها و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اقتصاد درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تروریسم توضیحاتی را ارائه کردند.

وی افزود: طبق توضیحات مطرح شده تمام تلاش آن است که ما بتوانیم نهایت تضامین را از اروپایی‌ها برای ادامه برجام بگیریم. البته مذاکرات ادامه دارد و هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. ۹ موضوعی که خانم موگرینی به عنوان تفاهم اولیه مطرح کردند همه باید در جلسات کارشناسی مدنظر قرار گیرد. ممکن است آنها بحث‌های خود را داشته باشند. امیدواریم تضامینی از سمت اروپایی ها داشته باشیم در غیر این صورت ما از برجام خارج می شویم.

همچنین محمدرضا رضایی‌کوچی  در این خصوص اظهار داشت: در این لایحه تعیین مصادیق تروریسم را در اختیار غربی‌ها قرار می‌دهیم. پیش از این ما به این کنوانسیون تبصره‌ای اضافه کرده بودیم که بر اساس آن، گروه‌هایی که برای مبارزه با اشغالگران فعالیت می‌کنند، تروریست نیستند، اما طرف‌های غربی اصرار دارند که این تبصره حذف شود.در صورت حذف این تبصره، تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی به دست کشورهای غربی تعیین می‌شود و چه بسا گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و نیروی قدس در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرد. آقای ظریف معتقد است که در صورت تصویب این کنوانسیون، برای حمایت از گروه‌های محور مقاومت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برجام از نظر آقای ظریف، بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد.آقای ظریف اعلام کرد که ما با اروپایی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.

رضایی‌کوچی اظهار داشت: آقای ظریف همچنین این شبهه را مطرح کرد که مشخص نیست شرکت‌های اروپایی چه مقدار از سران کشورهایشان تبعیت کنند.

 عراقچی: نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود

سیدجواد ابطحی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه،30 اردیبهشت) پارلمان که پیش از جلسه علنی برگزار شد، گفت: در این جلسه آقای عراقچی معاون وزیرامورخارجه یکی از دلایل خروج آمریکا از برجام را حضور ایران در منطقه اعلام کرد.عراقچی همچنین به مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشورمان با اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت که چند هفته‌ای را به اروپایی‌ها مهلت داده‌ایم تا تله آمریکا و تحریم‌های شورای امنیت را برگرداند. برجام توانست موضوع موشکی و هسته‌ای را هم جدا کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس اضافه کرد: عراقچی در این جلسه دوره برجام را بسیار کوتاه ارزیابی کرد و گفت که ایران بعد از این مدت می‌تواند به سمت اهدافش حرکت کند، به همین جهت ترامپ مخالف آن بوده است؛ اروپایی‌ها در حفظ برجام مصمم هستند و به ما ثابت شده که آنها در حفظ برجام جدی هستند، اما اینکه آیا بتوانند برجام را بدون آمریکا ادامه دهند، دچار تردید هستیم و این تردیدها عبارت از این بود که اروپایی‌ها نمی‌خواهند وارد جنگ سیاسی و تجاری با آمریکا شوند. اینکه اروپایی‌ها نمی‌‌توانند شرکت‌های بخش خصوصی‌شان را مجبور به همکاری با ایران کنند.عراقچی تاکید کرد که یکی از دلایلی که نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود این است که متحد کردن 37 کشور اروپایی کار مشکلی است و اروپایی‌ها نمی‌توانند همه این 37 کشور را راضی کنند.

 

عراقچی: تردید داریم اروپا بدون آمریکا برجام را ادامه دهد/ نمی‌توان به اروپا مطمئن بود

ابطحی ادامه داد:عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیدار چند روز پیش خود با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که در این دیدار قرار شد که 7، 8 مورد را اروپایی‌ها در جهت ثابت کردن حُسن‌نیت‌شان انجام دهند. این موارد شامل حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران، تداوم فروش نفت و گاز و میعانات گازی و پتروشیمی و تعاملات بانکی و بیمه‌ای و حمل و نقل، معاملات موثر بانکی با ایران، ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی بیمه‌ای و تجاری با هدف همکاری اقتصادی با ایران بدون ترس از آمریکا.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: عراقچی در این جلسه گفت که موگرینی گفته که معاهدات و توافق‌نامه‌های بانکی که ایران با اروپایی‌ها امضا کرده‌ است، باید تکمیل و اجرایی شود. شرکت‌‌های اروپایی که با ایران معاهداتی دارند نیز باید تکمیل و اجرا شود، اروپایی‌ها قول دادند که سرمایه‌گذاری بیشتری در ایران داشته باشند.

وی به بخش دیگری از صحبت‌‌های عراقچی در جلسه غیر علنی مجلس اشاره و تاکید کرد: نکته دیگر در سخنان عراقچی این بود که موگرینی گفته قرار است قانونی در اتحادیه اروپا به نام «قانون حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا» تصویب کنند که بحث کارشناسی آن در این اتحادیه شروع شده و به زودی در اتحادیه اروپا تصویب می‌شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: عراقچی گفت که ما فقط برجام را اجرا می‌کنیم و به تعهدات خودمان براساس برجام پایبند می‌مانیم. در هیچ موضوع دیگری هم مذاکره نکرده‌ایم .اروپایی‌ها هم قبول کردند که ما درباره موارد دیگر مذاکره نمی‌کنیم.

ماجرای داد و بیدادها در صحن غیرعلنی مجلس چه بود؟

علی مطهری نیز که امروز میان خبرنگاران آمد تا پاسخگوی سوالات آنها باشد درباره داد و بیدادهای جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: تقابل شدیدی بود، حتی در ابتدای جلسه داد و بیداد زیادی کردند، نهایت منطق یک طرف قوی‌تر بود و تا حدی مخالفان قانع شدند ولی به هر حال برخی از آنها هیچگاه قانع نمی‌شوند.

 بر اساس این گزارش،وزیر خارجه آمریکا قصد دارد فردا استراتژی جدید خود درخصوص ایران را اعلام کند. به گزارش رویترز، «برایان هوک» از مشاوران ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «مایک پمپئو» قصد دارد برای اعمال فشار بر ایران جهت مجبور کردن مقام‌های ایرانی به بازگشت به میز مذاکره، یک «نقشه راه دیپلماتیک» طراحی کند.

به گفته این مقام ارشد، وزیر خارجه آمریکا، همچنین قصد دارد از متحدان اروپایی آمریکا و دیگر کشورها درخواست کند از این طرح پشتیبانی کنند.

این درحالی است که وزیر امورخارجه کشورمان و معاونش امروز در صحن علنی مجلس مطرح کردند که به اروپایی ها هم نمی توان اعتماد کرد نکته ای که بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران این روزها همواره این پیام را به تیم مذاکره کننده کشورمان گوشزد می کنند چراکه به نظر می رسد اعتماد به اروپا به سرنوشت اعتماد به آمریکا منجر می شود و این بیانگر این است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید بسیار هوشمندانه عمل کرده و از برجام درس عبرتی گرفته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۹۲۳۱۶:۰۶:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اروپا تضمین میدهد منتها به شرط پذیرفتن تعلیق فعالیت های موشکی و بحث حقوق بشر و بحث حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه و بحرین و یمن و لبنان و افغانستان
ناشناس۳۵۳۰۱۵۱۶:۴۷:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
در این صورت هم تضمین نمی دهند. هنوز نشناختی سیاست ماکیاولی را.
ناشناس۳۵۳۱۴۱۱۸:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
درواقع اروپاتضمین میده به شرط دیاثت سیاسی واقتصادی وفرهنگی بیشتر.
ناشناس۳۵۳۷۰۹۱۰:۴۸:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
برای همینی که شما میگی هم تضمین میگیره با صراحت داره میگه از حسن روحانی تضمین گرفتیم مشکل اینه که بعضی از ما فرق ((دادن)) با ((گرفتن))‌ رو نمیدونیم و یا شاید فرق ((ما)) و ((آنها)) چیه؟
ناشناس۳۵۳۰۲۵۱۶:۵۱:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
یه بارگی بگو اروپا تضمین میدهد به شرط اجابت و پذیرش خواسته های آمریکا از سوی ایران
احمد دولابی۳۵۳۱۱۳۱۸:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
شواهد حال حاضر نشان میدهد که ظاهرا ما باید از گزینه های روی میز فقط به گزینه جنگ فکر کنیم ! نه ؟
ناشناس۳۵۳۲۲۶۱۹:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
خیلی به خودت فشار نیار هنوز جمهوری اسلامی هیچ جنگی را شروع نکرده بعدا هم نمیکنه
ناشناس۳۵۳۴۹۳۰۵:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۳۱
همه بیراهه هارارفتندوبه کدخدارسیدندوبااُردَنگی وشکست برگشتند. امااگربه راه ملت وانقلاب وآزادگی واقتداروشهامت میرفتند،امروزآقایی میکردند.
ناشناس۳۵۳۱۷۸۱۸:۵۵:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
این که میشه یه قرارداد ننگین دیگه.
ناشناس۳۵۳۲۲۰۱۹:۳۸:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اروپا باید در تمام موارد بویژه شرکتها وبانک هایش همکاری با ایران را تضمین بدهند.اینطور نباشد ار طرفی شرکتها وبانکهایشان به بهانه ترس از تحریم آمریکا با ایران همکاری نکنند. بعد از طرفی بگویند ما به برجام پایبندیم . تحریم شرکتهای اروپای از طرف آمریکا مشکل خود اروپاست ربطی به ایران ندارد.اگر غیر از این باشد اروپا عملا برجام را لغو کرده . در ضمن هیچ کشور عاقلی در مورد مسائیل دفاعی خود با دشمنان قسم خورده مذاکره نمیکند. برفرض مثال اگر خدای ناکرده ما سلاح نداشته باشیم . کشورمان مورد هجوم جنایتکارترین حکام منطقه یعنی حکام وهابی عربستان قرار بگیرد . آیا میتوانیم بادست خالی حمله انها را دفع کنیم آنهای که نق میزنند ما در مورد موشکهایمان مذاکره کنیم آنها تعدادی خارج از کشور هستند بیت المال را چاپیدن با خودشان بردند. برای ایران نسخه ذلت میپیچند. وتعدادی هم در داخل نفوذی ها وضدانقلاب وکاربران گزینشی از طرف دشمنان هستند که نسخه ذلت را زمزمه وتلقین میکنند . باید بهوش باشیم به هیچ قیمتی نباید در مورد مسائیل دفاعی خود با دشمنان مذاکره کنیم
ناشناس۳۵۳۵۷۳۰۸:۲۶:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۳۱
اون چاپیدند بردند خارج را خوب اومدی اینقدر بی در و پیکر ه مملکت فردا موشک را هم ببرند کسی متوجه نخواهد شد
ناشناس۳۵۳۷۹۰۱۱:۵۳:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۳۱
قبول محدودیت موشکی یعنی قبول خودکشی و فروپاشی ایران
هوشیار۳۵۲۹۲۷۱۶:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
قضیه تمام شده روشون نمیشه بگن تمام شده .
ناشناس۳۵۳۰۷۶۱۷:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
با یه عذرخواهی و پوزش از محضر ملت و با یک خداحافظی میتونن ملت رو راضی کنن
به همین سادگی!۳۵۳۳۲۵۲۲:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
به همین سادگی؟! این که نشد هر اشتباهی رو با یک عذرخواهی بخشید. شما از طرف خودت صحبت کن، نه مردم ایران.
قلندری۳۵۳۱۰۰۱۷:۵۶:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دیگه برامون مهم نیست که ظریف و عراقچی و روحانی چه گفتند در مجلس . مهم اینه که تحریم ها داره بر میگرده
ناشناس۳۵۳۱۷۹۱۸:۵۸:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
مگه تحریمی هم رفع شده بود؟
ناشناس۳۵۲۹۳۱۱۶:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
برجام دچار مرگ مغزی شده باید هرچه سریعتر نسبت به اهدای اعضای برجام اقدام کرد
ناشناس۳۵۲۹۳۵۱۶:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
پایانی بر دیپلماسی ظریف - روحانی
ناشناس۳۵۲۹۸۵۱۶:۳۰:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
خط بطلانی بر دیپلماسی کدخدایی روحانی
ناشناس۳۵۲۹۸۶۱۶:۳۱:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دار و دسته شما از تحریم مردم خوشحال !
امیر۳۵۳۰۲۷۱۶:۵۲:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
با همین تهمت ها برجام رو به خورد مردم دادین . تا کسی حرف زد گفتین کاسب تحریم
ناشناس۳۵۳۱۸۳۱۹:۰۰:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
به هر حال باید یه جور خودتونو قانع کنید.
محسن۳۵۸۳۹۱۱۱:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۴
برادر عزیز ما از تحریم خوشحال نمی شویم ولی از آگاهی سیاستمدارانی که فهمیدند دل به کدخدا بستن سرابی بیش نبوده خوشحال می شویم .اما از تحریم ناراحتیم از وعده دروغ به مردم تهمت دیوار کشی در خیابان به رقیب برای رای جمع کردن ناراحتیم .از فحش و ناسزا به منتقدینی که این روزها را می دیدند ناراحتیم
پزشک متخصص طب اورژانس۳۵۲۹۳۶۱۶:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
چه فرقی میکنه که عراقچی و ظریف در مجلس چه گفتند ؟! برجام هفته پیش مُرد و ما در حال دادن تنفس مصنوعی به یک جسد هستیم !!!!!
به درد نخور ترین موجود حال حاضر در کره زمین۳۵۲۹۸۹۱۶:۳۲:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
جسد را احیا میکنیم با حضور انگلیس و چین و روسیه !!!!
ناشناس۳۵۲۹۴۱۱۶:۱۳:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
همین که به این نتجیه رسیدند نمیشود به اروپایی ها اعتماد کرد خیلی خوبه بازم
ناشناس۳۵۲۹۴۳۱۶:۱۳:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
پس چرا مذاکره و رایزنی می کنیم؟ نریم دیگه خوب مذاکره
عریضه نویس جلوی دادگاه۳۵۲۹۶۴۱۶:۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
برای خالی نبودن عریضه !!!!
زهرا شب نورد۳۵۲۹۶۷۱۶:۲۴:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
برای اینکه بگیم : ما خوبیم !
ناشناس۳۵۲۹۷۰۱۶:۲۵:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
برای وقت گذرانی :-)]
ناشناس۳۵۳۰۶۸۱۷:۱۹:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اگر مذاکره نکنیم ، به تعداد بیکاران کشورمان 3 نفر اضافه میشود و این موضوع با هدف دولت در ایجاد سالانه 800 هزار شغل ، در تناقض آشکار است
ناشناس۳۵۲۹۸۳۱۶:۳۰:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
مذاکره نکنیم ، چی کار کنیم ؟! مذاکره نکنیم بی کار میمونیم
ناشناس۳۵۳۰۸۳۱۷:۴۰:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
من میگم مذاکره بکنیم منتها با اعضای جنبش عدم تعهد که هوای ما رو توی مذاکره داشته باشن اعضای جنبش عدم تعهد نفت نمیخواد ؟ سیب و گلابی هامون رو هم به روسیه صادر میکنیم در ازای واردات سنجاق قفلی از چین
ناشناس۳۵۳۱۰۱۱۷:۵۹:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
با ونزوئلا مذاکره کنیم ( تورم این کشور در حدود 135% است ) بهتر از مذاکره با روسیه و چین است
فهیمه - ش۳۵۳۱۴۷۱۸:۲۶:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ولی به نظر من اگه با افغانستان مذاکره کنیم بهتر از مذاکره با ونزوئلای متورم است
ناشناس۳۵۳۰۰۹۱۶:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
باید مذاکره رو کِش بدیم شاید رئیس جمهور بعدی دوباره اوباما شد ! خخخ
دوربین۳۵۳۱۰۵۱۸:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اگه رئیس حمهور بعدی جان بولتون باشه ؛ چی ؟!؟!؟!؟!
ناشناس۳۵۳۱۶۵۱۸:۳۸:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
جان بولتون اگه بشه اونموقع قطعنامه 598 رو هم پاره میکنه
ناشناس۳۵۳۱۳۴۱۸:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
چه شود دوقطبی ترامپ - اوباما
ناشناس۳۵۳۱۵۴۱۸:۳۱:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
بگم بگم های اوباما دیدنی است
رباط جزی۳۵۲۹۴۴۱۶:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
مسئولان محترم ! تا کی میخواهند به جنازه برجام دل ، خوش کنند ؟ آیا زمان کفن و دفن برجام هنوز برای آقایان مسجل نشده ؟
نه شرقی و نه غربی۳۵۳۰۰۵۱۶:۳۸:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ظاهرا" مسئولان هنوز به روسیه و انگلیس امید دارند
ناشناس۳۵۲۹۴۸۱۶:۱۵:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
غروب غم انگیز برجام
حیف نان۳۵۲۹۴۹۱۶:۱۶:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
هنوز امید داریم به سیب و گلابی های برجام علی برکت الله
ناشناس۳۵۲۹۵۳۱۶:۱۷:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
همین اقای عراقچی انقدر توی ژست برجام بودند بازم خداروشکر قبول دارند که نمیشه دیگه اعتماد کرد
محمد رضا۳۵۲۹۵۵۱۶:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
..... و ما هنوز سرمان را در زیر برف فرو کرده ایم !
گالیور۳۵۲۹۵۷۱۶:۱۹:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
من میدونم بزودی تحریم ها برمیگرده
ناشناس۳۵۲۹۶۱۱۶:۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
آخر و عاقبت دل بستن به کدخدا
کارشناس مسائل استراتژیک۳۵۲۹۹۷۱۶:۳۵:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
چین و روسیه و انگلیس و فرانسه و آلمان ؛ همگی ..ِ آمریکا هستن . برجام مرد .
ناشناس۳۵۳۰۳۷۱۶:۵۸:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
توتال و شل و زیمنس و پژو و رنو و ایرباس همه دارن میرن و ما هنوز به دنبال مذاکره ایم
مالک MVM چینی۳۵۳۰۸۵۱۷:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ما باید مذاکره رو با چین ادامه بدیم
ناشناس۳۶۴۱۴۹۱۰:۲۲:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۸
چین از اروپا هم بیشتر به آمریکا صادرات داره! شماها تو عالم هپروت میچرخین!
شیب زاده ملایم رطوبتی۳۵۳۰۲۱۱۶:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اقدامات بزرگ روحانی در تاریخ ایران ثبت و ضبط خواهد شد و در آرشیو موزه اسناد ملی موجود خواهد بود
کارمند بدبخت فلک زده دولت تدبیر !!!!!!!!!۳۵۳۱۳۱۱۸:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اقدامات بزرگ شامل : کاهش ارزش پول ملی ( ریال ) به نصف ! دلار 7800 تومانی ! سکه 2 میلیون و 100 هزار تومانی و قِص علی هذا
ناشناس۳۵۳۰۳۴۱۶:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
کاسبان تحریم خوشحالند
کارگر معدن بافق۳۵۳۰۴۸۱۷:۱۰:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ما زمان احمدی نژاد در تحریم بودیم ولی تا این حد زندگی و امرار معاش برایمان سخت نشده بود . یادش بخیر زمان تحریمِ احمدی نژاد ؛ هیچوقع دلار 7000 تومن نشد . سکه 2 میلیون نشد . تخم مرغ 700 تومن نشد . گوشت 63000 تومن نشد . اگه این دلالی تحریم است پس زنده باد همه دلالان تحریم
ناشناس۳۵۳۰۷۴۱۷:۲۸:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دلار ۱۰۵۰ تومنی ظرف چند ماه ۳۶۰۰ نشد؟ سر مبارک را اندکی از زیر برف در بیاری بد نمیشه.
رضا۳۵۳۱۱۲۱۸:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
میگی مذاکره فایده نداره قبول بگی چین و روسیه و المان و فرانسه و انگلیس قابل اعتماد نیستن اینم قبول فقط خواهشا اسم احمدی نژاد رو نیار
ناشناس۳۵۳۱۶۰۱۸:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
من ، مسکن مهرمو من ،شغلمو من ، یارانه مو همه رو از احمدی نژاد دارم چطور از اون صحبت نکنم ؟!!!!
ناشناس۳۵۳۴۸۲۰۴:۳۸:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۳۱
ومن هر چی از دست دادمو از احمدی نژاد دارم یعنی عزت ملیمو !
ناشناس۳۵۳۲۵۳۲۰:۲۷:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
احمدی نژاد دوست داریم با دلار 3200 تومنی
بورامینی۳۵۳۰۳۵۱۶:۵۷:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
همین گفته اقای عراقچی که نمی شود به اروبا اعتماد کردیک برخورد سلبی وتهدید به خارج شدن از برجام ایجابی محسوب می شود ولی اینکه می گویند اروبا مصمم است ولی تحت فشار امریکا قرار داردبذیرفتنی نیست با ترک توتال و.. دنبال فراهم کردن شرایط قبل از برجام هستند و در هماهنگی با هم روش تنش امیز را در قبال ایران بیگیری می کننداتخاذ اینگونه مواضع میتواند به تعدیل مواضع اروبا وامریکا کمک کند
واقع بین۳۵۳۰۴۰۱۷:۰۱:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ما باید متوجه باشیم که در دوران پسا اوباما به سر میبریم و هم اکنون ترامپ در قدرت به سر میبرد
ناشناس۳۵۳۰۵۷۱۷:۱۵:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
این جنازه که می فرمایید یک قطعنامه پشت سرش دارد ، به محض خروج ما از برجام ، با اجماع جهانی در سازمان ملل محکوم شده و تحریم می شویم ، در نتیجه این جنازه سپربلای ماست
هدایتی پور از فومن۳۵۳۰۹۱۱۷:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
با دنیا صحبت کنیم تا همون تحریم های زمان احمدی نژاد رو بر ما اعمال کنن . تحریم هایی با طعم : سکه 1 میلیون و 100 هزاری دلار 3 هزار و 200 تومنی تخم مرغ 250 تومنی گوشت گوسفندی 32000 تومنی برنج هاشمی 8700 تومنی یادش بخیر اینا اومدن ابرو شو درست کنن ؛ زدن چشم اش رو هم کور کردن
ناشناس۳۵۳۴۷۱۰۳:۲۳:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
مغلطه نکن این قیمتهایی که میفرمایی در عرض دو سه ماه به سرمان آمد و تورم سه برابر شد و البته حداقل حقوق پنج سال پیش رو هم در نظر بگیر . البته دولت روحانی هم نشان داد با رکورد تورم دو برابری به محمود خواهد رسید .
ناشناس۳۵۳۰۹۵۱۷:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
عجب !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۵۴۳۰۱۱۸:۵۳:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۳۱
امریکا از برجام خارج شده و این معاهده به پایان رسیده، پس ما از برجام خارج نمیشویم، از برجام بیرون انداخته شدیم اگر با این کار هم بخواهند ما را محکوم کنند باید برای حقوقدانی که ادعای فهمیدن زبان دنیا را داشت فاتحه بخوانیم یعنی اینقدر این برجام بی در و پیکر و بدون پشتوانه حقوقی است که در این حالت هم ما محکوم میشویم؟؟!!!
ناشناس۳۵۳۰۸۹۱۷:۴۷:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
این جماعت دیپلمات ایران را زیر تیغ برجام و بتون کاری هسته ای بردند حالا هم با اما و اگر برجام دوم را دارند امضا می کنند
ناشناس۳۵۳۱۳۳۱۸:۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
عجب
ناشناس۳۵۳۲۰۰۱۹:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اگر چناچه شرکتها وبانکهای اروپایی به بهانه تحریم امریکا همکاری با ایران سر باز بزنند .این مشکل اروپاست . کشورهای اروپایی باید به شرکتها وبانکهای خود دستور دهند تا با ایران همکاری کنند واگر غیر از این باشد. خود به خود لغو برجام از ناحیه اروپا تلقی میگردد
ناشناس۳۵۳۲۰۹۱۹:۲۴:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اروپا نوکر آمریکاست بدلیل اینکه هواپیمای ایر باس فرانسه موتورهاش آمریکایی است نیروگاه های فرانسه طرح جنرال الکتریک آمریکاست بنابر این گول اروپا را نخورید
ناشناس۳۵۳۵۱۴۰۷:۱۳:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
ایران هیچ راهی غیر از مذاکره نداردوگرنه در کشور بحران ایجاد میشود.
قاسمي۳۵۴۰۴۴۱۴:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۱
باید بدانیم که با ترسویی ، بزدلی و عافیت طلبی هیچ ملتی رشد نکرده است .اقتدار و عزم ملی و غیرت ایرانی می تواند این کشور را به جلو ببرد چنان که در هشت سال جنگ تحمیلی این موضوع ثابت شد .
مصلح۳۵۳۴۰۸۰۰:۲۷:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۳۱
ما انتخاب های محدودی داریم... اینکه آیا از برجام خارج شویم و غنی سازی 20 درصد رو ادامه بدیم یا اینکه از توافق خارج نشیم. تبعات هر انتخاب رو باید در نظر بگیریم و مزایا و معایبشون رو، با خارج شدن آمریکا از برجام احتمالا شرکت های بزرگ اروپایی در ایران سرمایه گذاری نمیکنند چون بازار آمریکا براشون مهمتره! ولی واقعیت اینه که اگر از توافق خارج بشیم علارغم اینکه آمریکا مقصر بوده ولی اروپا با آمریکا در تحریم ایران همسو تر خواهد بود. موندن ایران در توافق حتی اگر بدون بهره مندی کامل از مزایای اقتصادی نوشته شده در برجام باشه حداقل اثر تحریمهای دولت دیوانه آمریکا رو کم میکنه. به هر حال باید بسنجیم که چه گزینه ای رو انتخاب کنیم!؟ امیدوارم چاپ کنید!
ناشناس۳۵۴۳۰۳۱۸:۵۶:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۳۱
ظریف که ادعا داشت بر اساس برجام اگر امریکا خارج شود محکوم میشود حالا طوری شده که ما داریم محکوم میشیم دست مریزاد به این دیپلماسی
مثبت نگر۳۵۳۴۲۱۰۰:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
عاجزانه درخواست دارم زودتر نعش برجام رو تشیع کنید دیگه ظریف از بالای هتل برامون دست تکون نده دیگه از دیدن این ژستا خسته شدیم
ناشناس۳۵۳۴۵۶۰۲:۳۹:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۳۱
تمام داستان برجام از ابتدا تا امروز یک شوی بزرگ بوده و ادامه دارد.
بورامینی۳۵۳۵۵۲۰۸:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۳۱
تنها اروبا نیست که باید مورد مطالبه گری قرار بگیرد امریکا را نیز باید مورد مواخذه و شماتت واقدام متقابل که میتواند شوک هسته ای باشد قرار داداین کار برای اروبا هم مفید است زیرا دست اروبا برای امتیاز دادن باز تر می شود
ناشناس۳۵۳۵۵۴۰۸:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۱
دوستان گرامی وقت متهم کردن نیست .بهتره واقع بین باشیم و با اتحاد و همفکری مقاومتمون رو افزایش بدیم . به هر صورت این شرایط هم میگذره .سختترین شرایط جنگ گذشت با همکاری همه مردم اینهم خواهد گذشت
ناشناس۳۵۳۵۹۹۰۸:۵۳:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۳۱
اینا 37 تا کشورن نمی تونن مقابل آمریکا وایسن، چین دومین قدرت دنیا نمیتونه مقابل آمریکا مقاومت کنه اونوقت ما چجوری می خوایم مقاومت کنیم الله اعلم
ناشناس۳۵۴۳۰۸۱۸:۵۸:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۳۱
اگر واقعا به جمله آخری که نوشتی (الله اعلم) اعتقاد داری، پس به قرآنی که سخن و علم همان خداوند است نگاهی بینداز گفته چطور پیروز میشویم
ناشناس۳۵۳۹۲۳۱۳:۲۷:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۳۱
برجام تمام شده حالا اروپا میخواهد از ته دیگ آن نیز بهرمند شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین