۳ عامل التهاب اخیر ارز از نگاه سیف

گروه اقتصادی الف،   3970230126 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در پایان سال ۱۳۹۶ با التهاب آفرینی امریکایی ها با همکاری برخی کشورهای منطقه و تحلیل هایی در خصوص خروج آمریکا از برجام باعث شد که نرخ ارز از روند طبیعی خود خارج شود.

۳ عامل التهاب اخیر ارز از نگاه سیف

به گزارش الف رئیس کل بانک مرکزی در دیدار جمعی از مدیران مسئول رسانه ها و کارشناسان ارتباطات به تشریح روند ساماندهی موسسات غیرمجاز، اصلاح نظام بانکی، اتفاقات بازار ارز و آینده روابط بانکی ایران در برجام اروپایی پرداخت. وی خواستار حمایت رسانه ها در مسیر اصلاح ساختار نظام بانکی و تشریح اهمیت این موضوع در افکار عمومی شد.

رییس‌کل بانک مرکزی در این دیدار که عصر شنبه برگزار شد، با اشاره به خطر بزرگی که با ساماندهی موسسات غیرمجاز از اقتصاد کشور رفع شده است، گفت: موسسات غیرمجاز یک بلیّه جدی برای اقتصاد کشور بود و روز به روز مشکلات ناشی از فعالیت خارج از چارچوب این موسسات بزرگتر می شد. حل این مسئله به هماهنگی و همکاری بین قوا و سایر دستگاه ها نیاز داشت. اگر فرآیند ساماندهی زودتر آغاز می شد، هزینه های کمتری برای اقتصاد کشور و نظام بانکی داشت ولی مدیریت این موضوع تا زمان آغاز کار دولت یازدهم با  روش های غیرکارشناسی، باعث هدررفت منابع و سرمایه های کشور می شد. در این زمان بانک مرکزی با عزم جدی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز وارد عمل شد و خطر بزرگی را از اقتصاد کشور رفع کرد. زمانی موسسات غیرمجاز 25 درصد نقدینگی کشور را بدون هیچ نظارتی مدیریت می کردند ولی امروز با اقدامات بانک مرکزی هیچ موسسه غیرمجاز حائز اهمیتی در کشور وجود ندارد.

سیف با اشاره به تعمیم مشکلات موسسات غیرمجاز به نظام بانکی در ابتدای دوره ساماندهی عنوان کرد: برخی رسانه ها با تعمیم مشکل موسسات غیرمجاز به کل شبکه بانکی و نشان دادن تصویری نادرست از فعالیت های آنان، کار ساماندهی را با مشکل مواجه می کردند و به این ترتیب، افکار عمومی در مقابل بانک مرکزی قرار می گرفت. در عین حال رسانه های دیگری هم بودند که مسئولانه به این موضوع پرداختند و بانک مرکزی را در این مسیر یاری کردند که جای قدردانی دارد. همچنین در ابتدای مسیر ساماندهی، برخی با اطلاعات نادرست و ناکافی از عمق بحران، بانک مرکزی را برای حل مسئله با روش های نادرست تحت فشار قرار می دادند که با درایت بانک مرکزی و پشتیبانی سران سه قوه توانستیم این خطر بزرگ را از بازار پولی و بانکی کشور دور کنیم.

به گفته سیف، اگر از ابتدا نگاه و بینش درستی درباره موضوع بین همه ارکان حاکمیت و رسانه ها وجود داشت، ساماندهی با هزینه کمتری انجام می شد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص منابع تخصیص یافته برای حل مشکلات سپرده گذاران تصریح کرد: منابع تخصیص داده شده با تصمیم کمیته منتخب سران سه قوه پرداخت شده است؛ تا به امروز هیچ پولی بدون پشتوانه به سپرده گذاران پرداخت نشده، براساس دارایی های شناسایی شده خط اعتباری برای تسویه با ذی نفعان اختصاص یافته است.

سیف اصلاح نظام بانکی مطابق با استانداردهای روز دنیا را یک ضرورت برای اقتصاد کشور خواند و گفت: اصلاح نظام بانکی یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی در سال های اخیر بوده است. الزام بانک ها به  ارائه صورت های مالی بر اساس استاندارد بین المللی IFRS، جلوگیری از پرداخت سودهای موهوم به صاحبان سهام از محل سپرده‌ها و اصلاح رفتار دولت در قبال برداشت از منابع بانک‌ها و بدهی دولت به بانک‌ها از مهمترین اقدامات بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی بوده است.

وی افزود: یکی از اولویت های اقتصادی کشور که نیاز به همفکری، انسجام و وحدت در مجموعه حاکمیت دارد، ادامه روند اصلاح نظام بانکی است و باید نظام بانکی با استانداردهای بانکداری دنیا انطباق داشته باشد.

رییس‌کل بانک مرکزی ثبات در بازار ارز و استمرار آن را از اولویت های بانک مرکزی خواند و گفت: همواره دوره پرفشار تقاضا در بازار ارز در سه ماهه سوم سال وجود داشته و در دوره سه ماهه چهارم سال قیمت ارز به روند طبیعی خود باز می گشت. اما در پایان سال 1396 با التهاب آفرینی امریکایی ها با همکاری برخی کشورهای منطقه و تحلیل هایی در خصوص خروج آمریکا از برجام باعث شد که نرخ ارز از روند طبیعی خود خارج شود.

سیف افزود: در وضعیت حاضر و با توجه به فشارهای آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها تنها، روش کنترلی با نرخ یکسان پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور است. وجود نرخ یکسان در کشور مورد توافق اغلب کارشناسان است و این نرخ براساس واقعیت های متغیرهای کلان اقتصادی کشور تعدیل خواهد شد.

وی با تشریح اهمیت سامانه نیما در چرخه تجارت خارجی کشور عنوان کرد: سامانه نیما با ایجاد شفافیت در تامین و تخصیص ارز موردنیاز کشور به تدریج جایگاه خود در تجارت خارجی کشور را پیدا خواهد کرد و با رفع ایرادات احتمالی بازوی توانمند بانک مرکزی در بخش نظارت ارز خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی خروج یک طرفه آمریکا از برجام را کم هزینه ترین روش برای ایران خواند و گفت: مذاکرات ایران و اروپا حول محور حضور ایران در برجام ادامه دارد و در این مذاکرات روابط بانکی ایران و اروپا نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سیف افزود: ارتباط بانک های مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران ادامه دارد و روند مذاکرات در آینده وضعیت روشن تری برای تصمیم‌گیری در اختیار مسئولان قرار خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۷۸۳۱۴:۴۹:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
شما هم ... بودید در مقابل خیلی از تحرکات ارزی موضع انفعالی ومتعجبانه دارید و فقط تونستید که دلار را کوپنی کنید !!! با اینکه کشورمون...
نيما۳۵۲۸۰۷۱۴:۵۹:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
تا حالا آدمی به پُ... تو سیف ملت ندیده بودن استعفا کن بابا استعفا استعفا و دیکه حرف نزن
مختار۳۵۲۸۶۵۱۵:۲۵:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
واقعا خجالت نمی کشی حرف می زنی؟ هر کی در خارج از کشور جای تو بود 100 بار استعفا داده بود. مردم ایران را به خاک سیاه نشاندی. همه قیمت ها حداقل دو برابر شده و جالبه که تورم همچنان تک رقمی است!!!
ناشناس۳۵۲۸۶۶۱۵:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
کجای دنیا طی 40 سال پولش 70 هفتاد هزار درصد سقوط می کند؟؟ شما به سقوط 80 درصدی طی یک ماه میگی التهاب؟
ناشناس۳۵۲۹۰۹۱۵:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
برادر شک نکن فقط و فقط کار خود خود خود دولت است به جهت تورم انباشته 5 ساله
ناشناس۳۵۲۹۹۸۱۶:۳۵:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دلیل اصلی : ...و دوستان صراف
ناشناس۳۵۳۰۴۷۱۷:۰۴:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
بزرگترین عامل التهاب شخص اقای سیف است ایشان فیلمها ی مصاحبه گذشته رئیس جمهو ر ، وتیم اقتصادی دولت را در خصوص ارز و سکه را مرور نمایند
ناشناس۳۵۳۱۰۳۱۸:۰۰:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اولیش بی کفایتی خود شما بود!
ناشناس۳۵۳۲۶۵۲۰:۴۲:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
تا بانک مرکزی مستقل نباشد این حرفها هیچ نتیجه ای ندارد متخصص ترین فرد هم بیاد فایده ندارد
مصطفي۳۵۳۳۸۱۲۳:۴۸:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اقا خجالت هم خوب چیزیه ۴۰ سال از انقلاب گذشته هنوز داره میگه ، اگه ، اگه ، اگه ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین