توتال باز هم پیچاند؛ آقای زنگنه پاسخگو باشید

گروه اقتصادی الف،   3970229111 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

شرکت فرانسوی توتال چهارشنبه‌شب برای دومین بار در دو دهه اخیر وزارت نفت ایران را سرکار گذاشت و رسما اعلام کرد در صورتی که آمریکا اجازه ندهد، فعالیت خود را در ایران متوقف خواهد کرد.

توتال باز هم پیچاند؛ آقای زنگنه پاسخگو باشید

به گزارش الف این برای دومین بار است که این شرکت آمریکایی-فرانسوی با وجود داشتن قراردادهای سنگین و چند میلیارد دلاری با کشورمان، فعالیت در ایران را متوقف می‌کند و بدون پرداخت جریمه راهی کشورش می‌شود.

1 - توتال سال 87 نیز ایران را ترک کرد و دقیقا عملی مشابه سال 97 انجام داد. در پی قراردادی که وزارت نفت ایران در سال 79 برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی (دقیقا همین فازی که امروز نیز در دست توتال است) با توتال بسته بود، این شرکت آمریکایی- فرانسوی با اینکه با وزارت نفت ایران قرارداد همکاری امضا کرده بود، سال 87 به بهانه مخالفت آمریکایی‌ها برای ماندن در ایران، فاز 11 پارس جنوبی را رها کرده و عملا وزارت نفت ایران را سرکار گذاشت. بنابراین وزارت نفت ایران در سال 96 که یک تجربه تلخ در سال 87 از این شرکت داشت، چرا دوباره با چنین شرکت بدعهدی، قرارداد همکاری و توسعه امضا کرد؟ آیا تدوین‌کنندگان، طراحان و امضاکنندگان این قرارداد که جزء نخستین تجربه قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC بوده است، نباید امروز پاسخگو باشند؟

2 - بیژن زنگنه وزیر نفت پنجشنبه در پی متوقف شدن فعالیت‌های توتال در ایران گفت: «جریمه‌ای مشمول این کار توتال نمی‌شود، فقط آن پولی که این شرکت تاکنون هزینه کرده، به او عودت داده نمی‌شود!»

سوال از آقای وزیر نفت این است، شما که یکبار تجربه تلخی در امضای قرارداد با توتال داشتید، چرا یکبار دیگر قراردادی امضا کردید که در صورت ترک توتال، هیچ جریمه‌ای مشول او نشود؟!

وزیر نفت گفته است: «هزینه‌های توتال دیگر عودت داده نمی‌شود.» آقای زنگنه کل پولی که توتال در ایران هزینه کرده بین 40 تا 60 میلیون دلار است که اغلب آن نیز یا صرف هزینه جاری توتال یا صرف تحقیق، توسعه و پژوهش درباره میادین نفتی ایران شده و به نظر اغلب کارشناسان و متخصصان نفتی خارج کردن این اطلاعات که جزء اسناد محرمانه برای خارجی‌هاست نگران‌کننده است. آیا نمی‌دانید تمام هزینه‌هایی که توتال در مدت حضور اندک خود در ایران انجام داده برای خالی کردن اطلاعات از مخازن و میادین نفتی ایران بوده است.

3 - آیا از توتال تعهد گرفته‌اید که در این حضور حدودا 10 ماهه در ایران، اطلاعاتی را که از ایران خارج خواهد کرد، چه کار خواهد کرد؟ واقعا آیا نمی‌دانستید توتال قصد حضور در ایران را ندارد و فقط برای دزدیدن اطلاعات محرمانه میادین نفتی ایران به کشورمان آمده است. آیا در قرارداد بندی گنجانده شده است در صورتی که توتال از اطلاعاتی که در ایران به دست آورده، بعدها و در جای دیگری استفاده کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

یاد حرف نخست‌وزیر اسبق ایتالیا افتادم که روایت می‌کرد: «سه هفته در آمریکا بودم، خیلی تلاش کردم مجوز بگیرم که شرکت‌های نفتی ایتالیا برای کار در میادین نفتی ایران مانند «انی ایتالیا» به ایران بروند، ولی آمریکایی‌ها گفتند «به توتال ماموریتی دادیم که 16 سال به‌خوبی انجام داد.»

4 - یکی از ایرادات بزرگ به قرارداد ایران با توتال، محرمانگی قرارداد است. چرا تاکنون کسی این قرارداد را مشاهده نکرده است؟

5 - سوال مهم درباره رفتن توتال از فاز 11 پارس جنوبی این است، چرا توتال قصد خروج از ایران را دارد؟ و چرا توتال همواره تحمل پذیرش تحریم‌های ثانویه آمریکا را ندارد؟ پاسخ کاملا روشن است. با نگاهی به سهامداران این شرکت آمریکایی- فرانسوی می‌توان فهمید که تقریبا یک سوم توتال (حدود 30 درصد)، متعلق به آمریکایی‌هاست. بانک‌های آمریکایی در 90 درصد فاینانس‌های توتال حضور موثر دارند و در صورتی که از دستورات دولت آمریکا سرپیچی کنند، بدون شک از فاینانس‌های دلاری دولت آمریکا نیز محروم خواهند شد. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش دارایی توتال در آمریکا حدود 10 میلیارد دلار است. بنابراین با چنین اعدادی نباید توقع داشت توتال از دستورات آمریکایی‌ها سرپیچی کند. آیا وزیر نفت از این اعداد خبر نداشت که توسعه فاز 11 پارس جنوبی را به این شرکت داد؟

6 - توتال برای اجرای چند کار مهم برای توسعه از 11 پارس جنوبی به ایران آمد. در تعهدی که توتال به ایران داده است دو اتفاق مهم باید می‌افتاد. قسمت نخست، تولید تعبیه گاز از مخزن است. در این خصوص هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و رفتن توتال هیچ‌ضربه‌ای به مسیر توسعه‌ای فاز 11 پارس جنوبی وارد نخواهد کرد، چراکه شرکت ایرانی پتروپارس در گذشته این عملیات را در فازهای ۱۹ و ۱۲ با موفقیت انجام داده بود. واقعا سوال این است چرا وقتی توانمندی داخلی در انجام یک فعالیت وجود دارد، کار به خارجی بدعهد سپرده می شود. قسمت دومی که توتال باید در فاز 11 انجام می‌داد، کمک به ایستگاه تقویت فشار بود که به گفته برخی مقامات دولتی ممکن است در این حوزه کمی با مشکل مواجه شویم که کاملا قابل حل است و دارای راهکار فنی، البته مقداری با هزینه بیشتر است. کاش مدیریت وزارت نفت در پنج سال اخیر به جای نگاه به دست خارجی، کمبودها را اصلاح و تقویت می‌کرد.

7 - توتال در حالی قرارداد با ایران را امضا کرد که این قرارداد منتقدان زیاد داشت؛ منتقدانی که هر وقت نقد فنی و کارشناسی به برخی مفاد قرارداد می‌کردند با ادبیات تند وزیر نفت مواجه می‌شدند. اما ‌ای کاش در امضای قرارداد ایران با شرکت آمریکایی- فرانسوی توتال به آن 15 ایراد دفتر رهبر معظم انقلاب درباره قرارداد با توتال بیشتر توجه می‌شد. طبق اطلاعاتی که در رسانه‌ها منتشر شده است در 22 تیر سال 95، دفتر رهبری 15 مورد ایراد درباره قرارداد با توتال به وزارت نفت ارسال کرده بود که فقط چند تای آن اصلاح شد و مابقی آن به بایگانی وزارت نفت منتقل شده است! آیا اگر آن اشکالات و ملاحظات توسط تیم کارشناسی و مدیریتی وزارت نفت صورت می‌گرفت، امروز توتال به این سادگی و بدون پرداخت ریالی جریمه می‌توانست ایران را ترک کند؟ حالا طبق اظهارنظر رسمی شرکت توتال، این شرکت آمریکایی- فرانسوی قرار است اواسط آبان از ایران برود. اما آیا نباید مسببان چنین قراردادی پاسخگوی ملت ایران باشند؟

*فرهیختگان

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۳۱۱۱۳:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
سیاست ترامپ و اروپا به بهترین شکل ممکن در مورد ایران دارد پیش می رود. بزرگترین نگرانی ترامپ و اسراییل و اروپا بعد از خروج از برجام خروج ایران بود. ولی با این وعده ها و کمی تبلیغ ایران را در برجام نگه داشتند و به مرور تحریمها و فشار اقتصادی به ایران افزایش خواهد یافت و دیگر ایران نیز هرگز نخواهد توانست از برگ خروج از برجام استفاده کند. بعد از اشتباه استراتژیک ایران در سیمان کردن اراک حالا کادر سیاست خارجی و مسئولان اشتباه بسیار بزرگتری انجام دادند و با عدم خروج فوری از برجام همه جوره دست امریکا و اروپا را برای صحنه افرینی و صحنه ارایی در ماههای اینده باز گذاشت. بقیه حرفها و ادعاها فقط داستان است مانند همان داستانهای شیرین بعد از برجام و لغو همه تحریمها در یک روز. به اسم ملت ایران همه جوره امتیاز به طرف غربی خواهند داد این دیپلماتهای قرن!
ناشناس۳۵۱۳۱۳۱۳:۱۳:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
شرکت توتال که در واقع مانند پژو فرانسوی ترین شرکت فرانسه است اعلام کرده که 30 درصد سهام ان و 90 درصد ارتباطات بانکی ان متعلق به امریکا است. در واقع این امار را به راحتی و حتی بیشتر به کل شرکتها و اقتصاد اروپا می توانید تعمیم دهید و باز بروید از اروپا انتظار داشته باشید به خاطر گلخند های اقای ظریف روبروی امریکا بایستد!
ناشناس۳۵۱۳۲۱۱۳:۲۱:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
زنگنه هنوز مونده تجربه کسب کنه.
ناشناس۳۵۱۶۴۵۱۶:۵۴:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
سازمان بازرسی فریاد میزد این قراردادها مشکل دارند، دولتی ها می گفتند تندرو و دلواپس و..
ناشناس۳۵۱۶۷۱۱۷:۱۹:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
خَسِرَالدّ‌ُنْیاوَالآخِرَهْ _______________
ناشناس۳۵۱۳۲۴۱۳:۲۴:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۹
جالبه از قرارداد خارج می شود بدون انکه ریالی خسارت دهد یعنی ملت چنار بجای وزیر گذاشته بودن چهار تا مشکل واسه توتال ایجاد می کرد
ناشناس۳۵۱۶۷۲۱۷:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
میگم ممنوع الخروجش میکردید
amin۳۵۱۶۹۶۱۷:۴۳:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۹
عزیزجان..درتمام دوران ملت ما چنین هزینه ای دادند...دفعه اول نیست تا تعامل با دنیا را یاد نگیریم...فقط باید باج بدهیم
حسین۳۵۱۳۳۸۱۳:۲۹:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۹
ایشان همون آقای زنگنه ای هستند که تیم نفتی دوران احمدی نژاد رو همواره به بی تدبیری متهم می‌کنند. چرا خودشان در مساله قرارداد توتال اینقدر بی تدبیر عمل کرده اند.
ناشناس۳۵۱۳۴۴۱۳:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
وقتی برای حفظ برجام ، وزارت نفت مجبور است امتیاز به اروپا بدهد ، یعنی این که جناب امیر کبیر سردار دیپلماسی ! خراب کردی!
ناشناس۳۵۱۳۴۸۱۳:۳۵:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
زنگنه چیکار باید بکنه ؟!
میثاق۳۵۱۶۴۲۱۶:۵۲:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
هیچی ...
ناشناس۳۵۱۷۲۴۱۸:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
باید بپرسی چیکار نباید میکرد ؟ چون الان که دیگه خرابکاری کرده و کرسنت دوم رو به بار آورده !
ناشناس۳۵۱۷۲۵۱۸:۱۵:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
به ملت لطف کنه هیچ کاری نکنه لا اقل منابع نفتی به صورت خدادادی زیر زمبن باقی می مونه
ناشناس۳۵۱۷۲۹۱۸:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
شرکت های ایرانی رو تخطئه بکنه
ناشناس۳۵۱۷۸۸۱۹:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
همون کاری که شما موقع خرید و فروش یا اجاره ملک در قرار داد می نویسید. بند جریمه مربوط به پشیمانی یا ترک قرارداد.
ناشناس۳۵۲۸۲۳۱۵:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
به نظر شما بخش حقوقی وزارت نفت اینقدر نمیفهمه ؟ یا چاره ای نداره ؟
ناشناس۳۵۲۴۸۷۱۱:۵۵:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
بپرس چیکار باید میکرد؟ باید تو قرارداد برای خروج توتال خسارت و ضرر و زیان هنگفت تعیین میشد.مملکت شده ترمینال هر کس هروقت دلش بخواد میاد هروقت دلش هم بخواد میره، وطن پرستهای اصیل هم اصرار دارن صفر تا صد مملکت رو بسپرن به همون هر کس ها
ناشناس۳۵۱۳۵۱۱۳:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
خائنین چه پاسخی دارند؟ آنها در دایره حمایتی قرمز رئیس جمهور قرار میگیرند تا از پاسخگویی فرار کنند.
ناشناس۳۵۱۳۵۸۱۳:۴۱:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
زنگنه مرداد ۹۶: انتخابات نشان داد مردم به سیاست های نفتی دولت ، به خصوص در بخش قراردادها اطمینان دارند. با گفتمان « بزن و برقص» برای کرسنت و ipcو برجامشون از ملت بیعت می گیرند..و رای مردم را چماقی می کنند بر سر منتقدان‌ قراردادها.. از ماست که بر ماست. ۳۰ سال است که همین ها با همین ترفندها سکان اقتصاد را در دست دارند.
ناشناس۳۵۱۳۶۲۱۳:۴۵:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
ایشان هر قدر در قبال کرسنت و جریمه های آن پاسخگو بود برای این هم پاسخگو خواهد بود ...کو پاسخ خواه ....
ناشناس۳۵۱۳۶۵۱۳:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
جوابگوی چی باشید؟ مگه جوابگوی کرسنت بزرگترین فساد تاریخ ایران بود؟!!! مگه جوابگوی ipc بود؟ یه چیزا میگیدا
ناشناس۳۵۱۳۷۶۱۳:۵۹:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
توتال هم یک شرکت تجاری است، خوشش نمیاد که ما رو بپیچونه ولی وقتی منافع تجاریش به خطر میفته مجبور میشه از سودش در ایران صرفنظر کنه. مشکل رو دیوانه هایی مثل ترامپ درست کردند
رضا۳۵۲۲۹۹۰۹:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
وقتی تئوریسین بزرگ اصلاح طلبا که کلی براشون رای جمع کرده میگه مردم آمریکا نمیذارن رئیس جمهور بعدیشون از برجام خارج بشه، یعنی تئوری ترامپ دیوانه فقط برای اینه که ما رو بپیچونن. مومن خدا شش هفت ساله دارن پیرزن برجام رو به جای عروس بزک میکنن تحویل مردم میدن. همین الآن هنوز اروپا تضمینی نداده تیتر روزنامه های زنجیره‌ای اصلاح طلبا رو بخونید! بسه دیگه.... خسه شدیم از این همه تدبیر!!!!!!!!
رضا۳۵۱۳۹۸۱۴:۱۰:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
مقصر زنگنه و مدیران بی کفایت وزارت نفت نیستند. مقصر حسن روحانی است که ایشون رو انتخاب کردن و همچنین مجلس خنثی است که صلاحیت وی رو تائید کردن و دریغ از یک تذکر جدی در این پنج سال به زنگنه.
بورامینی۳۵۱۴۱۳۱۴:۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
ارزیایی برخی خبرگزاری مبنی بر این است که توتال نماد همکاری اروبا دربایبندی به برجام محسوب میشود وبنظر میرسد عدم همکاری توتال اروبابدلیل ناموجه تحریمهای امریکا غیر قابل توجیه است
ناشناس۳۵۱۴۲۹۱۴:۲۸:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
کسی در این کشور بابت کارش جوابگو نیست. مشکل مملکت از همیجا شروع می شود.
ابو۳۵۱۴۳۴۱۴:۳۲:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
همینکه توانستیم چند صباحی برادران توتال را در کنار خود ببینیم و هفته ها تعداد زیادی بتوانند از برکت آن به اروپا ماموریت اداری بروند و کلی عایدات ارز داشته باشند کلی غنیمت است .
ناشناس۳۵۱۴۴۳۱۴:۳۵:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۹
ژنرال متشکریم
ناشناس۳۵۱۴۴۸۱۴:۴۲:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
آقا ، مملکت رو رسما دارن میفروشن ! دیگه جیغ و داد من و شما اثری نداره . وگرنه بچه کودکستانی هم عقلش میرسید که توتال ، تمام اطلاعات حیاتی ایران رو میدزده و در اختیار آمریکا و قطر و کویت و بقیه دشمنان ایران قرار میده . اطلاعاتی که حتی در صورت بروز درگیری نظامی میتونه علیه ایران استفاده بشه . نه کسی در دولت و نه کسی در مجلس اعتراضی نمیکنه و همه ترجیح میدن سکوت کنن .
ناشناس۳۵۱۴۷۰۱۴:۵۴:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۹
از ماست که برماست
محمد۳۵۱۴۷۳۱۴:۵۶:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
چه ربطی داره !!!!!! مثلا اگر با توتال و یا سایر شرکت های اروپایی قرارداد نمی بستند میخواستین چی کار کنیم ، اینکه آنها از سر ترس با آمریکا خلاف عهد کردند چه ربطی به ما داره ، ما از نظر اقتصادی ضرر نکردیم بلکه آنها ضرر کردند .
ناشناس۳۵۱۵۰۵۱۵:۱۵:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۹
بهتره مخالف برجام پاسخگو باشند.
ناشناس۳۵۱۵۱۶۱۵:۲۳:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
بعنوان کسی که به روحانی را داده میگویم دیگر وقت محاکمه زنگنه است بخاطر کرسنت تا توتال
بانام۳۵۱۵۵۳۱۵:۴۵:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
وزرات نفت چاره ای جز اعتماد به شرکتهای بزرگ نفتی نداشت. شاید این کار باز هم تکرار شود و باز هم نه اقای زنگنه بلکه هر دولت دیگری هم اعتماد کند اما یک موضوع را فراموش نکنید اگر خود شما یا هر کس دیگری هم جای وزیر نفت بود با توتال نه با یکی مثل توتال قرارداد می بست مگر اینکه تصمیم داشته باشید خودتان با کلنگ میادین نفتی را توسعه دهید
ادیب صادقی۳۵۱۵۸۵۱۶:۰۶:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
اگه این توتال بره زنگنه استیضاح بشه ما در دانشگاه صنعت نفت کار گیرمون بیاد
ناشناس۳۵۱۶۲۸۱۶:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
وقتی چشممان به جای خدا به کدخدا باشد همین می شود.......... . .............................................................................................................................................
تبریزی۳۵۱۶۸۲۱۷:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
اشکال شما اینه که به جای اینکه چشمتون به کدخدا باشه به اروپا و روسیه است.
ناشناس۳۵۲۷۹۹۱۴:۵۶:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
حالا شما قشنگ به کدخدا زل بزن شاید شفا داد
ناشناس۳۵۱۷۹۶۱۹:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
به نظر من همینکه تونستیم با توتال که اینقد عظمت داره قرارداد ببندیم خودش خیلیه، حالا اینکه زیر قرارداد زده دیگه مهم نیست، دست و بازوی بیژن بوسیدن داره
ناشناس۳۵۱۸۰۶۱۹:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
دوستان مثل اینکه همگی چشمانمان را بسته ایم. این قرار داد ها به این صورت و نه صورت دیگری باید بسته می شد وگرنه نمیامدند. در افتادن با آمریکا یعنی درافتادن با غرب. غرب بابا بزرگش رو نمیگذاره و طرف ایران رو بگیره. چرا سوال و جواب بیهوده می کنید. همینه و باید اون موقع که اقتصاد تک محصولی رو قبول کرده ایم باید فکر اینجا رو می کردیم. وقتی کارخانه ها یکی بعد از دیگری تعطیل میشن و دروازه های واردات کاملا به نفع چین و اروپا و از ما بهترون باز میشن غیر این انتظاری نباید داشت.
ناشناس۳۵۳۴۸۶۰۴:۴۸:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۳۱
دقیقا نکته ی اصلی همینه.
ناشناس۳۵۱۸۳۵۱۹:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
حالا تو شرایط خروج با همین توتال پیچاننده ببینید میتونن وزراء بعدی قرارداد ببندند بعد ادعا کنید!!!
سیاوش۳۵۱۸۳۶۱۹:۳۹:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
اشکال نداره بره ما که متخصص التماس کردنیم می ریم دوباره به التماس پا بوسی دس بوسی وقتی هم دوباره پیچوند رفت بازم التماسش می کنیم میگیم التماس دعا.
ناشناس۳۵۱۹۲۱۲۱:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۹
هر دم از باغ روحانی بری می رسد
ناشناس۳۵۱۹۵۰۲۲:۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
کی میخواهید متوجه شوید شرکت های معتبر نفتی پشت درب وزارت نفت صف نبسته اند این ما هستیم که باید با دادن انگیزه ایشان را بمشارکت تشویق کنیم پنج سال وزارت نفت تغیراتی در قرار دادها داد تا آن ها تشویق به کار با ایران شوند .
ناشناس۳۵۲۲۹۲۰۹:۳۵:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
کی میخواهیم باور کنیم که ما میتوانیم و چشم امید به خارجی ها نداشته باشیم.مگه پارس جنوبی را نیروهای ایرانی راه اندازی نکردند.
ناشناس۳۵۱۹۷۸۲۲:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
خوب حالا مثلا با توتال نه با کی قرارداد ببندن؟
ناشناس۳۵۲۰۴۹۰۰:۲۲:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
زنگنه پاسخگوی چی باید باشه؟ توتال کلی سرمایه گذاری کرده اینجا الانم به ضرر خودش باید هر چی خرج کرده رها کنه و بره. شما بهتره برید دنبال پاسخگوی کردن اون نمایندگانی که قرارداد رنو رو از طرف ایران فسخ کردن و مملکت مجبور شد جریمه بده!
ناشناس۳۵۳۱۶۹۱۸:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
رها کنه بره! مثل اینکه نشنیدید آقای زنگنه چی گفتن....
ناشناس۳۵۲۱۵۳۰۷:۱۲:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
توتال با ضرر کار را رها کرد و رفت البته ماهم از سرمایه گذاری و تکنولوژیش محروم شدیم در کل خوشبحال کاسبان تحریم شده خیلی!
ناشناس۳۵۲۱۵۷۰۷:۲۱:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ژاپن هم بعد از اتمام جنگ دوبار از پروژه های مشترک کنار کشیده و خسارتشو هم داد یکبار پتروشیمی بندر امام یک ملیارد دلار پرداخت که سرمایه ساخت نیمه داخلی همون پترو شیمی و انتقال تکنولوژی شد بار دوم گمانم سد سازی بود بنز آلمان هم در تحریمهای زمان دولت معجزه هزاره سوم خسارت داد و از پروژه کنار کشید ام معلوم نشد پولش چی شد! گمانم دکل گم شده خریدن باهاش!
ناشناس۳۵۲۳۲۰۰۹:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
چقدر بده از روی ناآگاهی نظر بدیم خوب میشد تمام دوستانی که نظر دادند وزیر میشدند ببینیم چه میکنند
ناشناس۳۵۳۵۷۸۰۸:۳۵:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۳۱
یعنی قبلا ایشان و سایر اعضای دولت پاسخگو بوده اند که حالا آقای زنگنه پاسخ بدهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین