انتشار برای اولین بار/ جزئیات توافق دولت با دوروف در تهران

گروه سیاسی الف،   3970229058 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ماجرای حمایت‌های پیدا و پنهان از تلگرام چیست؟ چه توافقاتی میان دولت و تلگرام صورت‌گرفته که این پیام‌رسان توانست در مدت کوتاهی رقبای خود را کنار بزند و نخستین انتخاب مردم ایران شود؟ چه کسانی می‌خواستند تلگرام یکه‌تاز میدان ایران شود؟

به گزارش الف در گزارش ذیل این سوالات پاسخ داده می‌شود و اما صبوری لازم است. این گزارش یک غافلگیری هم برای شما دارد؛ جزییاتی از توافق دولت و تلگرام. بااینکه افکار عمومی تصور می‌کند ماجرای تلگرام از دی‌ماه96 شروع شده است اما کمی جست‌وجو نشان می‌دهد که ماجرای تلگرام حداقل از سال 94 مورد سوال‌هایی در سطح حاکمیت بوده است.

پرده نخست:
مانع‌تراشی دولت برای بررسی وضعیت تلگرام

اوایل آبان‌94 بود که خبرهایی درباره تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و بحث درباره تلگرام منتشر شد. قرار بود اعضای این کارگروه درباره فیلترینگ تلگرام به بحث بنشینند. دلیل این امر نیز وجود درخواست ایران از مدیر تلگرام برای مسدودسازی کانال‌های غیراخلاقی بود که در این پیام‌رسان راه‌اندازی شده بود. بااین‌حال این مساله به یک جنجال از سوی پاول دوروف تبدیل شد و وی مدعی شد «دولت ایران از تلگرام خواسته برای جاسوسی از کاربران ایرانی به آن‌ها کمک کند. درخواستی که موافقت با آن ممکن نیست و به همین دلیل حکومت ایران برای چند ساعت شبکه تلگرام را مسدود کرد، گرچه به فاصله کوتاهی فیلترینگ آن رفع شد.»

این ادعا درست نبود و آقای محمود واعظی، وزیر ارتباطات وقت درباره آن چنین توضیح داد: هفته گذشته برای ۲۴‌ساعت، سه مسیر ارتباط اینترنتی ما قطع شده بود که باعث ایجاد اختلال در کل کشور شد و مسوولان تلگرام تصور کردند ایران اقدام به فیلتر تلگرام کرده است. البته ما چندین‌بار با این شبکه مکاتبه داشته‌ایم که اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند باید صفحات غیراخلاقی را مسدود کنند، در غیر این صورت هر تصمیمی را که مراجع ذی‌ربط در این خصوص اتخاذ کنند اجرا خواهیم کرد. بنابراین درخواست ما از این شبکه‌ها برای سالم‌سازی بوده و به‌هیچ‌عنوان به معنای جاسوسی نیست.

با توجه به این مسائل قرار شد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای بحث درباره فیلتر تلگرام در هفت آبان‌97 تشکیل جلسه دهند. جلسه مزبور در تاریخ مقرر تشکیل نشد و علت آن‌هم غیبت نمایندگان دولت در آن بود. غیبتی سوال‌برانگیز که حتی به رسانه‌ها نیز کشید.

آقای محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، درخصوص به حدنصاب نرسیدن اعضای کارگروه در جلسه بررسی وضعیت تلگرام و شایعه عدم شرکت هماهنگ‌شده برخی از اعضا در این جلسه گفت: چند نفر از اعضا دچار مشکل شده بودند که البته هماهنگ‌شده نبود و حتی یکی از دوستان دچار ناراحتی قلبی شده بود و به بیمارستان مراجعه کرده بود... اگر تحت هیچ شرایطی امکان کنترل آن فراهم نشود، کارگروه رای بر فیلتر شدن آن خواهد داد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم درباره این جلسه گفت:‌ جلسه کارگروه برگزار شد اما به‌دلیل غیبت اعضا و به حدنصاب نرسیدن، تصمیم‌گیری در مورد مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام به جلسات آینده موکول شد. البته اعضای دولت دراین‌باره سخنی نگفتند و دلیلی بر غیبت خود نیاوردند اما پیش از آن نیز حسن روحانی برای جلوگیری از تصمیم‌گیری شورای‌عالی فضای مجازی درباره فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی، از حضور در جلسه‌ها خودداری کرده بود. جلسات بعدی کارگروه تشکیل شد و قرار شد اگر کانال‌های مستهجن مسدود نشود تلگرام در ایران فیلتر شود اما قبل‌تر از آن توافقاتی دیگر شده بود. پیش از اینکه جلسه‌ای درباره تلگرام تشکیل شود سایت گرداب دراین‌باره نوشته بود: «سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آن‌ها اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند؛ اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد... استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است، چراکه با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی‌فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود. بخشی از کاربران با درک این موضوع، در گروه‌های خود، مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح می‌کنند.»

پرده دوم:
توافقاتی پشت‌پرده با تلگرام

6‌ اردیبهشت‌97 بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد مجوز استقرار‌CDN های تلگرام در ایران لغو شده است. آقای حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری در توییتر نوشت: «مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راه‌یابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند.»  

در ظاهر این ‌یک اعلام برای لغو سرورهای توزیع محتوا در ایران بود اما فعالان فضای مجازی به‌سرعت نکته این پیام را گرفتند. آشنا اعلام کرده مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای تلگرام در ایران بر اساس یک توافق مشروط با تلگرام بوده است. کدام توافق؟ کسی نمی‌دانست؛ چراکه به‌مثابه دیگر قراردادهای محرمانه دولت، این نکته نیز شفاف نشده بود و حالا آشنا خواسته یا ناخواسته گاف بزرگ را داده بود. آشنا هرچند سعی کرد در توییت‌های بعدی مساله را لاپوشانی کند اما افشای توافق دولت با تلگرام نکته اصلی بود که هیچ‌گاه رها نشد و تبعات آن تاکنون ادامه دارد.

یک روز پس از اعلام حکم قضایی مسدودسازی تلگرام، وزیر ارتباط موافقت تلویحی خود را با این مساله در توییتر اعلام کرد: دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجدداً فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است .

با اینکه جهرمی سعی می‌کرد با اظهارنظرهای دیگری این مساله را تلطیف کند و از کنار ماجرای توافق با تلگرام بگذرد اما هنوز این سوال مطرح بود که ماجرای توافق دولت با تلگرام چیست؟ و چه عواملی پس پرده همکاری با تلگرام هستند؟ جوابی که هنوز پاسخی به آن نداده‌اند.

پرده سوم:
جزئیات توافق دولت با تلگرام

اخیراً آقای میثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان سروش اعلام کرد که دولت اگر همان حمایتی را که از تلگرام کرد از پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهد وضعیت آن‌ها بهتر می‌شود.
پیش از آن‌هم آقای عزت‌الله ضرغامی از اعضای شورای عالی فضای مجازی گفته بود: رییس‌جمهوری علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. قبول!
ولی اگر آن جوان روسی به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد و عملاً مردم را تحقیر کرد و از دوپینگ فنی و سیاسی ما نهایت سوءاستفاده را کرد رییس‌جمهوری برای حفظ استقلال کشور می‌تواند سکوت کند؟

اگر #محرمانه_نداریم، بهتر است متن توافقات دولت با پیام‌رسان تلگرام برای اطلاع عموم منتشر شود.

برای درک بهتر این موضوع باید کمی به عقب‌تر برگردیم. در نیمه نخست سال‌94، پاول دوروف مدیر تلگرام در سفری پنهانی به تهران می‌آید و با دولتی‌ها به مذاکره می‌نشیند.

توافقات انجام می‌شود و بنا بر ادعای دولتی‌ها قرار می‌شود کانال‌های مستهجن توسط تلگرام فیلتر شود. امری که ظاهراً انجام می‌شود اما دی‌ماه‌96 که از راه رسید مدیر تلگرام راه و روش دیگری در پیش گرفت و تقاضاهای علنی دولت ایران را برای مسدودسازی کانال‌های تروریستی بی‌جواب می‌گذارد امری که برای دولت گران آمد و دستور مسدودسازی آن را صادر کرد، بااین‌حال تلگرام مدتی بعد دوباره به‌صورت عادی به فعالیت خود ادامه داد.

در ادامه پیگیری‌ها برای اطلاع از جزئیات توافق دولت با مدیر تلگرام، خبرنگارمان به جزئیات دقیق و جدیدی از این توافق و تفاهم دست پیدا کرده است: جزئیات این توافق به شرح ذیل است و اگر مدیر تلگرام آن را رعایت می‌کرد ظاهراً با مسدودسازی در ایران مواجه نمی‌شد:

1- تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالاً در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است ندهد.

2- تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند.

3- تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند.

4- تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.

حال که رییس‌جمهوری در پیام خود درباره مسدودسازی تلگرام مدعی می‌شود محرمانه نداریم باید درباره این توافقات پاسخگو باشند که چه معاملاتی این وسط انجام شده است.

ظاهراً طی این سال‌ها بازهم مدیران دولتی با دوروف مذاکراتی در کشورهای همسایه ایران داشته‌اند که به نتیجه نرسیده است اما نکته جالب اینجاست که تلگرام هنوز در میان دولتی‌ها خاطرخواه دارد.

در همین دوران مسدودسازی اگر بخواهید وارد تلگرام شوید پیامک امنیتی آن در سریع‌ترین زمان ممکن با سرشناسه خود تلگرام به مخاطب ارسال می‌شود امری که هنوز یکی از مشکلات اصلی پیام‌رسان‌های داخلی است.

*صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۰۳۴۱۰:۰۱:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
دولت محرمانه ها
احمدیان۳۵۱۰۹۴۱۰:۴۸:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
این مقاله نشان می دهد که دولت سعی در باز نگهداشتن تلگرام داشته است که جای تقدیر دارد.
محمد قاسمی۳۵۱۱۵۱۱۱:۲۸:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
این تلگرام گیته آبروریزی بزرگ
ناشناس۳۵۳۵۹۱۰۸:۴۸:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۳۱
در همین دوران مسدودسازی اگر بخواهید وارد تلگرام شوید پیامک امنیتی آن در سریع‌ترین زمان ممکن با سرشناسه خود تلگرام به مخاطب ارسال می‌شود امری که هنوز یکی از مشکلات اصلی پیام‌رسان‌های داخلی است.
ناشناس۳۵۱۱۰۸۱۰:۵۶:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۹
چرا این دولت را استیضاح و رد صلاحیت نمی کنند
فرناز۳۵۱۱۸۷۱۱:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
چرا بی عرضه؟ اگر دولتی طرفدار 44 میلیون نفر از مخاطبان یک شبکه اجتماعی باشد یعنی بی عرضه؟!
ناشناس۳۵۱۴۳۰۱۴:۳۰:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
دولت به فکر منافع مردم نبوده ، به حق دلالی خودش و منفعتش فکر میکرده
تبریزی۳۵۱۵۳۱۱۵:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
واقعا متاسفم که به خاطر حمایت از یه پیام رسان فکر می کنین این دولت باعرضه است! حالا خوبه حتی عرضه این رو نداشت حرفش رو به کرسی بشونه و جلوی فیلتر شدن همون پیام رسان مورد حمایتش رو هم بگیره. دولت به درد نخور = دولت تدبیر و امید. قیمت ارز و سکه رو دریابید. دروغ های شاخ دار هر روزه رو دریابید. تلگرام کیلویی چند؟
ناشناس۳۵۲۴۰۶۱۰:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اگه طرفدار44میلیون یک شبکه اجتماعی بوده100درصد خوب بود ولی به ظاهر طرفدار بود،پشت پرده دولتی ها و دوروف چیزی دیگه بوده ظاهرا!!! عجب دولت بدون محرمانه ای داریم با قرداداهای کاملا محرمانه در جاهای مختلف!!!
ناشناس۳۵۱۰۳۶۱۰:۰۳:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
دولتی ها و اصلاح طلبان در ایام انتخابات به ظرفیت تلگرام برای دوقطبی سازی و کوبیدن رقیب نیاز داشتند. لذا طی توافقی فضای ایران را به صورت انحصاری در اختیار تلگرام قرار دادند.... می بینیم که کانال های ضد انقلاب و سلطنت طلب و بعضا ضد دین هم ، فعالیت های خود را با ژست دفاع از اصلاح طلبان انجام می دهند تا از برخورد در امان باشند...نگرانی اصلاح طلبان از فیلتر تلگرام ، نه به خاطر کسب و کار ، بلکه به دلیل ترس از دست دادن حمایت این کانال هاست..
ناشناس۳۵۱۰۳۷۱۰:۰۴:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
انحصار طلبان! با ژست شفافیت..
ناشناس۳۵۱۰۴۰۱۰:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
کی فهمید؟
ناشناس۳۵۱۱۷۳۱۱:۴۱:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
طبق گفته این مقاله توافقات از این قرار بوده است: 1- بستن کانالهای مستهجن و غیر اخلاقی (که مقاله معترف است این کار انجام شده است) 2- تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر (که احتمالاً در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است) ندهد. (خب این هم که چیزی بدی نیست و خلافش هم ثابت نشده) 3- تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند. (این هم که به هکذا) 4- تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند. (خب این هم که به سود بیت المال است) 5- تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد. (اینم که نباید کسی باش مخالف باشه) من دقیقاً نفهمیدم کدوم بند از توافقات مشکل داشت؟
ناشناس۳۵۱۲۵۴۱۲:۳۰:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
مشکلش محرمانه بودن وعدم شفافیت می باشد اصلاح طلبان که طرفدار دولت هستند به کمک قوه ی مجریه از تلگرام حمایت کردند تا از طریق تبلیغات سوء ، رقیب خود را در انظار عموم خراب کند و رای ملت را کسب کنند این یعنی همان رای حرام.
ناشناس۳۵۱۹۹۵۲۳:۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
ببخشید اصلاح طلب ها دقیقا به جز تلگرام کدام رسانه آزادی را در اختیار دارند؟
کاربر۳۵۱۲۷۶۱۲:۴۶:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
مسئله این هست که تلگرام به این توافق پایبند نبوده. شما می توانید به بسیاری از پرونده های قضایی پیرامون جرایم سایبری و رایانه ای که در بستر تلگرام اتفاق افتاده است مراجعه نمایید و مشاهده نمایید، آیا تلگرام همکاری لازم را در شناسایی مجرمین نموده است؟
محسن۳۵۱۳۰۰۱۳:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
کاملا" فرمایش شما درست است توافق خوبی بوده است اگر این توافقات را تلگرام رعایت می کرد ، نه کانل غیر اخلاقی ، نه کانل ضد فرهنگی ، نه کانال ضد دینی و نه کانل ضد انقلابی در آن ایجاد نمیشد و چنانچه قوه قضائیه کانلی را مخالف منافع کشور و فرهنگ تشخیص میداد ، اون کانال فوری حذف میشد
ناشناس۳۵۱۰۶۱۱۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۹
چیز جدیدی نیست. در همان زمان واعظی، خبر استقرار شبکه توزیع محتوا(CDN) تلگرام در ایران، اعلام و منتشر شد که موضوعش استقرار چند تا سرور بیشتر نبود و پولش را هم خود تلگرام داده است.
ناشناس۳۵۱۰۷۲۱۰:۳۰:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
زیاده خواهی تا کجا؟! اگر ریالی از بیت المال دریافت کرده باشید من و بسیاری از مردم راضی نیستیم
ناشناس۳۵۱۱۴۹۱۱:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
عزیز شما خیلی از حقیقت جامعه فاصله داری فکر میکنید چرا فاصله طبقاتی تو این کشور روز به روز داره بیشتر میشه خوب دلیلش همینه که بیت المال پایمال شده و داره میشه حال شما راضی باشی یا نباشی به نظرم از خواب زمستانی بیدار شوید و با عینک تمیز تر اطراف خودتونو ببینید.
ناشناس۳۵۱۲۰۴۱۱:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
منظور من امکاناتی خاصی که به سروش دادن بود الف لطفا درج کن
محمد۳۵۱۰۷۸۱۰:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
روشن است تلگرام را برای برجام و انتخابات آوردند بخاطر شکست برجام و صعود دلار بستند
ناشناس۳۵۱۰۸۱۱۰:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
متاسفانه فیلترتلگرام بدزمانی اتفاق افتاد .پیام رسانهای داخلی که معروفترین اونها سروش بود اصلا امادگی ظرفیت بالا رو نداشتند .مردم هم انگار قرار بر لج بازی گذاشتند .الان متاسفانه استفاده از وی پی ان خیلی بالارفته وبدون شک این میزان استفاده عواقب بدی خواهد داشت .نکته بعدی جایگزین شدن تدریجی پیام رسان واتزاپ هست که اون هم اگر میزان کاربریش بالا بره باید فیلتر بشه؟
ناشناس۳۵۱۰۸۴۱۰:۴۰:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
افسوس به حال این دولت و مجلس
ناشناس۳۵۱۱۸۲۱۱:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
افسوس بحال شما دوست عزیز!
ناشناس۳۵۲۶۸۸۱۳:۴۶:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
و افسوس بیشتر برای شما
علی کریمی۳۵۱۱۰۳۱۰:۵۴:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
مسئول محترم گروه سیاسی الف بهتر بود در نوشتار خود به دلیل اقبال مردم و صاحبان کسب و کار ، به پیام رسان تلگرام را نیز مورد بررسی قرار می دادید.
ناشناس۳۵۱۱۷۶۱۱:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
الان فصل کوبیدن دولته. اگه تلگرام فیلتر نمیشد، دولت محکوم میشد؛ الان هم فیلتر شده یجور دیگه محکومه.
ناشناس۳۵۱۱۸۵۱۱:۴۹:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
دمش گرم که تلگرام رو سرپا نگه داشت.
نجیب۳۵۱۶۱۰۱۶:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
من افتخار می کنم که از یک اپلیکیشن داخلی استفاده می کنم که دستاورد هموطنان خودم هست و باعث شادی چند هموطن که از این طریق امرار معاش می کنند می شوم.
ناشناس۳۵۲۸۶۷۱۵:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دمش گرم دلار 8000 شد قیمت ارزاق عمومی پرواز کرد و....
شاهرخ۳۵۱۴۲۵۱۴:۲۷:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
یعنی چی سود تلگرام باید با دولت تقسیم شود؟؟؟؟؟؟؟ خوبه دوستان از فردا به گوگل و مایکروسافت هم بگن ما پول میخوایم اگه ندین فلان می کنیم..... دولت عزیز اون چیزی که معامله می کنید و از تلگرام به عنوان سود طلب می کنید حق مسلم هر شهروندی هست اگه اینطور باشه دولت بیاد از مردم حق تنفس بگیره......
ناشناس۳۵۱۹۴۶۲۲:۱۰:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
شرایط متن توافق که همش به نفع ایران هست. به نظر من مشکلی توش نیست
محمد کیانی۳۵۳۸۱۸۱۲:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۳۱
توافقای این دولت یه ویژگی خاصی که دارن اینه که طرف مقابل یهویی میتونه بزنه زیر همه چیز!!! توافق هایی مثل برجام،بویینگ،توتال و این تلگرام هم که آخریشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین