پرونده تلخ‌ترین سانحه ریلی کشور به کجار رسید؟

گروه اجتماعی الف،   3970229057 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نزدیک به ۱۷ ماه از حادثه دلخراش برخورد قطارهای مسافری در محور سمنان-دامغان می‌گذرد و هفت‌خوان صدور حکم در پرونده حادثه ریلی ایستگاه «هفتخوان» هنوز به پایان نرسیده است.

پرونده تلخ‌ترین سانحه ریلی کشور به کجار رسید؟

به گزارش الف به نقل از فارس پنجم آذرماه سال 1395 در تقویم استان سمنان روز سیاهی است؛ برخورد قطار مسافری سمنان- مشهد به قطار مسافری دیگری که حامل هم‌وطنان تبریزی بود، صحنه‌های هولناکی از دود و آتش را در این روز ثبت کرد.

حدود 17 ماه از حادثه دلخراش ریل‌های سرد و برخورد قطارهای مسافری در محور سمنان–دامغان در حوالی «ایستگاه هفتخوان» گذشته و هنوز سرانجام پرونده این سانحه مشخص نشده است.

در این حادثه که در ساعت هفت و 22 دقیقه صبح روز جمعه، پنجم آذر 1395 به وقوع پیوست، قطار سمنان  به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند.

گفته می‌شود در این حادثه، 47 نفر کشته و 103 نفر نیز مصدوم شده‌اند.

رسیدگی به پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران/ «مقاماتی» در مظان اتهام بودند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان درباره پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد، با بیان اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی به این پرونده است، گفت: پرونده از استان سمنان خارج شده است.

حیدر آسیابی اظهار کرد: آخر اسفند همان سال (1395) بود که پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد را با عنوان «عدم صلاحیت» به تهران فرستادیم.

وی با اشاره به اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی به این پرونده است، تصریح کرد: کارهای کارشناسی و اولیه که شناسایی، تشخیص و تقسیم اجساد و کارهای کارشناسی دیگر بود، در سمنان انجام شد و نظرات کارشناسی را مورد بحث قرار داده و درج کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با بیان اینکه برخی از افرادی که در مظان اتهام بودند، از «مقاماتی» بودند که رسیدگی به اتهام آنها در صلاحیت دادسرای تهران است، اظهار کرد: پرونده با عنوان عدم صلاحیت یکی دو ماه بعد از این قضیه به تهران فرستاده شد و نتیجه پرونده را باید از طریق دادستانی تهران پیگیری کرد.

روایت تلخ‌ترین سانحه در تاریخ راه‌آهن ایران!

معاون سابق امور عمرانی استاندار سمنان و کارشناس حوزه راه نیز تلخ‌ترین سانحه در تاریخ راه‌آهن ایران را حادثه قطار تبریز-مشهد می‌داند و می‌گوید: باید سیستم هوشمند برای راه‌آهن در نظر گرفته شود.

مهدی زندیه‌وکیلی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های مرتبط در استان سمنان اقدامات خوبی در حوزه امداد و نجات در حادثه برخورد و آتش‌سوزی قطارها داشتند، اظهار کرد: در ارزیابی کلی و با توجه به امکانات کم و مشکلات زیاد، اقدامات خوبی توسط مدیران و کارکنان دستگاه‌های مرتبط صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه وضع جغرافیایی و صعب‌العبور بودن منطقه در تشدید حادثه نقش چشمگیری داشت، اظهار کرد: سیستم کیفیت کم جاده‌های کنار خط و مسدود شدن دو خط، امداد را با مشکل مواجه کرده بود.

معاون سابق امور عمرانی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: وجود واگن آتش‌نشانی و امداد ریلی خاص می‌توانست در کاهش فاجعه موثر باشد.

زندیه‌وکیلی در ادامه با بیان اینکه اورژانس زمینی و هوایی در انتقال مجروحان به بیمارستان به‌موقع وارد عمل شده بود، اظهار داشت: با توجه به محدودیت در ارسال مجروحان، شناسایی از آنان به‌درستی صورت گرفت و ترتیب اثر در ارائه زودهنگام خدمات به آنان موجب جلوگیری از مرگ و آسیب جدی به 9 نفر مصدومان شد.

وی با بیان اینکه تلخ‌ترین سانحه راه‌آهن در ایران حادثه قطار تبریز-مشهد بود، اظهار کرد: سیستم اولیه هوشمند برای ایمنی راه تا حد زیادی از وقوع حادثه‌ای این‌چنینی جلوگیری می‌کند. مردم منتظرند...

به هر حال، با گذشت ماه‌ها از وقوع این سانحه ریلی دردناک، مردم همچنان منتظرند تا از نتیجه نهایی و احکام پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد مطلع شوند و دستگاه قضایی باید در این زمینه با اولویت‌های بالاتری امور را پیگیری کند.

در گزارش‌ها آمده بود که علاوه بر خطای انسانی، درست عمل نکردن سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) و اخطارهای غیرواقعی این سیستم در گذشته نیز ازجمله عواملی بوده که متصدیان بخش کنترل را نسبت به اخطارهای اعلام‌شده از سوی این سیستم بی‌اعتماد کرده بود و این نشان می‌دهد باید با حساسیت بیشتری پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد را بررسی کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۰۶۲۱۰:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
وزیر که سر جاشه
ناشناس۳۵۱۱۲۲۱۱:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
راستش اگر بخواهیم منصف باشیم تلخ ترین حادثه ریلی کشور در سال هشتاد و دو و در نیشابور با حدود سیصد کشته بود که کلا به فراموشی سپرده شد.
ناشناس۳۵۱۲۴۱۱۲:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
پس اون حادثه نیشابور یا سبزوار در دوره خاتمی دلخراشترین نبوده؟ عجب! خدا همشونو بیامرزه
ناشناس۳۵۱۲۴۶۱۲:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
تو زمان احمدی نژاد یه مدرسه 10 نفره آتیش میگرفت وزیر استیضاح می شد. افسوس ولی الان همه بیمه هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین