نماینده سابق ایران در اوپک: امتیازاتی که به توتال دادید به ایرانی‌ها بدهید تا تحریم نفتی بی‎اثر شود

گروه اقتصادی الف،   3970228056 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نماینده سابق ایران در اوپک: امتیازاتی که به توتال دادید به ایرانی‌ها بدهید تا تحریم نفتی بی‎اثر شود

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این که استفاده از شرکت های داخلی راهکاری برای کاهش اثرگذاری تحریم ها در صنعت نفت است گفت: امیدوارم دولت همان امتیازاتی که حاضر بود به شرکت های خارجی بدهد به شرکت های ایرانی هم بدهد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی خطیبی به پروژه های جدید نفتی اشاره کرد و گفت: صنعت نفت ما صنعت بزرگی است و باید به صورت مرتب پروژه هایی برای توسعه و نگهداری آن انجام شود تا بتواند به مسیر توسعه و پیشرفت خودش ادامه دهد و به همین خاطر دشمنان همیشه صنعت نفت را هدف گرفتند و سرمایه گذاری در صنعت نفت را شامل تحریم ها کردند.

وی با اظهار به اینکه به دنبال استفاده از توان ملی برای توسعه صنعت نفت هستیم، تصریح کرد: صنعت نفت، برای توسعه خودش نیازمند پروژه های زیادی است و با توجه به اینکه نگرانی هایی که سرمایه گذارهای خارجی در مورد سرمایه گذاری در صنعت نفت ما پیدا کردند و ممکن است مایل به سرمایه گذاری در صنعت نفت ما نباشند، به همین دلیل دوباره رویکرد بازگشت به شرکت های ایرانی به وجود می آید که پروژه هایی که تعریف شده به شرکت های ایرانی عرضه شود و از توان ملی برای توسعه صنعت نفت استفاده کنیم.

نماینده سابق ایران در اوپک در رابطه با توان نیروها و شرکت های داخلی برای توسعه صنعت نفت، خاطر نشان کرد: در پروژه های مهمی که در سال های اخیر انجام شده، نقش شرکت های ایرانی در انجام این پروژه ها بسیار پررنگ بوده است. بخش اعظم فازهای پارس جنوبی را شرکت های ایرانی توسعه دادند، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را شرکت های ایرانی توانستند به بهره برداری برسانند و در بخش های بالادستی و پایین دستی، شرکت های ایرانی توانمندی لازم را دارند و در بعضی از شرایط هم متاسفانه مورد بی مهری قرار می گرفتند به ویژه بعد از برجام رویکرد به خارجی ها بیشتر شد و فکر می کردند خارجی ها سرمایه و تکنولوژی به همراه می آورند اما متاسفانه آن ها با احتیاط عمل کردند و آن نگاه، نگاه موفقی نبود.

وی متذکر شد: ما باید به توان ملی خودمان برگردیم و شرکت های داخلی را تقویت کنیم، شرکت هایی که در سال های گذشته، کارهای بزرگی را انجام دادند. باید از این ها استفاده کنیم و به آنها اعتماد و مشکلات شان را حل کنیم تا بتوانند نقش محوری را در توسعه صنعت نفت مان داشته باشند.

خطیبی با تاکید بر اینکه کسی با کار شرکت های خارجی در داخل مخالف نیست، در عین حال اظهار داشت: ممکن است شرکت های خارجی در محاسبات خود به این نتیجه برسند که زیان بیشتر از سود باشد و خودشان را کنار بکشند، بنابراین راهی نمی ماند جز اینکه ما بیاییم و از توان داخلی استفاده کنیم ضمن اینکه از ابتدا باید پروژه ها و محور کار را به شرکت های داخلی می دادیم.

وی با اظهار به اینکه بهتر است شرکت های دولتی را به طرف کار با شرکت های خصوصی و غیر دولتی سوق دهیم، تصریح کرد: حساسیت روی شرکت های دولتی و قراردادهای دولتی زیاد است و هدف گیری تحریم کنندگان نیز بیشتر دولت است هرچقدر کار از دولت فاصله بگیرد و به بخش غیر دولتی واگذار شود در بخش های تحریمی هم حساسیت کمتری به وجود می آید.

نماینده سابق ایران در اوپک در رابطه با قرادادها نیز گفت: قرادادهای ما به اندازه کافی جذاب است منتها ریسک سیاسی ما بالا است و امیدوارم دولت همان امتیازاتی که حاضر بود به شرکت های خارجی بدهد به شرکت های ایرانی نیز بدهد و از آن ها حمایت کند، به ویژه اینکه سرمایه مشکل بزرگی است و باید صندوق توسعه از شرکت های داخلی ما حمایت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۱۵۸۱۱:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
پیشنهاد جدیدی نیست قبلا هم توان داخلی استفاده شده آقای وزیر نفت هم قبلا مطرح کرده
احمد۳۵۰۲۲۵۱۳:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
بله در زمان تحریم ها به سمت شرکت های داخلی رفتند ولی پایدار نبود و به محض اینکه روزنه ایی در رابطه با خارجی ها دیدند سریعا به سمت خارجی ها رفتند و داخلی ها را کنار زدند . مطمئنا در رابطه به اتکا به داخل مشکلاتی از قبیل عدم تخصص کافی و ... وجود دارد ولی باید با مدیریت صحیح داخلی ها را پرورش داد تا بتونند روی پای خودشون بایستند . مدتی سختی دادرد ولی مطمئنا بعد از چند سال اثراتش قابل لمس خواهد بود . ولی تاکید می کنم در این زمینه نیاز به مدیریت صحیح در همه ی زمینه ها است . مالی ، فنی ، انسنی و ... . چون اگر درست مدیریت نشود منجر به هدر رفت منابع خواهد شد.
ناشناس۳۵۰۱۹۵۱۲:۳۰:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
شرکتهای ایرانی هم بدون اتکا به بودجه عمومی مردم ایران یا وام گرفتن از بانکهای داخلی لطف کنند مانند توتال سرمایه و صد البته، تکنولوژی بیاورند تا بتوانند پروژه بگیرند. مدل اقتصادی بسیاری از شرکتهای خصولتی داخلی مانند قرارگاه خاتم الانبیا کاملا به ضرر مردم تمام شده است. چند هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی به طور سالیانه ارتزاق میکنند (مثلا 97 بالغ بر ده هزار میلیارد تومان!)، برای گرفتن پروژه هم چشمشان به دست دولت و سیستم بانکی است، نهایتا هم که پروژه را گرفتند با تاخیرهای وحشتناک تحویل میدهند، دست آخر هم سود پروژه معلوم نیست به جیب چه فرد یا گروهی در داخل یا خارج کشور سرازیر میشود، چون عواید دستگاههای خصولتی از اساس وارد بودجه عمومی نمیشود که نفعی به مردم برسد و از طرفی، این ارگانها هم خصوصی نیستند که سهامداران آن ذینفع سود سالانه باشند! به نماینده های مجلس و دولت هم که پاسخگو نیستند.
ناشناس۳۵۰۲۰۶۱۲:۳۸:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
اگرشرکتهای وطنی جایگزین محرمانه های شیاطین بشه،دراینصورت منافع ژنرالهاازبین میره. ____________ اونوقت بچه هاوعزیزان ومدیران آینده هزینه های۲تابعیتی خودشونوازکجاتامین کنن آخه؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس۳۵۰۲۰۹۱۲:۴۰:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۸
آیا شرکت های داخلی می توانند نیاز خود را به مواد یا خصوصا وسائل تکنولوژیک با توجه به تحریم ها را فراهم کنند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین