تاکید می، مرکل و ماکرون بر حفظ برجام ضمن مقابله با برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران/ اتحادیه اروپا: از فردا اقدامات برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران را آغاز می‌کنیم

گروه جهان الف،   3970227187 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار حفظ برجام و در عین حال مقابله با برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شدند؛ با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرد: از فردا اقدامات برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران را آغاز می‌کند؛ اما یک مقام اروپایی درباره اثرگذاری قوانین مسدودسازی ابراز تردید کرد.

تاکید می، مرکل و ماکرون بر حفظ برجام ضمن مقابله با برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران/ اتحادیه اروپا: از فردا اقدامات برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران را آغاز می‌کنیم

به گزارش الف؛ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسما خروج این کشور از برجام را اعلام و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌شده ذیل برجام را احیا کرد و به شرکت‌های خارجی فعال در بازار ایران سه تا شش ماه برای خروج از ایران زمان داده است.

اتحادیه اروپا به دنبال نجات توافق هسته‌ای با ایران است و مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند این مسیر راه آسانی نیست که بتوانیم شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های آمریکا در امان نگه داریم و این مسئله زمان‌بر است و ما احتمالاً قادر خواهیم بود، دو نوع اقدام در سطح ملی و در سطح اتحادیه اروپا در نظر بگیریم.

یکی از طرح‌های مد نظر اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به روز رسانی قوانین مسدودساز است که شرکت‌های اروپایی را ملزم می‌کند تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نادیده بگیرند. با این حال، آنطور که روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته، در اثرگذاری این ساز و کار تردید وجود دارد و بیشتر می‌توان آن را ساز و کاری نمادین دانست که هدف از آن هشدار دادن به آمریکاست.

براساس این گزارش، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز با صدور بیانیه‌ای مشترک، حفظ برجام و در عین حال مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه را خواستار شدند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، یکی از سخنگویان دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد: در این نشست سه‌جانبه در حاشیه نشست بالکان غربی در صوفیه، نخست‌وزیر انگلیس ترزا می با صدراعظم مرکل و رئیس‌جمهور ماکرون درباره تصمیم آمریکا برای خروج از برجام گفت‌وگو کردند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: رهبران این سه کشور بر تعهد راسخ خود برای تضمین حفظ برجام تاکید کردند و تصریح کردند که این توافق برای امنیت مشترک ما حائز اهمیت است. آنها خواستار همکاری با طرفین باقیمانده در برجام برای تحقق این هدف شدند».

بر اساس این گزارش، رهبران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس تصریح کردند ایران باید همچنان به تعهدات خود طبق توافق برجام پایبند باشد و بر نگرانی‌های خود مبنی بر برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور، که به وضوح در بی‌ثباتی همسایگان (ایران) نقش دارد، تاکید کردند. آنها بر تعهدات خود برای مقابله با این موضوعات تاکید مجدد کردند.

* اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند به این توافق پایبند خواهد ماند

«ژان کلود یانکر»، رئیس کمیسیون اروپا پس از پایان نشست سران اتحادیه اروپا در «صوفیه»، پایتخت بلغارستان گفت همه اعضا توافق کرده‌اند تا زمان پایبندی ایران به برجام به این توافق هسته‌ای پایبند بمانند و این اتحادیه قصد دارد در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قوانین موسوم به «قوانین مقابله‌ای» یا «قوانین مسدودساز» را فعال کند. 

وی با تاکید بر اینکه لازم است از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت شود گفت: «از فردا کار را برای اصلاح قوانین مقابله‌ای، به نحوی که تحریم‌های ایران را شامل شود، شروع می‌کنیم.»

«یونکر» با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند به این توافق پایبند خواهد ماند گفت: «همزمان، باید این را بدانیم که اثرات تحریم‌های آمریکا احساس خواهند شد. بنابراین، محافظت از شرکت‌های اروپایی، وظیفه اتحادیه اروپا است.»«به همین دلیل است که ما داریم فرایند استفاده از قوانین مقابله‌ای مصوب سال ۱۹۹۶ را آغاز می‌کنیم که هدف آن مقابله با آثار فراسرزمینی تحریم‌ها، هنگام اثرگذاری آنها بر اتحادیه اروپا است. ما فردا صبح این کار را انجام خواهیم داد.»

او گفت: «ما تصمیم گرفتیم به بانک سرمایه‌گذاری اروپا اجازه دهیم سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران را تسهیل کند. خود کمیسیون هم همکاری‌های خود با ایران را ادامه خواهد داد.» 

«یونکر» در پاسخ به سوال یک خبرنگار که فرایند فعال‌سازی قوانین مسدودساز را پیچیده توصیف کرد و خواستار توضیح درباره آن شد گفت: «درباره تصمیمی که دیشب برای آغاز فرایند قوانین مسدودساز گرفته‌ایم می‌توانم شما را به کاری که در سال ۱۹۹۶ انجام داده‌ایم ارجاع بدهم. برخی از شرکت‌های ما در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند نباید آنها را تنها بگذاریم.»

«دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا هم که در این کنفرانس خبری حضور داشت، گفت: «درباره مشکلاتی که ایران در گذشته ایجاد کرده و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن این کشور، فکر می‌کنم اینکه شما رقیب یا دشمنی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشید، مسئله ژئوپولتیک نیست، مسئله وقتی است که نزدیک‌ترین دوست شما غیرقابل پیش‌بینی باشد. این جوک نیست، امروز اصل مشکل ما با دوستمان در آن سوی آتلانتیک همین است. »

 *مرکل: نمی‌توانیم خسارت تمام تحریم‌ها را جبران کنیم، نباید متوهم بود
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان امروز درباره توان اتحادیه اروپا در ایستادن در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز تردید کرد.

به نوشته خبرنگار شبکه «ARD» آلمان، وی که پس از دیدار با سران اعضای اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما می‌توانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط برای تجارت با ایران حمایت کنیم.»

وی درباره قوانین مسدودساز تحریم‌ها و احتمال پرداخت خسارت به شرکت‌های اروپایی که به دلیل تجارت با ایران از سوی آمریکا جریمه می‌شوند، بیان کرد: ما نمی‌توانیم ضرر کل اقتصاد را جبران کنیم. نباید در این مورد توهم ایجاد کرد. اتحادیه اروپا همچنان خواستار ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران است و با وجود خروج آمریکا از این توافق به برجام متعهد است.

اظهارات صدراعظم آلمان در حالی مطرح می‌شود که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روز پیش پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران گفت اروپا قصد دارد منافع اقتصادی ایران از برجام از جمله در زمینه بانکداری و نفتی را حفظ کند.

*مکرون از تلاش اروپا در مصون نگه‌داشتن شرکت‌های خود در معامله با ایران از گزند تحریم‌های آمریکا خبر داد
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان، گفت: «شب گذشته بحث‌های خوبی درباره مسائل تجاری و ایران داشتیم. هر دوی این موضوعات، مسائلی هستند که به حاکمیت اروپا بستگی دارند و نشان خواهند داد که آیا اروپا می‌تواند تصمیمات مستقل اتخاذ کند یا نه.»

وی افزود: «در نشست شب گذشته مواضع روشن و قدرتمندی درباره ایران و تجارت اتخاذ شد. در مسئله تجارت با آمریکا، ما تصریح کرده‌ایم که تا زمانی یک معافیت کامل (در زمینه فولاد) صادر نشود، نمی‌توانیم هیچ گفت‌وگویی درباره جزئیات با آمریکا داشته باشیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص اقدام اروپا برای معاف کردن شرکت‌هایش از تحریم‌های آمریکا گفت: «کمیسیون اروپا پیشنهاد به روزرسانی قانون مسدودساز سال ۱۹۹۶ و حمایت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی را مطرح کرده و ما هم از آن حمایت کردیم.  فقط بحث ایران مطرح نیست، بلکه بحث اجرای و عملیاتی کردن مواضع اتحادیه اروپا است.»

امانوئل ماکرون افزود: احتمال دارد، در کوتاه مدت، شرکت‌های چینی و روسی بتوانند در ایران بمانند و از منافع اقتصادی تجارت با ایرانیان بهره‌مند شوند ولی برای اروپا، مهم این است که راهی به سمت ایران باز شده باشد و این مسیر، باز بماند.

وی گفت: ایران، مسئله دیگری است که به حاکمیت و استقلال اروپا مربوط است. هدف ما حفظ برجام و حفاظت از منافع شرکت‌هایمان است. موضع ما این است که می‌خواهیم در برجام بمانیم، اما در عین حال درباره آینده فعالیت هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای هم با ایران گفت‌وگو کنیم.

امانوئل ماکرون به لزوم واقع‌گرا بودن در مقایسه مزایای ماندن در ایران با خسارت سرشاخ شدن با آمریکایی‌ها هم پرداخت و گفت: «اولا، به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به تهدید توتال به خروج از پروژه‌های نفتی ایران گفت: «ما نمی‌خواهیم شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور کنیم؛ رئیس‌جمهور فرانسه، مدیر اجرایی توتال نیست. من دوست دارم که شرکت‌های فرانسوی بتوانند با توجه به پتانسیل بازار ایران، در این کشور بمانند ولی مدیر اجرایی توتال از منافع خودشان دفاع می‌کند و این وظیفه آنهاست که خطر ماندن در ایران را با خطرهایی که در عربستان و آمریکا متوجه آنها می‌شود، مقایسه کند.»

وی ادامه داد: شرکت‌های بین‌المللی معمولاً دنبال منافع خودشان در کشورها هستند و آنها دنبال انتخاب‌های خودشان هستند. آنها باید این حق آزادی را داشته باشند؛ اما آنچه مهم است، این است که شرکت‌ها و به ویژه شرکت‌های متوسط که کمتر در مرز بازار هستند، می‌توانند چنین آزادی انتخاب را داشته باشند. 

*ابراز تردید مقام اروپایی درباره اثرگذاری قوانین مسدودسازی در برابر تحریم‌های آمریکا

با این حال در حالی اروپا دنبال حفظ برجام و اجرای قانون مسدودسازی است که یک مقام اتحادیه اروپا با ابراز تردید از موثر بودن قانون مسدودسازی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت بیشتر بانک‌های جهان از سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار استفاده می‌کنند.

بخش اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد: استفاده از قدرت این اتحادیه برای ممانعت از همراهی بانک‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاثیر «محدودی» خواهد داشت.

والدیس دومبروسکیس، معاون کمیسیون اروپا بیان کرد: مسئولان اجرایی اتحادیه اروپا تاثیرات اقتصادی و احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله اثر آن روی کمپانی‌ها و بخش اقتصادی اروپا را بررسی کرده است.

دومبروسکیس طی جلسه‌ای در پارلمان اروپا گفت: با توجه به ذات سیستم بانکداری بین‌المللی قانون مسدودسازی می‌تواند اثری محدود داشته باشد، زیرا بسیاری از بانک‌ها از سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند.

براساس این گزارش، قانون مسدودسازی در اتحادیه اروپا، کمپانی‌های این قاره را از همراهی و تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران منع کرده و رای هیچ دادگاهی برای اعمال مجازات‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد؛  این قانون اما تاکنون استفاده نشده و دولت‌های اروپایی به آن بیشتر به عنوان یک سلاح سیاسی در برابر آمریکا می‌نگرند تا قانونی برای تنظیم کردن معاملات با ایران، زیرا مفاد آن مبهم بوده و اجرای آن دشوار است.

البته با وجود اظهارات مکرر مقام‌های اروپایی مبنی بر اراده این اتحادیه برای ادامه اجرای برجام، شرکت‌هایی چون «توتال» فرانسه، «مائرسک» دانمارک و «زیمنس» آلمان که همگی قراردادهای تجاری با ایران امضا کرده‌اند، می‌گویند به دلیل بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا مجبور به ترک بازار ایران هستند.

شرکت فرانسوی توتال دیروز اعلام کرد که احتمالاً از قرارداد چندمیلیارد دلاری با ایران کنار خواهد کشید، مگر اینکه بتواند معافیت‌های تحریمی از آمریکا بگیرد.

 اسکو رئیس شرکت مائرسک هم که ظاهراً می‌خواهد مسیر توتال را در پیش بگیرد گفته است، با تحریم‌هایی که آمریکا می‌خواهد اعمال کند، کسی توان فعالیت در ایران را نخواهد داشت.

اسکو گفت: من از جزئیات زمان‌بندی اطلاع دقیقی ندارم اما مطمئن هستم که فعالیت خود را در ایران متوقف خواهیم کرد.

شرکت زیمنس آلمان هم در جدیدترین اظهارات مقامات گفته است که ما به قراردادهای فعلی خود پایبند هستیم، اما نمی‌توانیم قراردادهای جدید با ایران ببندیم.

رضا اردکانیان وزیر نیرو که به دعوت وزیر محیط زیست و وزیر اقتصاد آلمان به این کشور سفر کرده، گفته است که فعالیت 120 شرکت آلمانی در ایران ادامه می‌یابد و زیمنس نیز به تعهدات قراردادی با ایران پایبند خواهد بود.

آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا به این کشور اجازه می‌دهد شرکت‌های کشورهای ثالث را که در حال تجارت با یک کشور تحت تحریم هستند، تحریم کند. آمریکا با استفاده از همین اصل سال ۲۰۱۴ بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» را با رقم بی‌سابقه ۹ میلیارد دلار جریمه کرد.  

دولت‌های کشورهای اروپایی که از پیش بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرده بودند گفته‌اند در جستجوی راه‌هایی برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تجارت با ایران در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا هستند. 

یکی از گزینه‌های پیش روی دولت‌های اروپایی استفاده از قوانینی موسوم به «قوانین مقابله‌ای» یا «قوانین مسدودساز» است که پارلمان اروپا آن را سال ۱۹۹۶ برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا به تصویب رساند. 

در همان سال، بعد از تصویب «قانون تحریم‌های ایران و لیبی» در کنگره آمریکا که شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش انرژی ایران را در معرض تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار می‌داد اتحادیه اروپا با تهدید به استفاده از مفاد قانون مقابله‌ای و همچنین شکایت از آمریکا در «سازمان تجارت جهانی» موفق شد واشنگتن را به عقب‌نشینی وادار کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۷۳۹۲۰:۵۵:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
انجا که منافع شرکت های خودشان در میان است، میگن در تلاش برای رفع موانع هستیم...اما وقتی پای رفع تحریم بانکی و...به وسط می اید ، میگن تضمین دادن مشکل است!! تمام کنید این خسارت محض یکطرفه را...
ناشناس۳۴۹۸۵۲۲۳:۳۵:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
هدف اینها اینه که تا موعد اجرای تحریمهای آمریکا که 6 ماه دیگه اجرا میشه ایران رو در برجام نگه داره وتا اون موقع برجام رو در موارد موشکی و منطقه ای وبند غروب افتاب در بعد از 2025 بسط بده..در صورتی که ایران با این موارد مخالفت کنه اروپاهم کم کم میره کنار .همونطور که آمریکا به ظاهر در برجام بود وحتی بانک اروپایی حاضر نشد با ایران مبادله داشته باشه من بعد هم نخواند داشت..یا اینکه ایران از برجام خارج بشه که نتیجه اش اینه که ایران مقصر شناخته میشه
جاسوس سفید؟؟!۳۴۹۹۱۷۰۱:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۸
متاسفانه بعضی برای دوران بازنشستگی خود و آینده خانواده شان هم که شده نمیخواهند جنازه برجام را دفن کنند و میانه شان با غرب بهم بخورد . به کجا فریاد بریم؟
ناشناس۳۵۰۰۷۲۱۰:۰۹:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۸
نگران نباشید!!!!!!!!!!! همه چیزطبق برنامه ی فرزندان وبستگان۲تابعیتی این جماعت پیش میرود. ۲۰۳۰که درمملکت اسلامی درحال اجراست. قراراست طی۶ماه آتیFATFوپالرموهم دردولت ومجلس تثبیت واجراشود. ___________ یکی ازشروط پذیرش تابعیت دوم این است که منافع وطن دوم برزادگاه ارجح است.
ناشناس۳۴۹۹۳۸۰۱:۵۶:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۸
خب تضمین عملی کو؟ 90درصد تحریمها برای آمریکا بود چگونه بی اثرش میکنند؟ فریبکاری بسه
ناشناس۳۴۹۸۵۵۲۳:۳۹:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
این همون سیاست چماق وهویجه. خُب همینکاروباحضورامریکاهم انجام میدادن دیگه!! تفوتش فقط اینه که امریکابرای عدول ازتعهداتشون خارج شد. بعدازاینهمه پیش پرداخت وحشتناک،وقتی نوبت به مطالبات ایران رسید،شیطان خارج شدوبه اروپابرای ادامه ی داستان تحقیرآمیز ماموریت داد.
مشعود۳۴۹۹۳۳۰۱:۵۳:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۸
چند مدت هم با این وعده ها سرگرم شین...
ناشناس۳۴۹۷۶۹۲۱:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
یادمان باشد که اکنون آنها باید در ازای رفتن کدخدا تضمین بدهند. ما نباید تضمین بدهیم. چیزی برایمان برای ارائه نمانده است.
ناشناس۳۴۹۷۸۵۲۲:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خداشاهداست اینهامجریان سیاستهای شیطانی آمریکاوصهیونیسمند.
ناشناس۳۴۹۷۹۰۲۲:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خوب خوب فردا دلار ارزون میشه
ناشناس۳۵۰۰۸۰۱۰:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۸
مقامات ایران دنباله هر بهانه ای می گردنند تا دلار را گران کنند نه ارزان
بورامینی۳۴۹۸۰۰۲۲:۲۴:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۷
رویکردومواضع اتحادیه اروبا در زمینه اطمینان بخشی توامان به جمهوری اسلامی وامریکادر قبال بایبندی ایران واروبابه برجام بنابر اخرین اخبار بنظر میرسد از این قرار خواهد بود به روز رسانی قوانین(بیچیده ودارای اثر محدود) مسدود ساز که به بانکهای اروبایی اجازه میدهد سرمایه گذاری تنها شرکتهای کوچک ومتوسط اروبایی را که ظاهرا از سوی دولتهای اروبا یی حمایت مالی میشوندتسهیل کند وشرکتهای فعال کنونی در ایران راملزم می سازد که تحریمهای یکجانبه امریکا را نادیده بگیرند(نظیرتوتال را شامل نمی شود)- مقابله با برنامه موشکی وفعالیت منطقه ای ایران-تاکید براهمیت برجام برای امنیت مشترک اروبا(که انگیزه ایران هراسی داشته ونابخشودنی ومردود است) درمجموع بنظر میرسد اروبا در قبال بایبندی ایران به برجام وهمراهی حداکثری با امریکا در حال حاضربا مطرح کردن برنامه موشکی ومسایل منطقه ای اروبا قصد دارد در موضوع تعرفه تجاری هزینه کمتری ببردازد و معافیت کامل را ازامریکا دریافت کند وهمزمان از شرکتهای کوچک ومتوسط اروبایی فعال درایران نیز حمایت مالی کند که قابل قبول بنظر نمیرسد هرچه بیشتر نیاز به مطالبه گری از امریکا واروبا احساس میشود
مصلح۳۴۹۸۲۵۲۲:۵۸:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
به اروپا اعلام کنیم هر قسمت از تحریم ها که اجرا شود ما هم متناسب با آن محدودیت خود را کم میکنیم
بورامینی۳۴۹۸۶۵۲۳:۵۲:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
دکترظریف بعد از جلسه با سه کشور اروبایی در مصاحبه ای گفتند اروبا از منظر منافع ملی خودش به برجام بایبند و با امریکا رفتارکند و دیگرانی هم این گفته نغز را بدرستی تکرار کردند اما ایا اروبا با مواضع اخیرشان چنین کرده اند ویا اروبااین گونه اظهار نظر را به نفع خودوامریکا مصادره میکنند مفهوم گفته دکتر ظریف مبنی براین بود که اگر اروبا خواهان بایبندی به برجام و همراهی با ایران است در برابر خارج شدن امریکا از برجام حداقل برای حفظ منافع خود هم که شده عکس العمل مناسب تری نسبت به امریکا نشان دهد که با موضع گیری بعد از جلسه اخیراتحادیه اروبا بنظر می رسد اینگونه نبوده است که لزوم مطالبه گری بیشترایران را ایجاب میکند
ناشناس۳۵۰۰۰۲۰۷:۰۸:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۸
بعید نیست آمریکا و اروپا دارن با هم یک نقشه رو اجرا میکنن. آمریکا دایم سعی میکنه منافع ایران از برجام رو کمتر کنه و اروپا با برگرداندن بخش کمی از اون منافع سعی میکنه ایران رو توی برجام نگه داره.
ناشناس۳۴۹۹۶۰۰۳:۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۸
شرکت های اروپایی همه خصوصی هستند و دولت ها نمی توانند مجبورشان کنند که حتما با ایران همکاری کنند.
ناشناس۳۴۹۹۹۸۰۶:۵۵:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۸
شاید خوب باشه ایران بگه به همون مقدار که منافع کمتری از برجام نصیبش شده به همون مقدار هم اجرای تعهداتش در برجام رو کم میکنه مثلا تعداد سانتریفیوژها رو بیشتر میکنه.
بورامینی۳۵۰۰۳۵۰۸:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۸
بنده خیلی ساده وروان عرض کنم با این طرز گفتمان اروبایی ها که برجام رابرای امنیت اروبا با اهمیت میدانند(که انگیزه ایران هراسی وتهدید امیز اروبا را میرساند) در صورتیکه ایران با برجام حسن نیت و نوعدوستی خود رانشان داده وبا این خساستی که اروبایی ها نشان میدهند بایدمطالبه گری تداوم داشته باشد و به مرگ بگیریم تا به تب راضی شوند
ناشناس۳۵۰۱۳۳۱۱:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۸
بدوم اجازه آمریکا آب هم نمی خورن حالا می خوان تحریماشو دور بزنن؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین