بازگشت ظریف از تور برجامی بدون اخذ تضمین های لازم/ اعلام آمادگی اروپا برای مسدود کردن تحریم های آمریکا

گروه جهان الف،   3970227029 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیشب پس از رایزنی‌های برجامی با همتایان خود در چین، روسیه و بلژیک به تهران بازگشت.

بازگشت ظریف از تور برجامی بدون اخذ تضمین های لازم/ اعلام آمادگی اروپا برای مسدود کردن تحریم های آمریکا

به گزارش الف، خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام موجب شده که دیگر اعضای توافق برای حفظ آن وارد مذاکره و رایزنی برای رسیدن به چارچوبی مشترک بشوند. اما اوضاع و شرایط به این سادگی نیست.

اکنون اتحادیه اروپا با چالشی به نام ارائه تضمین های لازم به ایران برای ماندن در برجام روبه رو است. پیش از سفر ظریف به بروکسل جمهوری اسلامی ایران ضرب الاجل 60 روزه ای را برای اروپا تعیین کرد و خواهان تضمین های لازم از طرف این اتحادیه جهت تامین منافع ایران و جبران خسارت خروج آمریکا از برجام شد.

از سوی دیگر شرکت و بانک های اروپایی نیز بدنبال محافظت از سوی اتحادیه اروپا و یا معافیت از تحریم های ثانویه آمریکا می باشند. از آنجا که این شرکت ها بیشترین تبادلات مالی و تجاری خود را با آمریکایی ها دارند در ادامه ارتباط با ایران بسیار محتاط شده اند و بر اساس برنامه زمان بندی چند ماهه ناچار هستند در صورتی که از حمایت هایی خاصی برخوردار نشوند به تدریج از حجم مبادلات خود با ایران بکاهند و گر نه گرفتار تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا خواهند شد.

این در حالی است که قرار است هفته آینده نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+4 و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شود.

ظریف درباره تضمینی که اروپایی‌ها قرار است به ایران بدهند قبل از ترک بلژیک گفت: اینها گفتند ما اطمینان حاصل می‌کنیم ایران منافع برجامی را به دست بیاورد و پذیرفتند که اجرای برجام ارتباطی با هیچ موضوع دیگر ندارد و باید برجام اجرا شود. اما اینکه آیا می‌توانند در پایان این چند هفته تضمین‌های مورد نظر را بدهند، آنچه که قابل حصول از این مذاکرات است را اخذ کرده و به تهران ارائه خواهیم داد و تصمیم گیری در سطح عالی کشور انجام خواهد شد.

البته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست با وزرای خارجه ایران، آلمان، انگلیس و فرانسه در بروکسل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا به ایران برای اجرای تعهدات برجامی گفت: تضمین نمی‌دهیم، اما برای حفظ تجارت اروپا با ایران جدی هستیم. 

صحبت های جدید مرکل، تلاش برای حفظ برجام و زمینه سازی برای توافقات جدید

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیروز در یک کنگره اتحادیه‌های صنفی در آلمان درباره عواقب خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران سخن گفت.

صدراعظم آلمان این اقدام ترامپ را خطا و نقطه عطفی در مناسبات با آمریکا دانسته و گفت: اروپاییان هم کور نیستند و هم ضعف توافق هسته‌ای و هم تهدیدات ایران در عملیات‌های این کشور در سوریه را برای اسرائیل می‌بینند. مرکل همچنین گفت: اما با این حال ما معتقدیم که با این توافق فرصت های بهتری داریم تا با ایران درباره توافقات دیگری صحبت کنیم تا اینکه هیچ توافقی وجود نداشته باشد. بنابراین اروپاییان می خواهند به این توافق پایبند باشند.

توافق مد نظر اروپایی ها بر اساس اخبار رسانه ها شامل این است که ایران بعد از سال ۲۰۲۵ (بند غروب برجام) نیز به توان هسته‌ای دست پیدا نکند؛ اما نکته دوم به موضوع توان موشکی ایران و نکته سوم به مسائل منطقه‌ای می‌پردازد. شواهد نشان می‌دهد اروپا هنوز دنبال اجرای این طرح پیشنهادی است؛ اگرچه در تماس تلفنی مکرون با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری این طرح را رد کرده است.

روزهای سخت ظریف، بازی خطرناک اروپایی ها با برجام و ناهماهنگی مقامات کاخ سفید

 افزایش تردید شرکت های خارجی

 در این بین به مرور شرکت های خروجی اقدام به موضع گیری درباره آینده ارتباط با ایران با وجود احتمال بازگشت ها تحریم ها می کنند. در این راستا شرکت نفتی «توتال» فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که نتواند از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، از پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی کناره‌گیری می‌کند.

در بیانیه توتال با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و احیای تحریم‌های ثانویه پس از یک مهلت چند ماهه، آمده است: «در نتیجه و همانطور که پیش از این توضیح داده بودیم، توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیت‌های مربوطه را پیش از 4 نوامبر 2018 متوقف کند، مگر آنکه مقام‌های ایالات متحده با حمایت مقام‌های فرانسوی و اروپایی یک معافیت تحریمی ویژه این پروژه، به توتال اعطا کنند. این معافیت تحریمی پروژه‌ای باید از شرکت در برابر هر تحریم ثانویه مربوط به قانون ایالات متحده، محافظت کند.»

قرارداد این پروژه تابستان گذشته به صورت یک کنسرسیوم نفتی میان شرکت توتال، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) به امضا رسید و براساس آن قرار بود روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب یا ۴۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای مصارف خانگی استخراج شود.

خبرگزاری رویترز نیز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه از قول سه منبع مطلع گزارش داد که سعید خوشرو، مدیر روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، نیز همراه ظریف راهی چین شده بود تا از پالایشگاه‌های این کشور برای ادامه واردات نفت ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا تضمین بگیرد. این گزارش می‌افزاید که هم دولت چین و هم پالایشگاه‌های این کشور اظهار «امیدواری» کرده‌اند که واردات نفت از ایران را ادامه دهند، اما از دادن تضمین خودداری کرده‌اند. چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است که در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی روزانه ۶۵۵ هزار بشکه، یعنی بیش از یک‌چهارم کل نفت صادراتی ایران را خریده‌است.

از سوی دیگر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری بلافاصله پس از سخنرانی دونالد ترامپ درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کرد که مجوزهای بوئینگ و ایرباس لغو خواهد شد. با این وضعیت ایرباس سه ماه فرصت دارد تا موافقت آمریکا را برای فروش هواپیما به ایران جلب کند. ده درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس توسط شرکت های آمریکایی تولید می شوند و فروش این هواپیما ها به ایران به ارایه پروانه صادرات از سوی آمریکا نیاز دارد.

جوکایزر، مدیر عامل اجرایی شرکت زیمنس آلمان نیز چند روز قبل اعلام کرد که این شرکت دیگر هیچ فعالیت اقتصادی جدیدی را در ایران آغاز نخواهد کرد. وی علت این تصمیم خود را خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم ها اعلام کرد. مدیر عامل اجرایی زیمنس گفت: حالا که ترامپ می خواهد تحریم ها را برگرداند این شرکت هم باید از آن پیروی کند.

 کلودیو دسکالزی مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، انی تمام طلب های معوق خود از ایران بابت سرمایه گذاری های سال های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.

این در حالی است که دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسیونر امور داخلی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از بررسی قانونی خبر داد که شرکت‌های اروپایی را از پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران منع می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، وی در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: کمیسیون اروپا راه‌حل‌هایی عملی و ملموس را برای اطمینان از پایبندی اتحادیه به تعهدات برجامی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی مورد بررسی قرار داده است. آوراموپولوس ادامه داد: ما احتمال بکارگیری «قانون انسداد» را بررسی کرده ایم و آماده‌ایم که در صورت لزوم، آن را عملیاتی کنیم.

اشاره وی به طرحی مربوط به سال 1996 است که برای مقابله اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، ایران و لیبی تدوین شده و واشنگتن را ناچار به عقب نشینی کرده بود. اجرای این طرح، شرکت ها را از پیروی از تحریم های خارجی منع می کند و اتحادیه اروپا به موجب آن، هرگونه جریمه احتمالی آمریکا علیه کسب و کارهای اروپایی را به رسمیت نخواهد شناخت. این تنها یکی از گزینه های مطرح برای حفظ احتمالی برجام پس از خروج واشنگتن از این توافق است.

با این وضعیت فعلا باید گفت بدلیل ترس و واهمه شرکت های خارجی ورود و یا ادامه سرمایه گذاری آنها در ایران سخت شده است و باید دید اتحادیه اروپا تا چه حد توانایی ارائه تضمین های لازم به ایران در چارچوب تعهدات برجامی را دارد. بدون شک تا چند هفته دیگر  که تصویر بهتری از شرایط نمایان می شود باید منتظر ماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۸۵۷۰۹:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
اومده گزارش بده ودوباره برگرده!!!!! غافل ازاینکه هربارمذاکره ننگ وعاربیشتری رابدنبال داره.
ناشناس۳۴۹۲۱۹۱۲:۲۴:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
ماکرون: حضور شرکت های خارجی رو در ایران تضمین می کنیم !! انجا که به نفع خودشان است ، تضمین می کنند!! اما موقع تضمین رفع موانع بانکی و خرید نفت و..تضمین نمی دهند!
علی۳۴۹۸۷۵۰۰:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۸
من و‌ خانواده ام راضی نیستیم حق ماموریت بگیرند
کارشناس غیرخیابانی و لبونفروش و...۳۴۹۸۸۶۰۰:۱۹:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۸
عقل و علم و دین همگی حکم میکنند این خفت بی ثمر زودتر تمام شود چون امکان تغییر خصلت هزاران ساله اروپاییان وجود ندارد بدرود
ناشناس۳۴۹۲۴۷۱۲:۴۲:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
اگر به تضمین ندادن ایران راضی شوند هم خوب است!! از این موجودات غربی جز نیرنگ ندیده ایم.
3۳۴۹۵۶۴۱۶:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
آدم که صبح از خواب بیدار میشه نمی دونه ساعت 10 دلار چنده یا 11 چنده ؟ بفرمایید این هم نتیجه اش.آمریکایی ها به دوستان خود هم رحم نمی کنند
ناشناس۳۴۹۷۵۹۲۱:۳۹:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
حالا اینقد وقت کشورو تلف میکنن تا سه سال دیگه هم همینجوری بگذره
ناشناس۳۴۸۸۶۰۰۹:۰۴:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خدا را شکر مثل اینکه کدخدا را شناختید
ناشناس۳۴۹۰۷۰۱۱:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
بعضی ها می گفتند حرف کدخدا سند است، خدا راشکر الان فهمیدند که کدخدا یک روده راست ندارد و نباید هیچ وقت و در هیچ موردی حرفش را قبول کرد.
ناشناس۳۴۹۴۳۱۱۴:۳۷:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۷
کسی نگفت حرف کدخدا سند است. تحریف سخنان دیگران کار درستی نیست. ولی اول و آخرش باید با کدخدا صحبت کرد
ناشناس۳۴۹۷۲۴۲۰:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
شما صحبت های لازمو انجام دادید لطفاً بنشینید کنار. #امضای کری تضمین است#
1۳۴۹۵۵۶۱۶:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۷
#دل بستن به افق های واقعی
ناشناس۳۴۹۳۱۴۱۳:۲۱:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
بهترین فایده ی برجام همین بود یعنی برجام موجب بزرگترین پیروزی ایران بر امریکا شد امید که فراموش نشود این پیروزی بین‌المللی برجام
ناشناس۳۴۹۶۳۳۱۸:۳۰:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
چه پیروزی؟!!!
ناشناس۳۴۹۶۸۶۱۹:۱۸:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
توهّمیسم
بی سواد۳۴۹۷۴۴۲۱:۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
حکایت شما حکایت تیم ملی بود زمانی از بحرین شکست می خورد به جام جهانی نمی رفت فدراسیون خوشحال بود که در رنکینگ فیفا چند پله صعود کرده
ناشناس۳۴۸۸۹۶۰۹:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
اگه از اربابشون چیزی عایدتون شد از نوچه هاش هم میشه
ناشناس۳۴۸۹۹۵۱۰:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
غصه می خورم .کارشناس های ایرانی اینجا با ادبیات خیابانی نظر می ذارن
ناشناس۳۴۹۱۷۵۱۲:۰۴:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۷
مطمئن باش این کارشناس ها خیلی بهتر از ژنرال ها و سرداران دیپلماسی می فهمن
عدنان۳۴۸۹۵۴۱۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۷
اون چیزی که اروپاییها ازش حمایت میکنن تعهدات بی چون و چرای ایرانه که داره مثل قبل انجام میشه نه تعهدات مربوط به لغو‌ تحریمها که اروپاییها نه انجام میدن و نه به روی خودشون میارن... با این تفاسیر واقعا موندن توی برجام چه دلیل منطقی داره؟ واقعا همون خسارت محض نیست؟
بورامینی۳۴۸۹۶۷۱۰:۲۱:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
واقعیات وفعل وانفعالات ملموسی بیش و بعد از اعلام خارج شدن امریکا از برجام رخ داده که برای نقش افرینی مثبت بازیگران داخلی وخارجی حایز اهمیت بنظر می رسد درک این واقعیت که اروبا برای دفاع از منافع ملی خود برمبنای ادعای بایبندی به برجام بطور مستقل در برابر امریکا ایستادگی کند--اروبا راهبرد مشترک منافع ملی وامنیتی حد اکثری را با امریکادنبال میکند- باتوجه به همسایگی با غرب اسیا اروبا اهمیت نقش مثبت امنیتی جبهه مقاومت در ایستادگی در برابر امریکا وداعش را ببذیرد-اجماع نظرجهانی حول برجام علیه ترامب شگل بگیرد- اختلاف راهبردی بین اروبا وجناح تندرو امریکا(ترامبیسم) در موضوع بایتختی قدس-در مواضع تغییرات اب وهوایی-تاکتیک برخورد با کره شمالی-اختلاف نظردر خصوص مسایل فرهنگی یونسکوایجاد شود-موضع مثبت اعلام بایبندی ایران به برجام تا تامین منافع ملی- متعاقب خارج شدن امریکا تبدیل برجام به اهرمی که ایران رامصون از تجاوز وازخدشه وارد کردن دیگران به منافع ملی باز میدارد- اثبات اینکه ایران هراسی توهمی بیش نبوده- تداوم ایران هراسی بعد از برجام از سوی غرب نابخشودنی تلقی شود- موضع مطالبه گرانه ایران از اروبا وامریکا در خلال اطمینان از اقدام عملی بطور نامحدود تداوم داشته باشد-اختلاف دیدگاه سیاسی دیرینه ترکیه واروباعلیرغم اشتراک دیدگاه- باور برخی تحلیگران مسایل گذشته خاورمیانه عدم تمایل طرفین جنگ سرد شوروی وامریکا به رویارویی اعراب واسراییل برخلاف سایر نقاط جهان-لزوم مدیریت ارزی ولزوم نظام تامین اجتماعی جامع در اثر نوسانات قیمتی وتغییرات نسبی قیمتها بر بایه اطلاعات جامع شناسایی اقشار مورد هدف بر بایه اطلاعات دقیق بایه مالیاتی از مجموع درامد های مالیاتی با تشکر
ناشناس۳۴۸۹۷۰۱۰:۲۲:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
آبی از کدخدا گرم نشد مطمیناً از رعیتش هم گرم نمیشه.
آریابان۳۴۹۲۰۲۱۲:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خواهش میشود که بدون بکار گیری واژگانی که بی گمان از چارچوب ادب حاکم بر یک رسانه ادب-مند همچون "الف" بدور است، این سه نکته را هم ببینید : 1 - بداقبالی سربازان برجامی ایران این بود که "کدخدا" و یا سکاندار جدید نظام حکومتی در ایالات متحده آنچنان دیوانه-گونه به بیراهه زد که در همه ی زمینه ها از قوانین داخلی امریکا و مثلا مقابله با سامانه بیمه درمانی دوران اوباما و یا هم-پیمانی منطقه ای در "نفتا" با کانادا و مکزیک گرفته تا نقض موافقتنامه های بین المللی آب و هوا در پاریس و یا حتی یونسکو و ...آنچنان همه چیز را دگرگون و ویران کرد که علاوه بر دولتمردان پیشین همچون اوباما و کری ، حتی شمار بسیاری از خود شهروندان و رای-دهندگان و نیز نامداران (سلبریتی) های امریکائی نیز به نکوهش و انتقاد شدید از موضع-گیری های غیر منطقی ترامپ پرداخته اند ، بگونه ای که حتی هم-پیمانان اروپائی وی نیز با این خیل عظیم منتقدین جهانی همداستان شده اند ؛ 2 - آیا در چنان شرایطی وخامت آمیزی که فراروی کشور ایران ترسیم شده بود (و نیازی به برشماری تکراری تک تک آنها در گستره داخلی و بین المللی نیست) راه چاره ای بهتر از برجام وجود داشت ؟!؟!؟!؟!؟!؟ آزاده و فرهیخته آن کسی است که با رسیدن فردا ، بهترین تصمیم دیروز را بگونه ای بیخردانه محکوم ننماید !!!! ؛
ناشناس۳۴۸۹۸۶۱۰:۲۸:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۷
مدعیان غر زن همیشه بدون راهکار و همیشه طلبکار را بفرستید تا همه دنیا را علیه ما بسیج کنند .
ناشناس۳۴۹۲۷۸۱۲:۵۹:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
راهکار ارایه نمیدن؟؟؟
ناشناس۳۴۹۵۸۵۱۷:۳۸:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
همین شماها بودید که با توهم "بلد بودن زبان مذاکره با دنیا" منافع کشور را دادید و خروس قندی گرفتید. حالا این در اون در می زنید که کسی پیدا بشه تضمین بده، تضمین، اون تاسیساتی بود که از هول راضی کردن طرف مقابل در اسرع وقت با بتن سرد پرش کردید. تا روزگار برقراره مردم نباید این خاطره تلخ اما اموزنده رو فراموش کنند. ما به این تجربه تاریخی احتیاج داشتیم، برامون کمی گرون در امد ولی می ارزید.
ناشناس۳۴۸۹۸۹۱۰:۳۱:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خب رهبر صراحتا فرمودن باید تضمین بدن اونم سفت و محکم حالا که تضمین نمیدن چه کار خواهید کرد؟
ناشناس۳۴۹۱۸۲۱۲:۰۸:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
ما هم اگر هوشیار باشیم بازی موازی خودمون را چراغ خاموش انجام میدیم یا نباید وارد معرکه حفظ قدرت و استقلال میشدیم و انقلاب نمیکردیم و خودمون را با قدرتهای دنیا طرف نمیکردیم یا وقتی وارد معرکه شدیم باید با قدرت و شجاعت و از همه مهمتر هوشیاری در این بازی بسیار سخت قدم به قدم حرکت کنیم مبارزه مستمر دیپلماتیک و سختی درپیشه که قدمتش بقدر عمر انقلابه هرچند که شاید به همه نتایج دلخواه نرسیم و جاهایی هزینه هم بدیم یا خسارت ببینیم ولی باید کاری کنیم که طرف هم بجای منفعت صد درصدی بقدر ما هزینه بده و بقدر ما منتفع بشه و بقدر ما خسارت تقبل کنه تحلیلها و موضع گیریها و اقدامات چاله میدانی راه بجایی نمیبره 8 سال از این رفتارهای بیخاصیت دولت موعود پاکدست زیان دیدیم دیگه بسه!
ناشناس۳۴۹۲۹۳۱۳:۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
تضمین سفت و محکم یعنی چی؟ یعنی از خود برجام که در شورای امنیت و سازمان ملل تصویب شد محکم تر؟ یعنی ضمانت نامه بانک ملی دقیقا یعنی چی ؟
سمیع۳۴۹۶۱۲۱۸:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
یعنی دست کم اروپا تحریمهاش لغو و روابط بانکی را برقرار کنه تا پولهایمان بیاد ایران واز این دست ضمنا ما امریکا وامریکا دوست را ترد میکنیم.
سمیع۳۴۹۶۱۵۱۸:۱۵:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
اروپائیا که میتونن روابط بانکی واقتصادی وتحریمهای اروپا را یک شبه درست کنن اگر صادق باشند.
ناشناس۳۴۹۶۶۲۱۸:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
یعنی اینکه وقتی فروش نفت ایران و مبادلات بانکی در اولین ماه اجرایی شدن تحریم های آمریکا روند عادی داشت بازرسان آژانس می مونند در غیر این صورت خداحافظ برگردن به کشورهاشون. بعدش میریم سراغ ماه دوم و به همین ترتیب
دلقک۳۴۹۰۱۸۱۰:۴۲:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
قیافه درهم و لبهای بدون خنده این رو میبینم، کلی لذت میبرم.
ناشناس۳۴۹۹۸۷۰۵:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۸
شما هنوز در ادبیات صحبتتون در خطاب به وزیر کشورتون که قابل احترامه مشکل دارید...بقیه مسائل و درک پایینتون از تحلیل مسائل که جای خود...
ناشناس۳۴۹۰۲۳۱۰:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
چیزی که منتقدان نمی خواهند قبول کنند این است که ایران فرصت پیدا کرده است بدون محکوم شدن از برجام خارج شود ، این بازهم دستاورد برجام است ، که اگر برجام سودمندنبود ، ترامپ از آن خارج نمی شد ، یک بار هم که شده فارغ از دسته بندی ها ، ملی فکر کنید ، برای مردم آسیب پذیر ، هیچ کدام از گروههای سیاسی ارزش ندارند
روح الله۳۴۹۱۳۳۱۱:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
این فقط تصور ذهنی شماست میشه بگی بر اساس کدوم قانون و تضمین مکتوب ایران در صورت خروج از برجام محکوم نمیشه؟ به همون دلیلی که تا قبل از برجام تحریم بودیم، بعد از خروج ما هم میتونن تحریممون کنن. برخی واقعا خودشون رو به خواب زدن. باور کن نظم نوین جهانی غربی ها هزاران بار از قانون جنگل بدتر است. مردم چقدر باید هزینه بدهند که امثال شما اینو بفهمید؟ یعنی خوشم میاد که همواره هم طلبکار هستید!!!!! عجب دستاوردهای پنهانی داشت این برجامتون
ناشناس۳۴۹۴۹۹۱۵:۳۷:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
دوست عزیز، کل داشته های یک ملت رو تو یک مذاکره دادن رفته بدون اینکه حتی یک تضمین بگیرن. کدوم دستاورد؟ دلار ۶۰۰۰ تومانی بعد از برجام رو میگی؟
ناشناس۳۴۹۹۰۴۰۰:۵۷:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۸
کدام داشته ها؟ از وقتی این داشته ها رو از شما گرفتن دقیقا چه اتفاقی در زندگی شما افتاده؟ موقعی که این داشته ها رو داشتید چه تاثیری در زندگی شما داشت که آنرا داشته های یک ملت مینامید؟ قبل از برجام شما چه با این داشته های میکردید؟
منتقد۳۴۹۵۲۲۱۵:۵۶:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
سلام دوست عزیز. فکر نکن چون آمریکا از برجام خارج شده پس برجام به نفع ایران بوده. دشمنت را بشناس عزیزم. دشمن از ایجاد فرصت آبنبات چوبی هم دریغ می‌کند. برجام در مقابل آنهمه تعهدات ما یک گشایش اندکی در فروش نفت داشت والسلام و این هم آمریکا نمی‌تواند برای امثال ما ببیند و به دنبال تحریم بیشتر است. خروج آمریکا به این خاطر بود که الان دوباره فکر می‌کنه مثل سال92 میتونه فشارها را بیشتر کنه و بعد با همکاری کشورهای اروپایی که از قبل نقشه آن کشیده شده، دوباره ایران را پای میز مذاکره موشکی و ... بکشاند
ناشناس۳۴۹۶۸۹۱۹:۲۶:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خروج امریکا به خاطر سود ما نبود امریکا تمام منافعش از برجام را گرفت و حالا که دیگر منفعتی برای او نداره و باید به تعهداتش عمل کنه از برجام خارج شده خیلی راحت و بدون اینکه مشکل حقوقی برایش ایجاد بشه این خیلی افتضاحه
ناشناس۳۴۹۹۶۱۰۳:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۸
نخیر موضوع دردناک تره از این هست، آمریکا از برجام خارج شد چون تا حد زیادی احساس کرد بدون بسیتن همان بند های نیمه بند برجام به دست و پای خودش برجامیون در برجام خواهند ماند.
ناشناس۳۴۹۰۵۹۱۰:۵۹:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
این دوستانی که الان دولت رو می کوبند لطفا راهکارهم ارایه بدن.تو همین 90روزی که ترامپ اعلام کرده بود برجام رو تایید نمیکنه دلار از 4000تومن رسیده به 6000تومن .وضعیت معیشت مردم وبازار رو ببینین .اگر هدف شهادت وجنگ با امریکا واسراییل هست علنی به مردم هم بگین به شرطی که شماها هم مثل مردم زیر فشار باشین .سوال اینجا از این دوستان این هست که چرا باید من جوون تحصیل کرده با دو میلیون حقوق قراردادی نگران تعطیلی کارخونه ای باشم که به واسطه رکود وتحریم وافزایش قیمت ارز داره تعطیل میشه اما شماها استخدا م رسمی باشین وحقوق ومزایاتون هم همیشه سر جاش.هیچ مدیری تو این کشور با این حقوقهای بالا مزه فقر رو اصلا احساس نمیکنه پس شعار الکی ندیم.
ناشناس۳۴۹۱۲۵۱۱:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
عزیز اگر تصور کنید که بالا رفتن قیمت دلار در سه ماه از 4000 به 6000 نتیجه کار ترامپ است مانند این می ماند که تصور کنید خالی شدن دریاچه ارومیه نتیجه شش ماه کم بارانی است! گران شدن دلار نتیجه 5 سال سیاست اشتباه اقتصادی همین تیم اقتصادی و دولت مستقر است که ترامپ فقط ان را هویدا کرده همانطور که گران شدن دلار در سالهای 91 و 92 نتیجه 5 سال سیاست های اشتباه تیم اقتصاد دولت هزاره سوم از 84 تا 90 بود و تحریمها فقط ان را هویدا کرد نه ایجاد. حل مسئله هم این است که باور کنیم این دولت در مدیریت اقتصادی و سیاسی اگر از دولت پیش بدتر عمل نکرده بهتر عمل نکرد و اینقدر تعصب کور به جریان سیاسی نداشته باشیم و همه چیز را با استانداردها و شاخص ها ارزیابی کنیم نه با نزدیکی به جریانی یا از ترس بالا امدن جریان دیگری
روح الله۳۴۹۱۵۴۱۱:۵۱:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
تحصیل کرده ای که متوجه نشود دلیل گرانی دلار و تعطیلی کارخانجات چیست باید بجای غر زدن به زمین و زمان ابتدا در میزان دانش و تحصیلات خود شک و تردید داشته باشد. اینکه همه ی منتقدین را مدیران دولتی با حقوق نجومی می دانی هم بسیار جالب است. واقعا از ماست که بر ماست. دوست عزیز باور کن اغلب مشکلات کشور ما هیچ ارتباطی به خارج از کشور ندارد و ناشی از بی عرضگی ها و فساد های مدیران منتخب مردم است. تا وقتی مردم ما آگاهانه رای ندهند و مسئولیت اشتباه در انتخاب خود را نپذیرند، وضعمان همین است. رای دادن بخاطر کنسرت و ربنای شجریان و ... نتیجه ای بهتر از این ندارد.
ناشناس۳۴۹۲۹۲۱۳:۰۹:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
این مخالفین هیچ هدفی جز ماجراجویی ندارند. مسایل مردم ایران هم. برایشان اصلا مهم نیست.
ناشناس۳۴۹۳۱۱۱۳:۲۱:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خوب معلومه برادر جان علت همان است که گفتی ، چون مرگ خوب است برای همسایه.
ناشناس۳۴۹۵۰۲۱۵:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
دلارکه قبل برجام و موقع صادرات نفتی پایین، ۳۵۰۰ بود. دلار به خاطر فربه شدن دولت و کمبود بودجه میره بالا. تا وقتی این آقایون به ملت اعتماد نمی کنند و فساد هست وضع همینه. به خارجی ربط نداره. اینا حتی واسه غذا دادن تو قطار هم با خارجیا قرارداد میبندن مگه خودمون مردیم؟
ناشناس۳۴۹۶۱۳۱۸:۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
هموطن عزیزم، اتفاقا اصلا بحث ماجراجویی و استقبال از جنگ نیست، یک حساب دو دوتا چهارتای خیلی ساده هست، مگر شما نمیگی که باید از جنگ دوری کرد، خوب یک لحظه فکر کن: ما صنعت هسته ای مون رو تعطیل کردم، صنعت هسته ای ما قطعا صلح آمیز بوده اما به هرحال همواره به عنوان یک عامل بازدارنده باعث حساب بردن دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای ما بوده، الان با سیمان پرش کردیم، پس این نگرانی اونها برطرف شده، عامل بازدارنده ی بعدی ما توانمندی دفاعی و موشکیه ماست که مارو در زمره شش کشور قدرتمند موشکی دنیا قرار میده، حالا اینها گیر دادن به این توانمندی، فرض کن ما اینقدر ساده لوح بودیم که از این سوراخ دوباره گزیده شدیم و از توانمندی دفاعی و موشکی خودمون هم بگذریم و این دندان ماهم کشیده بشه، بعدش در این منطقه ای که بعضی کشورهاش 100 میلیارد 100میلیارد دلار پیشرفته ترین سلاحهای روز دنیا رو می خرند ما در برابر تهدیدات اونها باچی از خودمون دفاع کنیم؟ با کلاشینکف و آرپی جی؟! آیا بعدش به یک هدف راحت تر و ضعیف تر تبدیل نمی شیم؟ آیا در اون حالت خطر جنگ به ما نزدیکتر نیست؟ و دشمن به نابودی ما امیدوارتر؟ آیا تشخیص اینکه هدف اصلی دشمن چیه اینقدر سخته؟ آیا فهم اینکه دشمن برنامه هاش رو قدم به قدم جلو میبره و الان داره مارو به سمت برداشتن قدم بعدی سوق میده کار دشواریه؟ آیا قبلا کشورهایی مثل لیبی و عراق همین قدمهارو در کاهش توان دفاعی شون برنداشته بودند؟ و نتیجه اش چه شد؟
ناشناس۳۴۹۰۶۶۱۱:۰۱:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
چرا کشور انقدر ضعیف باشد که انها برای ما تصمیم بگیرند وایران نیاز بر جام واروپا وامریکا باشد؟؟؟؟؟؟ اشکال از خودمان است
ناشناس۳۴۹۰۸۸۱۱:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
بهم بزنید این قراردادیکطرفه را.باورکنید جلوضررراهرچه زودتر بگیریم منفعت است
ناشناس۳۴۹۲۰۴۱۲:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
بعدش چه کنیم؟ دور کشور دیوار بکشیم و خلاص؟ مگر ما قصد حضور در دنیا و حق طلبی و استقلال نداریم؟ شاید راهکار شما اینه که در نقاط دنیا هم باید ارتباطمون و حضورمون متوقف بشه ما هرجا حاضر بشیم اونها هم هستند پس برای مواجهه با اونها هم باید تلاش کنیم و آماده باشیم از تمام اهرمهای خودمون استفاده کنیم
هوشیار۳۴۹۱۵۰۱۱:۴۷:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
از لبخندهای وزیر خارجه مشخصه موفقیت آمیز بوده
ناشناس۳۴۹۵۰۱۱۵:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
موقع امضای برجام هم لبخند به روی لب اقایان بود ولی الان چدا لبخند می زنند جای تعجب و شرمساری دارد
ناشناس۳۴۹۱۵۲۱۱:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
راه کار بدید که اگر برجام نبود و تحریم های سازمان ملل و عدم فروش نفت بود الان کجا بودید؟ یک کشور تنها؛ یک وزیر خارجه تنها در یک صفحه شطرنج با بازیگران متهور را تصور کنید که فقط مانند مهره سرباز می تواند حرکت کند. واقعا منصف باشیم.
ناشناس۳۴۹۶۸۱۱۹:۱۳:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
در جریان مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده آمریکایی در کنار دیپلماتهای خود از مشورت یک تیم 50 نفره اقتصاددان هم بهره میبرد، اما تیم مذاکره کننده ما فقط یک نفر مشاور اقتصادی داشت که آن یک نفر هم جاسوس از آب در آمد! برجام مملو از حفره و اشکال بود اما هرچه دلسوزان کشور فریاد زدند و اعتراض کردند به گوش کسی نرفت که نرفت.
علیرضا۳۴۹۲۷۳۱۲:۵۲:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
از برجام خارج بشیم هروپاییها هم خارج بشن طبعا" ما که چندین و چند هزار بار اعلاک کرده ایم سلاح اتمی نمیخواهیم و نخواهیم خواست پس سایتهای انرژی اتمی رو دوباره فعال کنیم و مرتب غنی سازی کنیم که چیکار کنیم چون بهرحال وقتی برجام بهم خورد ما مشکلاتی که داریم فروش نفت و قطع رابطه شرکتهای خارجی و خوابیدن کارخونه ها و بیکاری و هزاران مشکل دیگری که حتما" با قطع برجام برایمان پیش خواهند آورد با این مدیریت 1000 سال قبل و اینهمه اختلاسگر و رانتخوار و نامدیر و سوئ استفاده چی چه میخواهیم بکنیم.
ناشناس۳۴۹۳۰۶۱۳:۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۷
دوستان برجامی...برجام خوب بود اگر طوری بسته میشد که بدون تضمین و خسارت، امریکا ازش خارج نشه و جوری بسته میشد که تحریم ها رو در عمل لغو میکرد و جوری بسته میشد که مرحله به مرحله تعهدات طرفین اجرا میشد و همزمان بهتوان داخلی هم تکیه میشد و ... ولی نتونستند. حالا هم اگه نتونن تضمین عملی جدی بگیرن که نمیتونن ، خب برای چی تا اخر سینه خیز بریم؟؟؟
محسن۳۴۹۳۷۲۱۳:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
شعار بدون واقع بینی بی فایده است لطفا" واقع نگر باشید و مزایای برجام را هم ببینید برجام در جبهه متحد دشمن ، شکاف انداخت تفکر ، تعقل ، اعتدال ، همبستگی ، منافع ملی ، منافع دینی و اتحاد با سایر مسلمانان را مد نظر قرار دهیم
بورامینی۳۴۹۳۹۵۱۴:۱۳:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
باتقدیم سلام وتشکرانعکاس نظرات از سوی سایت محترم الف هرچند باید اذعان کرد زحماتی را ایجاد خواهد کرد امااثر گذاری مثبت نظرات شهروندان وصاحبنظران در این سایت برای برخی دقیقاقابل مشاهده ومسبوق به سابقه است بسیار بسیارعلاقه مندم ضمن احترامی که برای رسانه ها با سلایق متفاوت دارم زمینه ای فراهم شود کسانی که از دیدگاه حفظ استقلال وازادی با نظام جمهوری اسلامی ار تباط عاطفی برقرار میکنند اعم از شهروندان وصاحبنظران ارتباط خود را با سایت الف رانسبت به سایر رسانه های مجازی وحقیقی ترجیح دهند واثار خود را در این سایت بیشتر منعکس کنند ومرجع جامع تری برای اثر گذاری مثبت باشد ضمن اینکه به وظایف خطیر و زحمات روز مره روز نامه نگاری اذعان میکنم
ناشناس۳۴۹۴۶۸۱۵:۰۲:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۷
واقعیتش اینه سیاستهای خارجی ما اشتباه بوده ما نباید کشورهای اسلامی رو از خودمون میروندیم هرچند هم اختلاف داشته باشیم باز اشتراکات مذهبی داشتیم بابستی حین این دو سال بجای توسل به غربیون منافع مشترک رو پیگیری میکردیم آمریکا نمیتواند همهرو تحریم کند
ناشناس۳۴۹۵۵۱۱۶:۴۸:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
چرا این همه ذلت و منت داریم می کشیم..........................تقصیر ماست که به این اصلاح طلبان رای دادیم
ناشناس۳۴۹۷۰۳۱۹:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
شما یک بسیجی هستی و قطعا به اصلاح طلبان رای ندادی.
محسن۳۴۹۵۸۸۱۷:۴۳:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
تضمینی وجود ندارد. واضح است که نه اروپا نه چین نمی آیند خودشونو برای ایران خراب کنن این وضعیت راهی جز جنگ یا وضعیتی مثل کوبا ندارد
ناشناس۳۴۹۶۲۱۱۸:۱۹:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۷
خنده ظریف یعنی بزرگترین گاف دیپلماسی کشور
ناشناس۳۴۹۶۵۷۱۸:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
به نظرم فارغ از هر جناحی باید قدردانی کنیم از آقای ظریف که اینگونه دژ راستای سیاستهای دولت و نظام فداکارانه زحمت می کشند.خداقوت به ایشان می گویم.
محمد۳۴۹۶۷۲۱۹:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۷
عمر برجام به سر اومده! آمریکا با فشار زیاد همه شرکت ها را از این خارج خواهد کرد و ما باید بدون هیچ امتیازی برجام را بپذیریم! اروپا بدون آمریکا هیچ تمایلی برای همکاری با ایران ندارد و هدف فعلی فقط محدود کردن ایران است با دادن دلخوشی موقت
ناشناس۳۴۹۶۹۸۱۹:۳۹:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
مطمئنن منافع اروپا وچین و حتی روسیه در امریکا ده ها برابر ایران هست و تا بحال در تاریخ دیده نشده آنها منافع بلند مدت و طلایی خود را فدای چند قرار داد لرزان و ضعیف و یک اقتصاد بی ثبات بکنند .پس مثل قبل برجام ودوران تحریم بصورت کاملا نامحسوس همسو با امریکا عمل خواهند کرد و منافع اقتصادی وتجاری خود را به خطر نخواهند انداخت. جناب ظریف چرا نمیفرمائید که بهتون قول دادند اما تضمین صدرصد ندادند اخبار را به صورت شفاف و درست به مردم اطلاع دهید . تا زمانیکه با مردم بیگانه اید هرگز موفق نخواهید شد .حتی تو الف عزیز
ناشناس۳۴۹۷۱۳۱۹:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۷
وضع فعلی آیا جز اینکه امریکا متقاعد شده ‘ فشار جواب می دهد’ علت دیگری دارد؟
ناشناس۳۴۹۸۹۹۰۰:۳۶:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۸
من از رای به روحانی پشیمان شده بودم ولی وقتی ترامپ از برجام خارج شد و رفتار بسیار منطقی دولت را دیدم از پشیمانیم پشیمان شدم ظریف به نظرم بهترین وزیر خارجه بعد از انقلاب هست خدا حافظ و پشتیبانش باشه آمین
ایرانی۳۴۹۹۲۱۰۱:۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۸
مثل روز روشن است که اروپا نمی تواند تضمین لازم را به ایران بدهد الان هر دانش آموز دبستانی این را میداند که اروپا حتی اگر هم بخواهد توانایی مقابله با تحریم های امریکا علیه ایران و شرکت های اروپایی را ندارد ( درک این مفهوم که برای جناب ظریف که دیپلمات کارکشته ای است ! نباید خیلی سخت باشد ) این رفت آمد های ظریف چه معنایی دارد ؟!
ناشناس۳۵۰۰۲۷۰۸:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۸
برجام مثل صلح اسرائیل با فلسطین است اسرائیل در زمینهای فلسطین شهرک میسازه و زمینهای فلسطین را تصرف کرده برجام هم بتن ریحتند داخل انرژی هسته ای اترژی هسته ای ۲۰ درصد را از بین بردند کسانیکه مذاکره کردند اول گشایش بانکی لحاظ میکردند پول نفت وارد کشور بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین