نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای اسکار! + عکس

گروه فرهنگی الف،   3970226112 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

شجاعت منال عیسی روی فرش قرمز جشنواره کن مثال زدنی است، آنهم در کشوری که قوانین فاشیستی و ضد انسانی «روژه گارودی» نویسنده سرشناس فرانسوی را در ۱۹۹۸، به جرم انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت.

به گزارش مشرق منال عیسی بازیگر لبنانی - فرانسوی با بالا بردن یک دست نوشته روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان داد. روی این پلاکارد نوشته شده بود: «حمله به غزه را متوقف کنید».

شجاعت منال عیسی روی فرش قرمز جشنواره کن مثال زدنی است، آنهم در کشوری که قوانین فاشیستی و ضد انسانی «روژه گارودی» نویسنده سرشناس فرانسوی را در ۱۹۹۸، به جرم انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت و بخاطر کتاب اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیلمحکوم کرد. منال عیسی در شرایطی دست به این اقدام در جشنواره کن  زد که در این جشنواره، فاشیسمی رادیکال‌تر از کشور فرانسه حکمفرماست. چند سال قبل «لارنس فون تریه»  کارگردان سرشناس دانمارکی و از بنیانگذاران جنبش سینمایی دگما 95 ، در اظهار نظری  در جشنواره کن سال 2011  با ابراز همدردی با هیتلر جنجال‌های فراوانی ایجاد کرد.

فون تریه در نشست خبری فیلمش گفت: «من فهمیدم که واقعاً یک نازی هستم. خانواده من آلمانی بودند، و این برای من لذت بخش است. چه می‌توانم بگویم؟ من هیتلر را درک می‌کنم… من با او کمی همدردی می‌کنم …» «اما، توجه کنید، من به جنگ جهانی دوم تعلق ندارم و ضد یهود هم نیستم؛ اما نه خیلی زیاد، چون اسرائیل موی دماغ است… حالا چطور می‌توانم بگویم ؟... باشه، من یک نازی‌ام.

فون تریه با همین اظهارات از جشنواره کن اخراج شد و برای آنکه شانس حضور در این جشنواره و سایر جشنواره های جهانی را پیدا کند، یکسال بعد در گفتگویی اعلام کرد که من تحت تاثیر مخدر و مصرف این سخنان را به زبان آوردم.»

حالا در چنین جشنواره‌ای منال عیسی یک شگفتی خلق می‌کند تا برای همیشه شانس حضور در جشنواره کن  و جوایز این جشنواره را از دست بدهد.

اما پرسش مهم این است که سلبریتی‌های وطنی حاضر در این جشنواره چرا دست به اقدامی مشابه خانم عیسی نمی‌زنند؟ چرا کارگردان اسکاری حاضر در این جشنواره که خود را به صورت مصنوعی نگران حضور جعفر پناهی نشان می‌دهد، حاضر به چنین اظهار نظری نیست؟! مگر عالیجنابان و بانوان حاضر در این جشنواره خود را بدون هیچ رای‌گیری، نماینده مردم به حساب نمی‌آورند. در شرایطی که  مردم ایران نسبت به کشتار اخیر در غزه واکنش نشان می‌دهند، چرا چهره‌های ایرانی و مشهور حاضر در این جشنواره جرات اظهار نظر درباره کشتار مردم غزه را ندارند؟!

در تیرماه 1393 بازهم در یک بازه زمانی، اسرائیل دست به کشتار وسیعی در غزه زد و اصغر فرهادی کمپینی با عنوان با شعار «کشتار همنوعان خود را متوقف کنید» به راه انداخت. اغلب تحلیل‌گران سیاسی در بررسی این شعار با نوعی سردرگمی مواجه شدند. اصلا منظور آقای فرهادی کیست؟این شعار و کمپین فرهادی همزمان نوعی کنایه به فلسطینی‌ها  هم محسوب می‌شد چون در درگیری‌های ژوئیه 2014 (تیرماه 93)، 250 فلسطینی شهید و 53 اسرائیلی به هلاکت رسیدند.

اگر اصغر فرهادی محافظه‌کار و سایر ایرانیان حاضر در این جشنواره، هیچ واکنشی از خود بروز نمی‌دهند و عمیقا تعداد نامزدی‌ها و نخ طلای کن هستند، چرا دو بازیگر فیلم فرهادی سکوت پیشه کرده‌اند؟ «پنه‌لوپه کروز» و «خاویر باردم» هر دو در هالیوود فعالیت داشتند و از سال 2014 تا کنون در لیست سیاه کمپانی‌های مطرح هالیوودی قرار دارند. این دو در هر مقطع زمانی، با شروع درگیری‌های در غزه، در هر مناسبت سینمایی و غیر سینمایی در مقابل رژیم صهیونیستی، واکنش نشان می‌دادند و حالا سئوال اینجاست چرا این دو در ایام برگزاری جشنواره کن سکوت کرده‌اند؟!

به هر حال مستقل از هر قضاوت سیاسی، آنچه در غزه رخ می‌دهد جنایت علیه بشریت است تا جاییکه سازمان ملل به صورت ظاهری به آن واکنش نشان می‌دهد، اما در جشنواره فیلم کن به خاطر یک نخل طلایی و جوایز مرتبط با آن  هنرمندان ایرانی سکوت کرده‌اند و این مهر سکوت را حتی بر دهان بازیگران خارجی خود هم زده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۴۳۶۱۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
اصغر فرهادی برای قانون ضد مهاجرتی ترامپ که بر علیه ایران بود هیچکاری نکرد حالا بیاد برای فلسطین دل بسوزانه!! از هر کسی باید اندازه خودش انتظار داشت!
علی۳۴۸۴۶۸۲۰:۲۴:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
عزیز نویسنده همین امروز خانم پنه لوپه کروز کودک کشی در فلسطین رو محکوم کردن در پیج اینستاگرام خودشون و اینکه خیلی خیلی غرض ورزانه این متن نوشته شده اینکه لارنس فون تریه از کن اخراج شد به خاطر این نبود که بر ضد اسراییل صحبت کرد بلکه در خاک فرانسه از نازی ها حمایت کرد .حال اگر یک کارگردان خارجی بیاد ایران و از رژیم بعث و صدام به نیکی یاد کنه و ازشون تعریف کنه چه حسی پیدا میکنید پس به فرانسوی ها حق بدهید که اونو از جشنواره اخراج کنند
ناشناس۳۴۸۴۹۳۲۰:۴۹:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
بگو اگر به فکر ملتی حداقل کف دستت یک شعار بر علیه ترامپ میزدی تا بگن فکر مردمی
ناشناس۳۴۸۵۹۶۲۲:۵۸:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۶
ازاینکه امثال فرهادی هموطن منندشرمنده ام.
ناشناس۳۴۸۶۳۴۲۳:۴۱:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۶
کشور فاشیستی فرانسه !! یک کم یواش تر عزیر دل برادر..
ناشناس۳۴۸۶۷۶۰۰:۲۵:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
حالا سلبریتی ها توهم نمایندگی مردم رو دارن، شما چرا جدی گرفتید؟
ناشناس۳۴۸۷۱۰۰۱:۲۳:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۷
دلیلش روشنه ...لبنان یکی از دمکراتیک ترین کشورها در خاورمیانه هست گروه های مختلف نشریه و تلویزیون متعلق به خودشونو دارن نظراتشونو مطرح میکنن نمیخوان بیا کن حرف دلشونو بزنن
علی۳۴۸۹۴۵۱۰:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
چون بسیاری از هنرمندان به اندازه این زن مردانگی و حریت و حتی عاطفه ندارند اگر داشتند کشته شدن طفل 8 ماهه تکانشان میداد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین