بازی مقتدی صدر در زمین سعودی؟

گروه جهان الف،   3970226056 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتخابات عراق تبدیل به معادله‌ای پیچیده شده است که به آسانی نمی‌توان آن را حل کرد.

بازی مقتدی صدر در زمین سعودی؟

شگفتی این دور از انتخابات شخصی جز مقتدی صدر نیست؛ کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد، بعد از شمارش ۹۱ درصد آرا در ۱۶ استان از مجموع ۱۸ استان عراق فهرست "سائرون" به ریاست مقتدی صدر همچنان پیشتاز انتخابات پارلمانی است و پس از آن فهرست "الفتح" به ریاست هادی العامری قرار دارد.

هم اکنون تمام نگاه‌ها به مقتدی صدر است که می‌تواند سرنوشت و آینده دولت عراق را رقم بزند. برخلاف العبادی که یک متحد همزمان با ایالات متحده و ایران است، مقتدی صدر عملا مخالف نفوذ هردو کشور است. حالا صدر که همواره خواستار انحلال الحشد الشعبی بود، در توئیتی از ترکیب دولتی که قصد دارد تشکیل دهد پرده برداشته و در آن به بیشتر احزاب به جز فهرست الفتح وابسته به هادی العامری و ائتلاف "دوله قانون" به ریاست نوری مالکی اشاره کرده و به خوبی مبرهن است که او به دنبال سد کردن راه به روی ائتلاف نوری مالکی است؛ امری که به مذاق عربستان خوش آمده است. البته ائتلاف مقتدی صدرمشخص است نمی‌تواند اکثریت را در پارلمان جدید از آن خود کند،مخصوصا پس از این که بین او و کمونیست های تحت حمایت اش صدای اختلاف به گوش می رسد، بنابراین باید برای به دست آوردن بیشتر کرسی‌ها به ائتلاف با احزاب کوچک تر بپردازد.

هرچند ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری (الحشد الشعبی) می‌تواند با ائتلاف "دوله قانون" به ریاست نوری مالکی و الحکمه به ریاست عمار حکیم و فراکسیون‌های سنی فعال در الانبار و صلاح الدین کرسی‌های بیشتری در مقایسه با صدر و حیدر العبادی (ائتلاف النصر) به دست آورد.در هر دو حالت دو طرف نیاز به احزاب اصلی کرد یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و حزب اتحادیه میهنی به ریاست جلال طالبانی رهبر فقید این حزب دارند.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق هم به احزاب سیاسی در زمینه مذاکره درباره تشکیل دولت چراغ سبز نشان داده است. در بغداد نیز حیدر العبادی نخست وزیر عراق آمادگی خود را برای تشکیل "قوی‌ترین دولت" عاری از فساد و به دور از طرح‌های خارجی اعلام کرده است.مقتدی صدر در پیام توئیتری خود  از صنعت ایهام استفاده کرده و نوشته: "ما (سائرون) با "حکمت" (الحکمه) و "ملی‌گرایی" (الوطنیه) اراده ملت (تجمع اراده  الانتخابی) خواهیم بود و برای ایجاد (الجیل الجدید) نسلی جدید تلاش می‌کنیم تا "تغییر" (جنبش تغییر) به سوی اصلاحات را شاهد باشیم و "تصمیم" (القرار) ما عراقی خواهد بود تا پرچم‌های " (البیارق) پیروزی (النصر) را بالا ببریم و بغداد (بغداد هویتنا) پایتخت ماست و حرکت ما (الدیمقراطی) "دموکراتیک" خواهد بود و دولتی تکنوکرات بدون حزب‌گرایی تشکیل می‌دهیم".وی از همان ابتدا از طریق ائتلاف با گروه‌های کمونیست و افراد مستقل شعار خود را برای دولت آینده مبارزه با فساد اعلام کرد. به این ترتیب با ترکیبی که مقتدی صدر اعلام کرده به خوبی مشخص است که هادی العامری و ائتلاف نوری مالکی در این دولت جایی ندارند دو ائتلافی که آن ها را نزدیک به ایران می‌دانند.صدر به شیوه‌ای‌ خاص در این توئیت ائتلاف "الفتح المبین" و "ائتلاف دوله قانون" را کنار گذاشته و به بقیه گروه‌ها که آن ها را همسو با طرح‌هایش در زمینه مبارزه با فساد، پایان تقسیم بندی جناحی و حزبی و عبور از طایفه‌ای دانسته، چراغ سبز نشان داده است.مقتدی صدر سعی در جذب جریان الحکمه وابسته به عمار حکیم در طرح خود دارد.

این توئیت صدر همچنین شامل ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی، ائتلافی با اکثریت سنی، "تجمع اراده الانتخابی" به رهبری حنان الفتلاوی یکی از نزدیکان سابق مالکی می‌شود.به گفته بسیاری، صدر عمدا می‌خواهد راه را به روی نوری مالکی در کسب کرسی‌های جدید پارلمانی به شیوه ائتلاف با احزاب کوچک تر ببندد که از جمله آن ها "تجمع اراده" و "الجیل الجدید" هستند. الجیل الجدید حزب کردی مخالف نوپا در اقلیم کردستان است که با خیزش نسل جدید به ریاست شاهسوار عبدالواحد شکل گرفت.همچنین این توئیت صدر شامل فراکسیون‌های تغییر، القرار، بیارق الخیر، النصر، بغداد هویتنا یعنی گروه‌های سنی همپیمان با حیدر العبادی است.طرح نقشه راه دولت آینده عراق که به خوبی مشخصات آن در توئیت مقتدی صدر آمده است، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی را هم از قلم نینداخته است.

خراسان در ادامه نوشت ائتلاف‌ها در این توئیت کوچک ترسیم شده و حامیان صدر می‌گویند، قادر خواهد بود فراکسیونی بزرگ در داخل پارلمان تشکیل دهد و صعود فهرست الفتح را صعودی بی‌معنی سازد و عملا بساط تشکیل دولت و حتی مشارکت در آن را از زیر پای این فهرست بکشد، در حالی رهبران الفتح به دنبال این هستند که حرف آخر را در تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر طبق شروط‌شان بزنند.اما این توئیت صدر از چشم عربستان دور نمانده و فورا ثامر سبهان، سفیر سابق و جنجالی عربستان در عراق و وزیر مشاور ریاض در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در صفحه رسمی توئیتر خود با ذوق زدگی  از توئیت مقتدی صدر استقبال کرد.به نظر می رسد سعودی ها با باز کردن پرونده‌ای دیگر از طریق جریان شیعی صدر و نیز ایجاد اختلاف‌افکنی به دنبال تغییر ساختار قدرت در عراق هستند،آیا تقلای ریاض از طریق صدر به نتیجه خواهد رسید؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۷۶۷۵۱۱:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
سعودی ها با شکست ایاد علاوی ، شکست سنگینی در انتخابات عراق خوردن ....لذا با شایعه سازی و به کمک رسانه های فارسی زبان بیگانه همدست خود ، می خواهند مقتدی صدر را همراه خود و ضد ایران معرفی کنند تا شکست را بپوشانند.. گروه الفتح وابسته به حشد الشعبی به صورت مستقل و نه ایتلافی ، ۴۷ کرسی در پارلمان دارد و این یعنی کابوس سعودی..و ضد انقلاب همدستش.. چه بخواهند و چه نخواهند ایران بازیگر اصلی در عراق و لبنان است ..
میلاد حمیدی۳۴۷۷۸۷۱۲:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
اینطور که من دیدم مواضع خوبی داره اگر با سعودی ها نباشه. نوری المالکی به درد نمیخوره
ناشناس۳۴۸۲۸۹۱۷:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مقتدی صدر نه طرفدار سعودی ها هست و نه طرفدار ایرانی ها او طرفدار عراق هست بدون دخالت کشورهای دیگر ظاهرا عراق هم بلاخره دارد بعد از سالها مستقل می شود
ناشناس۳۴۷۸۸۰۱۳:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مهم تشکیل دولت است, امیدوارم رایزنی های ایرانی ها در عراق جواب دهد
ناشناس۳۴۷۶۸۹۱۱:۳۴:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۶
از ماست که بر ماست!؟
علی۳۴۷۶۹۱۱۱:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۶
واقعا در مخیله مقتدی صدر چه میگذرد کسی که ایران باعث بزرگ شدنش در عرصه سیاسی شده حالا به ایران پشت میکند ایا دلارهای نفتی حاکمان وهابی عربستان باعث شده تا او راه خود را از شهدای این خاندان جدا کند جریان دام فتنه فتنه گران خارجی گرفتار شده است خدا خودش بخیر کند البته با وجود ایت الله سیستانی و سایر علمای انقلابی عراق انشاالله این کشور نجات یافته از فتنه تروریستها از این فتنه هم بخوبی عبور کنند
ناشناس۳۴۸۵۱۸۲۱:۲۲:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۶
یاد ندارم ایران در سبد صدر سرمایه گداری کرده باشه. صدر از زمان جنگ ۲۰۰۳ کارهای افراطی زیاد انجام میداد. سنگر گرفتن در حرم حضرت علی کاری بود که انجامش فقط از صدر برمیاد!
ناشناس۳۴۷۶۹۷۱۱:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
بابا مردم عراق بهش رای دادن! چرا قبول نمیکنید؟؟
ناشناس۳۴۷۷۱۰۱۱:۴۶:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مردم عراق حق دارند بدون نفوذ عربستان و امریکا و ایران برای کشورشان تصمیم بگیرند. ایران هم میتواند با توجه به منابع مالی حاصل از زیارت اماکن متبرکه عراق بر تصمیمات دولت عراق به اندازه لازم تاثیر بگذارد و البته خسارت جنگ 8 ساله را هم پیگیری نماید.
ناشناس۳۴۷۷۹۵۱۲:۲۵:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
تمام عراق رو ایرانیها دارن میسازن . اون وقت که داعش با پشتیبانی عربستان و امارات و قطر و ترکیه داشت مردم عراق رو میکشت ، بچه های ایرانی رفتن و نجاتشون دادن . حالا همون گرگهایی که زورشون نرسید عراق رو تکه تکه کنن ، شدن دوست ؟! مقتدی صدر در عالم مرجعیت ، با آقای سیستانی دشمنی داره و برای همین با حشد الشعبی که با فراخوان ایشون تشکیل شده دشمنی میکنه . در عالم سیاست هم با نوری المالکی دشمنه و برای همین مدام از ایران بد میگه . راهی که این جوونک بی تدبیر داره میره شبیه به هیچیک از بزرگان خاندان صدر نبوده . تماما ایرانی بودن . شهید صدر ، امام موسی صدر . مگه میشه امروز دین این جوون تبدیل شده باشه به دشمنی با ایران ؟! مشکل مقتدی صدر اینه که نه در عالم مذهب و نه در دنیای سیاست ، نفر اول عراق نیست و داره به هر دری میزنه تا با کمک اراذل سعودی و تحت عنوان ملیت عربی ، به جایگاهی بالاتر از خودش برسه . اما نمیفهمه که اگر امام موسی صدر شد رهبر شیعیان لبنان ، به خاطر خودش بود نه رفقای وهابی و کثیفش !!!
ناشناس۳۴۷۷۱۹۱۱:۵۱:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۶
ال سعود رسیده به حمایت از مقتدی صدر !! زمانی مدعی بودن شیعیان در عراق نباید جایگاهی داشته باشن..
محمد۳۴۷۷۵۳۱۲:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۶
باید اگر دوباره جریانی مانند داعش برای عراق پیش آمد دیگر کوچکترین کمکی نکرد گذاشت بحال خودشان .
ali۳۴۷۷۶۰۱۲:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
تحولات منطقه به نفع ایران پیش نمی رود. ایجاد ائتلافی از شیعیان و اهل تسنن مخالف ایران در دولت آینده عراق و همچنین سیاست منفعت طلبانه روسها در قبال ایران در سوریه و تحرکات نظامی اسراییل بر علیه عمق استراتژیک ایران در سوریه همگی حاکی از روزهای سخت پیش روی ایران است.
ناشناس۳۴۸۴۵۵۲۰:۰۵:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
خدا باماست امیدوار باش
ناشناس۳۴۷۷۷۰۱۲:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۶
تحلیل بسیار ضعیف بود.... نویسنده کمترین اطلاعی از شرایط سیاسی عراق ندارد مقتدا صدر سابقا هم بزرگترین کمسیون در پارلمان را داشت ،علتش هم کثرت و تعدد گروه هاست ..... اما هرگز نتوانسته بود حتی یک وزارتخانه از دولت را داشته باشد ...... چون بلد نیست ائتلاف کند و دیگر گروه ها به هیچ وجه به او و گروهش که آش شله قلمه کار است اعتماد ندارند ...... الفتح و النصر با هم ائتلاف می کنند و دولت محکمی تشکیل می دهند به همین راحتی
ناشناس۳۴۷۸۱۴۱۲:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۶
اینکه یک روحانی شیعه طرفدار استقلال عراق از کشورهای منطقه است برای شما عجیب است ؟
ناشناس۳۴۷۸۵۱۱۲:۵۶:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
این شخص خودرا به دهن جنایتکاران حکام عربستان میاندازد وبه پولهای نفتی عربستان دلبسته است ونمی داند عربستان برایش دامی انداخته چه بسا ترورش کنند وبه گردن ایران بیندازند وجنگ بین شیعیان بیندازند
ناشناس۳۴۷۹۱۱۱۳:۲۰:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۶
امیدوارم در ساختن عراقی امن و حرفه و مستقل موفق باشند
سعیدروشن کرمانشاهی۳۴۸۰۲۹۱۴:۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
این ادم جنجالی وقدرت طلب خودزمینه ساز ناارامی وشکل گیری جریان سلفی شیعی در عراق است
ناشناس۳۴۸۳۸۳۱۸:۴۱:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
جریان سلفی شیعی رو شما همین الان برای اولین بار اختراع کردی ؟! سلفی ها گروهی از سنی ها هستن که اغلبشون تکفیری و وهابی میشن . بعد هم میان برای رفتن به بهشت ، شیعه ها رو قتل عام میکنن .
ناشناس۳۴۸۴۵۷۲۰:۰۸:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۶
الخیرو ما وقع
ناشناس۳۴۸۴۶۶۲۰:۱۷:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۶
عراقی هاخواهان عراقی بدون نفوذووابستگی به هیچ کدوم ازطرف هاست.وبه دنبال هویت خودهستند.
ناشناس۳۴۸۵۱۹۲۱:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
همین که این نوری المالکی انتخاب نشد جای شکرگذاری دارد .امید است صلح و آرامش به عراق بازگردد . البته بنظر می آید العامری رهبر بهتری برای عراق باشد . بهرحال مردم عراق خو انتخاب کرده اند .
ناشناس۳۴۸۵۲۳۲۱:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۶
راستی صدر برای مقابله با داعش دقیقا چکار کرد؟ گفت که سپاه بدر باید متلاشی بشه! نمیدونم دقیقا از از بین رفتن داعش خوشحال میشن یا ناراحت!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین