گزارشی تکان‌دهنده از جراحانی که سرجان مردم معامله می کنند و از شرکت‌ها رشوه می‌گیرند

گروه اجتماعی الف،   3970225039 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با صدای بلند ارقام را می‌خواند «هفت‌ میلیون، چهار ‌میلیون، ۹ میلیون، شش‌ میلیون تومان» فیش‌های بانکی را یکی‌یکی نشان می‌دهد، جلوی شماره‌حساب مقصد برخی از فیش‌ها نام پزشکان بنامی ثبت شده است و جلوی برخی اسم کسانی دیگر. 

گزارشی تکان‌دهنده از جراحانی که سرجان مردم معامله می کنند و از شرکت‌ها رشوه می‌گیرند
 
به گزارش الف شرق نوشت: این مبالغ واریزی یکی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی به حساب جراحان است؛ جراحانی که از شرکت‌های تجهیزات پزشکی درخواست رشوه می‌کنند تا بیمارستان را مجاب کنند ابزار مورد نیاز اتاق عمل و وسیله‌هایی را که در بدن بیمار کار گذاشته می‌شود، از آنها بخرند. 

برگه‌های بایگانی‌شده انتقال وجه را یکی‌یکی ورق می‌زند و این‌طور ادامه می‌دهد: «خیلی از پزشکان برای اینکه ردی از خود به‌جا نگذارند، شماره‌حساب نزدیکانشان را می‌دهند. دکتر... شماره‌حساب همسرش را داده، این یکی شماره‌حساب منشی‌اش را داده، این شماره‌حساب پسر دکتر... است». شرکت‌های تجهیزات پزشکی ادعا می‌کنند ناچار به پرداخت این مبالغ هستند؛ زیرا اگر به جراحان رشوه ندهند، کالایشان را نمی‌خرند و ورشکست خواهند شد.

همین ترس باعث فرار از اعلام اسامی پزشکان رشوه‌بگیر از سوی شرکت‌های تجهیزات پزشکی شده است. تخلفاتی که گویا به گوش برخی از مسئولان هم رسیده است، اما دانستن و ندانستن‌ آنها به نظر تاثیری بر اصل ماجرا نداشته است.

ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان اینکه درباره این‌گونه تخلفات اخباری به گوشم رسیده است، می‌گوید: «هرگونه سهم‌خواهی در زمینه پزشکی برخلاف مقررات، آیین‌نامه‌ها و اخلاق پزشکی است. دادگاه‌های نظام پزشکی مرجع رسیدگی به این مسائل هستند و طبق قانون به پزشک متخلف حکم خواهند داد». بااین‌حال، صاحبان شرکت‌‌های تجهیزات پزشکی ادعا می‌کنند مسئولان از موضوع خبر دارند، اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. برای پی‌بردن به موضوع، سراغ چند نفر از پزشکان متخلف که شرکت‌های تجهیزات پزشکی فیش‌های بانکی آنها را در اختیارم گذاشته‌اند، رفتم که هیچ‌یک از آنها تلفنی حاضر به مصاحبه نشدند. در ادامه برای پیگیری‌های بیشتر به شرکت‌های تجهیزات پزشکی رفتم.

برای پیگیری موضوع، به دفتر یکی از همین شرکت‌ها رفتم؛ صاحب شرکت می‌گوید هر اطلاعاتی بخواهید به شما می‌دهم تا شاید با رسانه‌‌ای‌‌شدن آن، جلوی رشوه‌گرفتن جراحان را بگیریم. چند زونکن بزرگ از کمد گوشه اتاق کارش بیرون می‌آورد، برگه‌های انتقال وجه به حساب پزشکان را که داخل آن بایگانی کرده است، ورق می‌زند: «فکر می‌کنم فیش‌ها گویای همه‌چیز باشد و نشان می‌دهد این مبالغ به حساب کدام پزشک و برای چه واریز شده است. اشخاصی که این مبالغ به حساب آنها واریز شده، نه تاجر هستند و نه من ملک و ماشینی از آنها خریده‌ام. آنها پزشک هستند و من یک وارد‌کننده تجهیزات پزشکی هستم و به‌‌جز مراودات کاری در زمینه تجهیزارت پزشکی، ارتباط دیگری با آنها نداشته‌ایم. در این چند سال تمام تلاشم را کردم و حتی با بیمارستان‌های کوچک نیز کار کردم و به آنها پیشنهاد دادم به‌جای اینکه پزشکانشان با من وارد مذاکره شوند، با خودشان به صورت مستقیم کار کنم، حتی گفتم به آنها تخفیف خواهم داد، اما قبول نکردند». 
این گفته‌های صاحب یکی از شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی است؛ مردی که سال‌‌ها در این زمینه فعالیت داشته است، اما به گفته خودش، در این چند سال تعداد انگشت‌شماری از جراحان از او درخواست رشوه نکرده‌‌اند. 

با پوزخند می‌گوید: «شماره‌حساب نصف زنانشان را دارم، خیلی از پزشکان‌ برای اینکه ردی از خود به‌جا نگذارند، یا به صورت نقدی پول می‌گیرند یا شماره کارت نزدیکانشان را به ما می‌دهند؛ همسر، فرزندان یا منشی‌های هر جراح به صورت میانگین در ماه حدود 20‌میلیون تومان رشوه از شرکت‌های تجهیزات پزشکی دریافت می‌کنند». 
فیش 12‌میلیون‌تومانی را که به حساب یکی از جراحان بنام واریز کرده است، نشان می‌دهد: «فقط به حساب یکی از آنها ماهی 12‌میلیون تومان واریز می‌کنم. اینها جدای از حقوق و کارانه‌ای است که بیمارستان به آنها می‌دهد. شاید ماهیانه چندصد‌میلیون درآمد داشته باشند، اما نگاهشان به بیماران مادی است. خیلی از پزشکان ادعا می‌کنند 10 تا 12‌میلیون حقوق می‌گیرند، اما این‌طور نیست. یک روز فیش حقوقی یکی از پزشکان جراح را نگاه می‌کردم که در آن 220‌ میلیون تومان ثبت شده بود که جمع حقوق، کارانه و مزایای دیگر بود. در ظاهر شاید حقوقش 10‌میلیون بوده باشد، اما از کارانه‌ای‌ که از بیمارستان می‌گیرند، حقوق‌شان در ماه به چندصد‌میلیون هم می‌رسد. این فقط درآمدشان از بیمارستان است، جدای از پول‌های دیگر که شاید از بیمار یا تجهیزات پزشکی و... می‌گیرند. نمی‌گویم همه جراحان این کار را انجام می‌دهند، اما تعداد جراحانی که رشوه یا به قول خودشان «آفر» نمی‌گیرند، انگشت‌شمار است. جراحانی را نیز می‌شناسم که وقتی متوجه می‌شوند بیمارشان شرایط مالی خوبی ندارد، هزینه عمل از آنها نمی‌گیرند، اما تعدادشان خیلی کم است».

اما جراحان فقط از این شرکت رشوه نگرفته‌اند، رشوه‌گرفتن از شرکت‌‌های تجهیزات پزشکی تقریبا به یک رویه تبدیل شده است. صاحب یکی دیگر از این شرکت‌‌ها با تایید این سخنان می‌گوید «بعضی وقت‌ها پزشکان به صورت مستقیم از ما پول نمی‌خواهند؛ به جای آن از ما می‌خواهند آنها را به سفر بفرستیم، سفرهایی که گاه چند برابر آفری است که دریافت می‌کنند. ما می‌توانیم پزشک را برای کنگره‌های علمی یا بازدید از کارخانه به کشورهایی که از آن کالا وارد می‌کنیم بفرستیم اما در بسیاری از موارد آنها خانواد‌ه‌شان را نیز همراه خود می‌برند یا در برخی موارد به جای سفر کاری و علمی از ما می‌خواهند آنها را به سفر تفریحی بفرستیم. البته پزشکانی که میزان خریدشان از شرکت‌‌های تجهیزات بالاست، با مسافرت قانع نمی‌شوند و از شرکت‌ها می‌خواهند پول آفر را به حسابی که به آنها می‌دهند واریز کنند. درباره برخی ست‌های جراحی نیز همین اتفاق می‌افتد؛ بیمارستان بعضی از ست‌های جراحی که هزینه بالایی دارد و معمولا کمتر پیش می‌آید از آنها استفاده کنند را از شرکت‌ها اجاره می‌کنند که معمولا پزشک نیمی از پول اجاره را از شرکت می‌گیرد تا بیمارستان را مجاب کند ست را از آن شرکت اجاره کند».

همه می‌دانند حتی وزیر بهداشت
فیش‌ها را داخل زونکن مرتب می‌کند و می‌گوید «همه کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، این موضوع را می‌دانند. خاطرم هست یک روز به ملاقات رئیس یکی از این بیمارستان‌‌ها که برادر یکی از نامزد‌های ریاست‌‌جمهوری در سال‌های گذشته بود، رفتم و از وضع موجود شکایت کردم. ایشان در پاسخ به من گفتند اگر دوست ندارید، می‌توانید با پزشکان این بیمارستان کار نکنید. این موضوع را حتی با وزیر بهداشت نیز مطرح کردم که ایشان ادعا کردند درباره آن اطلاعی ندارند و حتما به آن رسیدگی خواهند کرد اما هیچ کاری در این زمینه انجام ندادند. خیلی جالب است؛ فاکتور‌ها را که نگاه می‌کنم می‌بینم برای عملی که با چهار ‌میلیون تومان وسیله‌‌گذاری می‌توان آن را انجام داد 12‌ میلیون تومان پول وسیله از بیمار می‌گیرند چون مقدار زیادی از آن به جیب پزشک می‌رود درحالی‌که این اتفاق به راحتی قابل حل است. اگر سیستم خرید مجزا باشد و به پزشک جراح اجازه داده نشود با شرکت تجهیزات پزشکی ارتباط داشته باشد».

کالای چینی به جای جنس مرغوب
به گفته صاحب این شرکت تجهیزات پزشکی تخلفات پزشکان به همین‌جا ختم نمی‌شود: «یک روز یکی از پزشکان که عضو هیئت علمی دانشگاه و سهام‌دار یکی از بیمارستان‌های معروف پایتخت و جراح بنامی است، از من دعوت کرد به دفترش بروم. فکر کردم می‌خواهد درباره بالابردن قیمت آفر با من صحبت کند اما در کمال ناباوری از من خواست پیچ‌های چینی را به جای یک برند آلمانی فاکتور کنم و سودش را با هم شریک شویم که من این کار را قبول نکردم. برای بیشتر جراحان کیفیت و خدمات اهمیتی ندارد؛ برای آنها فقط میزان پولی که به دست می‌آورند اهمیت دارد. یکی از جراحان هست که هر وقت یاد کارش می‌افتم، حالم از شغلی که دارم به‌هم می‌خورد. 

صحبت از چهار سال پیش است. این پزشک بیماران را برای خرید وسیله‌ نزد من می‌فرستاد؛ از من وسیله‌ای خریداری می‌کردند که وقتی شخصی‌ ای‌سی‌ال زانویش پاره می‌شود با آن داخل زانوی بیمار را شیو می‌کنند. همه بیمارانی که برای خرید می‌آمدند، شرایط مالی خوبی نداشتند. یادم هست یکی از بیمارانش کارگر بود و برای 200‌ هزار تومان شناسنامه‌اش را گرو گذاشت. بعد از مدتی وقتی برای مذاکرات کاری به دفتر کارش رفتم، در کمدش را باز کرد؛ حدود 60 عدد از آن دستگاه‌ها به صورت آکبند داخل کمدش بود. به من گفت اینها را چند تومان از من می‌خری؟ هرکدام از وسیله‌های قبلی که بیماران خریداری می‌کردند را برای چند نفر استفاده کردم و اینها به صورت آکبند و دست‌نخورده باقی مانده؛ اگر بخواهی با نصف قیمت به خودت می‌فروشم».

این نوع تخلفات تقریبا تجربه و روایات مشترک بیشتر صاحبان تجهیزات پزشکی است. یکی دیگر از وارد‌کنندگان با تایید رشوه‌گرفتن جراحان و تخلفات غیرمعمول می‌گوید «یک پزشک در تبریز هست که همیشه به اقوام خود سفارش می‌کنم به مطب او نروند. چند سال پیش این پزشک برای خرید استنت دارویی به من مراجعه کرد که به او گفتم تاریخ مصرفشان تمام شده است.

در کمال ناباوری به من گفت اشکال ندارد؛ نصف قیمت آنها را به من بفروش با مسئولیت خودم آنها را در بدن بیماران کار می‌گذارم. استنت وسیله‌ای برای بازنگه‌داشتن شریان‌های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی است که تنگ یا بسته شده‌اند. فنر‌های دارویی به‌تدریج از خود موادی آزاد می‌کنند که جلوی بسته‌شدن مجدد استنت را تا حدی می‌گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌های پس از آنژیوگرافی می‌شوند. شما این را در نظر بگیرید که این وسیله به خوبی کار نکند؛ آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد که متاسفانه برای این پزشک اصلا مهم نبود».

قیمت‌های غیرواقعی به‌دلیل رشوه به پزشکان
به گفته مدیران شرکت‌های تجهیزات پزشکی، پزشکان حداقل 20 درصد و حداکثر 50 درصد از مبلغ تجهیزاتی را که برای عمل نیاز دارند، از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند. یکی از وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «به‌خاطر همین مسائل است که شرکت‌های تجهیزات پزشکی وسیله‌های خود را با قیمت بالا ثبت می‌کنند، چون می‌دانند که باید مبلغی از آن را به‌عنوان آفر به پزشکان پرداخت کنند و اگر به جراحان رشوه ندهیم، کالاهایمان به فروش نمی‌رسد، چون این کالاها را شرکت‌های مختلفی وارد یا تولید می‌کنند و شرکت‌ها باهم در رقابت هستند و مجبور هستیم این مبلغ را واریز کنیم، چون اگر ما این کار را نکنیم شرکت‌های رقیب این کار را انجام خواهند داد، مگر اینکه شرکت‌ها همه باهم متحد شوند و این مبلغ را پرداخت نکنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است و شرکتی که بخواهد جلوی پزشکان بایستند ورشکست خواهد شد.

شاید در کل کشور فقط 10 بیمارستان دولتی وجود داشته باشد که این موضوع برای مدیرانش اهمیت دارد و اجازه نمی‌دهند جراح در خرید تجهیزات عمل دخالت کند و به‌جای آن خودشان وسیله‌های مورد نیاز را خریداری می‌کنند و از شرکت تخفیف می‌گیرند؛ این بیمارستان‌ها معمولا با شرکت‌های مختلف تماس می‌گیرند و هرکدام که به آنها تخفیف بیشتری بدهند از آنها خرید می‌کنند و جراح حق ندارد با شرکت ارتباط داشته باشد. مدتی پیش یکی از بیمارستان‌ها توانست از یکی از شرکت‌ها حدود 60 درصد تخفیف بگیرد و برای بیمارستان درآمدزایی کند، هرچند این نشان می‌دهد تجهیزات بسیار گران‌تر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده‌اند، اما جای شکرش باقی است که این مبلغ به جیب بیمارستان می‌رود تا شاید صرف بیمارانی شود که پول کافی برای درمان ندارند».

اما به اعتقاد برخی دیگر از صاحبان شرکت‌های تجهیزات پزشکی، خرید کلی بیمارستان‌ها نیز می‌تواند بیماران را متضرر کند، به این خاطر که نظارتی بر کیفیت کالا‌ها وجود ندارد و شرکت‌ها معمولا در این شرایط اجناس بی‌کیفیت خود را برای بیمارستان‌ها ارسال می‌کنند. یکی از فروشنده‌های تجهیزات پزشکی دراین‌باره می‌گوید: «برخی بیمارستان‌ها به‌خاطر اینکه آفر را حذف کنند، از همه شرکت‌ها استعلام قیمت می‌گیرند و هر شرکتی که بیشترین تخفیف را به آنها بدهد، خرید کلی را از آنجا انجام می‌دهد.

این طرح از یک لحاظ خوب است، آن‌هم اینکه جراحان نمی‌توانند درخواست آفر کنند، اما این باعث شده است بیماران فدا شوند، به این دلیل که شرکت‌ها به‌جای آفر به بیمارستان تخفیف می‌دهند، اما اجناس غیراستاندارد به بیمارستان می‌دهند، چون جراحان و کارشناسان اجناس را بررسی نمی‌کنند و بیمارستان به‌صورت کلی اجناس را خریداری می‌کند، بیشتر شرکت‌ها نیز اجناس نامرغوب خود را ارسال می‌کنند؛

برای مثال به‌جای اجناس ایرانی، اجناس پاکستانی را که خیلی ارزان و بی‌کیفیت هستند، با لیبل ایرانی ارسال می‌کنند و هنگامی که پزشک با آن وسیله‌ها کار می‌کند، متوجه می‌شود تجهیزات کیفیت لازم را ندارند و گاهی سر عمل وسیله‌ها می‌شکنند. برخی از اجناس تولید داخل نیز کیفیت لازم را ندارد البته نسبت به قیمتی که دارند جنسشان قابل‌قبول است، اما قابل رقابت با برخی کالاهای خارجی نیستند».

رشوه به پزشکان از چه زمانی شروع شد
به گفته فروشندگان تجهیزات پزشکی، چند سالی است که جراحان شروع به گرفتن رشوه از آنها کرده‌‌اند؛ یکی از فروشندگان تجهیزات پزشکی می‌گوید: «به اعتقاد من بازدید از کارخانه‌ها و حضور در کنگره‌های بین‌المللی حرکت مثبتی بود، اما متاسفانه از سال 88 به بعد سال‌به‌سال سفر‌ها کم‌رنگ‌تر شد و جراحان درخواست‌های دیگری مثل آفر را مطرح می‌کردند، به‌طوری‌که جراحان این روز‌ها آفر نقدی را حق خود می‌دانند. جراحان از برخی شرکت‌ها که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند، به‌صورت نقدی آفر دریافت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به حساب آنها پولی واریز کنند، اما با شرکت‌های قدیمی‌تر که به آنها اعتماد دارند، شماره حساب می‌دهند و از آنها می‌خواهند پول را به حسابشان واریز کنند.

من تقریبا در همه بیمارستان‌های کشور کار کرده‌‌ام و متاسفانه باید بگویم تعداد کمی از پزشکان آفر دریافت نمی‌کردند. قبل از قیمت‌گذاری شرکت شرایط خیلی بدتر از این بود، هر شرکتی اجناسش را هر قیمتی که دوست داشت می‌فروخت؛ برای مثال شرکت‌ها یک ست را 14‌ میلیون به فروش می‌رساندند و حدود پنج، شش‌ میلیون آن را به پزشک جراح می‌دادند، بعد از قیمت‌گذاری قیمت همان ست به سه ‌میلیون تومان رسید و قیمت اجناس چینی و کره‌ای به زیر نصف رسید و قیمت اجناس آمریکایی و اروپایی تقریبا نصف شد. این نشان می‌داد که قیمت‌گذاری‌‌ها درست انجام نشده بود، با این کار آفر جراحان نیز خیلی پایین آمد».

رزیدنت‌‌ها هم رشوه می‌گیرند
«جدیدا رزیدنت‌ها هم یاد گرفته‌اند آفر بگیرند. آنها 10 درصد سهم خود را برمی‌دارند و بقیه آن را به استادشان می‌دهند؛ یعنی دانشجو از بدو شروع آموزش می‌بیند که چطور باید کار کند». این گفته‌های یکی از وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی است. 
او می‌گوید «مدتی پیش یکی از رزیدنت‌ها با من تماس گرفت و می‌گفت برای یکی از بیماران که نیاز به پیچ‌گذاری نداشته‌ است، چند پیچ در کمرش کار گذاشته است. با حالتی این جملات را می‌گفت که خوشحال باشم که بدون اینکه بیمار نیاز به عمل داشته باشد، برای خرید تجهیزات به من سود رسانده است. خب این بیمار بیچاره که به او مراجعه کرده است، هرگز کمرش مثل روز اول نخواهد شد؛ اما او به‌راحتی و بدون توجه به این مسئله او را عمل کرد. متاسفانه هیچ نظارتی روی کار آنها وجود ندارد. مدتی پیش یکی از دوستانم که در آمریکا جراح ارتوپد است، به ایران آمد و من او را با چند نفر از جراحان داخل کشور معرفی کردم. از آنها سوال کرد شما چند عمل تعویض مفصل زانو انجام می‌دهید؟ در پاسخ به او گفتند بین 20 تا 30 نفر. دوستم تعجب کرد و گفت به من اجازه نمی‌دهند در سال بیش از 20 عمل تعویض مفصل زانو انجام دهم. چطور شما در ماه این میزان عمل می‌کنید؟ زمانی به ما اجازه عمل داده خواهد شد که سه جراح دیگر آن را تایید کنند.

قیمت‌گذاری
به گفته صاحبان شرکت‌های تجهیزات پزشکی در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی هر شرکتی که آشنا داشته باشد، می‌تواند تجهیزات را با قیمت بالاتری به ثبت برساند. متاسفانه قیمت‌گذاری‌ در یک روند ناسالم صورت می‌گیرد. صاحب یکی از این شرکت‌ها می‌گوید «متاسفانه سیستم بیمار است، کیفیت تولیدات داخلی مقبول است و تا‌به‌حال نشنیده‌ام کالایی که در ستون فقرات کار گذاشته‌‌‌اند، برای بیماری مشکل خاصی ایجاد کرده باشد. شاید در مقابل مشابه خارجی 10 درصد بیشتر در بدن بیمار دچار ایراد شود. البته چند وقت پیش یکی از پزشکان به من نشان داد که کیج گردنی که در داخل ساخته می‌شود، درست روی گردن قرار نمی‌گیرد و قوس لازم را ندارد؛ اما چون در بیمارستان‌های دولتی برای حمایت از کالای داخلی نمی‌توانند نمونه خارجی آن را خریداری کنند، مجبور هستند آن را در بدن بیمار کار بگذارند. البته این موضوع را با بیمار در میان می‌گذارند که اگر می‌خواهد نمونه خارجی آن در بدنشان کار گذاشته شود، باید در بیمارستان خصوصی عمل کنند. بخشنامه‌ای به بیمارستان‌های دولتی ابلاغ شده است که تا زمانی که از یک کالا تولید داخلی آن در بازار موجود باشد، بیمارستان حق ندارد نمونه خارجی آن را خریداری کند. این در حالی است که در برخی موارد نمونه ایرانی گران‌تر است، مانند پیچی که در ستون فقرات به کار می‌رود، نمونه ایرانی 500 ‌هزار و نمونه ترکیه‌ای و چینی آن 250‌ هزار تومان است. به ‌طور مثال اجناس ایرانی دو برابر اجناس ترکیه‌ای یا کره‌ای هستند».

تعداد جراحان رشوه‌بگیر اندک است
با این‌حال برخی از مسئولان بر این باورند که تعداد پزشکان رشوه‌بگیر اندک است؛ به گفته کاظم عباسیون، نایب‌رئیس جامعه جراحان ایران، تعداد جراحان رشوه‌بگیر انگشت‌شمار است. او دراین‌باره می‌گوید «هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دو طرف مسئول هستند. شرکت‌های تجهیزات پزشکی حق ندارند به پزشکان پول بدهند تا پزشک از شرکت آنها وسایل مورد نیاز عمل را خریداری کند. درباره این موضوع شنیده بودم که برخی پزشکان بیمار یا بیمارستان را مجاب می‌کنند از شرکت خاصی خرید کنند و آن شرکت برای پزشک پورسانتی در نظر می‌گیرد؛ اما به نظر من این یک نوع دزدی است. البته فکر نمی‌کنم این موضوع همه‌گیر باشد و تعداد انگشت‌شماری از پزشکان این کار را انجام می‌دهند که من پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های تجهیزات پزشکی آنها را به ما معرفی کنند تا ما بتوانیم با‌ آنها صحبت کنیم و تذکر دهیم؛ چون برخورد با پزشکان متخلف کار نظام پزشکی و وزارت بهداشت است. البته به اعتقاد من نهادی که می‌تواند جلوی این تخلفات را بگیرد، وزارت بهداشت است. اگر این نهاد قوانین درستی در این زمینه وضع کند، همه مجبور به اجرای آن می‌شوند».

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۵۶۲۶۰۸:۲۹:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
پزشکی تبدیل به کاسبی شده ...دیگر جنبه علمی ندارد..
ناشناس۳۴۵۶۳۱۰۸:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
اخیرا هم مد شده که پزشک خودش به مطب نمی رود و پرستاران سن بالا را به جای خودشان در مطب می گذارند...یعنی فاتحه تعهد را خوانده اند..
ناشناس۳۴۵۶۴۱۰۸:۳۶:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
وای به وقتی که بگندد نمک.
ناشناس۳۴۵۶۶۷۰۸:۴۹:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
نظام آموزش پزشکی ما "پزشک" تربیت نمیکنه! "تاجرهایی با دانشنامه پزشکی" تحویل میده
ناشناس۳۴۵۶۸۲۰۸:۵۴:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
متاسفانه وزارت بهداشت نه تنها به وظایف قانونی خود عمل نمیکند بلکه هیچگونه نظارتی هم برعملکرد نظام پزشکی ندارد طی تلخف پزشکی که دوسال پیش توسط فردی از پزشکان با مدارک مسند وجود داشت وبه نظام پزشکی ارائه وتشگیل پرونده شده تاکنون دریغ از یک نامه هیچکونه اقدامی صورت نگرفته وضعیت نظارت بر پزشکان هر روز بدتر دیروز
اصغر آقا۳۴۶۷۱۰۱۶:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
طبق گفته وزیر محترم : پزشکان ما محجور واقع شدن! اخیرا هم با افزایش 6 درصدی تعرفه ها گامی موثر برای خرید اتومبیل های خارجی سال برای محجورین عزیز برداشته شد.
ناشناس۳۴۵۶۸۴۰۸:۵۶:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
تلخ و زهر و دردناکه شنیدن این چیزا....جراح باشی و اینطور در مورد جون ادما حرف بزنی و عمل کنی...ما انسانا تو هر جایگاهی می تونیم بینهایت حال بهم زن و دهشتناک باشیم...
جلیل۳۴۵۶۸۶۰۸:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
در کشور دو وکالت و پزشکی با لابی و ثروتی که اندوخته اند مانع افزایش پزشک متخصص و وکیل هستند لذا مردم ایران ناچارند به این افراد به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه مبالغ بیشتری بپردازند تنها راه حل نهایی مشکل افزایش ضربتی پزشک متخصص و وکیل حتی با دریافت هزینه آموزش از داوطلبان ورود به این حرفه است البته اگر مافیا و لابی هایش بگذارند
ناشناس۳۴۵۷۶۷۰۹:۲۸:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
فاجعه انسانی چه عمق وحشتناکی پیدا کرده در جامعه ما. بینهایت متاثر شدم چقدر بعضیها مشمئز کننده هستند.
ناشناس۳۴۶۵۸۵۱۵:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
اول برو تحقیق کن مطمئن شو بعد با اطمینان مشمئز!
ناشناس۳۴۵۷۷۰۰۹:۲۹:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ادم اجازه نداره واسه این مطلب از کلمات رکیک استفاده کنه؟
ناشناس۳۴۵۷۷۱۰۹:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
خیالی نیست، به سمع وزیر محترم بهداشت برسونید، قانونیش می کنن، همونطور که زیرمیزی رو حق پزشک می دونستن و رومیزیش کردن. اصلا پزشکا حق دارن درآمد بی انتها داشته باشن حالا به هر روشی... به این لیست اضافه بفرمایید ارجاع بیمار توسط رزیدنت ها به آی سی یو بیمارستان های خصوصی و دریافت درصدی از هزینه تخت آی سی یو به عنوان رشوه. آقایون به تکاثر اموالتون به قیمت جون و رنج مردم ادامه بدید اما خیلی تفاوتی بین خودتون و دواعش قایل نباشید.
کارشناس قدیمی۳۴۵۷۷۴۰۹:۳۲:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
به عنوان کسی که 28 سال در این حرفه بوده و خیلی چیزها را دیدم مطالبی را به عرض میرسانم. زمانی 4 یا 5 شرکت بودند که بهترین و جدیدترین محصولات ارتوپدی و تعویض مفاصل را وارد و ارائه میکردند و با برگزاری کورس های زیاد در ایران و خارج بهترین سرویس ها را به جامعه ارتوپدی تقدیم میکردند.پس از مدتی افرادی خارج از این سیستم و به خاطر داشتن منابع مالی زیاد شروع به وارد کردن اقلام درجه 2 و 3 و 4 و حتی زیر زمینی کردند و با رابطه مجوزهای مربوطه را میگرفتند و برای ورود به بازار شروع به دادن افرهایی میکردند که برای خیلی ها جذاب بود و کار به جایی رسید که قیمت انها که تقریبا یک سوم قیمت اجناس درجه یک بود،به قیمت اجناس درجه یک و حتی بسیار بالاتر از انها به فروش میرسید.از انطرف هم قیمت گزاری این اجناس در یکی دو سال گذشته و بالا رفتن قیمت ارز و عدم تعدیل قیمتها به خاطر مسایلی باعث شد که بسیاری از این شرکت ها بخاطر متضرر شدن نسبت به درج اقلامی در فاکتور بیماران اقدام کنند که به هیچ وجه برای بیماران استفاده نشده.علیهذا رفع این مشکل چندان پیچیده نیست و چاره کار نشست اداره کل تجهیزات پزشکی با شرکت های قدیمی و استخواندار میباشد که متاسفانه به خاطر مسایلی ،وزارتخانه استنکاف میورزد.البته مطالب مفصلتر از این است که در این مجال بگنجد و گوشه ای را عنوان کردم.
فرهاد۳۴۶۹۳۰۱۹:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ای کاش شما که در این موضوع سابقه و اطلاعات کافی دارید، بیشتر می نوشتید و پیگیر می شدید. بالاخره خود ما مردم باید به داد خودمان برسیم.
ناشناس۳۴۵۷۸۹۰۹:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
هر ذم ازین باغ بری میرسد / تازه تر از تازه تری . . .
ناشناس۳۴۵۸۳۹۰۹:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۵
صنف پاکدست و مظلوم پزشک و دکتر و جراح. بهتره به کمیته امداد معرفی بشوند
ناشناس۳۴۵۸۹۸۱۰:۳۱:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
بیزینس طبابت مرگ نداره. هر چه زندگی سخت تر میشه مردم ناچارن بیشتر و سخت تر کار کنن. در نتیجه مریضتر و ضعیفتر میشن. هر چه پس انداز میکنن آخرش با رضایت خاطر میدن به بیمارستان. هزینه عمل، بیمارستان ، ویزیت، آزمایشگاه( نه یکباربلکه چند بار)، عکس، دارو، ۱۰۰ بار ویزیت بعد از عمل و صد تا خرج دیگه.
ناشناس۳۴۵۹۰۱۱۰:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
واقعا این دکترهای جراح کی سیر میشن؟
ناشناس۳۴۵۹۰۵۱۰:۳۵:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
برخی بیمارستانهای نهادهای دولتی اجناس تاریخ منقضی شده پزشکی را جهت ارزان تر خریدن ،تهیه کرده و در بیماران استفاده میکنند لطفا تمام انبار کالاهای پزشکی بیمارستانها ی دولتی را از لحاظ تاریخ انقضا بازرسی نمایید بعد خواهید دید این موضوع صحت دارد
ناشناس۳۴۵۹۳۱۱۰:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
مجموعه عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سبب این ننگ برای کشور شده است. ایکاش مسئولین کشور منابع را صرف فرهنگ، اقتصاد و عزت ملت کنندو رها کنند این شعارهای هزینه بر را.
ناشناس۳۴۵۹۹۹۱۱:۱۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
همچین یکجوری حرف زدین، انگار این شرکتها فقط دارن ضرر و رشوه میدن. مطمئن باشید اگر برای شرکتها ارزش نداشت، می بستن میرفتن سر یک بازار دیگه. حتما خودشون هم سود زیاد می کنن. منتها چون ..
مهیار۳۴۶۰۰۹۱۱:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
هر چند که طیف زیادی از این دست موارد ارتباط مستقیمی با آشفتگی اقتصادی در نتیجه کاهش شدید و هر روزه ارزش پول ملی دارد اما بی کفایتی در سطح عالی مدیریت وزارت بهداشت و سیستم های نظارتی این وزارتخانه و دیگر نهاد های مرتبط مستقل کاملا مشهود است .
ناشناس۳۴۶۱۲۶۱۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۵
پولیپ بینی داشتم. سال 94 پیش دکتر متخصص گوش و حلق و بینی بنام محمدرضا ... جراحی کردم. همون یکی دوماه اول بعد از جراحی فهمیدم که هنوز مشکل تنفسی دارم. MRI و CT گرفتم. پیش چند دکتر بردم همه می گن انحراف بینیت خیلی شدیده. وقتی بهشون می گم واسه همین قضیه سال 94 جراحی کرده ام با تعجب به من نگاه می کنن. ازشون می پرسم چکار می تونم بکنم؟ از شما به کجا میشه شکایت کرد؟ می گن بی خیال شو بیا ما دوباره پولیپتو جراحی می کنیم. لطفا اگه کسی دستش بجایی بنده و می تونه راهنمایی کنه به من بگه چجور میشه برم شکایت کنم؟ همه ی مدارکشو هم دارم.
ناشناس۳۴۶۱۷۹۱۲:۱۹:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
نام این پزشکان را اعلام نموده و اموالشان را مصادره کنید تا عبرتی برای دگران باشد .
ناشناس۳۴۶۱۸۰۱۲:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۵
در گذشته پزشکان حکیم بودند و در مان همه درد های مردم ولی اکنون پزشکان تاجر طماع هستند
ناشناس۳۴۶۲۷۵۱۲:۵۹:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
بوی تعفن در بیمارستان....... ببخشید بوی عفونت شدید در سیستم پزشکی؟؟؟ غم پنهان که بی گفتن عیان است چو آید بر زبان یک داستان است
ناشناس۳۴۶۲۷۸۱۳:۰۱:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
شاید بشود درک کرد که کسی پول نداره و فقیره دست به دزدی بزنه ولی این را اصلا نمی شه هضم کرد که چطوری می شه کسانی که درآمد بسیار عالی دارند دست به این کارها می زنند؟!
مهدی۳۴۶۳۳۸۱۳:۳۳:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
باید قوانینی تصویب شود که تجهیزات پزشکی توسط خودبیمار تهیه شود نه بوسیله پزشک یا بیمارستان چگونه است که دارو توسط بیمار تهیه می شود مشکل اینجاست که دستگاه های مربوطه نظارتی ندارند ویا نمی خواهند که نظارت داشته باشندشمانگاه کنید جراحی دیسک ستون فقرات درهربیمارستان یک قیمت دارد یکی سی میلیون،یکی بیست میلیون ،یکی چهل میلیون والی آخر همه این مشکلات عدم نظارت است.
ناشناس۳۴۶۳۴۶۱۳:۳۵:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ابعاد این بازی کثیف وصف ناپذیره سال قبل در بیمارستان ... مشهد جراح معرف ... پروتزهای داخلی کار می گذاشتن و خارجی فاکتور می کردند ، با یک تذکر ختم شد ..... باید ساختار نظام پزشکی و قانون آن تغییر کند الان فقط یک نظام صنفی و کاسبکارانه است ...
حامد۳۴۶۳۹۴۱۳:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
متاسفانه فساد در عرصه های مختلف کشور نهادینه شده و عزم جدی متخصصان، رسانه ها و مردم در مبارزه با آن را می طلبد. این گزارش در افشای بخشی از مفاسد در عرصه پزشکی نمونه خوبی از اقدامات مبارزه با فساد است که چنین اقداماتی در عرصه های گوناگون انشاالله به نتایح مطلوبی منجر خواهد شد
جمشید۳۴۶۴۱۷۱۴:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۵
کاش فقط پزشکان از فروشندگان وتولید کنندگان تجهیزات پزشکی انتظار افر داشته باشند.اکثر کارشناسان وزارت بهداشت در زمینه تجهیرات پزشکی وحتی تکنیسین هایی که از تجهیزات استفاده می کنند همگی به دنبال کسب درآمد میباشند.این بر روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.یکی از دلایلی که تولیدکننده های واقعی کنار گذاشته شده اند استنکاف آنها از انجام پرداخت اضافه به این سیکل فاسد بوده است.(یکی از تولیدکنندگان )
ناشناس۳۴۶۴۷۷۱۴:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
امیدوارم رفتار عده ای پزشک نما از ارزش های پزشکان متعهدی که دغدغه خدمت گزاری دارند کم نکند
ناشناس۳۴۶۴۸۷۱۴:۴۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
وزارت بهداشت دولت به اصطلاح سلامت هم با طرح تحول سلامت (بخوانید تحول جیب پزشکان ) چنان کارانه غیر معقولی را به جیب ایشان واریز کرد که عملا این صنف رابه سمت مرفهین بی درد و بی انصاف سوق دادو آنها اکنون مسابقه حفظ مال دارند نه حفظ جان
ناشناس۳۴۶۷۵۵۱۷:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
خانه از پایبست ویران است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین