نتایج غیررسمی اولین انتخابات پارلمانی عراق پس از شکست داعش/ پیشتازی فهرست نصر و سائرون

گروه جهان الف،   3970223150 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردم عراق، روز شنبه در نخستین انتخابات پارلمانی پس از شکست داعش شرکت کردند. این انتخابات از ساعت ۷ صبح به وقت محلی بغداد آغاز شد و تا ساعت ۱۸ عصر ادامه یافت.

نتایج غیررسمی اولین انتخابات پارلمانی عراق پس از شکست داعش/ پیشتازی فهرست نصر و سائرون

به گزارش الف، این انتخابات چهارمین انتخابات سراسری عراق پس از سرنگونی صدام حسین و اولین انتخابات پارلمانی در این کشور پس از متلاشی شدن گروه داعش به دور از هر گونه حادثه امنیتی برگزار شد. این در حالی است که داعش تهدید کرده بود مراکز رای گیری و رای‌دهندگان عراقی را هدف حملات خود قرار خواهد داد.

 کمیساریای عالی انتخابات، پس از شمارش 92 درصد آراء، نسبت مشارکت را 44.52 درصد اعلام کرد این در حالی است که در دوره انتخاباتی پیشین در سال 2014، نسبت مشارکت 60 درصد اعلام شده بود. همچنین اعلام شد که از مجموع جمعیت 37میلیونی عراق میلیون 24 نفر واجد شرایط رای دادن بودند که بیش از 10 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.

قرار است نتایج رسمی طی 48 ساعت پس از پایان انتخابات اعلام شود.

در ساختار قدرت عراق، پست نخست‌وزیری سهمیه شیعیان در نظر گرفته شده است، رئیس مجلس از اهل سنت خواهد بود و رئیس‌جمهور تشریفاتی نیز به کردها خواهد رسید. روسای سه قوه از سوی مجلس تعیین می‌شوند.

اعلام نتایج غیررسمی

بر خلاف انتخابات قبلی، در انتخابات 2018 عراق گروه‌های مختلف شیعه و سنی و کرد انشعاب‌های متفاوت و گسترده‌ای داشتند و خط کشی‌ها بین سنی و شیعه و کرد و عرب در فهرست‌ها مانند انتخابات گذشته نبود. در هر فهرست می‌شد نامزدهایی از گروه‌های مختلف قومی و مذهبی دید.

مثلاً حزب‌ الدعوه که از سال 2006 تا امروز نخست‌وزیری را در دست دارد امسال با دو کاندیدای متفاوت در انتخابات حضور یافته است. از سویی حیدر عبادی نخست‌وزیر فعلی ائتلاف «النصر» را رهبری می‌کند و از سوی دیگر نوری‌ مالکی، نخست وزیر پیشین و معاون رئیس‌جمهور هدایت ائتلاف موسوم به دولت قانون را برعهده دارد.

مقتدی صدر، نیز با ائتلاف سائرون کمپین شدیدی را علیه فساد و دولت آغاز کرده بود. مقتدی صدر در ماه های اخیر با سفر به عربستان سعودی خبرساز شده بود.

 هادی عامری؛ رئیس سپاه بدر در صدر ائتلاف فتح‌ است. گروه‌های وابسته به حشد الشعبی و در راس آن عصائب اهل حق در این ائتلاف هستند. این ائتلاف در پی استفاده از کارت پیروزی بر داعش در میدان نبرد برای موفقیت در انتخابات بوده است.

عمار حکیم؛ رئیس حزب جریان حکمت ملی و از متحدان پیشین نوری مالکی است.

قبل از انتخابات برخی رسانه ها مدعی شده بودند که ایران تلاش داشته بین حیدرالعبادی و هادی عامری ائتلاف بوجود بیاید که این امر محقق نشده است.

به گزارش رویترز در حال حاضر فهرست النصر به ریاست حیدر العبادی در صدر قرار دارد و بعد از آن فهرست سائرون وابسته به مقتدا صدر قرار دارد. فهرست الفتح وابسته به هادی العامری در جایگاه سوم قرار دارد و لیست دولت قانون به ریاست نوری المالکی در جایگاه چهارم قرار دارد.

البته حتی اگر ائتلاف «النصر» به رهبری عبادی بیشتر کرسی‌های مجلس را کسب کند، او هنوز به مذاکره با دیگر احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی نیاز دارد. مجلس از زمان آغاز به کار 90 روز وقت دارد تا دولت جدید را معرفی کند.

این در حالی است که در هفته های اخیر و بخصوص بعد از پیروزی حزب الله در لبنان جو سنگینی علیه ایران در انتخابات عراق بوجود آمده بود. در این خصوص رسانه های خبری عربی و غیر عربی اخباری مبنی بر به اصطلاح خودشان مداخله ایران در اوضاع داخلی کشور عراق منتشر می کنند.

روزنامه امریکایی واشنگتن پست در این باره نوشته است جنگ نیابتی میان تهران و واشنگتن برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق وجود دارد.

احتمال تنش در انتخابات عراق

در حال حاضر با توجه به اختلافاتی که درباره پیروز نهایی انتخابات بوجود آمده احتمال تنش ها نیز افزایش یافته است. چنان چه ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی خواستار ابطال نتایج انتخابات پارلمانی اخیر و برگزاری انتخابات در شرایط مناسب شد. نخست وزیر اسبق عراق همچنین خواستار آن شده است که دولت فعلی به ریاست حیدرالعبادی به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت کند. این در حالی است که یک منبع در ائتلاف الوطنیه در گفت و گو با آناتولی از پیشتازی این ائتلاف در چهار استان سنی نشین خبر داد.

احمد اسدی، سخنگوی ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری، دبیرکل سازمان بدر نیز ظهر امروز در گفت و گو با شبکه خبری المیادین ضمن تاکید بر این که اطلاعات موجود نشان می دهد که این ائتلاف در انتخابات پارلمانی عراق پیشتاز است، اعلام کرد که منتظر نتایج نهایی شمارش آرا هستند.

اسدی ضمن ابراز نگرانی نسبت به انجام تقلب در انتخابات پارلمانی عراق که روز گذشته برگزار شد، نسبت به دستکاری نتایج انتخابات نیز هشدار داد.

اختلافات شدید در منطقه کردستان عراق

بعد از برگزاری انتخابات، اوضاع در کردستان عراق متنشج گزارش شده است. در واقع پس از اعلام نتایج اولیه و غیر رسمی این انتخابات، تمامی احزاب اقلیم کردستان، از جمله احزاب اسلام گرا، جنبش تغییر، نسل نو و هم‌پیمانی برای دمکراسی و عدالت؛  اتحادیه میهنی را به تقلب در انتخابات و دست‌کاری آرا در سلیمانیه  و حلبچه، متهم کرده و بیشتر این احزاب خواهان شمارش دستی آرا شده اند.

در حالی که پیش بینی ها در اقلیم کردستان عراق حاکی از آن بود که آرای اتحادیه میهنی کردستان متاثر از فاکتورهایی همچون کارنامه ضعیف حکومتی، اختلافات داخلی و موضوعات مرتبط با رفراندوم برگزار شده سال گذشته با کاهش چشمگیری همراه شود اما این حزب در همان ساعات اولیه پس از اتمام پروسه رای‌گیری، پیروزی قطعی خود را در این دوره از انتخابات اعلام کرد. این امر واکنش‌های شدیدی را به ویژه در حوزه سلیمانیه به همراه داشته است.

بنابراین وضعیت کلی اقلیم کردستان را می‌توان اینگونه خلاصه کرد: اتحادیه میهنی کردستان به کل پروسه هیچگونه اعتراضی نداشته و در همان ساعات اولیه از طریق رسانه های وابسته به خود، پیروزی قطعی در انتخابات را اعلام کرد. حزب دموکرات کردستان عراق در اربیل و دهوک راضی است و در سلیمانیه ملاحظاتی درباره شیوه عملکرد حزب همکار و البته رقیب سنتی خود دارد. تمام جریان‌های سیاسی خارج از دایره حکومت محلی هم به اعلام نتایج اولیه انتخابات معترض هستند و با این توصیف می توان گفت که فضای سیاسی این منطقه از عراق به سوی تنش های بیشتری هم گام برمی دارد.

نحوه توزیع 329 کرسی پارلمان عراق میان 18 استان

بیش از 7 هزار نامزد انتخاباتی در 18 استان عراق برای دستیابی به 329 کرسی پارلمانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 طبق قانون اساسی، 25 درصد کرسی های پارلمان به زنان اختصاص داده شده است.

سهم استان بغداد، پایتخت این کشور در پارلمان بعدی 71 کرسی است که نحوه توزیع آنها به این ترتیب است:

69 کرسی مختص نمایندگان منتخب در انتخابات سراسری، یک کرسی برای مسیحیان و یک کرسی دیگر برای صابئی‌ها. 17 کرسی از این تعداد مختص زنان است.

سهم استان نینوا 34 کرسی است؛ 31 کرسی آن متعلق به نمایندگان منتخب در انتخابات سراسری است و نیز اقلیت مسیحیان، ایزیدی‌ها و شبکی‌ها هر کدام یک کرسی دارند. 8 کرسی در این استان به زنان واگذار شده است.

استان‌های دیگر به این شرح است:

بصره: 25 کرسی، سهم زنان 6 کرسی است.

ذی‌قار: 19 کرسی که از این تعداد 5 کرسی مختص زنان است.

سلیمانیه: 18 کرسی که از این تعداد 5 کرسی مختص زنان است.

بابل: 17 کرسی، که 4 تا از آنها به زنان اختصاص دارد.

الانبار: 15 کرسی که 4 تا از آنها مختص زنان است

اربیل: 15 کرسی که از این تعداد یک کرسی متعلق به مسیحیان و 4 کرسی متعلق به زنان این استان است.

دیالی: 14 کرسی، که 3 تا از آنها مختص زنان است.

نجف: 12 کرسی، که سهم زنان 3 کرسی است.

صلاح‌الدین: 12 کرسی، که سهم زنان 3 کرسی است.

القادسیه: 11 کرسی که سهم زنان 3 کرسی است.

کربلاء: 11 کرسی، که 3 کرسی مختص زنان است.

میسان: 10 کرسی، که 3 کرسی به زنان اختصاص دارد.

المثنی: 7 کرسی، که سهم زنان از این تعداد 2 کرسی است.

دهوک: 12 کرسی، که 11 کرسی از این تعداد به نمایندگان منتخب اختصاص دارد و یک کرسی مختص اقلیت مسیحیان است. سهم زنان از این تعداد کرسی‌ها 3 تا است.

 واسط: 12 کرسی دارد که 11 کرسی از آن به نمایندگان منتخب در انتخابات سراسری واگذار می‌شود و یک کرسی مختص کُردهای فیلی است. سهم زنان 3 کرسی است.

کرکوک: 13 کرسی، که 12 کرسی مختص نمایندگان منتخب و یک کرسی دیگر مختص مسیحیان است. سهم زنان استان 3 کرسی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۶۵۱۲۲:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
حزب الفتح وابسته به حشد الشعبی ( هادی عامری ) و حزب وابسته به نوری مالکی که نزدیک ترین روابط را با ایران دارند پس از حزب مقتدا صدر قرار دارند. عبادی هم که با امریکا روابط بسیار نزدیکی دارد.
ناشناس۳۴۴۰۲۰۰۹:۲۴:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
امقتدی صدر را در یابید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین