سه گروه از دختران که دیگر برای ازدواج به اجازه پدر نیاز ندارند

گروه اجتماعی الف،   3970223142 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیده حمیده زرآبادی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ماده ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ قانون مدنی در خصوص اذن پدر برای ازدواج تقدیم مجلس شد.

سه گروه از دختران که دیگر برای ازدواج به اجازه پدر نیاز ندارند


به گزارش برنا، زرآبادی گفت: دخترانی که کارشناسی ارشد و پنج سال سابقه کار با بیمه دارند می توانند بدون اجازه پدر و مجوز دادگاه ازدواج کنند.

وی گفت: طبق تبصره ای که اضافه شده است دیگر نه حکم دادگاه و نه اذن پدر برای کسانی که شرایط زیر را دارا هستند برای ازدواج نیاز است :

۱: سن ۲۸ سال به شرط احزاز رشد از سوی مرجع قضایی

۲: دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد

۳: دارای ۵ سال سابقه کار و بیمه بازنشستگی

عضو فراکسیون زنان با بیان اینکه این طرح یک فوریتی است و دوشنبه این هفته تقدیم هیئت رییسه مجلس شد گفت : افرادی که شرایط بالا را نداشته و نیاز به حکم دادگاه دارند ظرف مدت ۱ ماه تعیین تکلیف می شوند.

زرابادی با اشاره به طولانی بودن روند دادگاه برای تعیین تکلیف ازدواج افزود: یکسال طول می کشید تا دادگاه تعیین تکلیف کند که زمانی طولانی بود . در صورت تصویب مجلس ؛مدت زمان رسیدگی دادگاه کاهش خواهد یافت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۳۱۹۱۷:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
امکان نداره از فیلتر شورای نگهبان رد بشه.
محمد قاسمی۳۴۳۹۷۸۰۸:۴۸:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
این مبحثی فقهی است و در باره اش اختلافه در حالیکه برخی فقها فتوا به عدم اذن در صورت رشد دختر داده اند این طرح خوبیه و امکان تایید اش وجود داره چون مخالفت صریح شرعی بابت اذن نداریم
ناشناس۳۴۳۳۵۸۱۸:۱۳:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
بله، همچنان زیر سلطه مردان هستیم...
ناشناس۳۴۳۶۶۵۲۲:۳۷:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
شما مهریه‌ات رو بیشتر‌ کن زیر سلطه نباشی!
ناشناس۳۴۴۰۱۱۰۹:۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
ربط مهریه به این موضوع چیه الان ؟ حق طلاق و حق کار و خروج از کشور و حضانت و هزار حق دیگه از زن گرفته می شه فقط مونده همین مهریه که توی گلوی شما گیر کرده ؟ چرا یکی نیست بیاد بگه بیاید حقوق برابر داشته باشیم و مهریه نباشه ! فقط می خواید تنها حق زن نباشه که شما راحت خدایی کنید ؟
ناشناس۳۴۳۷۶۱۰۰:۲۷:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
تو خونه ما به زن احترام گذاشته میشه و هیچکسی تحت سلطه کسی نیست بعد هم شما واقعا بالفرض اینکه این شرایط را داشته باشی ایا بازم بدون اجازه و رضایت پدرت ازدواج میکنی ؟ توجه کنید سن را هم گذاشتن 28سال یعنی دختری که تا 28 سالگی ازدواج نکرده مشکل اجازه پدرش بوده ؟؟؟
م۳۴۳۸۶۲۰۶:۰۳:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
نه مشکل اجازه پدرش نبوده ولی از یه جایی باید قوانین مردسالار تبعیض آمیز رو برداشت
ناشناس۳۴۵۲۹۴۲۲:۲۷:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
دقیقا
ناشناس۳۴۳۴۰۳۱۸:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
خدارو شکر مدرکم یه جا به درد خورد!
هادی۳۴۳۴۹۹۱۹:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دلتو خوش نکن - هرسه تا رو باید باهم داشته باشی - هم 28 سال سن - هم کارشناسی ارشد و هم پنج سال سابقه کار با پرداخت بیمه - تازه اگه همیه اینارو داشته باشی دیگه شوهر میخوای چکار ؟ خودت زندگیتو بکن
ناشناس۳۴۳۵۶۳۲۰:۵۶:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اونی که نظر گذاشته پسره و داره شوخی میکنه شما جدی نگیر:)
ناشناس۳۴۳۴۲۲۱۸:۴۸:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
واقعا مشکل ازدواج دختران اذن پدرمیباشد؟؟؟!
ناشناس۳۴۳۴۲۸۱۸:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
یعنی پسر با سن 18 سال و حتی کمتر و بدون سواد و کوچکترین سابقه کار به اون درجه از رشد عقلی رسیده که میتونه خوب و بد رو تشخیص بده و بدون اذن پدر ازدواج کنه ولی دختر با سن بالای 25 سال و مدرک دانشگاهی و سابقه کار نمیتونه بدون اجازه بابا ازدواج کنه و هنوز درک و عقل درستی نداره؟!!
mmg۳۴۳۵۴۴۲۰:۲۷:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اتفاقا از نظر شرعی (و البته فیزیولوژیک) دختر زودتر به بلوغ فکری میرسه به نظرم یکی از دلایلی که برای ازدواج دختر در اسلام سختگیری شده این هست که ازدواج برای دختری امری خطیرتر و حساس تر از پسر هست دختر قرار هست از قیمومیت پدر به قیمومیت همسر بره اما پسر از تحت سرپرستی پدر بودن به تحت سرپرستی دختر بودن میره واضح هست که دختر در امر ازدواج به مراتب آسیب پذیرتر میشه و نیاز به حمایت داره نمیشه هم ازدواج رو تنها منوط به توافق زوج کرد اونوقت سنگ روی سنگ نمیمونه و هزارتا مشکل ایجاد میشه
ناشناس۳۴۴۰۹۰۰۹:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
خودت فهمیدی چی گفتی داداش ؟ آسمون ریسمون می کنی که یه چیز گفته باشی ؟ جامعه پره از دخترایی که به جبر و اصرار پدر بر خلاف میلشون با یه آدم نامناسب ازدواج کردن در ضمن اینجا مقایسه ی مرد با زن پیش میاد اینو جواب بده یه پسر 15 ساله که نه درس خونده نه تحصیل کرده نه کار داره نه درامد می تونه خودش تصمیم بگیره ولی دختر نه ؟
ناشناس۳۴۴۱۲۱۱۰:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
زن بالغ قیم نداره؟ کی گفته شوهر قیم زن هست؟
ناشناس۳۴۳۶۰۰۲۱:۳۳:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
صفحه حوادث رو دقیق تر بخون. شاید نظرت عوض شد.
ناشناس۳۴۴۰۱۵۰۹:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
معمولا می خونم اصلا ربطی به این موضوع نداره اتفاقا بسیارند دخترانی که با زور و اجبار پدر ازدواج کردند و گرفتار شده اند
ناشناس۳۴۳۶۶۴۲۲:۳۵:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اگه پسری با این‌ شرایط بتونه با دختری که شرایط گفته شده رو داره ازدواج کنه مطمئنا به رشد عقلی رسیده!! شما نگران اون نباش.
ناشناس۳۴۳۷۵۰۰۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
الان یکی میاد کلی کلمات نامفهوم عربی ردیف می کنه و آسمون ریسمون به هم می بافه که به دلیل چنین و چنان زنان چنین هستند و چنان و خلاصه این طرز تفکر و قوانین عجیب بسیار منطقیه و شما عقلت نمی رسه و شما هم بگو منطقیه که خوبیت نداره مخالفت کنی !
ثریا دالغین۳۴۳۷۵۶۰۰:۲۰:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۴
یعنی با سه شرایط بالایی تازه میشیم هم ردیف یک پسر ۱۵ ساله عاطل و باطل! ای خدااااا :)
ناشناس۳۴۳۷۶۳۰۰:۳۲:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
نه نمیتونه
ناشناس۳۴۳۵۴۵۲۰:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
بیمه این وسط واسه چی
بنده‎ی خدا۳۴۳۶۳۰۲۲:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
جامعه‌ی ما تلاش می‌کند سنت حسنه‌ی ازدواج را گسترش دهد و سن ازدواج را پایین بیاورد؛ اما این قانون یک نتیجه‎ی مشخص دارد: دخترهای بیشتری صبر خواهند کرد تا به 28 سال برسند! یعنی اثر جنبی این شرطِ سنی (side effect) بالا رفتن سن متوسط ازدواج در دختران خواهد بود! راه حل ساده است؛ یا شرط سنی را پایین بیاورید، و یا اصلا آن را حذف کنید و به جای آن یک شرط مستقل بگذارید که هربانوی ایرانی (شاغل یا غیرشاغل) که سنش بیش از 40 سال بود، اصلا نظر موافق پدر را نمی‌خواهد.
ناشناس۳۴۳۸۵۴۰۵:۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
زن و مرد هر دو انسانن برادر من نمی شه که یکی از نه سالگی مکلف بشه و مثل انسان بالغ در صورت جرم مجازات بشه ولی تا چهل سالگی حق ازدواج بدون اجازه نداشته باشه که اون نه سال چیه ؟ این چهل سال چیه ؟ سن ازدواج چیه ؟ اصلا معلومه چه خبره ؟
ناشناس۳۴۴۱۳۱۱۰:۱۴:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
28 سال به قول شما side effect داره اما چهل سال نه؟ چهل سال شوهر گیرش می یاد اصلا؟ بعد هم هدف قانون اینه که مثلا عرف جامعه رو یک مقدار توی قوانینش دخالت بده. چون الان معمولا پدر و مادر ها با ازدواج فرزندشون معمولا موافقت می کنند. حالا دو دهه قبل پسر هم خودش تصمیم نمی گرفت و مادرش هر کس را می پسندید همون بود.
ناشناس۳۴۳۶۵۰۲۲:۲۳:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
در تیتر خبر آمده 3 گروهی از دختران که نیاز به اجازه پدر ندارند اما در متن خبر تنها اشاره به این دارد که گروهی که این شرایط را دارند. بالاخره 3گروه که یکی از آن شرایط را دارا باشندویا تنها گروهی که هر3شرط را دارا باشند؛ نیاز به اجازه پدر ندارند! کدام خبر صحیح می باشد؟؟؟
ناشناس۳۴۳۶۸۰۲۳:۰۰:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
تا الان مگه چقدر اذن پدر تو ازدواج دختر دخیل بوده؟ دخترا اغلب با هر کی دلشون خواست ازدواج کردن پدرا هم بله گفتن. مشکل دخترا نبودن خواستگاره. خواستگار نیست لطفا اون حل کنید
ناشناس۳۴۳۷۱۵۲۳:۲۹:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
مگه نسل جدید از باباهشون برا ازدواج اجازه هم می گیرن؟!
ناشناس۳۴۳۷۱۸۲۳:۳۰:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دختری که این شرایط رو داشته باشه ازدواج می خواد چکار!!!
ناشناس۳۴۳۷۲۲۲۳:۳۳:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
الان این خیلی مشکل بزرگی بوده که حل شده ؟؟ یه تحقیق در مورد دلایل بی میلی دختران و پسران به ازدواج بفرمایید خدا وکیلی 17 سال پیش که من ازدواج کردم در صورتی که می دونستم اوضاع کار و اقتصاد و دلار و ریال اینطوری می شه هیچ وقت این حماقت را نمی کردم
ثریا دالغین۳۴۳۷۵۴۰۰:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
و ما دهه شصتی های فلک زده باز موضوع تنش شده ایم! اینبار جنگ به داخل خانواده ها کشیده میشود!! :))
ناشناس۳۴۳۷۵۹۰۰:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
این قوانین با خواست و موافقت عموم خانم ها مطرح شده یا اینکه زنان با اصل این نوع قوانین مخالفن ؟ کسی اصلا اطلاع دقیقی از نظر و عقیده ی عموم بانوان این کشور داره ؟ منظورم اون چند تا خانم مجلس نیست منظورم عامه ی زنان ایرانه
ناشناس۳۴۳۸۹۴۰۷:۲۳:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
تو قانونگذاری کسی نظر مردم رو نمیپرسه چون قانونگذار خودشو عاقلتر از مردم تصور میکنه علت عقب موندگی مملکت هم همینه
ناشناس۳۴۴۱۱۲۱۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
چرا یک زن باید حامی قانونی باشه که بعد از 28 سالگی و به شرط فوق لیسانس و غیره تازه اونو در حد یک پسر 15 ساله می بینه. حداقل سن ازدواج باید بیاد بالا و بعد هم تا یک سنی هم برای دختر و هم برای پسر رضایت والدین را بگذارند و بعد هم که کاملا بالغ شدند باید بتوانند بدون اجازه ازدواج کنند.
ناشناس۳۴۳۸۵۸۰۵:۵۵:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۴
کارت ملی جدید و حداقل معدل کارشناسی ارشد 17 و استعلام عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر هم باید اضافه بشه
ناشناس۳۴۳۸۶۹۰۶:۱۹:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
البته این قوانین جدید قوانین خوبی است اما واقعا مشکل ازدواج اینها نیست! مشکل پول است و پول است و پول
ناشناس۳۴۴۰۹۵۱۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
این شروط را دقیقا از کجا آوردید شرع ما میگه که برای ازدواج باید حتما اجازه پدر باشه ما جایی ندیدیم بگن مدرک یا سن میتونه بجای اجازه پدر قرار بگیره
ناشناس۳۴۴۱۵۱۱۰:۲۴:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۴
با اجازه پدر و بدون اجازه پدر تا حالا چه مشکلی رو حل کرده؟ هر روز که بدتر از دیروزه با چند جمله که قانون باشه یا نباشه چه چیزی درست میشه؟ فرهنگ انسانی و انسانیت که وجود نداشته باشه هیچ چیز درست نیست و سر جاش نیست همه چیز با منفعت طلبی فردی سنجیده میشه
ناشناس۳۴۴۹۰۹۱۶:۲۹:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۴
تا حالا شنیده یا دیده اید که یک دختر مانند یک پسر دهها تعهد بده از نظر مالی حتی کسانی که شاغل هستند مهریه خونه خرج زندگی هزینه های جانبی دستمزد خانه داری و ............................ و ادعایی نداشته باشه ؟؟ فقط یک نمونه استثنا نباشه حالا زنها برای هیچ و پوچ یعنی واقعا برای هیچ و پوچ صدها ادعا دارن
رضا۳۴۵۱۱۱۱۹:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
حالا بالاخره این طرح تصویب شده یاخیر؟
ناشناس۳۴۵۲۰۹۲۰:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
دیگر به هیچ زنی برای ورود به مجلس رای نخواهم داد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین