وزیر اقتصاد به معاونان: مردم به دلار به عنوان یک شاخص اقتصادی نگاه می‌کنند/ کلی‌گویی نکنید و پیش از هر تصمیمی از تحقیقات علمی استفاده کنید

گروه اقتصادی الف،   3970222209 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیرامور اقتصادی و دارایی از تصمیمات جدید وزارت اقتصاد برای رفتارهای مدیریتی خبر داد و از فعالان اقتصادی خواست برای تفسیر شرایط اقتصاد ایران ضمن مطالعه تحقیقات بی‌طرفانه به آمار واقعی به جای مشاهدات پراکنده دقت‌کنند.

وزیر اقتصاد به معاونان: مردم به دلار به عنوان یک شاخص اقتصادی نگاه می‌کنند/ کلی‌گویی نکنید و پیش از هر تصمیمی از تحقیقات علمی استفاده کنید

به گزارش فارس، مسعودکرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی اینستاگرامی به مناسبت نمایشگاه‌ کتاب از تصمیمات جدید وزارت اقتصاد برای رفتارهای مدیریتی خبر داد و از فعالان اقتصادی خواست برای تفسیر شرایط اقتصاد ایران ضمن مطالعه تحقیقات بی‌طرفانه به آمارهای واقعی به جای مشاهدات پراکنده دقت‌کنند.

او در این یادداشت نوشت: نمایشگاه بین‌المللی‌کتاب تهران‌آغاز شده و شور دوباره‌کتاب خواندن، ورق زدن صفحات‌کاغذی و چشیدن طعم آثار دسته اول را به جان هرعلاقه مند به فرهنگ و مطالعه انداخته و البته‌که امسال محیط نمایشگاه هم به محلی برای عرضه دغدغه‌های بسیاری از مردم، اهل فرهنگ و فعالان اقتصادی درباره‌آینده‌ کسب و کار، قیمت‌ها، دلار و... بدل شده است.

متاسفانه حجم زیاد مشغله ها باعث شدکه امسال برای اولین بار طی دو دهه‌گذشته فرصت حضور در نمایشگاه را از دست بدهم. چاره را دراین دیدم‌که پس‌از مطالعه بروشورهای ناشران حاضر در نمایشگاه، فهرستی از عناوین مورد نیازم را تهیه‌کنم و از دوستان اهل ذوق بخواهم‌ این‌کتاب‌ها را از نمایشگاه برایم تهیه‌کنند. خوشبختانه هنوز عصر نشده بودکه چندینی عنوان‌کتاب به دستم رسید و جیره چند ماه مطالعه مهیا شد.

کتابها راکه دیدم، بی‌اندازه خوشحال شدم؛ هنوز کسانی هستندکه با دقت می‌نویسند، با وسواس اظهارنظر می‌کنند و ازهمه مهمتر درمقابل‌کل‌گویی ایستاده‌اند. نمایشگاه‌کتاب نشان دادکه خوشبختانه با سیاهه‌ای بلندبالایی از پژوهش‌ها مواجه‌ایم‌که پرسش‌های سیاست‌گذاران را نه باکلمات‌کلیشه‌ای بازارپسند، که براساس دقت نظرکارشناسی پاسخ می‌دهند. دلم سوخت از اینکه این تعداد جوان و اندیشمند درکشور با وجود مصائب صنعت نشر و موانع تحقیق،کار می‌کنند و بی‌‌پیرایه و منت نتایج عمل‌شان را دراختیار قرار می‌دهند؛ ولی انگارگاهی ما از برابرآنها به سادگی عبور می‌کنیم.

ماکه به دنبال پایش محیط‌کسب وکاریم، نباید اجازه دهیم‌ تحلیل‌های بدون مبنای‌کارشناسی ذهن مردم را آشفته‌کند.

شاهد مثالی‌‌که حتی فضای نمایشگاه فرهنگی کتاب را هم تحت تاثیر قرار داده، موضوع قیمت دلار است. مردم به دلار به عنوان یک شاخص اقتصادی نگاه می‌کنند؛ ولی این وظیفه همه‌کنشگران اقتصادی است که بتوانند برای شهروندان توضیح دهندکه رشد شاخص بورس، افزایش فراگیری بیمه‌ها، افزایش میزان وصول مالیات (به خصوص با تمرکز برفرارهای مالیاتی)، سهولت در ورود و خروج‌کالا به‌کمک‌گمرک الکترونیک، رشد میزان فروش اموال مازاد بانک‌ها، حذف بیش از 700 نوع قانون و مجوز مخل فضای‌کسب وکار، تراز تجاری مثبت و...هم شاخص‌هایی است‌که نشان دهنده وضعیت عمومی اقتصاد ایران هستند.

در وزارت اقتصاد از مدیران خواسته ام که اولاً به هیچ عنوان به سمت تکرار کلیات و اظهارنظرهای بدون منبع و دقت نروند و ثانیاً قبل از هر تصمیم و عملی از مطالعاتی‌که درآن حوزه صورت‌گرفته سراغ بگیرند. به‌خصوص اینکه این مطالعات به سفارش نهاد و ارگانی نباشد و از عصاره قلم پژوهشگری مستقل، دانشجویی‌کنجکاو یا استادی صاحب نظر بیرون آمده باشد. این‌کلمات صراحت، شفافیت و صداقت دارند و برای خوشایند کسی نوشته نشده‌اند و دقیقاً به همین دلیل است‌که‌کاربردی و راهگشا هستند. به غیر از هزاران سود مطالعه، همین یک دلیل کفایت می‌کند که بازهم همگی به‌‌کتاب و تحقیق بازگردیم.

ریزبینی و دقت ویژگی های پسندیده ای است که خروجی آن برای افراد، کشف رازهای موفقیت است. از دل نمایشگاه چند زندگینامه از کارآفرینان بدستم رسید که با دقت نشان می داد در اقتصاد ایران الگوهای قابل احترامی داریم که توانسته اند با وجود انواع موانع موفق شوند، هزاران اشتغال ایجاد کنند و کالاهایشان را به بازارهای بین‌المللی بفرستند. حتی مدیران دولتی هم باید این زندگینامه ها را بخوانند تا به خوبی فهم کنند این عناصر ارزش آفرین با چه زحمتی‌کار می‌کنند. نتیجه‌آنکه نظام اداری اگر سنگی از مقابلشان برنمی دارد، مانعی در برابرشان نباشد. اشاره به زندگی افراد موفق، نشاط و انگیزه را به جوانان کشور باز می گرداند، اتکاء به آمار و توجه به جزییات هم فعال اقتصادی را صاحب بینش می سازد و امیدوار نگاه می دارد. امیدوارم حالا که همه نگران آینده اند، به جای اظهارنظرهای‌کلی، کمی به سمت مطالعات و فهم جزئی موضوعات برویم و این اطمینان را به مردم و صاحبان کسب و کار می دهم‌که دولت برای آینده پیش روی برنامه دارد. اگر قیمت دلار مهم است، دقت به دیگر شاخص‌ها نیز اهمیت دارد. ظرف یک سال‌گذشته، دلار آمریکا بیش از 10 درصد ارزش خود را در برابر سایر ارزهای جهانی از دست داده یا همین اتفاق و بدتر، برای ارزهای ترکیه، روسیه و ... رخ داده است. هیچ‌کجای جهان، نخبگان قیمت ارز را این چنین به همه اجزاءاقتصادی- اجتماعی، سیاسی،... داخلی‌گره نمی‌زنند.

امیدوارم‌که اظهارنظرهای ما هم در خدمت‌آرامش بخشی به مردم باشد و نه اینکه بستر سوء استفاده را برای برخی ایجاد کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۱۹۶۹۲۰:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
پس دلار هم مثل ریال کاهش ارزش داره؟ چرا دلار ده تومانی شده 700 برابر؟ حتما نشان خوبی اقتصاد است
ناشناس۳۴۱۹۸۱۲۱:۲۵:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
خوب شد بالاخره فهمیدید.
ناشناس۳۴۲۰۱۵۲۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
عالم بی عمل
ناشناس۳۴۲۰۲۷۲۲:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
میشه بفرمائید برنامه دولت برای آینده اقتصاد کشور که برمحوراقتصاد تک محصولی میچرخد چیست ؟ از کدام برنامه صحبت می کنید؟ شعار توخالی هیچ اعتباری ندارد...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین