ایرباس لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران را پذیرفت/ احتمال تحویل حداکثر ۲ هواپیمای دیگر

گروه اقتصادی الف،   3970222014 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گفته منابع آگاه، خروج آمریکا از برجام به معنای لغو ۳۸ میلیارد دلار قراردادهای فروش هواپیما بین تهران و شرکت های غربی است و شرکت ایرباس را نسبت به رقیب آمریکایی اش بوئینگ در معرض ریسک های بزرگتری قرار می دهد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز،دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این هفته اعلام کرد، از توافق هسته ای خارج می شود و مقامات دولت وی نیز گفته اند که مجوزهای صادراتی صادر شده برای فروش هواپیما به ایران را لغو خواهند کرد.

تهران 200 هواپیمای مسافربری به مبلغ 38.3 میلیارد دلار برای شرکت ایران ایر سفارش داده که شامل 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ای تی آر است.

شرکت ایرباس که ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضای بین المللی ناگزیر شد بخشی از برنامه های تولیدی خود را کاهش دهد، نیاز بیشتری به سفارشات ایران جهت خرید جت های پهن پیکر دارد. ایران 53 فروند هواپیمای پهن پیکر از ایرباس و 30 فروند از بوئینگ سفارش داده که هنوز ساخته نشده اند.

3 منبع صنعتی گفتند، از دست رفتن این قراردادها ضربه بیشتری به خط تولید جدیدترین هواپیمای پهن پیکر ایرباس، یعنی ای 330 نئو خواهد زد که در فاصله چند ماه مانده به ارائه آن با تقاضای ضعیفی مواجه است. ایران ایر پس از شرکت ایر آسیا دومین مشتری بزرگ این هواپیماست.

اما در مقابل، دنیس مویلنبورگ، مدیر شرکت بوئینگ ماه گذشته این سیگنال را ارسال کرد که شرکت وی پس از تلاش های گسترده برای بهبود سطح فروش هواپیماهای پهن پیکر خود، دیگر مثل گذشته به سفارشات ایران وابسته نیست.

ایرباس و بوئینگ گفته اند تصمیم آمریکا را مورد بررسی قرار خواهند داد، اما از اظهارنظر در مورد ریسک هایی که با آن مواجه اند خودداری کرده اند. جف کنیتل، رئیس به آمریکای شرکت ایرباس گفته: «ما کار درست را انجام خواهیم داد.»

هیچ یک از این دو شرکت به آن اندازه نگران بر هم خوردن قرارداد فروش مجموعا حدودا 100 فروند هواپیمای باریک پیکر به ایران نخواهد بود، زیرا تقاضا برای خرید این نوع جت ها بالاست و این شرکت ها مشکلی برای تخصیص خط تولید های خود به دیگر خریداران نخواهند داشت.

منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود با ایران که آماده سازی آن ماه ها به طول انجامید را پذیرفته است.

لغو قراردادهای فروش هواپیما به ایران همچنین به فهرست سفارشات سال 2018 شرکت ایرباس بیش از شرکت بوئینگ لطمه خواهد زد.

لغو سفارشات ایران، که ایرباس برای عقب نماندن از رقابت با بوئینگ آنها را در فهرست سفارشات خود به ثبت رسانده، موجب حذف 86 سفارش قطعی از فهرست سفارشات شرکت ایرباس در سال جاری خواهد شد.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر گروه تیل گفت: «ایرباس خیلی مشتاقانه سفارشات ایران را در فهرست سفارشات خود گنجاند، اما بوئینگ محافظه کار تر بود. از این رو ایرباس اندکی بیشتر لطمه خواهد دید.»

با این وجود، خط تولید هواپیماهای پهن پیکر بوئینگ هم عاری از ریسک نیست.

ابولافیا گفت: «با توجه به امیدواری هایی که دو در مورد درآمد فروش هواپیماهای پهن پیکر داشتند، هیچ کدامشان در حال حاضر احساس خوبی از به هم خوردن این قراردادها ندارند.»

شرایط برای شرکت کوچک اما پرسود ای تی آر اندکی متفاوت است. تحلیلگران می گویند، این شرکت تاکنون 8 فروند هواپیما به ایران تحویل داده و از نظر تعداد تحویل هواپیما بهتر از دو رقیب بزرگتر خود عمل کرده است. به نظر می رسد که این شرکت همچنان قصد دارد در اواخر امسال بقیه سفارشات ایران را نیز تحویل دهد و خواهد توانست قبل از اتمام مهلت 90 روزه در ماه اوت یک یا دو فروند هواپیمای دیگر را نیز به تهران تحویل دهد. اما این شرکت احتمالا با تصمیمات صنعتی دشواری در مورد بقیه هواپیماهای سفارش داده شده توسط ایران مواجه خواهد بود. 

دیدگاه کاربران

احمد۳۴۰۵۳۷۰۸:۰۵:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
این تازه اول کار است. سمبه ترامپ پر زور است کاری از دست دولتهای اروپائی بر نمی اید
ناشناس۳۴۰۷۴۴۱۰:۱۶:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
معلومه . اما مساله اینجاست که علیرغم اینکه همه میدونن برجام از اولش یک جوک بود و بیشتر عهدنامه بردگی ایران حساب میشد ، چرا هنوز اقای روحانی تلاش داره دودستی به جنازه برجام بچسبه ؟ سنگین ترین تعهد برجامی ما تحویل پولوتونیوم به خارج و بتن کردن راکتورها بود که فورا انجام شد و ساده ترین تعهد برجامی اونها تحویل هواپیما بود که انجام نشد !
ناشناس۳۴۱۲۶۱۱۳:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگر یک خورده پول نکهداشتیم و پیش پرداخت ده در صدی پرداخت کردیم امروز ایران بیست هواپیما تحویل گرفته بود ولی چکار کنیم ...
ناشناس۳۴۱۹۴۳۲۰:۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
کره شمالی که خیلی جلوتر بود چی شد الان حرف زدن آسان است ...
ناشناس۳۴۱۵۳۲۱۵:۳۸:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
در قرارداد ها پیشبینی لغو برجام شده بود؟
زارع۳۴۱۷۴۴۱۷:۳۵:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بهتره باهاش حرف زد و پرسید چ میخاد و چی حاضره بده به هر حال او کاسب مکارس
محمود۳۴۰۵۳۸۰۸:۰۶:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
حفظ برجام با سایر اعضا یعنی چه ؟؟؟ وقتی هیچ هواپیمایی حتی ایر باس و ای تی آر هم بدون رضایت آمریکا امکان ورود به کشور را نداشته باشد یعنی برجام بر باد فنا رفته و ما خودمان را گول می زنیم . شک نکنید اروپا و روسیه و چین در صورت لزوم به گواهی تاریخ پشت ایران را خالی خواهند کرد و پاسخگو هم نخواهند بود .متاسفانه باید بپذیریم که قانون ارباب رعیتی بر جهان حاکم است .
ناشناس۳۴۱۹۵۹۲۰:۳۲:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
متاسفانه باید بپذیریم که عده ای در داخل کشور نمی خوان واقعیت رو قبول کنن و هزینه اش رو باید ما مردم بدیم. امید بستن به مسئولین بی فایده است. الان..
ناشناس۳۴۰۵۵۲۰۸:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
با این گرانی بلیت هواپیما، افزایش عوارض خروج از کشور و نرخ نجومی ارز تقاضا برای مسافرت هوایی به شدت کاهش خواهد یافت. از این بابت همین تعداد هواپیمای حال حاضر کفایت می کند.
ناشناس۳۴۰۹۰۲۱۱:۲۵:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ایمنی پرواز و ....مسایل مهمی نیستن پس واسه شما
ناشناس۳۴۱۵۷۸۱۶:۰۸:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بله درست می فرمایید سطح زندگی در ایران بتدریج پایین آمده و همچنان ...
ناشناس۳۴۰۶۰۱۰۸:۵۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
متاسفانه تمام اخطارهای "دلواپس"ها درست از آب دراومد!
ناشناس۳۴۰۹۵۵۱۱:۴۲:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
دلواپس ها پیشتر معترض بودند که چرا هواپیما خریده اید و می گفتند مگر چند در صد مردم با هواپیما مسافرت میکنند و از این نوع حرف ها. حالا معترض اند که چرا هواپیما ها را نمی دهند. این جماعت همیشه معترض اند
ناشناس۳۴۰۶۰۲۰۸:۵۴:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
روزی رو بیاد بیارید که وزرا ما برای اومدن یه هواپیما همگی رفتن فرود گاه آمریکا همونجا فهمید چه جوری باید بزنه تو سر ملت لعنت بر حقارت
علی۳۴۰۶۱۰۰۹:۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ایرباس بخوره توی سرش! کی جواب مردمو میده! از بیت المال میلیارد میلیارد خرج جلسات و رفت و آمد و نیروی انسانی شده! الان کلش روی هوا هست. جناب تدبیر، همچین روزیو نمیدیده؟! با این همه ادعا!
ناشناس۳۴۰۶۵۹۰۹:۲۹:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اول گزارش میگید این نوع هواپیماها با اقبال مواجه نشده. وسط گزارش میگید مشکلی نداره چون مشتری زیاد داره؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۰۹۴۴۱۱:۴۰:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
قضیه رو نفهمیدی داداش. دوباره بخون. دقت کن تا متوجه بشی. دو مقوله جدا از همه. یکی هواپیماهای غول پیکر و دیگری باریک اندام.
ناشناس۳۴۱۰۶۳۱۲:۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بین هواپیمای پهن پیکر و غیر اون، تمیز قائل شد.
ناشناس۳۴۰۷۰۱۰۹:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
خوب نظر اتحادیه اروپا هم با این حرکت مشخص شد. باید منتظر باشیم آقای روحانی چند روز دیگه اعلام کنن ۳ عضو مزاحم دیگه هم شرش از برجام کم شده، ولی ما همچنان در برجام هستیم.
ناشناس۳۴۰۷۳۰۱۰:۱۳:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
سوال از دوستانی که الان دولت رو می کوبند این هست که سال 92راهکار اونها چی بود .ما دوران جلیلی رو هم از یاد نبردیم .الان راهکار ما چی هست؟غنی سازی رو ادامه بدیم واز تاسیسات هسته ای خودمون کامل استفاده کنیم اون وقت جواب انزوای کشوررو کی میده؟وقتی تو منطقه با عربستان درگیر بیخود میشیم وقتی می خواهیم تو سوریه کنار مرز اسراییل حضور نظامی داشته باشیم باید به مردم بگیم که ماباید تاوان کارهامون رو هم بدیم .البته دوستان ممکنه از عزت وسربلندی واستقلال صحبت کنند که با این نرخ دلار وبیکاری ورکود اقتصادی وامار بالای فحشا وفساد خنده دار هست.خودیها تو ناز ونعمت ومردم هرروز در تنگنای بیشتر.ژن خوب برای آقازادگان وبیکاری برای فرزندان مردم.این دوگانگی جواب نخواهد داد .
ناشناس۳۴۰۸۹۹۱۱:۲۴:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
عالی
ناشناس۳۴۱۱۲۰۱۲:۳۴:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
خب شما هم پیشنهادت رو بده. جلوی عربستان تا کمر خم بشیم. اسرائیل دانشمندان و سربازانوم رو بزنه ماهم تشکر کنیم. انرژی هسته ای هم نخواهیم. موشک واسه چیمونه میریم تیله بازی. به جای مرگ بر آمریکا هم میگیم مرگ بر ایرانی.دیگه ....
ناشناس۳۴۱۶۸۸۱۷:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ببخشید کی درگیر شده ما یا عربستان؟ کی داعش را بوجود آورده؟ آیا باید در خانه منتظر سربریدنمان باشیم؟
سید۳۴۰۷۳۶۱۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
عکس یادگاری یادشان نرود
ناشناس۳۴۱۰۹۶۱۲:۲۸:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
تنها راه نجات ملت ایران قطع رابطه با کل جهان و مردم ایران فقط و فقط روی امکانات موجود در داخل کشور حساب کنند سرزمین ایران سرزمین ..دلیران
فري۳۴۱۱۶۳۱۲:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
همه از برجام رفتند ولی ما هستیم
ناشناس۳۴۱۱۷۲۱۲:۵۲:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
آقایانی که می فرمدند نخرید خودمان میسازیم بسازند و ما هم از ایشان تقدیر می کنیم
ناشناس۳۴۱۵۰۸۱۵:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
برجام که اثری نداشت و دستاوردی نداشت دوستان چرا نگران شدن؟ یه توافق بی اثری رو زده زیرش چرا ناراحتی؟ بعد تحریمها که کاغذ پاره بود چه اهمیتی داره؟
ناشناس۳۴۱۹۲۳۱۹:۵۶:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بنظرم ایران ایر و مقامات مربوطه بیشتر از ایرباس و بویینگ خوشحال شدن. چون پولی برای خرید نیست و حالا می تونن بهانه بیارن که تحریم ها نذاشت بخریم. وگرنه نزدیک سه سال وقت داشتن و تو سه سال دست کم 50 هواپیما می شه خرید. تنها دو ایرباس تحویل شد. اگر هم مشکل ترامپ وجود نداشت بعید بود بیشتر از سالی یه هواپیما بتونن بخرن.
ناشناس۳۴۱۹۴۰۲۰:۱۷:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگه قراره ۵ قدرت جهان از عهده آمریکا برنیاند پس در این کارزار ما با آمریکا چه خیر جز ضرر و زیان نصیب ما میشود همه به فکر خود هستند الا ما ..
ناشناس۳۴۱۹۵۵۲۰:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
سرکوفت نزنید چرا به روحانی رای دادیم.مگه .. که اشتباه کرده باشیم.ازسر ناچاری بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین