نامه های محرمانه ترامپ به سران ۴ کشور عربی درباره ایران/ نیویورک تایمز سخنان رهبری را تائید کرد

گروه جهان الف،   3970221119 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه آمریکایی نوشته رئیس‌جمهور این کشور دو نامه خصوصی درباره ایران به سران چهار کشور عربی نوشته است. رهبری در بیانات چند روز پیش به محتوای یکی از این نامه‌ها اشاره فرمودند.

نامه های محرمانه ترامپ به سران ۴ کشور عربی درباره ایران/ نیویورک تایمز سخنان رهبری را تائید کرد

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای اخیر، دو نامه محرمانه به کشورهای عربی متحد خود در غرب آسیا ارسال و از اینکه واشنگتن تا کنون هزینه‌های زیادی در منطقه صرف کرده، ابراز نارضایتی کرد.

نیویورک تایمز با اشاره به سخنان دو روز قبل (19 اردیبهشت) رهبر انقلاب اسلامی ایران درباره خروج ترامپ از برجام، نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه علنا اعلام کرد که نامه اول وجود دارد...البته او اشاره‌ای نکرد که متن این نامه چگونه به دستش رسیده است».

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان: بنده از طرف ملت می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید/ ترامپ بدنش خوراک مار و مور میشود/ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم/ اگر تضمین قطعی ندادند، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه طی سخنرانی در دانشگاه فرهنگیان، فرمودند: «همین دو سه روز قبل از این، ترامپ یک نامه‌ای نوشته است به روسای کشورهای خلیج‌فارس -که به این نامه ما توانستیم دست پیدا کنیم و ببینیم- و در این نامه به اینها میگوید که باید همه‌تان متّفق بشوید، باید این کار را بکنید، باید آن کار را بکنید، من هفت تریلیون دلار اینجا خرج کرده‌ام برای شما. مردک! هفت تریلیون دلار شما برای اینها خرج کردی! هفت تریلیون دلار خرج کردی برای اینکه بر عراق مسلّط بشوی، بر سوریه مسلّط بشوی؛ خب نتوانستی؛ به درک! میگوید باید این کار را بکنید، این کار را بکنید، این کار را بکنید؛ [در جملاتش] «باید» دارد! به همه‌ی این روسا هم این نامه را نوشته و فرستاده».

به گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ در این نامه ها خواستار این شده که کشورهای عربی مسئولیت بیشتری برای مقابله با ایران به عهده بگیرند. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد نامه‌های ترامپ انطباق زیادی با اظهاراتی دارد که او در سخنرانی‌های علنی به زبان آورده است. 

ترامپ ماه گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «همزمان با تلاش‌های ما برای بیرون راندن سفاکان داعش از سوریه، ضروری است که ملت‌های مسئول خاورمیانه بر کمک‌‌های خودشان بیفزایند تا ایران از موفقیت‌های ما در شکست داعش منتفع نشود.»

او گفت: «کشورهای بسیار ثروتمندی در خاورمیانه هستند. باید کمک‌های اساسی بکنند. آنها به نحوی که باید، کمک نکرده‌اند.»

ترامپ بارها گفته ایالات متحده بعد از حملات 11 سپتامبر 7 تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده است. برخی رسانه‌های آمریکا این رقم را نادرست می‌دانند و می‌گویند رقمی که ترامپ به آن استناد می‌کند احتمالا ً بر اساس یکی از مطالعات «مرکز امور بین‌الملل و عمومی واتسون» در دانشگاه براون است که برآورده کرده بود میزان بدهی‌های آمریکا به دلیل هزینه‌های این کشور در جنگ تا سال 2053 احتمالاً به 7.9 تریلیون دلار می‌رسد. در این مطالعه، هزینه فعالیت‌های مرتبط با جنگ آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان از سال 2001، حدود 1.88 تریلیون دلار برآورد شده است. 

این رقم، به هر حال مبلغ زیادی است و ترامپ این موضوع را در نامه‌ای که چند هفته پیش برای سران عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین ارسال کرده گوشزد کرده است. او در آن نامه‌ بر ضرورت همکاری کشورها با آمریکا برای تقویت جبهه متحد علیه ایران تاکید کرده و از آنها خواسته مناقشات با قطر را حل کنند. 

ترامپ بعد از دریافت جواب کشورهای عربی، نامه‌ دیگری به آنها ارسال کرده و بار دیگر بر این نکات تاکید کرد. هنوز مشخص نیست این نامه قرار است با چه گام‌های مشخصی همراه شود. ترامپ پیشنهادی مبهم هم در خصوص اعزام تیمی برای کمک به حل مناقشه قطر مطرح کرده، اما کشورهای عربی این ایده‌ را رد کرده و گفته‌اند که خودشان باید مسئله را حل کنند. 

یک مقام دولتی آمریکا اما به روزنامه واشنگتن پست گفت که نامه اول حدود دو هفته قبل ارسال شده است.

وی افشا کرد که این نامه‌ها از متحدان آمریکایی خواسته حضور فعالانه‌تری در نقاط حساس منطقه از جمله سوریه داشته باشند.

«تئودور کاراسیک» مشاور ارشد یک اندیشکده آمریکایی تاکید کرد اینکه رهبر ایران توانسته متن نامه را مطالعه کند، مسئله بسیار مهمی است زیرا در آن نکات مهمی درباره اینکه ایران با چه اقداماتی از سوی آمریکا روبه‌رو خواهد شد، آمده است.

کاراسیک همچنین احتمال داد که این نامه توسط یکی از قدرت‌های منطقه‌ای که رابطه چندان بدی با ایران ندارد، مثل قطر، کویت، عمان، اردن یا حتی یک کشور خارجی مانند روسیه به دست ایران رسیده باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۰۰۵۶۱۷:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۱
ما هم باید خسارتمون را از آمریکا بگیریم ازکودتای ۲۸ مرداد تا همین حالا
ناشناس۳۴۰۲۲۲۲۱:۲۲:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۱
بفرمایید بگیرید چگونگی اعمال ان را توضیح دهید یک مثال هم بزنید تا مسئله جا بیفته قبلا از نبوغتان تشکر می کنم
ترانه۳۴۰۴۰۷۰۱:۱۶:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
کدخدا دبه کرد برجام مرد
ناشناس۳۴۰۴۲۹۰۱:۵۳:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
زنگنه: تحریم هیچ اثری ندارد!!؟؟؟ پس چرا رفتید مذاکره و برجام؟
سعید تم۳۴۰۰۵۸۱۷:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۱
نظام سیاسی آمریکا 7 تریلیون دلار از مردم آمریکا دزدیده و با پروژه های جنگی اش به صنایع نظامی خود ریخته. حالا از کشورهای عرب مسلمان میخواهد جبران کنند. دزد باشرفی است این ترامپ یا خیلی ناشی است که نمی فهمد جنگ برای نجات اقتصاد کاملا نظامی-ران آمریکاست. و متاسفانه اصلا دوست ندارم ایران بازیچه چنین نظام شیطانی آمریکا شود. رهبران ایران لطفا تا میتوانید کنترل کنید این ترامپ و شیطان خبیث را. میدان نظامی را واگذارید و میدان اقتصادی را بازپس بگیرید. اینها همه دسیسه شیطان آمریکاست. شیاطنی که مردم آمریکا را هم ذله کرده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین