نمایندگان فراکسیون امید مجلس در گفتگو با الف مطرح کردند؛ انتظار اعلام خروج ایران از برجام و ایستادگی قاطعانه در مقابل آمریکا

گروه سیاسی الف،   3970220156 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از نمایندگان فراکسیون امید معتقدند که پس از خروج آمریکا از برجام، روحانی رئیس جمهور هم باید خروج ایران از برجام را اعلام می کرد و قاطعانه در مقابل زور گویی های آمریکا می ایستاد و در عین حال برخی دیگر از اعضای این فراکسیون هم متعقدند روحانی سیاست خوبی در این زمینه در پیش گرفته و نباید عجله کرد.

انتظار اعلام خروج ایران از برجام و ایستادگی قاطعانه در مقابل آمریکا

به گزارش الف، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در کنگره آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد که این تصمیم آمریکا واکنش های مختلفی در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت.


نمایندگان مجلس در همان دقایق آغازین جلسه علنی صبح دیروز چهارشنبه، ضمن آتش زدن پرچم آمریکا و متن برجام در صحن مجلس، شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.نمایندگان مجلس معتقدند که دولت ایران باید از معاهده ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) که داوطلبانه انجام می دهد، خارج شود و غنی سازی 20 درصد را آغاز کند.


همچنین نمایندگان مجلس در جلسه دیروز مجلس طرح 2 فوریتی «الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل» تهیه و به امضای جمعی از نمایندگان رسید که قرار است هفته آینده در صحن مجلس مطرح شود.از طرف دیگر تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس در تذکر شفاهی خواستار اقدام قاطع دولت در این زمینه شدند.


خبرنگار الف، به سراغ اعضای فراکسیون امید مجلس که با دولت همفکر و همسو هستند رفته و نظر آنها را در خصوص خروج آمریکا از برجام، تحلیل وضعیت فعلی و تکلیف دولت ایران برای آینده را سوال کرد.
متن زیر حاصل این گفتگو است.

خروج مشروط از برجام و ان پی تی

محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد و کلات در مجلس به خبرنگار الف گفت: ما انتظار داشتیم که حسن روحانی رئیس جمهور هم بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام می کرد که از برجام و معاهده ان پی تی خارج شویم اما این خروج را به مدت 45 روز تعلیق می گذاریم تا اروپا تکلیف خود را روشن کند.

تاثیر مثبت خروج آمریکا از برجام، همدلی و وحدت در کشور
ناهید تاج الدین نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور عاقلانه در حال رصد کردن موضوع برجام است، گفت: آمریکا با خروج از برجام نشان داد که صداقت ندارد. اما دیگر کشورها مثل چین و روسیه اقدام ترامپ را زیر سوال برده و بر ماندن در برجام تاکید دارند

.وی افزود: البته این کشورها مصلحت و منافع خود را در نظر دارند و برای میزان پایبندی آنها به برجام باید صبر کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه حضور آمریکا در برجام تاثیر مثبتی نداشته، افزود: امیدوارم تاثیر مثبت خروج آمریکا از برجام، همدلی و وحدت در کشور باشد.

تاج الدین با اشاره به پیشنهادات نمایندگان از جمله تهیه طرح 2 فوریتی «الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل» و خروج از ان پی تی گفت: اینجانب معتقدم در این زمینه نباید عجله بلکه باید هوشمندانه اقدام کرد.

دولت قاطعانه در مقابل آمریکا بایستد

محمد قمی نماینده پاکدشت در مجلس هم تاکید کرد که خروج از معاهده ان پی تی و از سر گیری غنی سازی 20 درصد هم از مواردی است که دولت می تواند به آنها فکر کند.

وی افزود: دولت باید در مقابل آمریکا قاطعانه بیاستد و متقابلا رفتار و اعمالی در شان آمریکا انجام دهد.

این عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: دولت نباید برای خروج آمریکا از برجام واهمه و ترسی به خود راه دهد و نگران باشد بلکه باید با اقتدار به فعالیت خود
ادامه دهد.

قمی افزود: امیدواریم منافع ملی در این راستا در نظر گرفته شود.

 خروج از ان پی تی و از سرگیری غنی سازی

محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا در مجلس با تاکید بر اینکه نباید فکر کرد که برجامی وجود دارد، افزود: دولت باید ضمن خروج از معاهده ان پی تی، غنی سازی 20 درصد را شروع کند.

وی با بیان اینکه ما نباید معطل اروپا باشیم، تصریح کرد: آمریکا از سه شنبه شب از برجام خارج نشد بلکه از مدتها قبل از برجام خارج شده بود.

 تصمیم گیری از سوی شورای عالی نظارت بر برجام

علیرضا رحیمی دیگر عضو فراکسیون امید مجلس هم گفت: شورای عالی نظارت بر برجام باید موضوع خروج آمریکا از برجام را بررسی و تصمیم مناسبی اتخاذ کند.

وی افزود: باید بر اساس قانون اقدام متناسب و متقابل در خصوص برجام تصمیم گیری شود.

این نماینده تهران اضافه کرد: آقای روحانی رئیس جمهور در خصوص ماندن در برجام یک زمانی را تعیین کرد که باید منتظر سپری شدن این مدت زمان و اقدامات دولت در این زمینه بود.

 نباید در کشور شکاف ایجاد کرد
جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس هم معتقد است که رئیس جمهور سه شنبه شب در گفتگوی تلویزیونی موضع خوبی اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه آتش زدن پرچم آمریکا در صحن مجلس درست نبود، گفت: ما باید همه راهها و مسیرها را طی و بعد تصمیم مناسب اتخاذ کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه نباید در کشور شکاف ایجاد کرد، افزود: دولت باید مذاکره با چین و روسیه را ادامه دهد.اگر اروپا نتواند امتیازاتی که در برجام برای ایران در نظر گرفته شده را تامین کند، ایران با اجماع تصمیم مناسب در این خصوص بگیرد.

نماینده ایلام افزود: ما نباید با انجام اقداماتی، با دست خود ثابت کنیم که حرف های ترامپ و نتانیاهو علیه ایران درست است.

 ادامه اعتماد سازی ایران

رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار در مجلس و رئیس کانون نمایندگان حزب اعتدال و توسعه معتقد است که تا زمانی که دیگر اعضای برجام به توافق پایبند هستند، ایران باید در قرارداد باقی بماند و اعتماد سازی کند.
عضو فراکسیون امید مجلس با طرح این سوال آیا با خروج یک کشور، برجام که یک قرارداد بین المللی بود، بهم می ریزد؟، افزود:اینکه پنچ کشور دیگر به قرارداد پایبند هستند، بهتر است ایران هم در قرارداد باقی بماند مگر اینکه دیگر اعضا از آن خارج شوند.

توجه به منافع ملی و برنامه ریزی دقیق
پروانه مافی با بیان اینکه رئیس جمهور سیاست خوبی در قبال خروج آمریکا از برجام در پیش گرفته، افزود: باید با توجه به منافع ملی و برنامه ریزی دقیق، عاقلانه تصمیم گیری شود.
وی افزود: نباید در این زمینه احساسی و یا عجولانه برخورد کرد. باید با دقت بیشتر، صبر و تحمل بهترین تصمیم را گرفت.

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از بمب اتم گفت: ایشان در مود بمب اتم حکم دادند و آنرا حرام شرعی دانستند. بنابراین در چنین شرایط که ایران دنبال بمب اتم نیست خروج از ان پی تی چه فایده ای برای ایران دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۶۳۶۱۴:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۰
امیدی ها که در اخرین لحظه به سفارش دولت ،FATF رو تصویب کردن..!!
ناشناس۳۳۸۶۵۲۱۴:۴۳:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۰
برجام ، شیشه عمر اصلاح طلبان شده .... منافع ملی ،قربانی منافع جناحی اصلاح طلبان شده... چون حاضر نیستند به اشتباه اعتراف کنند ، سینه خیز ادامه می دهند...از جیب ملت.
ناشناس۳۳۸۷۱۵۱۵:۱۹:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۰
انتظار حرکت قاطعانه در برابر دشمن، اونم ازین دولت؟ والا این دولت فقط بلده منتقدان دلسوز را قاطعانه ...
ناشناس۳۳۸۷۲۹۱۵:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۰
باید از برجام بی فرجام خارج شویم و با سرعت و همت بیشتری غنی سازی کنیم
ناشناس۳۳۹۰۱۱۱۹:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۰
که چی بشه ؟
ناشناس۳۳۹۸۰۷۱۴:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۱
این حرف برا تو نبود تو راحت باش
ناشناس۳۳۸۷۶۳۱۵:۴۸:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۰
آن نماینده محترم می گوید با توجه به حرمت شرعی ساخت بمب براساس فتوای مقام معظم رهبری, پس چرا از ان پی تی خارج شویم. به ایشان گفته شودکه مگر محدودیتهای ما طبق برجام مربوط به ساخت بمب بوده است. آنها مارا از توسعه برنامه صنعتی بومی هسته ای محدود کر ده اند لذا باید منفعل نباشیم و ابتکار عمل در اختیار کشور قدرتمند ایران قرار گیرد و یکی از راهکارها پلمپ سریع دوربینهای آژانس و دستور توقف موقت مثلا سه تا چهار هفته ای فعالیتهای نظارتی آژانس است و در صورتی که اروپا تضمینهای واقعی و عینی برای لغو کامل تحریمها پس از این ضرب الاجل ندهد خروج دائمی از ان پی تی و شروع فعالیت گسترده برنامه پیشرفته و صنعتی هسته ای را ایران در دستور کار قرار دهد و اگر اروپا به سر عقل آمد و شرط ایران را در مدت ضرب الاجل عمل نمود در مورد ادامه فعالیتهای نظارتی آژانس, بررسی لازم توسط ایران مورد ملاحظه قرار گیرد و گرنه هیچ دلیلی برای اروپا برای دادن تضمین لغو تحریمها نخواهد بود و در آنصورت این نماینده محترم در محضر ملت ایران چه چیزی برای گفتن خواهد داشت؟
ناشناس۳۳۸۷۷۴۱۵:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۰
اروپا به برجام با یا بدون امریکا نمی تولند عمل کند.
ناشناس۳۳۸۷۸۳۱۶:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۰
قبلا هم زمان احمدی نژاد از این از این شعار های برخورد قاطعانه میشد و نتایج فاجعه بارش را دیدیم . باید مذاکره کرد و انعطاف داشت و برای حفظ کشور و امکان برنامه ریزی که با تحریم و توسعه تخریم غیر ممکن است و کشور را به پرتگاه میبرد
امیر۳۳۸۹۰۵۱۷:۵۹:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۰
از همون اول هرچی گفتیم این توافق اشکال داره باور نکردید حالا هم باور ندارید . مشکلی نیست تا چند هفته دیگه اروپا هم آب پاکی رو روی دست شما میریزه امیدوارم اون موقع عبرت بگیرید ولی بعید میدونم عبرت بگیرید
ناشناس۳۳۸۹۴۶۱۸:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۰
یکی از علتهایی که از آمریکا از برجام خارج شد همین تفکر شماست . ادامه به هر قیمت
هوشیار۳۳۸۷۸۷۱۶:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۰
امیدی به مواضع قاطع نیست
م ص۳۳۸۸۲۳۱۶:۵۸:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۰
وقتی رهبر فرمودند: اگر توانستید تضمین های قوی و محکم از اروپا بگیرید، برجام را با آنها ادامه دهید، دیگر احساسی نباید جلوتر از رهبر حرکت کنند..
ناشناس۳۳۸۹۵۳۱۸:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۰
ایران چاره ایی جز ادامه برجام ندارد
امیر۳۳۸۹۱۹۱۸:۰۶:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۰
یکبار رو شاید بشه اشتباه و تجربه قلمداد کرد ولی دفعه دوم رو چیز دیگه بهش میگن
حمید۳۳۸۹۲۴۱۸:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۰
به نظرم اجازه بدیم دولت همین راه رو بره هی خطا پشت خطا.باید صبر استراتژیک کرد تا عبرت بشه برای همه
ناشناس۳۳۹۱۹۷۲۳:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۰
شماها هر اتفاقی بیفته یجوری به نفع خودتون تفسیر میکنید. نماد شما همون آقایی هستند که میرفتند برای مذاکره و فقط قیافه میگرفتند و بدون هیچ نتیجه‌ای برمیگشتند.
حامد۳۳۸۹۳۵۱۸:۱۶:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۰
زندگی وقتی آغاز میشود که ترس میرود
پژمان۳۳۸۹۵۰۱۸:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۰
ناکامی در برجام تلخه ولی تلخ تر از اون عبرت نگرفتن و هنوز امیدوار بودنه
ناشناس۳۳۹۱۹۹۲۳:۳۰:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۰
شما میفرمائید الان بزنیم شیشه های خودمون رو بشکنیم ؟! اونا هم همین رو میخوان. ایران رو تحریک میکنند تا از برجام خارج بشه و آخرش بنویسند ایران برجام رو نقض کرد (کار آمریکا فراموش بشه)
بابگ۳۳۹۲۳۳۰۰:۰۶:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۱
باید قاطعانه در مقابل امریکا ایستاد.برجام هیچ نفعی برای ما نداشت.
ناشناس۳۳۹۲۷۳۰۱:۰۰:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۱
اروپا نقش اسب تروا رو در برجام بازی میکنه
ناشناس۳۳۹۳۷۶۰۶:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۱
چه خبر از دلار 1000 تومانی که دست تون گرفته بودید کسی که به دشمن اعتماد کند بهتر از این نمیشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین