FATF کلاهی گشادتر از کلاه برجام

گروه سیاسی الف،   3970219114 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیوستن یا نپیوستن به «کار گروه ویژه اقدام مالی» یا همان FATF که در ایران آن را بخشی از نانوشته‌های توافق هسته‌ای ایران و 1+5 می‌خوانند، پس از 2 سال همچنان یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی در مجلس شورای اسلامی است. دیروز مجلس شورای اسلامی بار دیگر به بررسی این معاهده پرداخت. این بار نیز برخی نمایندگان مجلس از نگرانی‌های خود از تبعات اقتصادی و امنیتی پیوستن به این کارگروه گفتند.

FATF کلاهی گشادتر از کلاه برجام
به گزارش «وطن امروز»، FATF یا همان کارگروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای اگر در ظاهر در قالب یک همکاری بانکی بین‌المللی شناخته می‌شود اما براساس آن وزارت اقتصاد ایران و به تبع آن بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران به بهانه مبارزه با تروریسم، متعهد به اجرای نظرات و سیاست‌های طرف خارجی می‌شوند؛ تعهداتی که یکی از آنها، به رسمیت شناخته شدن خطوط و اصول طرف مقابل بویژه اعمال تحریم‌های فهرست تحریمی دولت آمریکاست. نخستین بار 2 سال پیش بود که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پذیرش تعهدات محرمانه‌ای از سوی دولت حسن روحانی در کنار توافق هسته‌ای برجام خبر دادند. آنان این توافقات را بخش نانوشته برجام می‌خواندند و معتقد بودند پذیرش پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) بخشی از این توافقات نانوشته است.

بر همین اساس نیز مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرد و پذیرش تعهدات این توافقنامه را خارج از اختیارات وزیر اقتصاد و تصمیم گیری در این باره را جزو اختیارات مجلس دانست. حالا پس از گذشت 2 سال از این ماجرا، دیروز مجلس شورای اسلامی به بررسی این توافقنامه و پیوستن ایران به آن پرداخت. در جلسه روز گذشته برخی نمایندگان با اشاره به تعهدات ایران ذیل این توافقنامه، پیوستن به آن را برای کشور خطرآفرین و دارای تبعات جانبی دانستند. یکی از منتقدان جدی این توافقنامه حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است. او می‌گوید با پذیرش این توافقنامه، کلاهی بزرگ‌تر از کلاه گشاد برجام بر سر ملت خواهد رفت و تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشورمان اعمال می‌شود. او بر همین اساس خواسته با دست خودمان کشور را عضو قراردادهای استعماری نکنیم.


نگرانی مجلس از تبعات FATF
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره این پروتکل و تبعات آن برای کشور به «وطن‌امروز» گفت: درباره این پروتکل و تبعات آن چندین نکته وجود دارد. اول اینکه خود دولت نسبت به این معاهده نگرانی داشته است و بر همین اساس در چند جا قید حق تحفظ ( حق شرط) را ذکر کرده است. ذکر این حق تحفظ به این معناست که کسانی که روی این موضوع کار کرده‌اند، می‌دانند در این نوع قراردادها و پروتکل‌ها مواردی وجود دارد که نگران‌کننده است و بر همین اساس نیز اجرای آن را مشروط به عدم مغایرت با قانون اساسی کرده‌اند. وی در پاسخ به اینکه آیا نگرانی نسبت به تبعات این توافق با حق تحفظ برطرف می‌شود؟ گفت: براساس این پروتکل، با حق تحفظ نیز نمی‌توان نگرانی‌ها را رفع کرد.

طبق این قرارداد، در صورتی حق تحفظ و شرط از ناحیه کشورها قابل قبول است که کشورهای مختلف عضو، مخالفتی با این موضوع نداشته باشند. علاوه بر این موضوع، این حق تحفظ در مواردی قابل اعمال است که در آن مورد امکان شرط گذاشتن وجود داشته باشد. یعنی می‌خواهم بگویم در برخی بندهای این معاهده اجازه شرط گذاشتن داده نشده است. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما اگر اجازه شرط گذاشتن هم داشته باشیم، پذیرش این شروط مشروط به این است که کشورهای عضو نسبت به این موضوع مخالفتی نداشته باشند. امروز ما در FATF کشورهایی داریم که هنگام پیوستن به این معاهده، شرایطی را تعیین کرده بودند ولی بعدها به دلیل همین شروط محکوم شدند.

اگر براساس آن شرایط عمل می‌شد، آن کشورها محکوم نبودند اما شروط آنها پذیرفته نشد و آنان تابع شرایطی شدند که طرف مقابل و کشورهای عضو، آن را تحمیل کردند.  وی تصریح کرد: برخی کشورها هر نوع شرطی را از سوی کشورهایی که قبلا عضو پروتکل بودند یا بعدا عضو آن شدند نمی‌پذیرند. آنان می‌گویند ما این تعهد را به شرطی پذیرفتیم که کشوری نتواند برای خودش شرط بگذارد. به اعتقاد آنان، همین پروتکل باید با همه ابعادش مورد پذیرش کشورها قرار گیرد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: نگرانی‌هایی را که خود دولتی‌ها در بستن این پروتکل داشتند و براساس آن هم شرط گذاشتند، نشان می‌دهد آنها هم نگران هستند و به همین دلیل چنین شرایطی گذاشته‌اند اما با این توضیحات حق تحفظ معنایی ندارد.

پژمانفر با بیان اینکه FATF از همان نوع قراردادهای استعماری است که ما به دست خود آن را اجرایی می‌کنیم، تصریح کرد: وقتی عضو این پروتکل شویم، قطعا امکان خروج ما از آن وجود نخواهد داشت. وی در تشریح عدم پذیرش حق تحفظ گفت: کانادا، فرانسه، آلمان و اسپانیا صراحتا گفته‌اند هر نوع شرطی که از ناحیه هر کشوری گذاشته شود، قابل قبول نیست، بنابراین اگر ما این پروتکل را بپذیریم، شروط‌مان قابل قبول نیست زیرا قبل از ما اعضای دیگر این شرایط را گذاشته‌اند.

نماینده مجلس درباره تدابیر دولت در این باره نیز گفت: شما برجام را ببینید. این توافق به‌اصطلاح خودشان روشن‌تر از این پروتکل است و در آن برای خودشان شرایطی را پیش‌بینی کرده بودند ولی در آخر دیدیم که چه کلاه گشادی سر ملت رفت. کلاه FATF بسیار گشادتر از برجام است و موجب ایجاد تحریم‌های بسیار شدیدتری برای ما در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد. وی در پایان از اثرگذاری این پروتکل بر حوزه‌های مختلف گفت و افزود: این پروتکل در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی یک مجموعه تعهدات زنجیره‌ای را به کشور تحمیل خواهد کرد و مشکلات بزرگی را برای ما به همراه خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۸۷۲۱۳:۴۱:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۱۹
رفع تحریم ها رو گروگان گرفتن ، بعد با وعده و‌ وعید کلی امتیاز هم از ما گرفتند.. FATF, پالرمو و ۲۰۳۰ و... برجامیون وطنی هم که زیر فشار افکار عمومی بودند، به زعم خود برای راضی کردن غرب به اجرای تعهدات ، کلی امتیاز ازجیب ملت می دادن.. حالا انها هم از برجام خارج شدن و ما موندیم و کلی تعهدات ۲۵ ساله.
ناصری۳۳۶۸۷۶۱۳:۴۲:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۹
fatf یعنی حتی پول توجیبی را باید با اجازه آمریکا خرج کنی
ناشناس۳۳۶۸۸۴۱۳:۴۴:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۱۹
تا امروز چند FATF چند عضو دارد چند کشور امضا کرد
ناشناس۳۳۷۰۵۷۱۵:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۱۹
38 عضو که یکیش اتحادیه اروپاست یعنی خود شامل 27 کشور است که در مجموع می شود 64 کشور، البته مسلما زیمباوه و سودان و کنگو و امثالهم عضو نیستند، ولی تمام کشورهایی که شفافیت مالی دارند و اقتصادشان نیز فلج نیشت و طبقه متوسطشان زندگی در شان دارند عضو هستند بلاوه کشورهایی که در مسیر توسعه اند مانند آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقای جنوبی، کلیه کشور های اروپا (عضو اتحادیه یا غیر عضو) قاره استرالیا، آسیای شرقی، آسیای میانه، ترکیه ...
ناشناس۳۳۷۲۶۶۱۶:۳۹:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۱۹
از تاریخ ۲۰۱۶ فتف از ۳۵ کشور و دو سازمان منطقه‌ای عضو که اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس هستند تشکیل می‌شود. فتف همچنین در همکاری نزدیک با شماری از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.[۱۱] آرژانتین استرالیا اتریش بلژیک برزیل کانادا چین دانمارک اتحادیه اروپا فنلاند فرانسه آلمان یونان شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس هنگ کنگ ایسلند هند مالزی جمهوری ایرلند ایتالیا ژاپن کره جنوبی هلند (متشکل از هلند, آروبا, کوراسائو و سنت مارتین) لوکزامبورگ مکزیک نیوزیلند نروژ پرتغال روسیه سنگاپور آفریقای جنوبی اسپانیا سوئد سوئیس ترکیه بریتانیا ایالات متحده آمریکا
ناشناس۳۳۷۴۸۹۱۸:۵۳:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۱۹
FATF با امنیت و فرهنگ ایران به هیچوجه سازگار نیست. ______________________ نمیشه پنجره رو باز کنی و بوی تعفن استشمام کنی. نمیشه وارد لجن جهانی بشی و آسیب نبینی. و ............... این ورود یعنی خروج. برای ورود به این باتلاق باید از فضای امن عقلانیت خارج شد. عده ای بخاطر منافع آلوده و کثیف فردی و گروهی حاضرند حتی خانواده شونو به حراج بگذارن.
محسن۳۳۶۸۸۶۱۳:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۱۹
یعنی مجلسیها هنوز نفهمیدند؟؟؟واقعا برای خودم متاسفم
علی۳۳۶۹۰۸۱۳:۴۹:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۱۹
خیلی مضحکه کارمجلس ، دیروز مصوبه خودتحریمی داشت و FATF را امضاء کرد امروز برجام رو پاره کردو پرچم آمریکارو آتش زد، واقعاً که....!!!!!! خودشان تحلیل کنند کارشون رو بهتره
ناشناس۳۳۶۹۶۴۱۴:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۱۹
میلیونها سپرده گذار قربانی سیاستهای بانک مرکزی در جهت پیوست به این معاهده شده اند و بانک مرکزی هنوز هیچ درسی نگرفته است .
علی۳۳۷۲۲۷۱۶:۲۳:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۱۹
ضعف مجلس کاملا مشهود است. همین برجام نتیجه بررسی ۱۵ دقیقه ای مجلسی ها بود که به اینجا ختم شد. در تمام دنیا محلس بعنوان نمایندگان ملت در تقابل با دولت و در راستای حراست از منافع ملت حرکت میکنن. درکشور ما مجلس بازیچه دست این و اون است. شاید اکثر انحرافات دولت هم ما ناشی از نبود نظارت و بعبارتی ناشی از ضعف مفرط مجلس است. در راس ان رییس مجلس که عملا عضوی از کابینه دولت است اگر چه مثلا در مجلس است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین