رئیس پلیس فتا: تفکر داعشی و تکفیری هنوز در فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3970218078

رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به پایان کار داعش در میدان نبرد، گفت که تفکر داعشی و تکفیری هنوز توسط عوامل این گروهک‌ها در فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌شود.

به گزارش ایسنا،سردار سید کمال هادیانفر در ششمین نشست روسای پلیس و بخش‌های مقابله با جرایم سایبری کشورهای آسیایی و اروپایی که صبح امروز به میزبانی ناجا در هتل ارم تهران برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبری نشست امروز است؛ چرا که تصمیم گیران اصلی حوزه مقابله با جرایم سایبری گردهم آمده‌اند و این فرصتی بسیار عالی و مغتنم برای پلیس همه کشورهای آسیایی و اروپایی است.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد و 200 میلیون نفر در سراسر جهان کاربر فضای مجازی هستند،‌ گفت: امروزه زندگی بشر بدون اینترنت دچار مشکلات فراوان شده و حتی در برخی موارد مختل می‌گردد. در همین راستا امروزه تامین امنیت فضای مجازی چالش تمامی کشورهای جهان است و به همین دلیل است که تمام کشورها و دولت‌ها در حال تکاپو برای سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

ضرر دو تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی در سال 2020 با جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعاتی

رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به پیش بینی سازمان‌های معتبر جهانی از وضعیت جرایم سایبری در سال 2020 خاطرنشان کرد: سازمان‌های معتبر جهانی پیش بینی کردند که در سال 2020 جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعاتی ضرر مالی دو تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی وارد کند که در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آنان سهم گسترده‌ای را به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات به خود اختصاص خواهند داد.

هادیانفر با تاکید بر اینکه هر تکنولوژی و فناوری همزمان با فرصت‌های فراوانی که ایجاد می‌کند می‌تواند در بلندمدت تهدیدات و خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد، گفت: دانشمندان معتقدند که هر تکنولوژی و فناوری که به دست انسان می‌رسد برای تکامل خود به یک دوره 10 تا 15 ساله نیاز دارد و در این رهگذر استفاده شتابان انسان از تکنولوژی‌های تکامل نیافته سبب سوء استفاده مجرمان خواهد شد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه بسیاری از جرایم

وی با بیان اینکه می‌توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه بسیاری از جرایم هستند، گفت: به همین دلیل است که امنیت فضای سایبر بیش از پیش پراهمیت شده و باید همه کشورهای جهان به دور از اختلافات و مسائل سیاسی برای تحقق این امنیت گام‌های اساسی را بردارند.

رئیس پلیس فتای ناجا رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی را بدون توجه به مقوله امنیت و شکل گیری گروه‌های سازمان یافته مجرمان و همچنین افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای سایبر جزو تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان برشمرد و گفت: فعالیت‌های مجرمان،‌ گروه‌های سازمان یافته و تروریست‌هایی چون داعش، النصره، القاعده و ده‌ها گروهک تروریستی که به صورت پنهان در کشورها فعالیت می‌کنند و همچنین فعالیت در دارک نت، فری نت و فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی همچون توئیتر، تلگرام، فیس بوک و ... در کنار ابزارهایی مانند پول مجازی، سرویس‌های رمزگذاری، مخفی کننده هویت و ... سبب ایجاد بستری امن برای مجرمان و تروریست‌ها شدند.

وی با اشاره به همکاری مشترک ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله برای پایان دادن به داعش در میدان نبرد، گفت: داعش در میدان نبرد تمام شده اما تفکر داعش و تکفیری هنوز در فضای سایبری توسط عوامل این گروهک تبلیغ و ترویج می‌شود و از فضاهایی مثل تلگرام و توئیتر برای ترویج عقاید خود و همچنین جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

فاز جدید تروریست‌ها برای یارگیری پنهان در فضای مجازی

رئیس پلیس فضای ناجا با بیان اینکه گروه‌های تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه سازی سایبری برای یارگیری پنهان شده‌اند،‌ گفت: به گونه‌ای که گروهک تروریستی داعش با چند صد کانال و با 11 زبان زنده دنیا در تلگرام فعال است و متاسفانه ابزارهای سفارشی سازی شده‌ای که عمدتا در پیام رسان‌های موبایلی تحت عنوان امنیت کاربران طراحی می‌شود، بسترهای امنی را برای مجرمان و تروریست‌ها در دنیا ایجاد کرده است.

رئیس پلیس فتای ناجا ادامه داد: از سوی دیگر فعالیت مجرمان و گروه‌های سازمان یافته با انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... در دارک نت، حمله به سیستم‌های پرداخت الکترونیک، نفوذ به شبکه‌های بانکی، حمله هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران، توسعه بی رویه پیام رسان‌های موبایلی، گسترش اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی و ... از جمله جرائمی است که بر هیچ کشوری پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه در سال 2017 حملات سایبری گسترده مانند باج افزارها خسارات زیادی را به بسیاری از کشورها وارد کرد، گفت: دامنه این حملات به حدی بود که در برخی از کشورها خدمات عمومی آنلاین مختل شد و تنها در یک مورد باج افزار واناکرای و پتیا به تنهایی در کمترین زمان بیش از 100 کشور جهان را درگیر خود کرد و توانست پازل تهدیدات را در دنیا کامل کند.

هادیانفر با بیان اینکه علی رغم تلاش‌ها و تمام اقدامات انجام شده از سوی پلیس کشورها هنوز برای پیش بینی و پیشگیری و مقابله موثر با جرایم نوظهور، نیازمند سطح بالایی از همکاری‌های سریع و به دور است تشریفات و بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری میان پلیس‌های جهان هستیم، گفت: البته باید از سازمان اینترپل برای ایجاد مرکز سایبری تقدیر و تشکر کرد.

رئیس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نسبت به پیشرفت‌های انجام شده ضریب توسعه و دسترسی پلیس و قانونگذاری در حوزه فناوری اطلاعات کند است، گفت: همین موضوع ما را دچار چالش‌های مختلفی کرده است.

رئیس پلیس فتای ناجا با انتقاد از کمبود همکاری‌های بین‌المللی درباره پیشگیری از جرایم اظهار کرد: این موارد سبب توسعه فعالیت مجرمان و محیط های ناامن و محیط های ضد صلح و آرامش جهانی می‌شود.

هادیانفر توسعه فناوری‌هایی مبنی بر بلاک چین را خطری بزرگ توصیف کرد و گفت: این فضا سبب رشد تروریسم، اخاذی، خرابکاری، نفوذ و سرقت اطلاعات، کلاهبرداری‌های مالی، حملات سایبری و ... می‌شود و از جمله مواردی است که چالش‌های پیش روی پلیس را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی طراحان نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی اقداماتی را انجام داده‌اند که سبب افزایش نگرانی ما در این زمینه به عنوان حافظان منافع، منابع و سرمایه‌های دیجیتالی مردم در این زمینه شده است.

ردیابی جرایم در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین پیچیده است

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه ردیابی جرایم و اقدامات غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین دارای یک سری پیچیدگی و دشواری‌های فراتر از تصور است، گفت: باید قبل از راه اندازی این نوع از شبکه‌های اجتماعی با اجماع جهانی نسبت به ایجاد یک رگولاتوری که در آن منافع ملت‌ها، دولت‌ها و فعالان حوزه IT دیده شود از پدید آمدن چنین شبکه‌هایی جلوگیری شود یا اینکه با تعریف استانداردهایی نسبت به برخی نگرانی‌های ما در مورد ردیابی و مقابله با جرایم مبتنی بر بلاک چین رفع شود و از توسعه بیش از پیش محیط‌هایی که موجب رشد تروریسم می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

هادیانفر از نبود نظام حقوقی واحد جهانی برای مقابله با این پدیده‌ها در حاکمیت اینترنت در دنیا انتقاد کرد و گفت: این موارد امنیت مردم را به مخاطره انداخته و تامین کننده امنیت مجرمان است.

رئیس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری نامناسب ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی بین‌المللی برای پی جویی جرایم سایبری در کشورها به غیر از آمریکا، گفت: متاسفانه بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بین‌المللی اینترنت تحت تاثیر مسائل سیاسی تصمیم گیری کرده و به صورت گزینشی با کشورها همکاری می‌کند. در حالیکه باید سرویس دهنده‌های بزرگ و شرکت‌هایی همچون گوگل،‌ مایکروسافت و ... با توجه به شرایط خاص جرایم سایبری و مسئله تامین امنیت در سیاست‌های مدیریتی خود تحول ایجاد کند و کشورها را مستقیما در امر حاکمیت اینترنت مشارکت دهد یا اینکه این مسئله تحت مدیریت سازمان ملل قرار بگیرد تا همه اعضا بر اساس عدالت در حل مسائل خود در فضای سایبری توانمند شوند.

هادیانفر با اشاره به اهداف برگزاری این نشست در تهران خاطرنشان کرد: اشتراک اطلاعات و بهترین روش‌های پی‌جویی جرایم سایبری کشف شده، کشف ادله دیجیتال فارنزیک و تکنیک‌های پی جویی در منطقه، تبادل اطلاعات در خصوص موارد مربوط به حاکمیت اینترنت، افزایش همکاری میان کشورهای حوزه اینترپل در زمینه جرایم سایبری و ... از جمله اهداف این نشست است.

رئیس پلیس فتای ناجا ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست بتواند همبستگی و همکاری میان کشورهای مختلف در مقابله با جرایم سایبری را افزایش دهد و راهکارهای مناسب برای برخورد با این جرایم احصا شود. همچنین باید با نگاه به آینده آمادگی و هماهنگی لازم به منظور مقابله با تهدیدات، چالش‌ها و جرایم پیچیده ایجاد شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین