چرا حزب «سعد الحریری» شکست خورد؟

گروه جهان الف،   3970218043 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیرکل حزب‌الله لبنان پوشش سیاسی برای محور مقاومت، در سایه تهدیدهای اسرائیلی و نیز فشارها و توطئه‌های آمریکایی، می‌خواست و لبنانی‌ها با رای دادن در انتخابات پارلمانی، به این ندا لبیک گفتند.

در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» آمده است: منظور «سید حسن نصرالله» از این‌که گفت نتایج انتخابات پارلمانی لبنان بر هویت عربی و مقاوم لبنان تاکید کرد، چیست؟ چگونه «سعد الحریری» یک سوم از کرسی‌هایش در پارلمان را از دست؟ موانع جدید در روند تشکیل دولت جدید لبنان چیست؟

به گزارش تسنیم نویسنده این مقاله نوشته است: موضوع قابل توجه این بود که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌اش پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی لبنان، تاکید کرد که هویت عربی و مقاوم بیروت در سایه این نتایج مورد تاکید قرار خواهد گرفت. وی همچنین، به طور غیرمستقیم، به از دست رفتن یک سوم کرسی‌های جریان «المستقبل» به رهبری سعد الحریری، اشاره کرد.

پیروزی قاطعانه حزب‌الله و همپیمانانش در این انتخابات به معنای تقویت حمایت بخش اعظمی از لبنانی‌ها از محور مقاومت و تغییر معادله سنتی است که می‌خواست لبنان هویت تسلیم شده داشته باشد و در محور «اعتدال عربی» همپیمان اصلی ایالات متحده آمریکا و طرح‌های حمایتی آن از اشغالگری اسرائیل قرار گیرد.

ما با سید حسن نصرالله در این مساله هم‌ نظر هستیم که برخی طرف‌ها در داخل لبنان و خارج از آن می‌خواستند ضمن ایجاد شکاف در ائتلاف نیروهای مقاومت، حضور این ائتلاف در پارلمان لبنان را تضعیف کنند و آنها در این روند میلیارها دلار تزریق کردند ولی تلاش‌های‌شان روی صخره آگاهی لبنانی‌ها متلاشی شد.

سعد الحریری یک‌سوم از کرسی‌های فراکسیون خود در پارلمان را از دست داد؛ زیرا او در اردوگاه بازداشت‌کنندگان خود ایستاد، تسلیم دیکته‌های آنها شد و دشمنی‌اش با جریان مقاومت را علنی و هرگونه ائتلاف با حزب‌الله را رد کرد. این وضعیت به وضوح خوانش اشتباه وی از نقشه سیاسی و مزاج عمومی افکار عمومی لبنان را بازتاب می‌دهد. الحریری با این رویکردش محبوبیت بزرگی، که به دلیل همبستگی لبنانی‌ها با وی در محنتش در جریان بازداشت( در عربستان) کسب کرده بود را قربانی کرد.

چالش‌های فرا روی نخبگان سیاسی لبنان همچنان بزرگ و دشوار است. این منطقه اکنون در لبه پرتگاه جنگ است و تمامی دولت‌های سابق لبنان در برآورده کردن مطالبات مردمی، که ارائه خدمات اجتماعی خوب، حل بحران اقتصادی، اشتغال‌زایی برای بیکاران و کاهش قرض‌های عمومی، که حدود یک‌صد میلیارد دلار است، شکست خوردند.

جای هیچ بحث و جدلی در این امر نیست که قوای سه‌گانه لبنان موفقیت بزرگی در برگزاری این انتخابات در سایه اوضاع منطقه‌ای دشوار و فشارهای فزاینده داخلی، به دست آوردند. از سوی دیگر، گرایش اکثریت قاطع لبنانی‌ها به دموکراسی شفاف، که مبتنی بر همزیستی، به حاشیه رانده نشدن و روی آوردن به صندوق‌های رای است، در این امر سهیم بود.

سید حسن نصرالله پوشش سیاسی برای محور مقاومت، در سایه تهدیدهای اسرائیلی و نیز فشارها و توطئه‌های آمریکایی، می‌خواست و رای‌دهندگان لبنانی به این ندا لبیک گفتند و خواسته وی محقق شد. همین مساله تاکید می‌کند که بخش اعظم و مهم لبنانی‌ها از برنامه جریان وابسته به سید حسن نصرالله و در عین حال از رهبری وی حمایت می‌کنند.

دولت ائتلافی لبنان، که ناظر برگزاری این انتخابات بود و برای آن فضای آزاد، شفاف و امن مهیا کرد، مستحق تبریک است و امید می‌رود که دولت بعدی نیز به همین اندازه مسئولیت‌پذیر باشد و بایستی وزرایی شایسته و توانا برای حل تمامی مشکلات و از بین بردن ناکامی‌ها، داشته باشد و بالاخره این‌که لبنان را به ساحل امن سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هدایت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین