درباره افزایش کودک آزاری در ایران/ تعلل هفت ساله مجلس در حمایت از کودکانی که پرپر می شوند

گروه اجتماعی الف،   3970216143 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

انگار دارد عادی می شود. هر از گاهی خبری منتشر می شود، همه ناراحت می شوند، همه خواستار برخورد و اتخاذ تدابیر قانونی برای مقابله با این گونه وقایع می شویم، بعد از چند روز کم کم ماجرا به فراموشی سپرده می شود تا دوباره اتفاق وحشتناک دیگری رخ می دهد و باز این چرخه شروع شود.

 درباره افزایش کودک آزاری در ایران/ تعلل هفت ساله مجلس در حمایت از کودکانی که پرپر می شوند

به گزارش الف، بحث درباره  گسترش آمار کودک آزاری در جای جای ایران است. پدیده نابهنجاری که یا توسط والدین رخ می دهد یا یکی از نزدیکان یا افراد غریبه.

کودک آزاری انواع و اقسامی دارد که از کودک آزاری جسمی و جنسی تا  روحی و عاطفی می تواند در نوسان باشد. البته این کودک آزاری ها گاه منجر به اتفاق تلخ می شود و با مرگ کودک و نوجوانان پایان می یابد، گاه نیز با عوارض و پیامدهایی همراه است که تا آخر عمر همراه کودک بزه دیده خواهد ماند و بر شخصیت و رفتار او تاثیرگذار خواهد بود.

این اخبار تعداد اندکی از خبرهایی است که هر روزه توسط رسانه ها منتشر می شود:

* کودکی که دارای معلولیت جسمی و ذهنی بوده پدرش با سوء استفاده از نبود همسرش در خانه با قمه به سر و صورتش زده است. پدر فیلمی را از شکنجه‌های کودک معلول تهیه و برای مادر ارسال می‌کند.

* نوزاد 5 ماهه ای که پدر و مادرش هر دو مصرف کننده شیشه و در جنوب تهران در خانه‌ای قدیم زندگی می ‌کنند مورد آزار و اذیت قرار گرفت. پدر و مادر معتاد زمانی که خمار می‌شدندبازوهای نوزاد را با دندان‌هایشان گاز می‌گرفتند!

* جوان 27 ساله در پوشش راننده تاکسی تلفنی اینترنتی کودک 10 ساله را از مقابل منزلشان ربود و او را در جاده فرعی معروف به جاده شهرک صنعتی به قتل رساند. قاتل می گوید: التماس می کرد، فریاد می زد و از رانندگان عبوری کمک می خواست اما هیچ کس صدایش را نمی شنید...

* سه دختربچه حدود ۱۲ و ۸ و ۵ ساله در خانه شخصی در ماهشهر حبس شده بودند و توسط پدر و نامادری خود مورد آزار و اذیت و ضرب و جرح قرار می‌گرفتند. دست دختر بزرگتر به وسیله چکش شکسته شده است...

به این موارد می توان موارد بی شمار دیگری از امیرحسین، آتنا،ستایش، ندا، اهورا و ..... را اضافه کرد.

 بدون شک اگر دامنه تعریف کودک آزاری را گسترده در نظر بگیریم و آن را شامل از آسیب‌های روحی و جسمی بدانیم موارد کودک آزاری بسیار بیشتر می شود. در این صورت عدم توجه والدین به نیازهای جسمی و روانی مثل خوراک و پوشاک، عدم توجه به وضعیت تحصیلی، عدم تربیت مناسب، عدم رسیدگی به تغذیه، صحبت نکردن، عدم تامین نیازهای روحی و آموزشی و ... نیز شامل کودک آزاری می شود.

آمار کودک آزاری و تعلل مجلس شورای اسلامی

چند روز قبل رضا جعفری‌سدهی رئیس اورژانس اجتماعی کشور از رشد 20 درصدی خشونت‌های خانگی در سال گذشته خبر داد. سدهی می گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد کودک آزاری، بیشترین آمار خشونت خانگی را به خود اختصاص داده است و پس از کودک آزاری، خشونت علیه همسر، (همسرآزاری)، اذیت و آزار سالمندان و معلولان به ترتیب بالاترین آمار خشونت را به نام خود ثبت کرده‌اند. به گفته وی در 6 ماهه سال گذشته، بیش از 16 هزار مورد کودک آزاری به ثبت رسیده است.

 متاسفانه نکته مهم این است که اورژانس اجتماعی بهزیستی معتقد است آمار واقعی بسیار بیشتر است چون خانواده‌ها از ترس امنیت و آبرو خیلی از موارد را گزارش نمی‌کنند! و فاجعه بارتر آن که بسیاری از بچه‌ها نه یک بار که مدت طولانی با خشونت خانگی مواجه بوده‌اند. به گفته جعفری سدهی بر اساس آمارهای مربوط به مداخلات اورژانس اجتماعی حدود ۴۵ درصد از این کودکان بیش از یک سال از اعمال خشونت علیه آنها می‌گذرد. یعنی این تعداد کودک، حدود یک سال به طور مداوم مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند.

البته این مشکل و معضلی است که در تمام دنیا وجود دارد. چنانکه بر اساس اخبار رسانه ها، طبق آمارهای جهانی در مورد کودک‌آزاری، از هر پنج دختر،‌ یکی و از هر ۱۳ پسر، یکی پیش از هجده سالگی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرد.

اما خطر بزرگ‌تر این است که این واقعیت را نادیده بگیریم و راه حلی برای کاهش و از بین بردن آن انجام ندهیم.

 وضعیت فوق در حالی رو به تشدید است که لایحه حمایت از کودکان بیش از هفت سال است که در راهروهای بهارستان ماندگار شده است.

در این باره انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور می گوید: لایحه حمایت از کودکان باید هر چه زودتر تصویب و برای اجرا ابلاغ شود اکنون دو تا سه ماده این لایحه در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و هنوز روی این مواد به جمع بندی نرسیدند.

البته ذبیح‌الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه اول اردیبهشت در این باره گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، لایحه حمایت از کودکان را بررسی و جهت تصویب به صحن علنی مجلس ارسال کرده است، امیدوارم هرچه زودتر این لایحه در صحن مطرح و به تصویب برسد.

به گزارش الف، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 88 از سوی قوه قضائیه به دولت تقدیم شد و پس از آن در سال 90 به مجلس ارسال شد. این لایحه از آن سال همچنان در دست بررسی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۴۴۸۱۷:۳۵:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۱۶
ریشه بسیاری از مشکلات کشور مجلس است. برای برخی نمایندگان مجلس نمایندگی شغل دوم یا سوم است و کارهای واجب تری دارند. به جای انجام وظایف و نظارت کارشون شده سیاسی و امتیاز گیری از وزرا و سازمان های دولتی. همینه که میبینید ماه ها از استضاح حرف میزنن روز آخر امضا رو پس میگیرن، یا دوباره رای اعتماد میدن.
ناشناس۳۳۱۵۲۴۱۸:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۱۶
کودکانی که در این سالها با قطع وسایل جلوگیری از بارداری از سوی خانه های بهداشت به این دنیا می ایند نه تنها مهری نمی بینند بلکه شاهد این نوع ازارها هم قرار خواهند گرفت شما خودت فکر کن یه مهمون ناخونده بیاد خونت نره دستور هم بده اذیتت هم بکنه خرج هم بزار رو دستت چه حسی نسبت بهش داری ؟؟؟؟؟؟؟ دوسش داری؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۱۷۶۴۲۱:۳۷:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۱۶
داری در مورد بچه ات صحبت می کنی نه ی جونور موذی حتی اگه نخواسته باشیش عاطفه داری تو ؟؟؟؟
ناشناس۳۳۲۰۹۸۰۸:۲۴:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
چه ربطی داره؟ خجالت داره والا این چه طرزه فکریه دیگه
ناشناس۳۳۱۵۶۴۱۸:۴۸:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۱۶
روزنامه های زنجیری قبل از توافق ، می گفتن باید توافق بشه و نشاط بیاد!! خخخ
ناشناس۳۳۱۷۷۸۲۱:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۱۶
دوستی که مثال میهمان ناخوانده را درمورد کودکان معصوم مثال زدند دوست عزیز این فرشته های کوچک امانت الهی نزد والدین هستند انها گناهی ندارند که والدین مشکل مالی دارند فقر فرهنگی دارند یا .... حمایت از این کودکان وظیفه سازمانهای ذی ربط است ولی خوابند مانند مجلس سازمانهای نظارتی و... همه در خواب غفلتند ایران است دیگر چکار می شود کرد
ناشناس۳۳۱۸۰۲۲۲:۱۱:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۱۶
بابا نمایندگان مجلس درگیر مسائل بسیار استراتژیک و بنیادی مملکتن.... اصلا وقت نمیکننن بابت این مسائل پیش پا افتاده.... وقتی میگه برجام اصلا مهم نیست و برامون مهم نیست نتیجه اش چی بشه..... انتظار داری برای یه بچه معلول دل بسوزونن
ناشناس۳۳۲۳۱۵۱۰:۳۱:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۱۷
نماینده های مجلس که تعلل کرده اند در همه این گناهان شریک هستند ولی چرا نباید در مملکت قانونی باشد که به موجب ان نماینده های متخلف از مجلس کنار گذاشته شوند ؟
ناشناس۳۳۲۳۸۲۱۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
ناشناس 331564 توصیه میکنم به‌ یک روانپزشک حتما مراجعه کنید.
ناشناس۳۳۲۵۲۴۱۲:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۱۷
عکس اون بچه معصوم رو منتشر نکنید پس فردا که بزرگ بشه از این که عکسش نقل و نبات رسانه ها بوده خجالت زده می شه
ناشناس۳۳۳۴۸۶۲۲:۴۴:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۱۷
روح و روان ملت بدجوری بهم ریخته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین