امنیت شبانه زنان کارتن‌خواب درگرو تاسیس گرمخانه

گروه اجتماعی الف،   3970215073

زنی که معتاد شود به یکباره همه‌چیز و همه‌کس خود را از دست می‌دهد، به خیابان پناه می‌آورد و در معرض سایر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، یکی از راه‌های تامین امینت این زنان، تاسیس گرمخانه است.

امنیت شبانه زنان کارتن‌خواب درگرو تاسیس گرمخانه

به گزارش ایسنا، آسیب‌های اجتماعی معضلی است که همواره رفع آن دغدغه مسئولان زیادی بوده است؛ دغدغه‌ای که به آن فکر می‌کنند اما حل و رسیدگی به آن در گیرودار مصوبات طولانی به فراموشی سپرده می‌شود، در این میان رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی زنان از اهمیت بالاتری برخوردار است.

زنان که درگیر یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، ناخودآگاه در دریایی از آسیب گرفتار می‌شوند، زنی که معتاد شود به یکباره همه‌چیز و همه‌کس خود را از دست می‌دهد، به خیابان پناه می‌آورد و در معرض سایر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.

مهدیه قافله‌باشی عضو شورای شهر قزوین در این خصوص می‌گوید: از وقتی‌که شورای پنجم را تحویل گرفتیم کمیته بانوان شورا مشخصاً در بحث آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی زنان ورود پیداکرده است، باورمان این است که اگر قرار است شهر را به‌عنوان مقصد گردشگری تعریف کنیم باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در قزوین 192 کودک کار و تعدادی زن کارتن‌خواب داریم، ساماندهی این افراد وظیفه انسانی است و شهرداری باید به‌عنوان مسئول در این قسمت ورود پیدا کند، همچنین آسیب‌های اجتماعی باید بین دستگاهی حل شود.

همان‌طور که بیان شد اعتیاد و کارتن‌خوابی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که زنان با آن مواجه هستند، کارتن‌خواب‌هایی که معمولاً شب تا صبح را زیر پل‌ها به سر می‌برند و قصه زندگی‌شان برای رهگذران همچون مسئولین عادی شده است، زنانی که برای داشتن امنیت شبانه بیشتر از مردان نیاز به یک گرمخانه دارند.

مریم بیدخام -مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین- در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر گرمخانه مردان در استان قزوین با ظرفیت اسکان 30 نفر فعال است، ماموران شهرداری در فصل سرما در خیابان‌ها می‌گردند و هر فردی که بی‌خانمان باشد را در این گرمخانه اسکان و خدماتی ازجمله شام و حمام ارائه می‌دهند.

وی بابیان اینکه در حوزه زنان در حال حاضر گرمخانه وجود ندارد، ادامه می‌دهد: درواقع تابلویی تحت عنوان گرمخانه نداشتیم ولی بدین معنی نیست که خانمی پشت دربماند چراکه بهزیستی زنان بی‌خانمان را اسکان می‌دهد، خوشبختانه آمار چشمگیری از خانم‌های بی‌خانمان نداریم و آن‌هایی که با خانواده مشکل‌دارند تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین تصریح می‌کند: در حال حاضر مرکز ترک اعتیاد «ساحل امن و خانه امن» برای زنان کارتن‌خواب و دارای اعتیاد در نظر گرفته‌شده است اما مکانی به‌عنوان گرمخانه نداریم، به دنبال این هستیم که گرمخانه را برای زنان داشته باشیم، چراکه اگر زنی در حوزه اجتماعی آسیب ببیند یک خانواده متلاشی می‌شود.

قافله‌باشی می‌گوید: از ابتدای شورای پنجم مدام تکرار کرده‌ایم که قزوین مرکز نگهداری زنان معتاد ندارد درواقع فاقد شلتر زنان است، طبیعتاً اگر مادر یا یک زن به مواد مخدر آلوده شود اطرافیان خود به‌خصوص کودکانش را هم در برمی‌گیرد و آلوده می‌کند، این مسئله را چندین بار تکرار کرده‌ایم حتی اگر در بندهای قوانین جزو وظایف ما نباشد حتماً در این جریان ورود پیدا خواهیم کرد.

وعده ساخت گرمخانه برای زنان چند سالی است که از زبان مسئولان مختلف مطرح‌شده است و عده‌ای که زمان پرداخت به آن مسئولان با آب‌وتاب خبر از ساخت گرمخانه می‌دهند و در اجرا شاهد غفلت هستیم، اما شورای پنجم تاکید دارد که در سال جاری گرمخانه تاسیس و تجهیز می‌شود.

بیدخام خاطرنشان می‌کند: در جلسه‌ای به ریاست استاندار مصوبه واگذاری گرمخانه به تصویب رسیده است و شهرداری باید با همکاری شورای شهر هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، یعنی قسمت عمده کار پیش رفته است و به زودی واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر یک مکان را برای گرمخانه در نظر گرفته‌ایم که محل آن را شهرداری پیشنهاد داده است، محل در نظر گرفته‌شده یک‌خانه دوطبقه در محله نواب است، با توجه به اینکه به اعتقاد برخی از افراد محل در نظر گرفته‌شده آسیب‌زا است بنابراین ممکن است در آینده شاهد تغیر مکان موردنظر باشیم.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین بیان می‌کند: در این گرمخانه امکاناتی از قبیل پذیرایی، شام، اسکان و حمام در نظر گرفته‌شده است، ظرفیت گرمخانه را 50 نفر پیش‌بینی کردیم نه اینکه 50 کارتن‌خواب داشته باشیم بلکه گرمخانه جای امنی است که اگر فرزندی داشته باشند می‌توانند به همراه خود بیاورند؛ شورای شهر باید تایید خانه را تسریع کند.

قافله‌باشی نیز تاکید می‌کند: از شهرداری درخواست کردیم روند کار سریع‌تر انجام شود، هنوز لایحه وارد شورا نشده است، درواقع شهرداری لایحه را برنگردانده است، ما تلاش داریم در سریع‌ترین زمان بهره‌برداری را انجام دهیم و حمایت ما از زنان آسیب‌دیده جدی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: نمی‌توان قزوین را مقصد گردشگری و شهری بانشاط اجتماعی و امید به زندگی بالا تعریف کرد، مگر آنکه آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

به گزارش ایسنا، اگرچه گرمخانه واژه آشنای فصل زمستان است و در این فصل افراد بیشتر به وجود گرمخانه تاکید دارند، اما باید توجه داشت که ساخت گرمخانه زنان نیازی به برف و باران ندارد، زنان کارتن‌خواب برای حفظ امنیت باید پناهگاهی داشته باشند، انتظار می‌رود شورای پنجم با تسریع در امور این وعده تحقق‌نیافته چندساله را به ثمر برسانند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین