مشروح/ در مصاحبه با سی‌ان‌ان؛ بعیدی‌نژاد: در صورت لغو برجام ممکن است نحوه همکاری با آژانس را بازتعریف کنیم

گروه جهان الف،   3970213041

سفیر ایران در انگلستان می‌گوید در صورت خروج آمریکا از برجام ایران ممکن است به بازتعریف نحوه همکاری خودش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازد.

بعیدی‌نژاد: در صورت لغو برجام ممکن است نحوه همکاری با آژانس را بازتعریف کنیم

به گزارش فارس، «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلستان روز چهارشنبه با «کریستین امانپور»، خبرنگار و مجری شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه کرد. بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوال مجری سی‌ان‌ان درباره اینکه آیا ایران هنوز امیدی به ماندگاری برجام دارد گفت: «امید، باید همیشه وجود داشته باشد. انسان بدون امید، هیچ است. اما ما می‌خواهیم برای سناریوهای مختلف آماده باشد. شما باید برای سناریوهای واقع‌بینانه‌ای که در میدان عمل اتفاق می‌افتد آماده باشید و ما می‌خواهیم به آمریکا زمان بدهیم تا در نهایت تصمیم خودش را بگیرد.»

آقای بعیدی‌نژاد در پاسخ به اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام ایران چه اقدامی انجام خواهد داد گفت: «همان‌طور که شما گفتید، سناریوهای متفاوتی محتمل خواهند بود. اولین آنها رجوع به مکانیسم حل و فصل اختلافات است که در بند 36 برجام تعبیه شده است.» 

او اضافه کرد: «من نمی‌گویم که ما این کار را خواهیم کرد یا خیر. حرف من این است که این یکی از احتمال‌ها است. اینکه این احتمال محقق خواهد شد یا خیر به تصمیم ایالات متحده بستگی دارد. امکان دیگر برای ما این است که در واکنش به اقدام آمریکا ما هم از برجام خارج شویم. این گزینه‌ای بسیار واقعی و واقع‌گرایانه است. این کاری است که ما در حال برنامه‌ریزی بر روی آن هستیم و رئیس‌جمهور ما به سازمان‌ها و مقام‌های مختلف در تهران دستور داده برای چنین اتفاقی آماده باشند.»

بعیدی‌نژاد در توضیح بیشتر گفت: «وقتی ایالات متحده از توافق خارج شود،این به معنی آن است که توافقی باقی نمانده چون یکی از طرف‌های مهم توافق، مفاد آن را به صورت آشکار نقض کرده است.»  وی تاکید کرد: «بنابراین، به روشنی می‌توان این تعبیر را مطرح کرد که توافقی باقی نمانده که ایران در آن بماند. تبعات این کار این خواهد بود که ایران آماده حرکت به سمت وضعیت قبلی خواهد بود.»

امانپور پرسید: «یعنی غنی‌سازی اورانیوم با سرعت و ظرفیت بالا؟» بعیدی‌نژاد گفت: «می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم باشد؛ می‌تواند باز تعریف همکاری ما با آژانس باشد یا اقدامات دیگری که داریم آنها را بررسی می‌کنیم.»

سفیر ایران در انگلیس تصریح کرد که در صورت خروج از برجام، ساخت سلاح هسته‌ای در دستوار کار ایران قرار نخوهد داشت گفت: «ما به هیچ وجه وارد یک برنامه تسلیحات هسته‌ای نخواهیم شد، اما در غنی‌سازی و سایر قابلیت‌هایی که ذیل ان‌پی‌تی و قوانین آژانس مشروع هستند به وضعیت قبلی در صنعت هسته‌ای خودمان بازخواهیم گشت.» 

آقای بعیدی‌نژاد در ادامه درباره اینکه آیا ایران از تغییرات اخیر در دولت ترامپ نگران نیست گفت: «به هیچ وجه! چون ما مذاکرات را شروع کردیم تا برای هر دو طرف توافق، وضعیت برد-برد باشد و الان خیلی مایوس‌کننده است که می‌بینیم که یکی از طرف‌ها می‌خواهد توافق را نقض کند و از آن خارج شود.»

وی همچنین تاکید کرد: «قصد ما این بود که یک فرایند اعتمادسازی را شروع کنیم و همزمان با عادی‌سازی اوضاع پیرامون صنعت هسته‌ای خودمان به جامعه جهانی اجازه بدهیم درباره برنامه هسته‌ای ما نگرانی کمتری داشته باشد و اصلاً نگران نباشند. اما وقتی که وضعیت اینگونه است که آنها نمی‌خواهند شاهد این اعتمادسازی باشند، ما از حمایت کامل ملتمان برخوردار هستیم تا به تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای - در صورتی که تصمیم این باشد- پاسخ موثر بدهیم.»

بعیدی‌نژاد درباره بیانیه‌های اخیر کشورهای اروپایی که خواستار گسترده کردن چارچوب برجام شده و و بحث الحاق توافقات مکمل به این توافق را پیش کشیده‌اند گفت: «واقعیت این است که مدالیته‌های پیشنهادشده کاملاً برای ما غیرقابل قبول است چون این شرط مطرح شده که اگر ما می‌خواهیم اجرای برجام را ادامه بدهیم بایستی بر سر موارد دیگری هم توافق شوند که این کاملاً غیرقابل قبول است.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین