شیوع خطرناک مصرف گل بین زنان و نوجوانان/ آمار عجیب از کشفیات مواد مخدر در حاشیه مدارس

گروه اجتماعی الف،   3970213019 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعتیاد از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای است که به‌علت ویژگی‌های ذاتی خود، اغلب با سایر آسیب‌ها نیز همراه است و موجب هدر رفتن نیروهای ثمربخش جامعه می‌شود.

شیوع خطرناک مصرف گل بین زنان و نوجوانان/ آمار عجیب از کشفیات مواد مخدر در حاشیه مدارس

به گزارش الف به نقل از رسانه ها،  در این میان ماده مخدرگُل در سال‌های اخیر گوی رقابت را از ماده‌های صنعتی دیگر ربوده و بعد از جولان دادن بین مصرف‌کنندگان مرد، اکنون در حال ورود به جمع‌های زنانه است و قسمت اعظم مصرف‌کننده‌های زن را نیز به‌سوی خود جلب کرده است. روزبه‌روز دامنه مصرف ماده مخدرگُل بین این قشر گسترده‌تر می‌شود تا جایی که واکنش مسوولان ذی‌ربط را نیز در پی داشته است.

در این باره اوائل هفته انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی گفت: ماده مخدر تریاک و گل بیشترین میزان مصرف را در بین سایر مواد مخدر در کشور دارد.

چند روز قبل فاطمه عباسی، رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور هم ضمن اشاره به اینکه «گل» پرمصرف‌ترین ماده مخدر در بین زنان است گفت: از بین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد حاضر در کشور بین ۷تا ۱۰ درصد آنان زنان هستند. عباسی گفت: از بین معتادان زن کشور ۱۵ درصد آنان مصرف کننده گل هستند و پرمصرف ‌بودن این ماده تغییری در آمار کل زنان معتاد ایجاد نکرده است. همچنین تریاک اولین ماده مصرفی هم بین زنان و هم بین مردان است.

اصغر باقری، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز دیروز گفت: مصرف ماده مخدر گل در تهران از مصرف شیشه بالاتر رفته است به طوری که پس از تریاک بیشترین سوءمصرف مواد، به گل اختصاص پیدا کرده است. باقری افزود:  مصرف گل در استان تهران از میانگین کشوری بالاتر شده است.

 ساقی‌ها به مدرسه رفته اند!

دانش آموزانی که تجربه مصرف انواع مواد مخدر را دارند، با وجود همه اما و اگرهایی که درباره شان از سوی مسئولان نهادهای مختلف مطرح می شود، وجود دارند و تعدادشان در پنج سال گذشته بیشتر هم شده است. این را 3 اردیبهشت سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اولین نشست خبری این ستاد در سال جدید عنوان کرد. پرویز افشار، بین آمارهای مختلفی که از کشفیات مواد مخدر در سال گذشته ردیف کرد، به یک آمار کلیدی هم اشاره کرد؛ او از پاکسازی حاشیه مدارس تا شعاع 500 متری در سال گذشته خبر داد و گفت: « سال 96 در شعاع 500 متری مدارس، سینماها و مراکز آموزش عالی، یک تن و 900 کیلوگرم انواع مواد مخدر، کشف شده است.»

1900 کیلوگرم مواد مخدر کشف شده از حاشیه مدارس را در نگاه اول وقتی در مقابل 810 تن کشفیات انواع مواد مخدر و روانگردان در سال گذشته قرار دادیم، رقم چشمگیری به نظر نمی رسید، اما وقتی افشار چند بار تاکید کرد که این یک تن و 900 کیلوگرم، از خرده فروش ها و به صورت یک گرم یک گرم کشف شده، نگاه ها را متوجه خطری کرد که جمعیت دانش آموزی کشور را تهدید می کند.

جمعیتی که آمار دقیقی از مصرف کنندگان مواد مخدرش وجود ندارد، اما افشار  گفت این آمار در طول پنج سال گذشته بیشتر شده است. او البته گفت که هرنوع تجربه مصرف مواد در این سن، حتی به صورت یک بار هم در این آمار گنجانده شده است و با این که در سال 80 از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه کشور حدود نیم درصد تجربه مصرف مواد را داشتند و این آمار در سال 90 به یک درصد رسیده بود، حالا می توانیم بگوییم در سال 95 این آمار به 2 درصد رسیده است.»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر البته به یکی از مهم ترین دلایل این افزایش هم اشاره کرد و انگشت اتهامش را به سمت گل گرفت و از شیوع مصرف این ماده بین دانش آموزان خبر داد. گل البته اولین بار نبود که از بین انواع مواد موجود در بازار، مورد توجه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گرفت. افشار دی سال گذشته هم در یک نشست دیگر به این موضوع اشاره کرده و گفته بود سن شیوع مصرف گل در کشور به 15 سال رسیده است!

چندی قبل هم منصور کیایی، مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش عنوان کرده بود که 136 هزار نفر از دانش آموزان کشور در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از این میان 3600 نفر حداقل یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را دارند.

چرا مصرف ماده مخدر گل رواج یافته است؟

در این باره هومن منشئی پژوهشگر اعتیاد می گوید: از جمله این باورهای غلط می‌توان به تفکری رایج در برخی جوانان اشاره کرد مبنی بر این که موادی مانند گل و حشیش اعتیادآور نیستند. اما متاسفانه معمولا برای اصلاح این باور نادرست، راهکار صحیحی در برنامه‌های اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از اعتیاد در پیش گرفته نمی‌شود و کارشناسان در این برنامه‌ها کمتر به دوران طلایی و لوکس مصرف این مواد اشاره می‌کنند و دائم از مضرات مصرف گل و حشیش دم می‌زنند. این در حالی است که بسیاری از جوانان می‌بینند برخی دوستانشان در هفته‌های اول مصرف گل یا حشیش دچار هیچ عارضه‌ای نمی‌شوند و حتی مصرف این مواد در کوتاه مدت برایشان فوایدی مثل کاهش اضطراب و افسردگی نیز در پی دارد. به همین دلیل، وقتی برای این جوانان از آثار منفی مصرف این دو ماده سخن گفته می‌شود، کمتر این صحبت‌ها را باور می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت اشاره نکردن به دوران اولیه و مزایای کوتاه مدت مصرف گل و حشیش در برنامه‌های اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از اعتیاد سبب می‌شود جوانان مضر بودن این مواد را کمتر باور کنند. از این رو، لازم است در این گونه برنامه‌ها حتما به مخاطبان توضیح داده شود که مصرف این دو ماده، دوره لوکس کوتاه مدتی را نیز در پی دارد و اگر دیده می‌شود که برخی مصرف‌کنندگان گل و حشیش دچار عوارض مشهود مصرف این مواد نشده‌اند، به این معنا نیست که این دو ماده آسیب‌زا نیستند، بلکه آسیب‌های گل و حشیش و تثبیت اعتیاد روانی و فیزیکی آنها در بلند مدت رخ می‌دهد و بیشتر مصرف‌کنندگان این مواد پس از گذراندن دوران خوش اولیه، گرفتار صدمات ناشی از اعتیاد به این دو ماده می‌شوند.

از نگاه این پژوهشگر اعتیاد یکی از دلایلی که باعث شده تابه‌حال برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد نتوانند تاثیر قابل توجهی بر جامعه بگذارند، همین است که در این برنامه‌ها به سرخوشی‌های کوتاه مدت مصرف مواد اشاره نمی‌شود و به همین دلیل، صحبت‌هایی که در این برنامه‌ها می‌شود برای جوانانی که مخاطب آنها هستند، باورپذیر نیست.

دیدگاه کاربران

علی کریمی۳۲۶۷۱۲۰۹:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۱۳
نگران نباشید با فیلتر کردن تلگرام بزودی این معضل ریشه کن خواهد شد.
ناشناس۳۲۶۹۸۳۱۴:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۱۳
اتفاقا یکی از دلایلش همون تلگرام جون براحتی خرید و فروش مواد در آن انجام میشود
ناشناس۳۲۶۷۹۷۱۱:۱۲:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۳
در عربستان حکم حمل یک گرم موادمخدر،اعدام است
خلیل۳۲۷۳۶۸۱۹:۰۵:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۱۳
یادت رفت مالزی و دوبی و فیلیپین و سنگاپور و ...................را هم بگی.
ناشناس۳۲۶۸۴۶۱۲:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۱۳
یکی از دلایل مصرف موادمخدر عبوسی فضای جامعه است
عدالت۳۲۶۹۸۱۱۴:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۱۳
چه ربطی داره. پس هرکی پول نداره دزدی کنه و هرکی از هرکی بدش میاد نابودش کنه. اینطوری که اوضاع جامعه از جنگل هم بدتر میشه
ایرانی...۳۲۶۹۰۹۱۳:۰۶:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۱۳
چرا خطر ناک برادر..وبا نیست که... فروشنده و مصرف کننده کاملا اختیاری انتخاب می کنند...
ناشناس۳۲۷۱۵۵۱۶:۳۸:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۱۳
این ماده ی مخدر همون ماری جوانا هست که در ایران به اسم گل شناخته میشه
خسروی۳۲۷۷۳۲۰۶:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۱۴
پلیس که همیشه با اب و تاب میگوید ما با هر فسادی مبارزه میکنیم پس چرا با توجه به این گزارش هر روز به تعداد معتادین و ناهنجاری های جامعه اضافه میشود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین