گزارش نیویورک تایمز: تگرام چیست و چرا ایران و روسیه تصمیم به مسدودسازی آن گرفته‌اند؟

گروه فناوری الف،   3970212127

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت گروه تروریستی داعش از تلگرام به عنوان تریبونی برای برنامه‌ریزی عملیات تروریستی استفاده می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی تحت عنوان «تلگرام چیست و چرا ایران و روسیه تصمیم به مسدودسازی آن گرفته‌اند؟» به بررسی علت تصمیم مقامات ایران و روسیه به مسدود کردن این پیام رسان پرداخت.

در این گزارش آمده است تلگرام با این وعده که از کاربران خود در برابر چشم‌های کنجکاو سرویس های اطلاعاتی محافظت خواهد کرد، در چند سال اخیر به یکی از محبوب ترین پیام رسان های جهان تبدیل شده است. اما، فراهم کردن چنین تریبونی مشکلات خاص خودش را به دنبال داشته است. در سال های اخیر، گروه (وهابی-صهیونیستی) داعش از پیام رسان تلگرام به عنوان تریبونی برای نشر پروپاگاندای خود، برنامه ریزی عملیات تروریستی، و همچنین بر عهده گرفتن مسئولیت این اقدامات تروریستی استفاده کرده است. به همین دلیل است که ایران و روسیه (برای حفظ) امنیت ملی خود، تصمیم گرفته اند استفاده از تلگرام را ممنوع کنند.

این گزارش می افزاید پیام‌رسان تلگرام زمانی به بازار آمد که از افشاگری‌های گسترده و جنجال برانگیز ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اِس اِی) مدت زیادی نگذشته بود. اسنودن حجم زیادی از اطلاعات طبقه بندی شده ای را از برنامه های جاسوسی سایبری آمریکا از مقامات و شهروندان دیگر کشورها فاش کرد که جنجال زیادی به دنبال داشت؛ بنابراین تلگرام که وعده داده بود از اطلاعات افراد در برابر سرویس های اطلاعاتی محافظت خواهد کرد، به سرعت مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت. پس از آنکه فیس بوک، واتس اپ (یکی دیگر برنامه های پیام رسان موجود در بازار مجازی) را خرید، شمار کاربران تلگرام به شدت افزایش یافت و به میلیون ها نفر در سراسر جهان رسید.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است اگرچه پاول دورف، موسس تلگرام، یک فرد روس‌تبار است، مسئولان این برنامه پیام رسان هرگونه ارتباطی با روسیه را رد می کنند. از سوی دیگر، آلن وودوارد، کارشناس امنیت سایبری و استاد دانشگاه انگلیسی «سورِی» در این باره می گوید: این واقعیت که تلگرام آمریکایی نیست، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیتش بوده است؛ زیرا کاربران اینترنتی همواره این سوء ظن را داشته اند که سرویس های جاسوسی کشورهای غربی از طریق برنامه هایی از قبیل «واتس اپ» و «سیگنال» امکان دسترسی به اطلاعات شخصی آنها را دارند.

نگارنده مطلب همچنین می افزاید پیش از آنکه مشکلات اخیر تلگرام (که مهم‌ترین آن سوء ستفاده تروریست‌ها از آن است) بروز پیدا کند، مقامات ارشد روسیه و ایران نیز جزء 200 میلیون کابر آن بودند؛ اما، افزایش شمار کاربران تلگرام در سال های اخیر باعث شد برخی کشورها از قبیل فرانسه، تحقیقاتی را درباره آن انجام دهند. نتایج این تحقیقات مشخص کرد که این پیام رسان به تریبونی برای «هماهنگ کردن اقدامات تروریستی» تبدیل شده است. افزایش انتقادات از تلگرام باعث شد مسئولان این پیان رسان، کانال های عمومی متعلق به گروه تروریستی داعش را حذف کنند. اما دورف و دیگر مسئولان تلگرام همواره بر این موضع پافشاری می کنند که گروه‌ها و پیام های خصوصی تروریست‌ها را مسدود نخواهند کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین