اختلاف دولت و مجلس در افزایش سقف افزایش حقوق کارمندان/ دولت: 6 تا 12 درصد/ تصمیم جدید مجلس: 20 درصد

گروه اقتصادی الف،   3970210132 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس مصوب دولت مبنی بر افزایش 6 الی 12 درصدی حقوق کارمندان را مغایر و متفاوت از قانون بودجه می دانند و می گویند دولت در این مورد تخلف کرده است؛ اما این موضوع باعث شد خود نمایندگان به دلیل برداشت از قانون بودجه؛ بند افزایش حقوق را اصلاح کنند.

اختلاف دولت و مجلس در افزایش سقف افزایش حقوق کارمندان/ دولت: 6 تا 12 درصد/ تصمیم جدید مجلس: 20 درصد

به گزارش الف؛ موضوع افزایش حقوق ها به موضوعی چالشی تبدیل شده است؛ موضوعی که مجلس در بودجه 97 تصویب کرد حقوق کارمندان دولت بین 12 الی 20 درصد به صورت پلکانی تصویب شود و به همین دلیل شورای عالی کار؛ میزان افزایش دستمزد کارگران را 20 درصد تعیین کرد، اما با تصویب مصوبه دولت برای افزایش حقوق کارمندان؛ به اختلافی بین مجلس و دولت تبدیل شد.

موضوع افزایش حقوق کارمندان دولت از همان زمان ابلاغ بخشنامه‌های لایحه بودجه ۱۳۹۷ با حاشیه مواجه شد زیرا دولت تکلیف کرده بود افزایش حقوق را 5 درصد پیش‌بینی کننداما با بحث هایی که در دولت شد در لایحه بودجه افزایش حقوق ۱۰ درصد تعیین شد؛ اما در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس، نمایندگان  تصویب کردند که میزان افزایش حقوق به صورت پلکانی بین 12 الی 20 درصد باشد و هیچ یک از کارکنان دولت برای امسال کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق نگیرد.

براساس این گزارش هیات وزیران میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ را تعیین کرد که براساس آن حقوق مقامات و همترازان مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره و روسای دستگاه ­های اجرایی، استانداران، شهرداران مراکز استان­‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استان­‌ها در سال ۹۷ افزایش نمی­ یابد.

حقوق دیگر کارکنان دولت نیز به تناسب حقوقی که سال قبل دریافت می ­کردند، به صورت پلکانی بین ۶ تا ۱۲ درصد افزایش می ­یابد و در هر صورت پرداختی به هیچ ­یک از کارکنان دولت در سال ۹۷ از مبلغ ۱۲ میلیون ریال کمتر نخواهد بود و حقوق بازنشستگان نیز در سال جاری نسبت به سال قبل به میزان ۱۰ درصد افزایش می ­یابد و هیچ یک از بازنشستگان بعد از افزایش سنواتی و همسان­ سازی حقوق، کمتر از ۱۲ میلیون ریال دریافت نخواهند کرد.

این تصمیم دولت با مخالف مجلس مواجه شد و آن را تخلف قانونی عنوان کردند و برخی نمایندگان مجلس در واکنش به این مصوبه معتقدند که دولت برخلاف قانون عمل کرده است؛ چرا که در قانون بودجه امسال سقف افزایش حقوق ۲۰ درصد و به صورت پلکانی تعیین شده و نمی‌توان براساس قانون افزایش حقوق را بین شش تا ۱۰ درصد تعیین کرد بلکه باید بین دو تا ۲۰ درصد باشد و مصوبه دولت با قانون بودجه 97  تفاوت دارد و هدف مجلس در قانون بودجه کاهش فاصله طبقاتی و حقوق بگیران دولتی بود؛ اما مصوبه دولت فاصله طبقاتی را کاهش نمی دهد و افزایش 6 تا 12 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان هیچ اتفاقی برای کاهش فاصله طبقاتی رخ نمی دهد.

اما دولت اعتقاد دارد مجلس نحوه افزایش حقوق یعنی درصد اختصاص یافته به هر گروه مصوب نشد بلکه حداکثری برای آن تعیین شده که دولت باید در محدوده آن و طبق منابع جاری در اختیار خود اقدام کند. این در حالی است که بر اساس جزء(۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه ۱۳۹۷ دولت موظف است حقوق‌ها را به گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر از درصد حقوق بیشتری برخوردار شوند؛ در عین حال که درصد افزایش حقوق حداکثر ۲۰ درصد تعیین شده است. بنابر این اگر دولت بیش از این رقم اعمال می‌کرد به طور حتم تخلف بود اما آنچه که اتفاق افتاده در دامنه تعیین شده است و تخلفی صورت نمی‌گیرد. در عین حال که تغییرات طبق منابع جاری که مصوب شده و با بررسی‌های انجام شده در رابطه با میزان حقوقی که دولت پرداخت می‌کند، بوده است.

اما نمایندگان معتقد بودند که دولت باید حقوق رده‌های پایین‌تر که دریافتی کمتری دارند را بیشتر افزایش داده و رده‌هایی که دریافتی بالاتری دارند از رشد کمتر و یا حتی نزدیک به صفر برخوردار باشند. به هر صورت در سال جاری دولت در مصوبه‌ای که با حضور هیات وزیران بود، افزایش حقوق را مشخص و تصویب کرد که بین شش تا ۱۲ درصد افزایش یابد و در این حالت حداقل حقوق کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد یعنی هیچ کارمند دولتی کمتر از این دریافت نکند.

براساس گفته غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در قانون بودجه سال 97، سقف افزایش حقوق 20 درصد و به صورت پلکانی تعیین شده است و نمی‌توان بر اساس قانون، افزایش حقوق را بین شش تا 10 درصد پیش‌بینی کرد، بلکه باید بین 20 تا دو درصد باشد.

وی افزود: در قانون بودجه ما می‌خواستیم افزایش حقوق کارکنان دولت که حقوق‌های پایینی می‌گیرند به حقوق کارکنانی که پرداختی بالا دارند نزدیک شود اما مصوبه هیات وزیران یعنی دولت تمایلی ندارد بین قشر پایین و بالا این عدالت را اجرا کند. با مصوبه دولت اگر حکم حقوقی من هشت میلیون تومان باشد درصد افزایش حقوقم 480 هزار تومان خواهد بود و کسی که حقوقش یک میلیون و 500 هزار تومان است با 12 درصد افزایش حقوق، 140 تا 150 هزار تومان افزایش خواهد داشت که این با قانون مغایر است.

اکنون پس از کشمکش های دولت و مجلس در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تبصره حقوقی بودجه 97 که خود آن را تصویب کرده بودند را اصلاح کنند و دلیل این اقدام هم این است که نمایندگان مردم می‌گویند آنچه که در متن قانون بودجه آمده با آنچه که هدف مجلس بوده، متفاوت است و در این شرایط با تصویب اصلاحیه مجلس حداقل حقوق کارمندان تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

اما این اعلام هم با واکنش دیگری از سوی نمایندگان مجلس همراه شد به طوری که پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که نگاه مجلس بر اساس روش پلکانی نزولی بوده تا گروه‌های پایین در سال جاری تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، اما دولت تفسیر دیگری از متن قانون داشته و با توجه به نوشته شدن عبارت تا ۲۰ درصد اینگونه برداشت کرده که می‌تواند حقوق را تا ۱۶ درصد افزایش دهد در حالی که این اقدام هر چند از لحاظ محاسباتی درست است، اما از لحاظ محتوایی آنچه که مذاکره شده را مورد تایید قرار نمی‌دهد.

وی گفته است که مجلس برای حقوق سال جاری و اجرای آنچه که مدنظر داشته اصلاحیه‌ای را آماده و به نمایندگان برای تصویب ارائه خواهد کرد تا بتواند هدف خود یعنی افزایش حقوق‌های کم تا ۲۰ درصد را مصوب و عملی کند.

این در حالی است که بر اساس آنچه که در تبصره (۱۲) قانون بودجه آمده است در بند «الف» مشخص شده که افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل هیات علمی، کارکنان کشوری، لشگری و قضات به طور جداگانه توسط دولت انجام می‌شود و به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند. همچنین براساس جز یک این بند قانونی دولت مکلف است حقوق و مزایای مستمر گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر را به صورت پلکانی نزولی و با رعایت ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه به گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر از درصد رشد بیشتری برخوردار باشد. در ادامه نیز تاکید شده که حداکثر میزان افزایش ۲۰ درصد خواهد بود.

در حالی از اعلام نمایندگان مجلس اینگونه بر می‌آید که اصلاحیه‌ای برای تبصره (۱۲) قانون بودجه به مجلس خواهد رفت که پیگیری موضوع از مدیران مربوطه نیز از این حکایت دارد که نمایندگان در حال رایزنی بوده و به زودی ممکن است این اصلاح انجام شود. در این شرایط حداقل حقوق کارکنان تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و به طور پلکانی حقوق سایر کارکنان تغییر می‌کند، اما در رابطه با این‌که آیا این رشد می‌تواند بر بار مالی دولت در بودجه جاری امسال نیز اضافه کند نیز عنوان شد که اینگونه نیست و بار مالی چندانی را ایجاد نمی‌کند، چرا که براساس آنچه که در اختیار قرار دارد و پیش‌بینی‌هایی که از قبل انجام شده افزایش حقوق نیز اعمال خواهد شد.

­محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم در نشست خبری امروز خود در مورد انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر برداشت متفاوت دولت از این تبصره قانونی و اینکه باید سقف افزایش ها بیشتر افزایش می یافت، گفت: به تعداد نمایندگان ممکن است نظر وجود داشته باشد مهم مصوبه ای است که به تائید صحن مجلس رسیده و برای دولت لازم الاجراست.

وی ادامه داد: قانون ، دولت را مکلف کرده حقوق و مزایای مستمر گروههای مختلف حقوق بگیر شاغل دستگاههای دولتی و اعضای هیئت علمی و قضات را بصورت پلکانی نزولی به گونه ای افزایش دهد که طبقات پایین تر از درصد افزایش بیشتر برخوردار شوند که حداکثر آن افزایش 20 درصد و میانگین هم 10 درصد تعیین شده است که بر همین اساس تشخیص دولت کاملا قانونی است و میانگین 10 درصد حقوق ها افزایش داد. 

جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در مورد مصوبه دولت و افزایش حقوق کارمندان گفت: دولت طبق یک فرمول پیش‌بینی شده در رابطه با درصد افزایش حقوق اقدام کرده که بعد از صادر شدن مصوبه جزئیات آن مشخص می‌شود. سقف افزایش حقوق در واقع ۱۶ درصد است نه ۱۲ درصد؛ چرا که حداقل حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که با توجه به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۳۵ هزار تومان بود این رشد تا ۱۶ درصد می‌رسد.

 دولت چقدر حقوق پرداخت می کند؟

محمد کردبچه مشاور نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) با بیان اینکه کل پرداخت‌های مربوط به حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان در طی سال جاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: از 240 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای حدود 40 درصد مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان دستگاههای اجرایی است و رقمی در حدود 96 تا 100 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در طی سال پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه، این عدد تنها مربوط به حقوق و مزایای کارکنان رسمی و پیمانی است، افزود: حقوق مربوط به کارمندان قراردادی در فصل دوم بودجه آمده است، این فصل مختص خرید کالا و خدمات است که شامل 15 درصد کل اعتبارات هزینه ای می‌شود. بر این اساس حدود 5 درصد کل اعتبارات مربوط به پرداخت حقوق کارکنان قراردادی است؛ به این ترتیب حدود 45 درصد کل اعتبارات هزینه‌ای مربوط به حقوق دستمزد کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی است.

موضوع افزایش حقوق‌ها در حالی وارد حاشیه  بین دولت مجلس شده است که کارمندان دولت اعتقاد دارند باید حقوق آنها همسان با افزایش دستمزد کارگران (20درصد) باشد و حتی عنوان می شود که با توجه به افزایش نرخ ارز، عملا افزایش حقوق حتی 20 درصد هم تاثیر در قدرت خرید ندارد؛ البته درصد افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم تعیین می‌شود که همزمان با روند کاهشی نرخ تورم در اولین  بودجه دولت یازدهم، درصد افزایش حقوق ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۳، ۱۴ درصد سال ۱۳۹۴، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۱۰ درصد برای سال ۱۳۹۶  بوده است.

حال با توجه به موارد فوق و برداشت متفاوت از قانون تصویب شده؛ مجسل به دنبال اصلاح آن است و الف این موضوع را از مجلس و دولت پیگیری خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

۳۲۳۵۶۶۱۷:۴۸:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۱۰
بعد چنین دولتی ادعا دارد که میخوهد و دارد به مردم خدمت می کند ؟؟!! تورم و گرانی سی درصد ولی افزایش حقوق کارمندان 6 درصد ؟ چقدر بی رحمی آخر؟ بازنشستگان چقدرآنوقت ؟؟ چطوره آنوقت برای کارمندان دفتر و کاخ ریاست جمهوری افزایش پنجاه درصدی می زند این رئیس جمهور؟؟؟ خجالت هم نمی کشند !!!
ناشناس۳۲۳۵۹۰۱۸:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۱۰
انصاف داشته باشید، خدا وکیلی حضرت عباسی تورم ۱۲ درصد و یا حتی ۲۰ درصد است؟؟ کارمند و کارگر چه گناهی دارند؟؟
ناشناس۳۲۴۲۹۰۰۷:۳۰:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۱۱
سال 97 نسبت به 96 به دلیل کاهش ارزش ریال حدود 50 درصد قدرت خرید کاهش می یابد همین الان این 50 درصد در کالاهای وارداتی خودش را نشان داده است هنوز دولت نتوانسته کاهش قدرت خرید ناشی از سقوط ریال در سال 91 را جبران کند اگر کسی سال 89 یک میلیون می گرفته الان باید حدود 5 میلیون بگیرد ولی الان حدود 3 و سیصد میگیرد (حقوق خودم) یعنی طی این مدت 35 درصد حقوق من کاهش یافته است
ناشناس۳۲۳۵۹۱۱۸:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۱۰
این همه بگیر و ببند و جلسه و مصاحبه گذاشتن برای افزایش حقوق، آخرم نتونستن یه قانون هماهنگ اجرا و تصویب کنن مگه تو این جلسات نماینده دولت نبوده که بفهمه منظور مجلس چی بوده بیچاره مردم که دلشون به چنین نماینده و مسئولین خوشه که مشکلات حل مثلا کنن
ناشناس۳۲۳۶۰۱۱۸:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۱۰
به مرگ میگیرن تا به تب راضی بشید
ناشناس۳۲۳۷۰۷۱۹:۰۸:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۱۰
حقوق 5 میلیونی به دلار در سال گذشته 1500 دلار بوده و امسال حدود 910 دلار خواهد بود . این درست است آقای نوبخت . شما که دم از اسلام میزنی و فکر می کنی که به فکر مسلمین ایران هستی چرااینگونه برنامه ریزی میکنی؟ اگر نمیتوانید بروید کنار کسی که میتونه بیاد و مملکت را اداره کنه. چه اصرای دارید شما ها باشید اصلا کی گفته شماها باشید . چرا هرروز به فقیران اضافه میکنید. مردم چه گناهی کردند شما نمیتونید اداره کنید . چرا مردم باید فدا شوند؟ چرا مردم باید تاوان سوئ مدیریت شما را پس بدهند؟ چرا کنار نمی روید ؟ من چه گناهی کرده ام که باید از ارزش حقوق من کم شود . چرا من نباید حق یک زندگی ارام و بدون تنش را داشته باشم . این چه روش مسلمانی است که مدیران و مسئولان مملکتی دارند. دیگر بس است به خدا بس است ظلم بس است اگر نمیتوانید ، بروید. هم سالان من در بدترین کشور خارجی و با تحصیلات مشابه من و سابقه کار مشابه حدود 10000 دلار حقوق میگیرند چرا باید حقوق من 1000 دلار هم نشود . چون یکی مثل تو و امثال تو بلد نیستند مدیریت کنند و عدالت را برقرار کنند . بدون تعارف بروید کنار بگذارید اهل فن بیایند. مثل فوتبال که اهل فن را از خارج اورده اید برای تیم اقتصادی هم یک مربی خارجی بیاورید شما نمی توانید.
ناشناس۳۲۳۸۱۶۱۹:۵۰:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۱۰
مگه کارمندا چیکار میکنن که این همه افزایش حقوق دارند؟؟ مهندس عمران امیر کبیر هستم, در یک پروژه راهسازی کار میکردم. حقوقمان همیشه ۴ ماه تاخیر داشت. . اما الان ۱ ساله بیکارم. این پولها را صرف اشتغال کنید.
ناشناس۳۲۳۸۶۹۲۰:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
وقتی تورم هشت در صد هست چرا میخواهیم پول اضافی در جامعه تزریق کنیم ؟ و در نتیجه تقاضا را برای کالاهای مصرفی و سفرهای تفریحی را افزایش دهیم ؟
ناشناس۳۲۴۵۴۶۰۹:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۱۱
هشت درصد بود. الان کمتر شده. میگن حدود ۴ درصده الان ولی فکر کنم راست نمیگن، باید ۴.۳۲ درصد باشه.
احسان۳۲۳۸۹۶۲۰:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
خاضعانه ازنمایندگان مجلس می خواهیم که در مورد این قضیه کوتاه نیایند.حتی اگر به قیمت طرح سوال از رئیس جمهور باشد.
رضا۳۲۳۹۷۲۲۱:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۱۰
بااین افزایش قیمتهایی که ماشاهدهستیم اگه 100 درصدهم به حقوقها اضافه بشه کمه،چه برسه به 12 درصدوبایدحتما این مصوبه توسط نمایندگان ملت اصلاح گردد.
ناشناس۳۲۴۰۰۸۲۲:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۱۰
نه حرف شما. نه حرف شما. حد وسط بزنین 15 درصد خیرشو ببینین! اداره کردن کشور ما اینطوریه. بی حساب کتاب
علی۳۲۴۰۶۷۲۳:۱۶:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۱۰
خودروسازان در چند روز اخیر قیمت محصولات خود را افزایش داده اند و دلار 4200 تومانی موجی از تورم را به دنبال داشته است. در نتیجه مصوبه مجلس و دولت در خصوص میزان افزایش حقوق با توجه به تورم در حال گسترش،باید مورد بازنگری قرار گیرد.
شکاک۳۲۴۲۲۷۰۴:۲۶:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۱۱
جنگ زرگری این میگه ده درصد اون میگه بیست در صد آخرش با دوازده درصد جریان تموم میشه.
امیر110۳۲۴۴۰۳۰۸:۴۰:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۱۱
بزرگترین مشکل نمایندگان مجلس ، عدم فهم بحث میانگین وزنی است. ایشان فکر می کنند تعداد افراد حقوق بگیر در دامنه بالای 1035 هزار تومان به بالا مساوی هست. در صورتیکه باید بگویم تعداد افراد حقوق بگیر زیر 3 میلیون تومان خیلی بیشتر از افراد بالای آن است. بعبارتی توزیع نموداری حقوق بگیران دولتی دارای چولگی راست است. لذا دولت بخاطر اینکه در لایحه بطور متوسط 10 درصد حقوق را بالا برده بود برای اینکه دچار کسری بودجه نشود از فرمولی استفاده کرد که : الف- تمامی افرادبه جز مقامات از رشد 6 درصدی برخوردار باشند. ب- حداقل حقوقی که ملت می گیرند اپس از افزایش 6 درصدی اگر حقوقشان زیر 1200 هزار تومان بود تا 1200 بالا برود . یعنی 16 درصد ج- افراد زیر 5 میلون تومان تا 1200 بر اساس فرمولی علاوه بر رشد 6 درصدی اولیه به صورت پلکانی نزولی در دامنه 0 تا 6 درصد دیگر بهره مند شوند. یعنی کسی ممکنه 12 درصد حقوقش بره بالا و کسی ممکنه 7 درصد. یعنی هرچقدر به 5 میلون نزدیک می شوید در مجموع 6 درصد و کسی که نزدیک به 1300 میشه 12 درصد. این موضوع باعث میشه متوسط حقوق در کشور 10 درصد بره بالا و دولت هم دچار کسری اعتبار برای تامین آن نشود. خود نمایندگان در همان بودجه 97 در بند (ط) تبصره (12) گفته اند که کلیه مصوبات در صورتی قابل ارائه است که بار مالی آن قبلا تامین شده باشد. برای حقوق هم متوسط 10 درصد تامین شده.
بردیا۳۲۴۴۸۴۰۹:۲۴:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۱۱
خدایی نرخ تورم چند درصد است؟آقای نوبخت و بانک مرکزی آمار تورم را چگونه محاسبه می کنند که همیشه زیر ده درصد و یا حد اکثر 12درصد است؟؟بیچاره به بازنشستگان ، کارمندان و در آخر کارگران بی پناه.امسال نرخ تورم از 40 درصد هم بیشتر خواهد شد.
ناشناس۳۲۴۸۰۶۱۱:۵۵:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۱۱
کارکنان دستگاههای اجرایی(ادارات تحت پوشش قوه مجریه) علاوه بر اینکه خواستار عدم تبعیض با سایر دستگاههای زیر مجموعه قوه مقننه و قضائیه هستند (دریافتی آنها حد اقل دو برابر کارکنان قوه مجریه می باشد.) خواستا اعمال 50 درصد معروف نیز هستند.
ناشناس۳۲۵۱۷۵۱۵:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۱
دولت محترم دلار را دفیقا" بیست درصد گران کرد و حالا میخواهد حقوق را 20 درصد افزایش دهد. نتیجه صفر
رضا۳۲۵۲۸۲۱۶:۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۱۱
شما رو به خدا پی گیری کنید . دولت داره بودجه رو طوری اجرا میکنه که خودش به مجلس ارائه کرده بود .
نوبخت۳۲۵۶۳۵۲۱:۳۵:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۱۱
نمیدم اقا بیشتر از 12درصد نمیشه هر کاری می تونید انجام بدید ولی این و بدونید سر اخر من برنده ام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین