آخوندی: دست نظام مهندسی در جیب مردم است

گروه اقتصادی الف،   3970209152 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی گفت: مبنای هیاهویی که در خصوص نظام مهندسی ایجاد شد این بود که همچنان می خواهند با استناد به حکم دولت، در جیب مردم دست کنند و بین خودشان توزیع کنند.

آخوندی: دست نظام مهندسی در جیب مردم است

عباس آخوندی در نشست هم اندیشی نمایندگان تشکل ها و انجمن های بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل و مسکن با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه من نگرانی همراه با امید و اراده نسبت به آینده ایران دارم، گفت: هر بنگاهی در ایران یک جنبه سرمایه شخصی دارد و در عین حال یک سرمایه اجتماعی و ملی نیز هست. بنگاهی که بخشی از سرمایه ملی نباشد، وجود ندارد.

وی افزود: اگر بنگاه داری در ایران با مخاطره مواجه شود همه باید نگران باشیم و نسبت به آن بی تفاوت نباشیم. من ازعمق جان به نگرانی های بخش خصوصی باور دارم و بنگاهها را بزرگترین ثروت ایران می دانم که متاسفانه به آنها توجه نشده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اساساً اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی قابل شکل گیری نیست. اقتصاد یک لایه پیشین دارد که سرمایه اجتماعی، نظام حقوقی و حکمروایی است. بدون حاکمیت قانون به مفهوم عام آن که حق هیچ کس در جامعه فدای دیگری نشود، غیرممکن است سرمایه مادی ایجاد کنیم. سرمایه مادی که بدون سرمایه اجتماعی ایجاد شود، سرمایه راهزنان است. مشکل ما در جامعه ایران تا حدودی بی توجهی به سرمایه اجتماعی است. آخر کار آنچه در ایران ارزشمند است کالاست. من بارها درباره موضوع کالایی شدن انسان در ایران صحبت کرده ام.

آخوندی یادآور شد: همچنین باید در خصوص منابع زیستی نیز نگران باشیم. نمی توانیم درباره وضعیت زیست محیطی در ایران نگران نباشیم. خالی شدن بخش عمده ای از سرزمین و تمرکز جمعیت در نقاط محدود، تنزل کیفیت زندگی و تنزل امکان جابجایی و حمل و نقل نگران کننده است. باید اندیشید که چگونه می شود جمعیت را در ایران توزیع و از منابع بی کران فرهنگی و اجتماعی دفاع کرد.

وی خاطرنشان کرد: به راحتی از منابع و ثروت جنوب ایران گذشته ایم. روابط تاریخی مردم جنوب ایران با آن سوی دریاها سرمایه محسوب می شود ولی سیل تمرکزگرایی سبب شده تا ظرفیت های سیاسی، اجتماعی، مادی، تجاری و اقتصادی ما در سرزمین ایران مغفول مانده و نرخ بهره وری آنها پایین باشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره همکاری دولت و تشکل های حرفه ای گفت: تصور شما از همکاری دولت، جامعه مدنی و جامعه حرفه ای در روزگار مدرن چیست؟ آیا با این وضع اقتصاد سیاسی که داریم می توانیم خصوصی سازی خوب و مشارکت خصوصی – عمومی مناسب داشته باشیم؟

آخوندی تصریح کرد: ما در ایران تجاری سازی را اجرا نکردیم. مفهوم تجاری سازی این است که هر کالایی بدون قیمت تمام شده نیست و یک نفر باید این قیمت را پرداخت کند. آیا بدون تجاری سازی امکان خصوصی سازی وجود دارد؟ در حال حاضر در ایران در هیچ حوزه ای مفهوم تجاری سازی در کار نیست.

وی اظهارداشت: همه دوست دارند هزینه را به نحوی سربار بودجه کنند، در حالی که بودجه هم درآمد عمومی و ملی است. نتیجه آن گران تمام شدن پروژه ها، افزایش قیمت تمام شده، تنزل نرخ بهره وری، باد کردن بودجه و از حیز خارج شدن بودجه است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تجاری سازی و آزادسازی قیمت ها در ایران رخ نداده است و همچنان همه چیز قیمت گذاری می شود. تعزیرات و کنترل قیمت وجود دارد و در عین حال همه از خصوصی سازی حرف می زنیم. نتیجه این بی توجهی، همین اقتصاد سیاسی است که از اساس اشتباه است. در صنعت هوانوردی به ظاهر خصوصی سازی شده است یا در حمل و نقل ریلی ظاهراً خصوصی سازی کرده ایم، ولی در عمل بنگاه های بزرگ به نهادهای عمومی منتقل شده است.

آخوندی گفت: یکی از همکاران ما در دولت می گوید من وقتی راجع به هر موضوعی می خواهم صحبت کنم، ذینفع دولتی آن، آن سوی میز نشسته است. میزان سرمایه گذاری در نوسازی ریلی و هوایی نزدیک به صفر است.

وی تاکید کرد: آنچه من دنبال می کنم اصل تجاری سازی است. بخش خصوصی وقتی از دولت طلب یارانه می کند، اصلا بخش خصوصی نیست، بلکه سادره به انتفاء موضوع است. بلکه باید بخش خصوصی از من درخواست کند تا من به عنوان دولت قانون را رعایت و حاکمیت قانون ایجاد کنم.

وزیر راه و شهرسازی به بحث نظام مهندسی ساختمان اشاره و اظهارکرد: در نظام مهندسی یک نظام درست کرده اند که در جیب مردم دست می کنند و بین خودشان توزیع می کنند. آن هم با استناد به یک بخشنامه قدیمی دولتی؛ مبنای این هیاهو این است که همچنان می خواهیم دستمان در جیب دیگری باشد به حکم دولت. این کار، بخش خصوصی نیست.

آخوندی تاکید کرد: بخش خصوصی مطالبه اش این است که هر پروژه ای در کشور بر مبنای رقابت باشد. اگر بنگاه داری در ایران در حال فرسایش است ریشه اش بی توجهی دولت نیست. ریشه آن زیرسوال رفتن اصل رقابت و تجارت است.

به گزارش مهر وی با تاکید بر اینکه تمنای توسعه را نمی توان از مردم گرفت و ما هم به عنوان دولت باید مسیر را درست کنیم، گفت: اما تمنای توسعه از مسیر دولت توزیع کننده یارانه ایجاد نمی شود، بلکه از دولت مبتنی بر قانون ایجاد خواهد شد. ما هنوز حرفه ورزانی که مستقل از دولت اعلام نظر کنند کمتر داریم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: از بخش خصوصی می خواهم درباره چند اصل به توافق برسیم و پای آن بایستیم: تجاری سازی، آزادسازی، اصل رقابت و اصل حاکمیت قانون.

دیدگاه کاربران

احد۳۲۲۰۹۶۱۶:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۹
فقط نظام مهندسی دستش در جیب مردم هست اقای اخوندی ؟ فقط عوارض بزرگراه ها را ببینید لطفا ! و صد ها مورد دیگه !
خسرو سلجوقي۳۲۲۱۵۹۱۶:۳۸:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۹
اختلاف جنابعالی و شهرداری و نظام مهندسی را چوبش را مردم بدبخت می خورند و شش ماه است بخاطر این دعوا ناظر تعیین نمی شود و کار مردم بلاتکلیف مانده است!!1 لازم است مستندات تقدیم کنم
ناشناس۳۲۲۱۶۲۱۶:۳۹:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۹
گویا ایشان قصد نابودی نظام مهندسی که نظارت بر ساختمان سازی را دارد حال برای چه و منافع چه گروهی ایشان باید جوابگو باشد ایا بدون نظارت میشود ان را واگذار کرد به اشخاصی که هیچ تخصصی در ساختمان سازی ندارند به جز سرمایه
ناشناس۳۲۲۲۹۲۱۷:۵۱:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۹
فکر کنم با این کار چند هزار نفر در نظام مهندسی بیکار میشوند نظر روحانی چیست
مهندس عمران۳۲۲۳۶۱۱۸:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۹
کاملا با وزیر شهرسازی موافقم . سازمان نظام مهندسی تبدیل به مکانی در جهت چپاول ، حیف و میل ، و فساد در تهران شده است . عده ای از مدیران چندین شرکت صوری ثبت نام کرده اند و ارجاع کارها را به شرکت های صوری می دهند و تاکنون یک میلیون متر مربع کار را در شرکت های صوری خود گرفته و ما مهندسان را بیکار کرده اند . من برای گرفتن کار باید ماه ها در انتظلر یک ارجاع کار باشم در حالیکه هزاران متر ارجاع کار به ارزش میلیاردها تومان را همین شرکت های تابعه گرفته و بصورت صوری نظارت میکنند . در مجامع عمومی و رای گیری هم همین شرکت ها بصورت اتوبوسی افرادی که برای همین شرکت ها کار میکنند را می آورند و رای های مورد نظر را در صندوق ها ریخته و خواسته ها و فرد مورد نظر را از صندوق بیرون می آورند. تا به کی باید این ظلم را تحمل کنیم . بدلیل دلسردی مهندسین و عدم آگاهی و اتحاد ، مهندسین در مجامع شرکت نمی کنند و نمیتوان جلوی این رای گیری های مهندسی شده را گرفت. الف جان لطفا نظرم را انتشار بده تا مردم مطلع شوند . با تشکر
ناشناس۳۲۲۴۶۴۲۱:۱۹:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۹
اقای اخوندی شما یا نمی دانید نظام مهندسی چیست که بروید مطالعه کنید یاد میدانید چیست و فکر می کنید عامه مردم نمیدانند و از این موضوع سوء اسفاده می کنید ان موضوع دیگر است ما در کشور هیچ نظام مهندسی نداریم که دست داشته باشد که ان دست در جیب مردم باشد کدام ساختمان در ایران وجود دارد که شناسنامه داشته باشد شامل نقشه های سازه با جزئیات نقشه برق نقشه تاسیسات تضمینهای سازنده به خریدار و .......... همچنین تعمیرات خودرو و تضمینهای ان وهزارو یک مسئله مهندسی دیگر که هر روز در مملکت افتضاح به بار می اورد در مملکتی که هر کس با بیل اشناست ساختمان می سازد شما اساسا صحبت از نظام مهندسی نکنید
مهندس۳۲۲۷۰۰۰۸:۳۶:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۱۰
اتفاقا قضیه اصلی این ۵درصد نیست، مشکل اساسی و پر هیاهو مسئله انتخاب ناظر توسط بساز بفروش یا مالک می‌باشد که به سلامت جامعه آسیب میرساند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین