تقلید خودروسازان داخلی از خارجی ها فقط در افزایش قیمت/ واکنش منفعلانه شورای رقابت

گروه اقتصادی الف،   3970208201 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار خودرو نیز مانند بازار سکه، مسکن و ارز روزهای آرامی را پشت سر نمی گذارد. رصد قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می دهد تخت گاز خودروها در جاده گرانی ادامه دارد و هیچ مانع و سرعت گیری نیز برای کنترل این وضعیت وجود ندارد.

تقلید خودروسازان داخلی از خارجی ها فقط در افزایش قیمت/ واکنش منفعلانه شورای رقابت

به گزارش الف، این در حالی است که در هفته های گذشته نیز قیمت خودروهای خارجی وارداتی افزایش سرسام آوری داشته بودند. گران شدن قیمت خودروهای خارجی بیشتر به نوسانات قیمت دلار و مسدود بودن 6 ماهه سایت ثبت سفارش ارتباط داده شد اما در مورد خودروهای داخلی، گرانی ها بیشتر به کمبود عرضه و فروش های بلندمدت ارتباط داده شده است.

به نظر می رسد نبود نظارت موجب شده که خودروسازان داخلی اقدام به افزایش روزانه قیمت ها بدون هیچ دلیل خاصی نمایند. اقدامی که موجب زیان خریداران خواهد شد و مشخص نیست در این بین فلسفه تشکیل نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چه می باشد.

البته در این باره رضا شیوا، رییس شورا و مرکز ملی رقابت هفته گذشته با بیان اینکه فقط خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، مشمول قیمت گذاری این شورا هستند، گفت: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم. وی ادامه داد: سالانه با بررسی ۳ شاخص کیفیت، بهره وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می کنیم، در خرداد ماه، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می کنیم.

رییس شورا و مرکز ملی رقابت در پاسخ به موضوع گرانی برخی خودروهای داخلی در حاشیه بازار گفت: جزو توافقات ما با خودرو سازان است که حاشیه بازار نباید افزایشی داشته باشد و در صورت مشاهد جریمه خواهند شد. وی با تاکید بر باز بودن سایت ثبت نام و پاسخ خودرو سازان به تقاضای بازار تاکید کرد: بازار را رصد می کنیم تا در صورت تخلف پیگیری کنیم اما در حال حاضر شکایتی به دست شورا نرسیده است اما به محض دریافت شکایت رسیدگی می کنیم.

قیمت امروز خودروهای داخلی
امروز اعلام شد که قیمت خودروهای داخلی شاهد افزایش 1 تا 4 میلیونی بوده است. البته قیمت خودرو هنوز هم تثبیت شده نشده و قیمت های صبح و عصر در بازار خودرو متفاوت بوده است. بر این اساس قیمت پژو 207 اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 500 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت 63 میلیون تومان به فروش می رسد. دنا نیز با افزایش یک میلیون و 800 هزار تومانی با قیمت 46 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 800 هزار تومانی با قیمت 36 میلیون و 800 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش 2 میلیون و 100 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 300 هزار تومان فروخته می شود.

همچنین ساندرو استپ وی اتوماتیک هم با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 71 میلیون تومان، پژو 206صندوق دار با افزایش 2 میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومان، پژو 405 اس ال ایکس با افزایش 1 میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 35 میلیون تومان، تندر پلاس با افزایش یک میلیون و 200 هزار تومانی با قیمت 60 میلیون و 200 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد.

نتیجه ورود سازمان بازرسی به گرانی خودرو چه شد؟
اواخر فروردین بود که افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو‌ها پای سازمان بازرسی را به این موضوع باز کرد. قاضی سراج گفت: سازمان بازرسی به موضوع گرانی خودرو‌ها ورود کرده است. سراج با تاکید بر اینکه گرانی خودرو‌های داخلی و خارجی را بشدت پیگیری می‌کنیم، افزود: اقداماتی برای جلوگیری از گرانی خودرو در دست انجام است.قاضی سراج در ادامه تاکید کرده بود که طی جلساتی با مسئولان عالی تلاش می شود تا جلوی گرانی خودروها گرفته شود.

اما به نظر می رسد این تدابیر تاکنون کارساز نبوده است و خودروسازان فعلاً قصدی برای تثبیت قیمت ها ندارند و در جاده گرانی حرکت می کنند.

دیدگاه کاربران

پراید داعش ایران۳۲۰۶۰۶۱۹:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۸
وقتی مردم خودشون تحریم نخریدن خودروهای داخلی رو شکستن باید منتظر چنین روزهایی می مانند. از ماست که بر ماست
ناشناس۳۲۰۷۰۱۲۰:۴۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۸
دقیقا.... حق این مردم همینه ان شالله پراید 40 - 50 میلیونی سوار شن ....
دانا۳۲۰۷۳۶۲۱:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۸
اصلا مگه خودرو خارجی یا هر جنس خارجی دیگه ای گرون شده . خیر . پول ملی ما ارزششو از دست داده وگرنه هیچ چیز در هیچ جای دنیا گرون نشده . اگه مسیولین ما بخوان براحتی میتونه دلار برگرده به 1200 تومن سال 90
ناشناس۳۲۰۸۲۱۲۳:۲۲:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۸
این پژو که در عکس است مال چه سالی است ؟من اینجا در شمال اروپا یک دانه از این پژوها نمیبینم اگر هم باشد یا از رده خارج شده یا توی اوراق فروشی گورستان ماشینها میتوانی پیدایش کنید.
حمید۳۲۰۸۸۵۰۰:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۹
فدات شم شما در همانجا زندگیتو کن اینجا در ایران مردم میخرن و سوار هم میشن ومشکلی نیست همون اروپاییها و اصولا غرب تحریم میکنن همین میشه از خوداشونم باشه ازشون بخریم
رضا۳۲۰۹۰۶۰۱:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۹
روزی برسه که همین پراید و ۴۰۵ رو صد میلیون به مردم بفروشن هیشکی هم ککش نگزه
ناشناس۳۲۰۹۴۶۰۶:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۹
دوباره باید کمپین راه انداخت باید این شرکتهای زیانده رو تعطیل کرد
ناشناس۳۲۱۰۰۳۰۷:۲۹:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۹
وقت بازار انحصاری برای خودروسازان وجود دارد چرا نظارت بر قیمت وجود ندارد؟ خودروسازان با عرضه قطره ای خودرو در حال مکیدن خون مصرف کننده و پر کردن جیب دلالان هستند. نمایندگی ها با تبانی با افرادی خودرو به اسم آنها ثبت نام می کنند و سپس با عنوان اینکه این خودرو مال مشتری است با قیمت گزاف به مصرف کننده اصلی می فروشند. خودم به عینه شاهد صحنه مکالمه فردی در نمایندگی با فردی دلال در خصوص حساب و کتابشان بوده ام. اما داد این مردم به جایی نمی رسد.
مهدی۳۲۱۲۶۱۰۹:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۹
سازمان بازرسی جون مادرت جلوی این بی قانونی سایپا رو بگیرررررر شورای رقابت خواب نمونی،خودرو های زیر45میلیون رو هم گرون کرده خسته مون کردید بخدا از این همه بی قانونی و آشفته بازاری که درست کردید برای این مردم که تو دنیا نمونه ندارند اینا که همه جوره پای کشورشون ایستادن اینه روش خدمتگزاریتون به ملت...
احمد۳۲۱۶۲۸۱۲:۳۴:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۹
عزیزان مسئول مثلا بشدت در حال پیگیری افزایش قیمتهای خودرو‌های داخلی و خارجی هستند فقط نمیدونم چرا هیچ تاثیری نداره خارجیها که عملا دوبرابر شدن داخلیام طبیعیه که افزایش قیمت متناسب با تورم داشته باشند این وسط فقط سر مصرف کننده نهایی بی کلاه می مونه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین