چالش انتخاب شهردار و بازی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری

گروه سیاسی الف،   3970205189 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شورای شهر تهران بعد از استعفای محمدعلی نجفی که مدت هفت و نیم ماه بر سر کار بود دوباره وارد فرایند انتخاب شهردار شده است.

به گزارش الف، تا کنون ازمیان لیست بلند بالای 28 نفره ، 7 نفر به مرحله بعد رفته اند. بر اساس قانون، شورا سه ماه فرصت دارد تا شهردار جدید را انتخاب نماید اما طبق گفته اعضا تا آخر اردیبهشت قرار است شهردار جدید پایتخت معرفی شود.

اما با مشاهده و رصد موضع گیری اعضای شورا و احزاب سیاسی اصلاح طلب، چشم انداز انتخاب شهرداری مناسب که برای سه سال آینده نیز در ساختمان بهشت بماند تیره و تار به نظر می آید. این در حالی است که حاکم بودن همین نگاه سیاسی و عدم توجه به کارآمدی و تخصص منجر به انتخاب نجفی برای پایتخت شد؛ گزینه ای که بدلیل بیماری از مسئولیت های قبلی خود کنارگیری کرده بود و شهرداری، ستادی و پشت میزنشین بود که با کارکردها و فلسفه کار در شهرداری در تضاد بود.

اما به نظر می رسد شورای شهر پنجم تهران حداقل تا کنون نه از تجربه قبلی خود و نه از سرنوشت شورای شهر اول که بر اثر اختلافات به انحلال انجامید عبرت نگرفته و بر همان مدار در حال حرکت است.گویی ماجرا دوباره و از اول در حال تکرار است.

لیست هفت نفره و حذف محسن هاشمی

در پنجاه‌وهشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که روز سه شنبه برگزار شد بر اساس رای‌‌‌گیری، سیدمحمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و حجت‌الله میرزایی بیشترین آرای اعضای شورای شهر را کسب کردند. اخبار حکایت از آن دارد که به ترتیب افشانی، مکارم و میرزایی بیشترین رای را در بین ۷ گزینه شهرداری داشته‌اند. بر این اساس 7 کاندیدای منتخب 2 هفته برای تنظیم برنامه عملیاتی فرصت دارند و روزهای یکشنبه و دوشنبه 16 و 17 اردیبهشت برنامه خود را در صحن اعلام کنند. 18 اردیبهشت، 2 کاندیدای اصلی انتخاب و یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه شهردار تهران انتخاب و معرفی می‌شود.

نکته مهم این لیست کنار گذاشتن محسن هاشمی از لیست شهرداران احتمالی پایتخت، بعد از هفته ها حرف و حدیث است. ظاهراً رئیس شورای شهر صرفا توانسته 5 رای از اعضا کسب کند. به عقیده برخی محسن هاشمی بدلیل سابقه فعالیت در شهرداری تهران، ارتباطات فراجناحی و تکیه بر وجهه تکنوکرات خود می توانست گزینه مناسبی باشد؛ به خصوص اینکه شورای شهر در اولین آزمون انتخاب شهردار خود موفق نبود و ضرورت تصمیم گیری درست بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.

 به همین دلیل بود که صادق زیباکلام دیروز در مصاحبه با یکی از روزنامه های اصلاح طلب گفت: صلاحیت و توانمندی‌های مهندس هاشمی یک سر و گردن از دیگرانی که مطرح شده‌اند، بالاتر می‌ایستد.

در انتقاداتی که نسبت به عدم شهردار شدن محسن هاشمی بین احزاب و گروه های اصلاح طلب مطرح می شود تناقض های جدی نیز وجود دارد. مثلا حمایت برخی اصولگرایان از او به عنوان نقطه ضعف هاشمی یاد می شود در حالی که سرپرست فعلی و یکی از گزینه های اصلی کسب کرسی شهرداری تهران از معاونان قالیباف بودند . یا در حالی از میثاق و تعهد به رای مردم سخن می گویند که تا روز رای گیری از شهردار شدن عارف که به عنوان نفر اول لیست امید وارد مجلس دهم شده بود حمایت می کردند.
همه اینها میتواند بهانه‌ای برای جلوگیری از شهردار شدن محسن هاشمی باشد . اما واقعیت آن است که ترس ازحضور و بازگشت مهدی چمران به شورا را باید علت اصلی این مخالفت دانست . چرا که با خروج هریک از اعضا فعلی این مهدی چمران است که جایگزین خواهد شد . و حیاط خلوتی دیگر نخواهد ماند .

اوج گیری انتقادات اصلاح طلبان از شورای شهر

اما فارغ از این مسائل و اینکه محسن هاشمی در لیست شورای شهر باشد یا خیر، در حال حاضر موضوع مهم باید انتخاب شهرداری توانمند برای سه سال آینده باشد. اما شواهد و قرائن همان طور که گفته شد چندان در این باره دلگرم کننده نمی باشد و لیست هفت نفره از سوی برخی از اعضای همین شورا و البته احزاب و گروه های اصلاح طلب با مخالفت های صریح و جدی مواجه شده است. در این باره واکنش محسن هاشمی در نوع خود جالب می باشد. واکنشی که نشان می دهد هنوز نباید اطمینان صد در صدی به این امر داشت که شهردار حتماً از بین این هفت نفر انتخاب خواهد شود.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اعضای شورا به گزینه‌هایی همچون آقای عارف و شما برگردند، گفت: نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر قطعی کنم همواره احتمالاتی وجود دارد و اتفاقات زیادی ممکن است بیفتد. محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز گفت: «برای شهرداری تهران لیست قوی‌ای بسته نشد اما باید به رای اکثریت احترام بگذاریم».

اما انتقادات جدی تر را شهردار اسبق تهران و عضو قبلی شورای شهر تهران مطرح کردند.

غلامحسین کرباسچی لیست 7 نفره را حاصل لابی‌گری دانست و گفت: تصور نمی‌کنم کارآیی و توان اجرایی یک شهردار در لیست 7 نفره ملاک بوده باشد. کرباسچی افزود: در واقع این لیست حاصل قول و قرارهایی است که دوستان با هم در شورا گذاشته‌اند. کرباسچی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد یارکشی حزبی می‌تواند به زندگی مردم و شهر تهران صدمه بزند، بیان کرد: متاسفانه بسیار زیاد و مردم صدمه این یارکشی را خواهند دید... متاسفانه یک سال وقت‌شان به این گذشت که چه کسی شهردار باشد یا نباشد و چگونه شهردار انتخاب کنند؛ خیلی آدم را به کارنامه شورای شهر امیدوار نمی‌کنند.

احمد حکیمی ‌پور ، عضو سابق شورای شهر تهران نیز معتقد است فرآیند شورا در انتخاب شهردار فرسایشی و فرصت سوزی است. حکیمی پور گفت: روند طی شده در شورای شهر برای انتخاب شهردار، نشانه ناشکری و قدرنشناسی در برابر رای مردم و از بین بردن فرصت‌ها است. حکیمی پور تاکید کرد: هزینه‌ها و فرصت‌ها چیز کمی نیست که دارد از دست می‌رود. اعضای شورای پنجم قبلا هم این روند را رفتند و نتیجه‌اش خوب نبود. 8 یا 9 ماه گذشته به ‌رغم اینکه روش خوب بود ولی نتیجه در نهایت چیز خوبی درنیامد و فرصت از شهر گرفته شد.

وی تصریح کرد: انگار بعضی از دوستان بیشتر برای گروه‌های تلگرامی کار می کنند تا برای مردم شهر تهران... امروز متاسفانه محتوا فدای شکل شده و حاشیه بر متن غلبه کرده است.

هشدار درباره بازی سیاسی برخی احزاب اصلاح طلب

در حال حاضر مشکل اصلی شورای شهر تهران تنش های سیاسی و دخالت احزاب سیاسی بیرون از شورا می باشد. چنانچه دائماً در رسانه ها اخباری از ورود شخصیت های سیاسی به اختلافات و تعیین تکلیف برای شورای شهر عنوان می شود. مشکل اصلی نیز این است که لیست اصلاح طلبان بر اساس سهمیه بسته شد و تعدادی از آنها بدلیل عدم تجربه مدیریتی و اداری منتظر تعیین تکلیف از بیرون شورا هستند و توانایی حل مشکل و رسیدن به اجماع بر سر مسائل را در درون شورا ندارند.

از سوی دیگر دو فراکسیون اصلی شورای شهر تهران اتحاد ملت و اعتماد ملی در تقابل با کارگزاران هستند که اختلافات جدی پیدا کرده اند. به نوشته روزنامه های اصلاح طلب کارگزاران مخالف استعفای نجفی نبودند اما حزب اتحاد ملت مخالف این مساله بود. برای رفع اختلاف این دو حزب و جلوگیری از بروز تنش های بیشتر، جلسه‌ای با حضور عبدالله‌نوری که خود سابقه حضور در شورای منحل شده اول را دارد نیز برگزار شد اما توافقات صورت گرفته به نوشته روزنامه شرق چند روز بیشتر موثر نبود. اکنون به نظر می رسد رادیکال های احزاب و گروه های سیاسی اصلاح طلب از بیرون شورای شهر سکان هدایت شورا را بدست گرفته اند. چنانچه احمد حکیمی پور، عضو دوره‌های اول و چهارم شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امروز متاسفانه دوستانی که زمانی تحریمی بودند و من مطمئنم شناسنامه‌شان مهر انتخابات سال 92 را ندارد، دوباره میدان‌دار شده‌اند و دارند جریان اصلاحات را از فضای حقوقی به سمت فضای رادیکال می‌برند و به این شکل به مدیریت شهری آسیب می‌زنند.

با میدان داری افراطیون این احتمال قوت گرفته که همان سناریویی که یک بار رخ داد دوباره تکرار شود. یعنی انتخاب گزینه ای که مورد تائید دستگاه ها نظارتی نباشد، تقدیس و قهرمان نشان دادن آن، سیاهنمایی درباره گذشتگان و عدم انجام وظیفه اولیه شهرداری، ورود دستگاه های نظارتی و آغاز جوسازی ها برای فرار از مسئولیت و حفظ پایگاه رای برای انتخابات بعدی.

در این باره حرف های دبیر کل کارگزاران خواندنی می باشد. کرباسچی چند روز قبل گفته بود: برخی متصور هستند که چون تهران درگیر گرفتاری و مشکلات زیادی است و همچنین وضعیت بودجه و اقتصاد شهرداری به نحوی نیست که بتوانند تغییر و تحول اساسی در شهر ایجاد کنند، بهتر است با مطرح کردن چنین بحث‌های سیاسی، دعواها و مخالفت کردن با هر حرفی که در جایی گفته می‌شود، نظر افکار عمومی را جلب کنند. این افراد مسائلی مانند شفافیت، گذشته و آینده را مطرح می‌کنند تا از نظر افکار عمومی رای‌شان را از دست ندهند.

 مصاحبه شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در این باره نیز مهم است. شکوری راد از اختلافات با کارگزان می گوید و اینکه این حزب در انتقادات خود نسبت به اتحاد ملت معتقد بودند« قرار نبود که آقای نجفی تقدیس شود و شما خیلی از آقای نجفی تعریف می‌کنید».

بنا به همین دلایل شاید نباید چندان امیدوار بود که با میدان داری افراطیون، فردی سکان هدایت شهرداری را بدست گیرد که بتواند مشکلات شهر تهران را حل کند و برای سه سال باقیمانده برنامه ای صحیح و منطقی و بدور از سیاسی کاری به اجرا برساند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۳۴۰۰۸:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۶
اصلاح طلبان رادیکال دارند مملکت رو نابود میکنند
ناشناس۳۱۷۵۱۰۱۱:۱۸:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۶
خیلی بده که تو این دود و ترافیک به فکر بازی های سیاسی هستند...
ناشناس۳۱۷۳۷۷۰۹:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۶
این شورا به جهت سیاسی کاری و عدم تجربه کاری عملا کارکرد خود را از دست داده است و بهتر است منحل شود و شهردار را دولت تعیین کند.
ناشناس۳۱۷۴۰۵۰۹:۳۶:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۶
بیچاره مردم تهران
ناشناس۳۱۷۵۸۷۱۲:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۶
مردم تهران دنبال چی هستنو خودشونم نمیدونن! از طرفی گلایه میکنن ک قالیباف اینطوریه..از طرفی میدونن این شورا کاری نکرده واسشون.8 ماهه شهر تهران معطل مونده..سر چی؟بازی های الکی. هی هم میگن قالیباف و شورای قبلی و املاک نجومیو .... جالبه بازم جانبداری میکنن از کسایی ک کار نمیکنن واسشون!
ناشناس۳۱۷۵۴۱۱۱:۳۹:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۶
با فانوس دنبال قالیباف بگردید
ناشناس۳۱۷۹۶۲۱۷:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۶
وقتی مردم چشم بسته به شورای شهر رای می دهند باید منتظر عواقب ان هم باشند........................................................
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین