این مومیایی رضاشاه هست یا نیست

گروه فرهنگی الف،   3970205062 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

صبح یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه لابه‌لای خبرهای ریز و درشت سیاسی و اقتصادی سایتی نه چندان معروف، خبری را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد که بلافاصله در صدر اخبار قرار گرفت.

این مومیایی رضاشاه هست یا نیست

ماجرا از این قرار بود که کارگرهای حفاری که مشغول ساخت‌وساز و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بودند، در جریان کار با بیل مکانیکی با کنده‌کاری‌های معمول، جسدی مومیایی شده پیدا کرده بودند . تا اینجای ماجرا زیاد عجیب و غریب نبود . حرم حضرت عبدالعظبم و شهرری از شهرهای بسیار قدیمی است و پیدا شدن یک جسد مومیایی در آن زیاد دور از ذهن نیست اما آنچه این جسد را در کمتر از یک ساعت به شهرت رساند، انتساب آن به رضاشاه پهلوی بود.

بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)  آرام است. آرامشی که البته پشت آن هیاهویی پنهان شده است. چند ساعت پیش، کارگرانی که در این محوطه مشغول گودبرداری برای ساخت یک سرویس بهداشتی تمام مکانیزه و چند طبقه بوده‌اند، جسدی مومیایی شده را پیدا می‌کنند.


یکی از کارگران که در حیاط باغ توتی مشغول است، می‌گوید: «اینجا خیلی وقت است که کسی را دفن نمی‌کنند حتی آنهایی که از قبل قبر داشتند هم با مسوولان حرم به توافق رسیده‌اند و در طرح توسعه به خانواده‌های‌شان قبر مابه‌ازا داده‌اند و حریم، آزادسازی شده است. »


کارگر میان سال که جمله جمله و کوتاه حرف می‌زند می‌گوید :خودشان (مسوولان حرم ) درباره ماجرا حرف زدند. از صدا و سیما هم دیروز آمدند. اما به ما گفته‌اند که حرف نزنیم.»
 می‌پرسم الان همچنان کار انجام می‌شود؟ با دست به محوطه‌ای که با گونی و فنس و ورقه‌های آهنی کادو پیچ شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: «خودتان که می‌دانید همه فعالیت‌ها متوقف شده است .»

داخل حیاط باغ توتی، تک‌وتوک زائران در حال رفت‌وآمد هستند . با چند تایشان که صحبت می‌کنم، اصلاً از ماجرای کشف جسد خبر ندارند . خادم مسنی که بالای قبر شیخ محمد خیابانی ایستاده است اما می‌گوید حرم سایت خبری و روابط عمومی دارد. لطفاً اخبار را از آنجا پییگری کنید و مزاحم کار بچه‌ها نشوید.

 داحل حرم و از بین خادمان و کارگرهای خدماتی و فراش‌ها کسی جوابم را نمی‌دهد . اما مغازه‌دارهای بازار جدید درباره چیزهایی که دیده‌اند حرف می‌زنند . صاحب یکی از مغازه‌ها می‌گوید : «ما که جسد را ندیدیم. دو سه روز بود که کار می‌کردند . از در پایین هم نخاله را بیرون می‌بردند . حرم هر روز گسترده‌تر می‌شود اما معلوم بود به چیزی رسیده بودند که وقت تخریب، چهار ستون مغازه‌های ما که سهل است، حتی داخل حرم هم می‌لرزید . دو سه باری خودمان تذکر دادیم که امیدواری دادند نگران نباشید. هر چیزی هست زیر زمین است و ما هم سر گرم کاروبار خودمان بودیم  اما یکشنبه یکهو شلوغ‌وپلوغ شد آن‌قدر که این سمت که از بازار جدید به حرم راه دارد بستند . بعد که خودمان پرس‌وجو کردیم گفتند به جسد رسیده‌اند و مسوولان را خبردار کرده‌اند . »

«مجید» خودش جسد را ندیده است. اما می‌گوید همه کارگرها با جسد مومیایی شده عکس یادگاری گرفته‌اند: «عکس‌هایش آمده توی تلگرام. کارگرهای حفاری بودند.

او می‌گوید از همان روز هم حفاری‌ها متوقف شده است و خبری از ساخت‌وساز نیست و خادم‌ها هم اجازه نمی‌دهند که کسی به محوطه کنده‌کاری شده نزدیک شود.

 

تکذیب یا تایید

مدعیان انتساب این مومیایی به جسد مومیایی شده رضاشاه مونتاژ دو تصویر را سند دو اظهارات خود می دانند. آنها معتقدند شباهت ظاهری آن به رضاشاه و به‌ویژه آخرین تصویری که از جسد وی پیش از دفن شدن وجود دارد هم، احتمال تعلق آن به وی را بالا می‌برد. یکی بودن مکان دفن رضاشاه با جایی که جسد از آن به دست آمده را هم مزید این اتفاق مطرح می کنند

این مومیایی رضاشاه است؛ این مومیایی رضاشاه نیست!

از سوی دیگر برخی مورخان نیز انتساب این جسد مومیایی به رضاخان پهلوی را رد می‌کنند. ازجمله آنان، آقای «عبدالله شهبازی» است که در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: « تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضاشاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه به‌عنوان «مومیایی» رضاشاه به سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه،
که شبیه به «مومیایی»های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این اظهارات را عیان می‌کند. در کنار عکس این «مومیایی» عکس جنازه رضاشاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به سبک مصر باستان «مومیایی» نکرده‌اند.» 

تکذیب می‌کنیم
روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم اما انتساب این جسد به رضا پهلوی را رد کرده است. «مصطفی آجورلو»‌ مدیرکل روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، گفته است: «منطقه اطراف حرم قبلاً قبرستان بوده بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه آستان طبیعی است. جسد کشف‌شده نیز باقی‌مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش‌شده در خصوص بقایای این جسد صرفاً ساخته شده فضای مجازی است.»

جسد مومیایی شده نبود
امیرمسیب‌رحیم‌زاده، مدیر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرری هم خیلی زود گوشی تلفن همراهش را جواب می‌دهد و می‌گوید: «هنوز این خبر را از منبع موثقی نشنیده و مسوولان آستان، خبری به میراث فرهنگی نداده‌اند.» او حتی احتمال داده که آستان حضرت عبدالعظیم برای حفاری و عملیات عمرانی در این محل از میراث فرهنگی شهرری از مراجع بالاتر از اداره میراث فرهنگی شهرری استعلام کرده است و کارهای حفاری در حرم را با اجازه مستقیم سازمان میراث فرهنگی انجام می‌دهد . برای همین هم ما از رفت‌وآمدها و مراودات زیاد خبر نداریم. تا حالا هم کشف جسد

مومیایی شده، اطلاع رسانی نشده  اما با توجه به قدمت حرم اعلام می‌کنم که اجازه دفن جسد مومیایی در حرم صادر نمی‌شد و این موضوع در صورت صحت باید مورد بررسی قرار بگیرد .

در همین حال «حسن خلیل‌آبادی» رییس‌کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران، خبر داده که حفاری به دلیل پیدا شدن این جنازه مومیایی متوقف شده تا مسولان مرتبط بتوانند بررسی دقیق‌تری داشته باشند. توضیح داد: برخی احتمال می‌دهند که جنازه متعلق به پهلوی اول باشد که به صورت مومیایی شده به تهران آورده شده و در حرم عبدالعظیم حسنی دفن شده است.

او با بیان اینکه جنازه متعلق به هر کسی که باشد به دلیل اینکه موظیایی شده جنبه میراثی دارد و باید حفظ شود گفته است: «البته نظر نهایی را باید کارشناسان میراث و پزشکی قانونی بدهند که ببینیم که این جنازه متعلق به چه کسی است.»

به گزارش الف،‌ به نظر می رسد، انتشار اخبار گوناگون از این ماجرا که اکثرا با اظهارنظر های بی پایه و اساس افراد غیر متخصص تقویت شده است، لزوم ورود کارشناسان و متخصصان در این زمینه را برای روشن شدن موضوع و پایان اخبار عجیب و متناقض را می طلبد. 

دیدگاه کاربران

mari۳۱۶۲۶۸۰۹:۵۴:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۵
یعنی ثابت کردن این قضیه هم اینقدر سخت هست ؟؟!!!!!! آزمایش DNA هم وجود داره
ناشناس۳۱۶۴۴۰۱۲:۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۵
همانطور که در عکس ها مشخصه مومیایی در بین ترکیب آجر و بتن مدفون شده است. تاریخچه ی پیدایش سیمان برای ۱۹۰ سال قبل هست که خیلی دور نیست. و شکل استفاده از آجر و بتن هم کاملا با تاریخ دفن همخوانی دارد.
کامران۳۱۶۷۸۸۱۵:۵۱:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۵
..د رضا هرچی بوده مسلمون بوده با کفن دفن شده نه لباس برید جلوی گرونی و بیکاری و فساد و.. رو بگیرید بجای حاشیه سازی
فرامرز۳۱۶۷۲۱۱۴:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۵
عجب ... در شایعه و دروغ بودن ادعاها با توجه به اسناد تاریخی شکی نیست اما چطور در این اوضاع فتنه گون و شکست اقتصادی دولت چنین جنازه ای با فیگور پهلوی خائن اول پیدا میشود دادستان ورود کند از راننده بیل مکانیکی و سایر عوامل پیدا و پنهان بازجویی شود
ناشناس۳۱۷۰۲۷۱۹:۲۰:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۵
از جسد رضاخان هم می ترسی ؟
مخاطب دارابی۳۱۶۷۳۷۱۵:۱۰:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۵
الف عزیز لطفا در کنار یک راه آهن و چند پل اجباری برای انتقال ارتش متفقین در جنگ جهانی بقیه خدمات رضاپهلوی را نیز اشاره کن و حذف نکن : 1)جدایی رشته کوههای آرارات و بخشیدن آن به ترکیه 2)کشتار و تبعید بیش از 24 هزار نفر از مردم ایران 3)توهین به ناموس ایرانی و دستور کشف حجاب 4)جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی 5)امضای قرارداد ننگین سعدآباد و جدایی بخش های زیادی از ایران 6)بخشیدن کل اروند رود به عراق و زمینه آغاز جنگ تحمیلی 7)نسل کشی در تبریز و ویران کردن آثارباستانی و کتاب های مردم تبریز 8)موافقت با طرح انگلیسی راه آهن شمال به جنوب برای پیروزی جنگ انگلیس 9)مخالفت با طرح ایرانی راه آهن شرق به غرب برای تجارت ایران با سایر کشورها 10)جدایی مناطق «بولاغ‌باشی»، «جوزر»، «قوری‌گل» ایران توسط ترکیه در زمان رضاشاه 11)جدایی روستاهای «سیرو» و «سرتیک» و برخی مراتع متعلق به کردهای «جیکانلو»ایران توسط ترکیه رضاشاه 12)جدایی دشت ناامید در سیستان به مساحت 3 هزار کیلومتر در سال 1317 13)با جدایی دشت ناامید از ایران سرچشمه رود هیرمنداز سیستان و بلوچستان خارج و سیستان تبدیل به ریگزار شد. 14)اعطای امکانات به باستان شناسان امریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار تخت جمشید توسط این باستان شناسان 15)برآورده کردن آرزوی دیرینه انگلیسی ها با شعار سازندگی با پول مردم به نفع انگلیسی ها 16)غاصب 2167 از روستاهای کشور و صدور این سند این روستاها به نام خود 17)254،585 تن ،تعداد افرادی که درآمدشان از زمین های حاصل خیز به جیب رضاشاه میرفت!!
اهل مطالعه۳۱۶۸۳۳۱۶:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۵
درود بر تو قابل توجه بعضیا
ناشناس۳۱۶۸۷۸۱۷:۰۰:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۵
تو در آن زمان بودی و با چشمهای خودت دیدی یا اینکه در جایی خوانده و از زبان کسانی شنیده ای؟
ناشناس۳۱۶۹۲۹۱۷:۵۳:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۵
یه کم مطالعه کنید شاید بد نباشد
ناشناس۳۱۷۱۱۹۲۱:۳۲:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۵
مرد حسابی یه چیزی بگو بگنجه. رضاشاه هم مثل هر حاکم دیگه ای خدماتی داشته و عیوبی هم داشته. بعضی ها میگن خدماتش بیشتر بوده بعضی هم میگن عیب هاش. ولی اینایی که اینجا نوشتی چه ربط به رضاشاه داره. در دوره رضا شاه هیچ قسمت از ایران جدا نشد. همه مواردی رو که اسم بردی زمان قاجار از ایران جدا شده بود. رشته کوه آرارات چه ربطی به رضا شاه داره. قرارداد شط العرب (اروند رود) زمان محمد شاه قاجار به آن وضع افتضاح امضاء شده بود. زمانی که خط آهن سراسری را می ساختند هنوز هیتلر به قدرت نرسیده بود چه برسد به اینکه جنگ بشود و انگلیسی ها برای مقابله با هیتلر از آن استفاده کنند. اگر به تخت جمشید رفته باشی می بینی که حفاری ها زمان مظفرالدین شاه بوده و حتی کتیبه مظفرالدین شاه را آنجا کنده اند. این آمار 24 هزار اعدام و تخریب ها و غیره هیچکدام سندی نداره و صحیح نیست. بله کشف حجاب کار اون بود که پس از سفر به ترکیه به تقلید از آتاترک به آن دست زد. آدم دیکتاتوری بود که چند نفر از رهبران سیاسی در زمان او در زندان کشته شدند. هرطور می خواهی راجع به اون فکر کن ولی تحریف تاریخ به این روشنی توهین به شعور مردمه که در صف اول مردم نیز خود تحریف کننده است.
ناشناس۳۱۶۲۶۹۰۹:۵۴:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۵
بزرگترین دغدغه امروز رسانه های زنجیره ای اصلاح طلبان این بود که ثابت کنند این جسد رضا شاه است و کلی مصاحبه و مقاله در باره لزوم صیانت و حفظ ان به عنوان میراث تاریخی و...!! مدعیان دموکراسی در ایران ، عاشق رضا قلدر شده اند! خنده دار است ...
ناشناس۳۱۶۷۹۳۱۵:۵۶:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۵
مزاح میفرمایید
ناشناس۳۱۶۹۰۶۱۷:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۵
چرا این اتفاق افتاده؟چون شما تندروها راه هر اصلاحی رو بسته اید
ناشناس۳۱۶۲۹۸۱۰:۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۵
حالا چه فرقی داره مال رضا شاه باشه یانه؟
شهروند۳۱۶۳۰۴۱۰:۱۷:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۵
ما درایران سابقه مومیایی نداریم.پر واضح است که این جسد متعلق به مرحوم "رضا خان "است.امیدوارم با خرد مسئولین ذیربط و اطلاع رسانی بهنگام به مردم تدبیری بجا برای دفن مجدد.تا تحویل آن به میراث فرهنگی ...اندیشیده شود. واین موضوع را هم با سوء تدبیر تبدیل به یک معظل داخلی- خارجی و خوراک تبلیغاتی برای بنگاههای خبر پراکنی معاند کشورمان نکنیم *
ناشناس۳۱۶۵۹۲۱۳:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۵
ملعون رضاخان درست است،
سعید۳۱۶۳۰۵۱۰:۱۷:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۵
یجوری میگین انگار هر ساله 1 میلیون ایرانی مومیایی میشن !! بابا کلا یه مومیایی شناخته شده در نیم قرت اخیر داریم که از قضا همونجا دفن شده بوده!!
علی۳۱۶۳۲۷۱۰:۳۴:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۵
خوب وقتی در محل ارامگاه رضاشاه پیدا شده و به گفته ان شخص مسن در یک صندوق بتنی دفن شده است و اکنون این مومیائی داخل صندوق بتنی قرار گرفته است و بنا به گفته ان مرد مسن محل دفن دور از محل ظاهری قبر بوده احتمال ان به رضا شاه خیلی زیاد است
ناشناس۳۱۶۳۴۶۱۰:۴۹:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۵
مومیایی کشف شده به لحاظ ظاهری بسیار شبیه عکس رضا شاه است . بهتر است با سپردن آن به موزه ضمن فراهم کردن شرایط دیدار از آن ، در آمدی نیز از توریستهای خارجی و ایرانی کسب کرده و خرج موزه ها گردد.
naderehabedi@yahoo.com۳۱۶۴۲۹۱۲:۰۱:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۵
دوست عزیز بهتون قول میدم اگر اینکار رو بکنن هزینه تمام سال میراث فرهنگی در اندک زمانی تهیه میشه اما.........
ناشناس۳۱۶۴۴۶۱۲:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۵
فعلا از همین جاذبه هایی توریستی که داریم کسب درآمد کن کسب درآمد از جنازه رضا خان پیشکش
ناشناس۳۱۶۴۶۶۱۲:۲۶:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۵
از اونور پشت سرش حرف بزنیم و .... رضا خان مستبد و چه و چه از اینور از جسدش پول در بیاریم. ما ایرانی ها دیگه کی هستیم!
ناشناس۳۱۶۵۵۳۱۳:۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۵
جسد یک ایرانی مسلمان را که با تشریفات اسلامی دفن شده بذاریم جلوی چشم تا پول در بیاریم؟ استغفرالله
ناشناس۳۱۶۶۰۶۱۳:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۵
کسی که بی .. را رواج داد، کسی که حرمت حسینیه ها و تکایا را نگه نداشت، کسی که در قم مقدسه آن بی حرمتی و ظلم را روا داشت،و شیخ بافقی را مورد تعدی قرار داد، کسی که ...... ؟؟؟ حتما باید برود موزه و دیدن دارد! البته در ..
فرهاد۳۱۶۴۲۸۱۲:۰۱:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۵
پاسدار تاریخ وطن باشیم و چیزی را حذف نکنیم.رضا شاه قسمتی از تاریخ این مرزوبوم است.چه خوب چه بد!!!
محسن۳۱۶۴۸۶۱۲:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۵
حالا فهمیدن اینکه این جسد برای رضا خان قلدر بوده یا نبوده چه دردی از جامعه دوا می کنه لطفا به مسائل اصلی بپردازید از اخبارتون معلومه دردتون درد مردم نیست .
ناشناس۳۱۶۵۲۶۱۳:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۵
فقط هر کاری میکنید به فهم ملت احترام بگذارید
ناشناس۳۱۶۵۳۴۱۳:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۵
ماجرا از این قرار است که ما در کشورمان انچنان دچار مصلحت گرایی و سیاست زدگی و تعصب شده ایم که نمی توانیم واقعیات را بدون نگرانی به مردم بگوییم اول باید برویم بررسی کنیم که آیا به مصلحت است مردم بدانند یا نه. و این مسئله در همه جا تسری پیدا می کند.آقاجان هیچ چیزی مهمتر از واقعیت نیست.چرا مردم کشور اینقدر غریبه شده اند.
ناشناس۳۱۶۵۶۵۱۳:۲۵:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۵
دلم گرفت از دیدن این عکس... دلم خیلی گرفت....
ناشناس۳۱۶۵۹۹۱۳:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۵
چنان فضای مجازی را مقصر جلوه میدهید انگار این فضا تصویر جسد غیر مومیایی را مومیایی کرده است!!! بهر حال در مصر هم نیستیم که درصد کشف اجساد مومیایی بالا باشد در هر صورت جسد مکشوفه هر فردی هست باید طبق قوانین شرع مقدس اسلام با احترام در محل مناسب اینکار دفن و به مردم اطلاع رسانی درست شود.
ناشناس۳۱۶۶۰۹۱۳:۴۵:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۵
جنازه یک ایرانی نباید بلاتکلیف باشد قدر ناشناسی است اگر یک ایرانی بدور از هر جناح بندی ،بدور از خدمات انجام داده یا انجام نداده جایی در این آب و خاک نداشته باشد
ناشناس۳۱۶۶۷۴۱۴:۱۹:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۵
کاملا واضح است که رضا شاه است
آرش از روستا۳۱۶۶۷۹۱۴:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۵
آخه مگه چند نفر اونجا مومیایی به خاک سپرده شده اند؟؟؟ فقط رضا شاه بود...
ناشناس۳۱۶۶۹۴۱۴:۳۹:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۵
هر چه هست جزو میراث ماست.
ناشناس۳۱۶۷۷۹۱۵:۴۳:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۵
ملت ایران،لطفاً دیگه کسی را نفرین نکنید از بس گفتین ،،،الهی گور به گور شی،،،، این جسد مدام ،گور به گور میشه ، آروم و قرار نداره بنده خدا
ناشناس۳۱۶۷۸۰۱۵:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۵
حال جسد یک دیکتاتور و مستبد چرا باید مهم باشد.
ناشناس۳۱۶۸۰۲۱۵:۵۹:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۵
خدا لعنت کنه مسبب کشف حجاب رو
ناشناس۳۱۶۸۰۶۱۶:۰۴:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۵
نمی دانم درک اینکه نباید به جنازه یک مسلمان هتک حرمت کرد چرا برای برخی سنگین است ؟ یا جنازه را با احترام در همانجا دفن کنید یا آن را برای خانواده اش ارسال کنید ، چرا حتما باید هر چیزی را دست مایه ایجاد بحران کنیم ؟ خوب یا بد شاه ایران بوده است و آن دوره به سر رسیده و به تاریخ پیوسته است ، ترس از این جنازه داشتن خیلی زشت است
مازیار۳۱۶۸۱۳۱۶:۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۵
مگه چندتا مومیایی اونم تو منطقه وجود داشته اخه ؟
ناشناس۳۱۶۸۱۸۱۶:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۵
به نظر من اگر این جسد متعلق به رضا شاه بود ,باید بدون اطلاع به مردم دفن بشه.ما ایرانی ها توانایی این رو داریم که از هر موضوع بی ارزش و کوچیکی یه جنگ اعتقادی بزرگ بسازیم.
ناشناس۳۱۶۸۱۹۱۶:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۵
اگر جسد این دیکتاتوره باید سوزانده شه
ناشناس۳۱۶۸۶۳۱۶:۵۰:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۵
با توجه به اینکه کسی اجازه دفن جسد مومیایی در امام زاده نداشته،بدون شک این جسد رضا شاه هست که قدرتی فراتر از بقیه داشته و توانسته اند ایشان را دفن کنند.
ناشناس۳۱۶۹۰۵۱۷:۲۴:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۵
مطمئنا تنها مومیایی دفن شده در این مکان متعلق به رضا شاه بوده و شباهت کامل با چهره واقعی او نمی تواند کسی دیگری باشد آنهم آنقدر مهم که مومیائیش کنند و کسی او را نشناسد.باید اثبات شود از کیست و با تکذیب فقط اوضاع بدتر میشود.
علی۳۱۶۹۱۹۱۷:۳۹:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۵
صفحه 342 تا 345 کتاب خاطرات تاج الملوک , همسر رضاشاه, نشر به آفرین مطالب مهمی در خصوص مومیایی و دفن رضاشاه در حرم حضرت عبدالعظیم دارد.مسولان محترم و خوانندگان جهت روشن شدن موضوع و این که جسد پیدا شده متعلق به رضاشاه اشت به کتاب نامبرده مراجعه نمایند. تاج الملوک گفته چون دفن جسد با مومیایی خلاف اسلام بوده ، مومیایی باز شده و جسد با لباس دفن گردید.
مسعود۳۱۷۰۳۱۱۹:۳۱:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۵
همانگونه که میدانیم جسد بسیاری از وابستگان و درباریان حکومت پهلوی در تهران مدفون است حتی انانکه دست به کشتار زدند .ولی طبق قانون و شرع اسلام در ایران انان مجازات شدندو برای انان قبر ساخته شده است رضا شاه هم کسی بود که سالها قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی مرده است و ارتباطی بااعمال شاه سابق به لحاظ شخصی بودن جرم نداشته است بنا بر این به لحاظ حقوقی نبش قبر برای فعالیتهای عمرانی باید با رضایت وراث و بستگان رضاشاه که هنوز عده معدودی در ایران هستند باشد.و میتوان با رضایت انان جسد را به جای دیگری منتقل نمود.ضمنا موضوع نیز به لحاظ سیاسی ممکن است برای کشورمان هزینه هایی هم داشته باشد.
محسن۳۱۷۱۳۱۲۱:۵۰:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۵
عجب! پیدا شدن مومیایی چیز عجیبی نیست! الان من کاملا توجیه شدم که اتفاقی معمولی رخ داده.
ناشناس۳۱۷۱۴۳۲۲:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۵
خیلی عجیب است. یکروز مانده به سالروز تاجگذاریش نبش فبر میشود!
احمد۳۱۷۱۷۳۲۳:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۵
مرده چه خوب چه بد صرف نظر از اینکه کی بوده باید حرمتش حفظ بشه . این از قوانین دین ما است
ناشناس۳۱۷۲۲۲۰۰:۴۵:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۶
این قلدر بی سواد در جنوب افریقا مرد بعد در شمال افریقا در مصر گذاشتنش توی گور بعد درش اوردن دوباره در ایران کردنش تو گور حالا بازم از گور درش اوردن بهتره ببرین همون مکان اول یعنی جنوب افریقا بزارینش توی گور
binam۳۱۷۲۴۹۰۱:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۶
چرا تست ژنتیک نمیکنند ببینند جسد رضا شاه هست یا نه؟ چرا باید به شک و گمان بسنده کنیم و خود را در معرض انتقاد مردم و جهان قرار بدیم؟
ناشناس۳۱۷۲۵۱۰۱:۲۴:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۶
نمی دونم اما هر چی باشه این موضوع دردی از جامعه دوا نخواهد کرد به هر حال جزئ از میراث فرهنگی ماست
ناشناس۳۱۷۳۲۰۰۷:۲۶:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۶
عکس جسد که کاملا رضا شاه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین