چرا روسیه پاسخی به حملات موشکی آمریکا و اروپا به سوریه نداد؟

گروه جهان الف،   3970128193 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

حملات سه روز پیش آمریکا و متحدانش به اهدافی در سوریه که ادعا شده با برنامه شیمیایی مرتبط بوده اند با واکنشی از جانب روسیه روبه رو نشد.

چرا روسیه پاسخی به حملات موشکی آمریکا و اروپا به سوریه نداد؟

به گزارش الف، با توجه به توییت های دونالد ترامپ نیز بعید است فعلاً حمله دیگری در راه باشد. رئیس جمهور آمریکا ۱۴ آوریل در توییتر خود از نتایج حملات موشکی بامداد روز شنبه به سوریه ابراز رضایت کرد. ترامپ در توییتر نوشته بود:

«شب گذشته حمله تمام عیاری به سوریه صورت گرفت. از فرانسه و بریتانیا برای خردورزی و قدرت ارتش عالی‌شان ممنونم. بهتر از این نمی‌شد. ماموریت انجام شد.» بسیاری استفاده ترامپ از عبارت «ماموریت انجام شد» را بیان کننده این می دانند که رئیس جمهور آمریکا فعلا به فکر ادامه حملات و یا انجام عملیات گسترده نباشد.

 این در حالی بود که پیش از حمله، در جنگ رسانه ای که بین طرفین شکل گرفته بود مقامات روسی بوضوح از مقابله به مثل مسکو در صورت هر گونه حمله به سوریه خبر داده بودند. چنانچه الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان در اظهاراتی کم‌سابقه به آمریکا و هم‌پیمانانش هشدار داد: «در صورتی که حمله‌ای موشکی به سوریه انجام شود، ما نه تنها خود موشک‌ها که حتی مبدا شلیک موشک‌ها را هم مورد هدف قرار خواهیم داد». بعد از این سخنان بود که ترامپ به روسیه آماده‌باش داد که منتظر «موشک‌های تر و تمیز، زیبا و هوشمند» آمریکا باشد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا روسیه علی رغم فضای رسانه ای که به راه انداخته بود واکنشی به حمله موشکی انجام نداد. درباره این موضوع به دلایلی در رسانه ها اشاره شده است. از جمله این که:

 *در حمله ای که صورت گرفت آسیب جدی به زیرساخت های سوریه وارد نشد و همین عامل باعث شد تا مسکو از ورد به یک درگیری گسترده اجتناب کند. واکنشی که می توانست جرقه شکل گیری جنگی با ابعاد بسیار وحشتناک و البته غیرقابل کنترل باشد و روسیه را از اهدافش دور کند.

*پیش از آغاز جنگ اهدافی که قرار بود بمباران شود با روسیه هماهنگ شده بود و این اطلاعات در اختیار سوریه قرار داده شده بود و به همین دلیل کمترین آسیب ممکن رخ داد و پوتین نیز واکنشی به عملیات اروپایی ها و آمریکا نشان نداد.

*با عدم واکنش مسکو به ترامپ، این حمله موجب شد که رئیس جمهور روس گرای آمریکا ژست ضد پوتین بگیرد و عملاً تا حدی فضای داخلی که علیه وی شکل گرفته را تحت الشعاع قرار دهد. این اتفاق باعث شد که مخالفان پوتین حداقل تا مدتی از اینکه ترامپ را طرفدار روسیه نشان دهند خلاص شود. این سناریو با هماهنگی طرفین پیش رفته است. اگر این احتمال درست باشد آمریکا عملاً، اعراب و اروپایی ها را بازی داده است.

*بر اساس گزارش ها حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ موشک از سوی اروپا و آمریکا به روسیه شلیک شده است. اگر این سخنان مقامات روسیه را در نظر بگیریم که «از ۱۰۳ موشک ارسالی ۷۱ عدد از سوی سامانه دفاعی سوریه منهدم شده و به هدف نخورده است». عملاً پاسخ محکمی توسط سوریه به تجاوز نظامی ترامپ، ماکرون و ترزا می داده شده و نیازی به واکنش دیگری نبوده است. به خصوص این که باید بدانیم روسیه گفته سوریه از سیستم موشکی قدیمی زمین به‌ هوا اس-۱۲۵ و سامانه موشکی بوک که محصول شوروی سابق هستند استفاده کرده است.

* برخی نیز معتقدند که پوتین توانایی رویارویی مستقیم با کشورهای غربی نداشته و به همین دلیل ترجیح داد به لفاظی های خود بعد از حمله هوایی بسنده کند و وارد یک درگیری جدی با اروپا و آمریکا نشود.

* سوریه، ایران و مسکو دست بالا را در سوریه دارند بنابراین مسکو نیازی نمی دید به حمله مقطعی و نمایش قدرت اروپا و آمریکا واکنش نشان دهد. به همین دلیل است که لئونید عیسایف، استاد دانشگاه روسیه در این باره می گوید: روسیه وضع موجود را در سوریه حفظ کرد و امریکا هم به‌طور ظاهری به وعده‌اش عمل کرد و موضعی اصولی گرفت.

*روزنامه وال استریت ژورنال دیروز عنوان کرده بود دونالد ترامپ پیش از انجام عملیات مشترک خود با انگلیس و فرانسه علیه سوریه در حال بررسی یک حمله سخت‌تر به این کشور بوده که شامل هدف قرار دادن تاسیسات روس و  ایران نیز می‌شده است اما جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا وی را از این کار منصرف کرد.

اگر گفته های وال استریت ژورنال را درست در نظر بگیریم به نظر می رسد همین تغییر اهداف توسط آمریکا موجب شده که پوتین نیز از مقابله به مثل کوتاه بیاید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۳۳۶۲۰:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۲۸
مهمترین دلیل پیش رو بودن جام جهانی در روسیه است ورود به جنگ عملا بهانه پس گیری میزبانی را بدست فیفا داده و روسیه از درآمدی هنگفت که سالها با سرمایه گذاری کلان منتظر آن بوده است محروم میشود بعد جام جهانی آقای ترامپ از این خوش رقصی ها کند
ناشناس۳۰۶۷۶۶۱۰:۴۰:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چون نه توانش داره ، نه جراتش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین